• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

kabel trekken vals plafond tips

Lid geworden
2 nov 2009
Berichten
51
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wat is de beste manier om in een vals - giproc plafond een kabel door te trekken tss 2 gaten (5cm diameter) die circa anderhalve meter uit elkaar liggen. Dit natuurlijk zonder het ganze valsplafond uit te breken.



Reden is de volgende (lang verhaal):



Huis gekocht dat nog afgewerkt moet worden. Op het 1ste verdieping, voorziene grote slaapkamer door oorspronkelijke eigenaars zijn 5 lichtpunten voorzien. Deze zijn natuurlijk nog niet aangesloten. Daarnaast een aantal muurschakelaars om alle lichtpunten te schakelen (in serie). Wat ons opviel was dat er een elek kabel in 't midden van de kamer uitkomt van de vloer af (kabel ingechapt). Dit leek ons raar, dus kabel uitgemeten en stond stroom op. gekeken of deze gelinkt was aan de schakelaars, bleek niet het geval. Gaan kijken op 't elektrisch plan en het staat daar niet op uitgetekend dus later bij gelegd, maar waarvoor??



Aangezien deze onnuttig uit de vloer komt heb ik deze draden met krimpkousjes geisoleerd en gatje gekapt en terug ingechapt met flex.



3 weken verder... de aap komt uit de mouw. De kamer is ondertussen afgewerkt en geschilderd en ik wil lichtspots plaatsen. Nu blijk ik op 2 uitgangen geen spanning te hebben en begint figuurlijk een licht te branden. Ik ga op de bouwplannen (niet elek plannen kijken) en zie op die plaats waar de leiding uit de chap kwam het einde van een inbouwkast (haaks op muur geplaatst als scheiding tss slaapkamer en dressing) getekend. Voila... leiding was bedoeld als schakelaar om in te werken tegen inbouwkast voor de 2 verlichtingspunten aan de dressingkant. Ik had me dit niet gerealiseerd want wij zijn niet van plan die kamer als slaapkamer of dressing te gebruiken.



Wat ik dus nu wil doen is kabel doortrekken van een werkend lichtpunt naar de 2 niet werkende punten en deze op dezelfde kring aansluiten zodat met dezelfde schakelaar alle 5 punten schakelen. Graag natuurlijk zonder grote gaten te maken, vals plafond uit te breken of terug in chap of bezette muur te slijpen.



Duh!
 
Lid geworden
2 nov 2009
Berichten
51
Waarderingsscore
0
Punten
0
Niemand wat 'trukken van de foor' om dit makkelijk op te losssen? Ik vrees met een trekveer de giproc stuk te stoten.
 

Alurade

Lid
Lid geworden
13 okt 2010
Berichten
828
Waarderingsscore
0
Punten
16
En met een stuk ijzerdraad van afspanning of gewoon 1 draad van electriciteitskabel? Of denk je dat die zou vast blijven zitten aan je bevestigingen van de Giproc?
 
Lid geworden
2 nov 2009
Berichten
51
Waarderingsscore
0
Punten
0
Zal ik deze avond eens proberen... 2 gaten steken in zelfde gyproc plaat dus met een beetje geluk lukt dit.
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
6.938
Waarderingsscore
3
Punten
0
dunne groef maken langswaar je de 3 kabels afzonderlijk kan in omhoog duwen tenzij je wil dat ze in een preflex steken. Daarna die dunne groef gewoon dichtsmeren. Op voorwaarde dat je wel het ophangkader niet moet passeren.



Mijn eerder antwoord is blijkbaar niet gepost, dat was ook zoals alurade al aangaf, gewoon met een redelijk stijve kabel proberen.



Hopelijk moet je wel geen metalstuds passeren (liggen de gaten in hetzelfde vlak tussen metalstuds of niet, of houten roostering)
 
Lid geworden
2 nov 2009
Berichten
51
Waarderingsscore
0
Punten
0
Tja deze avond een uur of 3 geprobeerd maar niet gelukt.... ik voel weerstand dus moet waarschijnlijk hout of studs passeren.



Heb geprobeerd met elek draad, met de geribbelde buis van elek draad en met een trekveer en 't enige resultaat is dat door 't duwen de gaten in de gyproc groter zijn uitgesleten.



Ik ga niet na al het bezetten etc, terug in de muur slijpen en in de chap, vals plafond uitbreken om een nieuwe buis te steken. Daar heb ik de tijd niet meer voor omdat ze 13 december de gietvloer komen gieten.





Hoopte om tussen 2 gaten te verbinden (de 2 gaten liggen maar 1m20 uit elkaar, maar 't lukte niet. Zal dus waarschijnlijk de spot monteren om de gaten te camoufleren (die dan niet werken) ofwel draad eruit trekken en gaten dicht plamuren.



Als er toch nog iemand met een konijn uit de hoed komt hoor ik het graag want zou natuurlijk graag die 2 spots in werking krijgen.
 
Lid geworden
19 mrt 2006
Berichten
1.757
Waarderingsscore
0
Punten
0
Met een pvc buis lukt dat gewoonlijk wel.

Vorige week op mijn werk nog een elektricien die zoiets heeft moeten ineenflansen nadat het studiebureau weeral iets vergeten was...



Die man had zelfs een primitieve periscoop gemaakt en wonderwel lukte het.



Bedoeling is dat je met een dunne klakkebuis of hoe noem je dit; begint de "stompen" totdat je een doorgang vind.

Die moet je vinden, of het zou moeten zijn dat je op een dwarslat zou botsen.

Maar dan nog, daar kan je dan weer een opening maken om een gat in de dwarslat te maken zodat je kabel ook daardoor kan.



Die gaten maak je vrij snel dicht, met een beetje geduld zie je er niks meer van nadien.



Enfin, ik heb het bij mij thuis ook al gedaan, fluitje van een cent noemen ze dat.

Maar je moet natuurlijk met iets vrij stijf en toch een beetje buigzaam werken.
 

Alurade

Lid
Lid geworden
13 okt 2010
Berichten
828
Waarderingsscore
0
Punten
16
rudydewitte wrote:
Met een pvc buis lukt dat gewoonlijk wel.

Vorige week op mijn werk nog een elektricien die zoiets heeft moeten ineenflansen nadat het studiebureau weeral iets vergeten was...



Die man had zelfs een primitieve periscoop gemaakt en wonderwel lukte het.



Bedoeling is dat je met een dunne klakkebuis of hoe noem je dit; begint de "stompen" totdat je een doorgang vind.

Die moet je vinden, of het zou moeten zijn dat je op een dwarslat zou botsen.

Maar dan nog, daar kan je dan weer een opening maken om een gat in de dwarslat te maken zodat je kabel ook daardoor kan.



Die gaten maak je vrij snel dicht, met een beetje geduld zie je er niks meer van nadien.



Enfin, ik heb het bij mij thuis ook al gedaan, fluitje van een cent noemen ze dat.

Maar je moet natuurlijk met iets vrij stijf en toch een beetje buigzaam werken.



Ik ken anders wel iets vrij stijf en toch een beetje buigzaam maar 't is dan weer geen 1,20 m. :lol: Je zou misschien eens met licht kunnen schijnen in het ene gat en zien of je dit ziet door het andere gat. Heb je ook al een klein idee hoe alles daar kan lopen. Kan misschien handiger zijn van via een ander punt te komen als er daar minder obstakels zitten.
 
Lid geworden
2 nov 2009
Berichten
51
Waarderingsscore
0
Punten
0
Kleine update. Er was geen doorkomen aan. Het stuk tss de 2 gaten kruist 2 gyproc platen. Daar stak houten roostering tussen, daarnaast was er maar 7 cm ruimte tss de welfsels en 't vals plafond.



Dus met pijn in 't hart maar door de zure appel heen gebeten en de gyproc open geslepen tss de gaten, kabel getrokken. Goot terug dichtgemaakt met een stuk isomo, verstevigings netje en daarna dicht geplamuurd. Morgen bijschuren en plafond opnieuw schilderen.



Dag verloren die ik niet heb. Maandag 13 december starten ze met de gietvloer op 't eerste verdiep en tegen dan zou 't boven klaar moeten zijn, zodat ze proper kunnen werken. Soit we zien wel dat we er geraken.



@ Alurade: Als gij door met uwe 'zwaffel' te zwaaien mijn probleem had kunnen oplossen zonder alle meerwerken die ik nu had, zou dat super geweest zijn... maar ik vrees ervoor ;-)
 

Alurade

Lid
Lid geworden
13 okt 2010
Berichten
828
Waarderingsscore
0
Punten
16
beester wrote:
Kleine update. Er was geen doorkomen aan. Het stuk tss de 2 gaten kruist 2 gyproc platen. Daar stak houten roostering tussen, daarnaast was er maar 7 cm ruimte tss de welfsels en 't vals plafond.



Dus met pijn in 't hart maar door de zure appel heen gebeten en de gyproc open geslepen tss de gaten, kabel getrokken. Goot terug dichtgemaakt met een stuk isomo, verstevigings netje en daarna dicht geplamuurd. Morgen bijschuren en plafond opnieuw schilderen.



Dag verloren die ik niet heb. Maandag 13 december starten ze met de gietvloer op 't eerste verdiep en tegen dan zou 't boven klaar moeten zijn, zodat ze proper kunnen werken. Soit we zien wel dat we er geraken.



@ Alurade: Als gij door met uwe 'zwaffel' te zwaaien mijn probleem had kunnen oplossen zonder alle meerwerken die ik nu had, zou dat super geweest zijn... maar ik vrees ervoor ;-)



Zoals ik dus zei, ie is geen 1,20 m. :lol:
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan