Kabel voor aansluiting werkschakelaar buiten

bobdeprutser

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jun 2014
Waarderingsscore
1
Punten
8
Hallo iedereen,

Ik wil graag een werkschakelaar buiten aansluiten voor een airco installatie.
De eerste mogelijkheid was helemaal over het dak, langs de gevel naar beneden een nieuwe leiding leggen.
Toch niet zo voor de hand liggend en ook niet zo mooi om nog een extra buis op de muur te leggen. Ik heb zitten kijken welke mijn bestaande leidingen zijn en of ik daarvan 1 van kan hergebruiken.
Ik heb een preflex die vanaf mijn zekeringkast naar de plaats gaat waar ik buiten de werkschakelaar wil plaatsen, ideaal dus.
De preflex heeft nu 2 UTP kabels en aangezien er nog een andere preflex ligt met 2 UTP aansluitingen een meter verder in dezelfde ruimte zou ik die graag hergebruiken.
Het is dus wel de bedoeling dat de kabel naar buiten gaat.
Moet dit dan altijd XVB zijn?
Of kan ik VOB gebruiken tot aan het inbouwdoosje en daar doorverbinden naar XVB?
Ik heb 25m XVB 3G2,5mm² liggen, maar waarschijnlijk zal deze wel een stuk moeilijker (of gewoon niet) te trekken zijn in die preflex? Ik heb de preflex gemeten en de buitendiameter is 20mm
Ik heb al eens getest en de UTP kabels schuiven als ik aan 1 kant duw en aan de andere trek; dus voor VOB denk ik niet dat het een probleem wordt.
Dus basically 2 vragen:
- Is het af te raden XVB te proberen trekken door een bestaande preflex?
- Is het verplicht XVB te trekken in 1 stuk of kan ik dit doorverbinden in de muur en dus gewoon VOB gebruiken binnen en de laatste 40cm VOB?
Het doorverbinden van die VOB naar XVB voelt niet zo goed aan, maar dat zit mssn in mijn hoofd en is mssn wel OK zolang ik het juiste gerief gebruik om die te connecteren. :)
Alvast bedankt.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
3.249
Punten
113
Wat wil je met die werkschakelaar bereiken? Als het is om de airco af te zetten dan kan je die toch gewoon op de voedingskabel van de airco zetten?

bobdeprutser

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jun 2014
Waarderingsscore
1
Punten
8
D I Y zei:
Wat wil je met die werkschakelaar bereiken? Als het is om de airco af te zetten dan kan je die toch gewoon op de voedingskabel van de airco zetten?

De leiding die ik wil trekken is de voedingskabel van de airco :)

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
1.204
Punten
113
Ik snap je niet eerst eerst schrijf je dit
Of kan ik VOB gebruiken tot aan het inbouwdoosje en daar doorverbinden naar XVB?

Wat de juiste manier is maar dan schrijft je 
of kan ik dit doorverbinden in de muur en dus gewoon VOB gebruiken binnen en de laatste 40cm VOB (het doorverbinden van die VOB naar XVB voelt niet zo goed aan,

Wat niet is toegestaan, verbindingen moeten altijd bereikbaar blijven

bobdeprutser

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jun 2014
Waarderingsscore
1
Punten
8
janus wago zei:
Ik snap je niet eerst eerst schrijf je dit

Wat de juiste manier is maar dan schrijft je 
of kan ik dit doorverbinden in de muur en dus gewoon VOB gebruiken binnen en de laatste 40cm VOB (het doorverbinden van die VOB naar XVB voelt niet zo goed aan,

Wat niet is toegestaan, verbindingen moeten altijd bereikbaar blijven

Oops ik heb het verwarrend gemaakt. Ik ben me er van bewust dat elke verbinding bereikbaar moet blijven.

- Ofwel trek ik VOB door die preflex van de zekeringkast tot buiten (door het potje en dus zonder onderbreking naar buiten en daar direct aansluiten op de werkschakelaar)

- Of ik trek een XVB door die preflex door het potje en door de muur om naar buiten te gaan naar de werkschakelaar (door het potje en dus zonder onderbreking en daar direct aansluiten aan de werkschakelaar). Dit lijkt mij het moeilijkste aangezien ik betwijfel of ik die XVB door de preflex ga krijgen.

- Of ik trek een VOB door die preflex naar het potje en verbind daar XVB voor door de muur naar buiten te gaan naar de werkschakelaar. Wat ik best gebruik om die verbinding te maken weet ik niet (ik neem aan geen "suikerklontje" 
tongue_smile.png
). EDIT: Ik weet niet of een verbinding maken ideaal is aangezien het hier toch over een buitenunit gaat die op 20A afgezekerd dient te worden.

In alle gevallen gaat het dus hoogstens over 10cm dat de kabel buiten komt maar mss ben ik al verplicht XVB te gebruiken zodra er ook maar 1mm buiten komt.

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Waarderingsscore
391
Punten
83
Die verbinding kan probleemloos gemaakt worden in het potje. Gebruik daarvoor Wago klemmen.

Maar ik denk niet dat die preflex buiten een probleem zal zijn, zolang die UV-bestendig is tenminste.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
3.249
Punten
113
Ik vrees dat je geen waterdichte wartelaansluiting zal vinden voor preflex. Je wil eigenlijk ook geen buis van buiten naar binnen laten lopen met het risico dat het water gewoon in jouw inbouwpotje in huis loopt.
Dus gebruik je XVB, die je in een druiplus legt voordat die binnen komt, en dan omhoog door een PVC buis, en dan via een wartel onderaan naar binnen in de schakelaar.

(en dan nog wat luchtdichtingswerk corrigeren)

bobdeprutser

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jun 2014
Waarderingsscore
1
Punten
8
Nu bedenk ik me net: ik kan misschien 1 kabel XVB nemen en de buitenmantel verwijderen over de eerste 10 meter en dit dan in de flex trekken waardoor ik niks moet verbinden en het stuk dat naar buiten gaat blijft in de mantel (en met een druiplus). Dan moet ik ook een VOB gaan halen :p

Tenzij de koperdraad met zijn isolatie niet evenwaardig is aan VOB.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
4.625
Punten
113
biggrin.gif

na zedde echt aan het prutsen

naam nie gestolen zou ik zegge

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
1.204
Punten
113
20A voor een airco, dat is 4600Watt, is het voor een kantoor misschien?

Suikertjes mogen nooit gebruikt worden om kabels te verbinden, gebruik altijd degelijk materiaal.

bobdeprutser

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jun 2014
Waarderingsscore
1
Punten
8
janus wago zei:
20A voor een airco, dat is 4600Watt, is het voor een kantoor misschien?

Suikertjes mogen nooit gebruikt worden om kabels te verbinden, gebruik altijd degelijk materiaal.

7kW koelvermogen. Sheet zegt 20A en heb nagevraagd bij de leverancier en die spreken ook over 20A apart af te zekeren (dus op een andere kring).

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
1.204
Punten
113
Dat is dus +/- 2,5kw elektrisch vermogen = 5A

bobdeprutser

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jun 2014
Waarderingsscore
1
Punten
8
lukanar zei:
biggrin.gif

na zedde echt aan het prutsen

naam nie gestolen zou ik zegge

:-D Ik wil vooral niet 3 rollen van 50m VOB gaan halen waar ik elk 10 of 15m van nodig heb, nog een doos wagos waar ik er 3 van nodig heb en dan nog die rol van 25m XVB opendoen voor 50cm te gebruiken en dan 24,5m over te hebben liggen voor de komende 10 jaar :) Of preflex van 12,5m, die uit de buis halen en dan tot de constatatie te komen dat ik net te weinig heb en dan toch nog eens 25m flex gaan halen en 1m op maat XVB ...

Als je VOB op rol koopt ist natuurlijk niet prutsen maar als je VOB uit een extra mantel haalt wel. :p dusja die buitenmantel zou wat gepruts zijn maar voor de rest heb ik alles gewoon in huis en geen verbinding te maken :) 

bobdeprutser

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jun 2014
Waarderingsscore
1
Punten
8
janus wago zei:
Dat is dus +/- 2,5kw elektrisch vermogen = 5A

Ik wil dat zeker op een bestaande zekering steken als dat mag dan (die van de TV). Dat zal me een hoop gedoe besparen maar er was me gezegd dit apart af te zekeren :)

gp2wijm
 (Printscreen uit datasheet: https://imgur.com/a/GP2wIJM)

Wat ik niet helemaal snap, je zegt "20A voor een airco, dat is 4600Watt,". En hier 2,5k elektrisch is 5A? die 2500 Watt is meer dan de helft van 4600 watt dus dat zou dan toch al meer dan 10A moeten zijn? (P=U x I)

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
1.204
Punten
113
Oei, je hebt gelijk 11 A moest het zijn
embarrassed_smile.png

Volgens dat document moet je zelfs met 30A afzekeren terwijl de stroom beperkt blijft tot geen 10A (MSC +FLA)

Ik zou toch eens vragen waarom dat zo hoog moet worden afgezekerd.

bobdeprutser

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jun 2014
Waarderingsscore
1
Punten
8
janus wago zei:
Oei, je hebt gelijk 11 A moest het zijn
embarrassed_smile.png

Volgens dat document moet je zelfs met 30A afzekeren terwijl de stroom beperkt blijft tot geen 10A (MSC +FLA)

Ik zou toch eens vragen waarom dat zo hoog moet worden afgezekerd.

https://imgur.com/a/hB2fu32 (zelfde document van Daikin): daar staat dus dat starting current 9.8A is. Dan zou ik idd verwachten dat een lagere zekering ook goed is (nu, 20A is wel wat doorgaans gebruikt wordt voor stopcontact kringen). Dan blijft de vraag of dit op een gedeelde kring mag, anders moet ik toch een extra zekering hebben hiervoor.

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
1.204
Punten
113
Waarom zou dat niet mogen?

bobdeprutser

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jun 2014
Waarderingsscore
1
Punten
8
janus wago zei:
Waarom zou dat niet mogen?

Inderdaad. Blijkbaar mag dit :) Op een 300mA is ok. 
thumbs_up.png

Ik ga het dus eerst op een bestaand circuit aansluiten. Mocht blijken dat de zekering af slaat dan zal ik alsnog de aanpassing doen maar voorlopig wijst niks in die richting :)

Tx voor de reacties iedereen.

Bovenaan