• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Kabel Meter>Zekeringkast, via tuinhuis op 30m

Lid geworden
26 okt 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,

Onderstaand eenvoudig schema toont de huidige situatie en de gewenste toekomstige situatie.

Meter- en zekeringskast staan in de garage.
Weldra komt er een nieuw tuinhuis op een afstand van 30m (kabellengte) met zonnepanelen (5kWp).
In het tuinhuis komen er dan ook batterijen te staan (~15kWh) .

De vraag is hoe pas ik de huidige situatie aan naar de toekomstige?
  • Welke kabel moet ik voorzien naar en terug van het tuinhuis (XVB 5G6, 5G10, .. ?), deze loopt in een ondergrondse wachtbuis.
  • Moet ik deze eerst afzekeren in de garage vooraleer naar het tuinhuis te lopen
  • Overige aandachtspunten die ik over het hoofd zie?
De verbruikers in het tuinhuis zouden dan via een aparte 5G4 - 25A lopen vanuit de zekeringskast met ook nog een glasvezel voor internet (lopen allen in diezelfde wachtbuis)

Screenshot 2024-10-26 103409.png

Alvast bedankt!
Mochten er nog dingen ontbreken hoor ik dit graag.

Als het antennetopologie is, is het geen 60m maar 30m en dan moet je de 32A van de teller niet meetellen maar enkel de 15kVA in beschouwing nemen.
Dus 5G25 is een beetje overtrokken.
En hoe doe je het dan in de wintermaanden als het rapper donker is of bijna geen zon hebt dan heb je wel het vermogen van de teller nodig. Daar houd hier nu niemand geen rekening bij.
Dat vermogen blijft in het huis zelf en gaat niet over de 30m tussen huis-tuinhuis.

Voor de duidelijkheid we spreken over de situatie waarin de inverter teruginjecteert op zijn ACin aansluiting en er dus geen heen-en-weer-kabel is, maar enkel 1 eindstroombaan van 30m waar de inverter op het uiteinde van de "antenne" zit. In elk mogelijk scenario van deze opstelling heb je worst case 15kVA 3F over 30m kabel (oftwel 5kVA mono beschouwd over 30m).

• Leuk
Waarderingen: Mr_B
Als het antennetopologie is, is het geen 60m maar 30m en dan moet je de 32A van de teller niet meetellen maar enkel de 15kVA in beschouwing nemen.
En hoe doe je het dan in de wintermaanden als het rapper donker is of bijna geen zon hebt dan heb je wel het vermogen van de teller nodig. Daar houd hier nu niemand geen rekening bij.
Dat vermogen blijft in het huis zelf en gaat niet over de 30m tussen huis-tuinhuis.

Voor de duidelijkheid we spreken over de situatie waarin de inverter teruginjecteert op zijn ACin aansluiting en er dus geen heen-en-weer-kabel is, maar enkel 1 eindstroombaan van 30m waar de inverter op het uiteinde van de "antenne" zit. In elk mogelijk scenario van deze opstelling heb je worst case 15kVA 3F over 30m kabel (oftwel 5kVA mono beschouwd over 30m).
Dus het systeem dat hier te lezen is moet hij installeren: https://communityarchive.victronene...in-ess-mode-aansluiten-op-belgisch-net-v.html

• Leuk
Waarderingen: Mr_B

Dus het systeem dat hier te lezen is moet hij installeren: https://communityarchive.victronene...in-ess-mode-aansluiten-op-belgisch-net-v.html
Prachtige documentatie, bedankt hiervoor!

Aan allen dank voor het meedenken in dit out-of-the-box verhaal. Blijkbaar is de energie-regelgeving ook niet zo liberaal dan gedacht :p

Ik denk dan ook dat ik naar een eindstroombaanverhaal moet denken wil ik zoals aangegeven geen 25mm2 weg en weer voorzien.

Zolang je inderdaad niet wil zorgen voor eiland-backup voor bvb koelkast/diepvries, internet, tv, verlichting en enkele stopcontacten.
Maar goed, met een simpele 5G2,5 kan je al 4,6kW van de AC out terug naar het huis brengen voor zo’n ‘feestjes’. Veel geld zou ik daar zelf niet in steken, want de kans dat je in ons land langdurige stroomonderbrekingen hebt is klein. Zelfs kans op korte onderbrekingen is erg klein.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan