• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Kabel Meter>Zekeringkast, via tuinhuis op 30m

Lid geworden
26 okt 2024
Berichten
12
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,

Onderstaand eenvoudig schema toont de huidige situatie en de gewenste toekomstige situatie.

Meter- en zekeringskast staan in de garage.
Weldra komt er een nieuw tuinhuis op een afstand van 30m (kabellengte) met zonnepanelen (5kWp).
In het tuinhuis komen er dan ook batterijen te staan (~15kWh) .

De vraag is hoe pas ik de huidige situatie aan naar de toekomstige?
  • Welke kabel moet ik voorzien naar en terug van het tuinhuis (XVB 5G6, 5G10, .. ?), deze loopt in een ondergrondse wachtbuis.
  • Moet ik deze eerst afzekeren in de garage vooraleer naar het tuinhuis te lopen
  • Overige aandachtspunten die ik over het hoofd zie?
De verbruikers in het tuinhuis zouden dan via een aparte 5G4 - 25A lopen vanuit de zekeringskast met ook nog een glasvezel voor internet (lopen allen in diezelfde wachtbuis)

Screenshot 2024-10-26 103409.png

Alvast bedankt!
Mochten er nog dingen ontbreken hoor ik dit graag.
 
Waarom heen en terug met het vermogen voor het volledige huis?
Lijkt me compleet onlogisch.
Gewoon 1 vermogen kabel van kast huis naar kast tuinhuis.
Ook 1 kabel voor vermogenmeting op hoofdbord naar sturing batterijomvormer.
Verbruikers tuinhuis voeden vanuit bord tuinhuis.
 
Waarom heen en terug met het vermogen voor het volledige huis?
Lijkt me compleet onlogisch.
Gewoon 1 vermogen kabel van kast huis naar kast tuinhuis.
Ook 1 kabel voor vermogenmeting op hoofdbord naar sturing batterijomvormer.
Verbruikers tuinhuis voeden vanuit bord tuinhuis.
Omdat ik alle verbruikers van het huis ook wil laten werken op de opgeslagen energie in de batterij.
Maar wanneer de batterijen leeg zijn werken de omvormers in by-pass om zo toch het huis te kunnen voeden en optioneel zelfs de batterijen kunnen opladen.. (dynamisch tarief in de toekomst?)
 
Effe voor de duidelijkheid: wil je ook in eilandwerking kunnen fuctioneren bij een uitval van het net?

Zoja: moeten dat dan effectief alle verbruikers van het huis zijn? (lijkt me ook onlogisch)

Indien eilandwerking: tracht de batterijomvormer zo kort mogelijk bij de essentiële noodverbruikers (verlichting, frigo/diepvries, sturing gasketel) te zetten. M.a.w. in je huis ipv tuinhuis!
 
Dan moet je wel 2 differentieels plaatsen, 1 achter u teller en 1 achter u omvormer in tuinhuis. Met nadeel als je van de batterijen stroom neemt dat u differentieel in het tuinhuis kan uitvallen en dat je dan naar daar moet gaan om deze terug op te zetten.Screenshot 2024-10-26 103409.png
 
Effe voor de duidelijkheid: wil je ook in eilandwerking kunnen fuctioneren bij een uitval van het net?

Zoja: moeten dat dan effectief alle verbruikers van het huis zijn? (lijkt me ook onlogisch)

Indien eilandwerking: tracht de batterijomvormer zo kort mogelijk bij de essentiële noodverbruikers (verlichting, frigo/diepvries, sturing gasketel) te zetten. M.a.w. in je huis ipv tuinhuis!
Het lijkt me niet logisch te investeren in batterijen om dan maar enkel en alleen een selectief aantal kringen op te laten werken. Uitval van het net hou ik niet echt rekening mee, maar is wel heel mooi meegenomen.

In de ideale situatie staat inderdaad alles zo dicht mogelijk bij de meter en zekeringskast, de zonnepanelen liggen nu eenmaal op 30m afstand.
De verliezen op DC voor die afstand zouden heel groot, of heel duur worden van kabels.
De plaats in de garage is ook eerder beperkt voor het plaatsen van de batterijen, alsook het potenieel brandgevaar.


Dan moet je wel 2 differentieels plaatsen, 1 achter u teller en 1 achter u omvormer in tuinhuis. Met nadeel als je van de batterijen stroom neemt dat u differentieel in het tuinhuis kan uitvallen en dat je dan naar daar moet gaan om deze terug op te zetten.Bekijk bijlage 105759
Vanwaar het idee dat de diff in het tuinhuis in de batterijmode zou kunnen afvallen? De stroom op dat punt blijft als som toch dezelfde?
 
Effe voor de duidelijkheid: wil je ook in eilandwerking kunnen fuctioneren bij een uitval van het net?

Zoja: moeten dat dan effectief alle verbruikers van het huis zijn? (lijkt me ook onlogisch)

Indien eilandwerking: tracht de batterijomvormer zo kort mogelijk bij de essentiële noodverbruikers (verlichting, frigo/diepvries, sturing gasketel) te zetten. M.a.w. in je huis ipv tuinhuis!
Het lijkt me niet logisch te investeren in batterijen om dan maar enkel en alleen een selectief aantal kringen op te laten werken. Uitval van het net hou ik niet echt rekening mee, maar is wel heel mooi meegenomen.

In de ideale situatie staat inderdaad alles zo dicht mogelijk bij de meter en zekeringskast, de zonnepanelen liggen nu eenmaal op 30m afstand.
De verliezen op DC voor die afstand zouden heel groot, of heel duur worden van kabels.
De plaats in de garage is ook eerder beperkt voor het plaatsen van de batterijen, alsook het potenieel brandgevaar.


Dan moet je wel 2 differentieels plaatsen, 1 achter u teller en 1 achter u omvormer in tuinhuis. Met nadeel als je van de batterijen stroom neemt dat u differentieel in het tuinhuis kan uitvallen en dat je dan naar daar moet gaan om deze terug op te zetten.Bekijk bijlage 105759
Vanwaar het idee dat de diff in het tuinhuis in de batterijmode zou kunnen afvallen? De stroom op dat punt blijft als som toch dezelfde?
Als er in huis of in de kabel naar huis verlies optreed. Dan kan deze diff getriggerd worden. Want 1ste component van u installatie moet differentieel zijn en als u batterij enkel gebruikt is dit u voedingsbron en moet hier direct na de differentieel staan en dat is in u tuinhuis.
 
Dan moet je wel 2 differentieels plaatsen, 1 achter u teller en 1 achter u omvormer in tuinhuis. Met nadeel als je van de batterijen stroom neemt dat u differentieel in het tuinhuis kan uitvallen en dat je dan naar daar moet gaan om deze terug op te zetten.Bekijk bijlage 105759
Vanwaar het idee dat de diff in het tuinhuis in de batterijmode zou kunnen afvallen? De stroom op dat punt blijft als som toch dezelfde?
Als er in huis of in de kabel naar huis verlies optreed. Dan kan deze diff getriggerd worden. Want 1ste component van u installatie moet differentieel zijn en als u batterij enkel gebruikt is dit u voedingsbron en moet hier direct na de differentieel staan en dat is in u tuinhuis.
Verschil in verlies in de draden van de kabel, klopt geen rekening mee gehouden!

Dat kan wel een argument zijn om hiervoor naar een hogere draadsectie te gaan om zo de netto verliezen te verminderen, 5G10 dan in plaats van 5G6 of zou dit toch overkill zijn?
 
De verliezen op DC voor die afstand zouden heel groot, of heel duur worden van kabels.
Heb je dat wel nagerekend of gok je maar?
60m 5G10 kost ook wel wat.
 
Dan moet je wel 2 differentieels plaatsen, 1 achter u teller en 1 achter u omvormer in tuinhuis. Met nadeel als je van de batterijen stroom neemt dat u differentieel in het tuinhuis kan uitvallen en dat je dan naar daar moet gaan om deze terug op te zetten.Bekijk bijlage 105759
Vanwaar het idee dat de diff in het tuinhuis in de batterijmode zou kunnen afvallen? De stroom op dat punt blijft als som toch dezelfde?
Als er in huis of in de kabel naar huis verlies optreed. Dan kan deze diff getriggerd worden. Want 1ste component van u installatie moet differentieel zijn en als u batterij enkel gebruikt is dit u voedingsbron en moet hier direct na de differentieel staan en dat is in u tuinhuis.
Verschil in verlies in de draden van de kabel, klopt geen rekening mee gehouden!

Dat kan wel een argument zijn om hiervoor naar een hogere draadsectie te gaan om zo de netto verliezen te verminderen, 5G10 dan in plaats van 5G6 of zou dit toch overkill zijn?
Beste,

Sorry maar denk dat u beter beroep doet op een elektricien want u snapt niet wat ik bedoel. Heeft niks met verlies in draden te maken maar bedoel als u aardlek heeft dat de differentieel in het tuinhuis afvalt en dat u naar daar moet om deze terug op te zetten
 
Laatst bewerkt:
De verliezen op DC voor die afstand zouden heel groot, of heel duur worden van kabels.
Heb je dat wel nagerekend of gok je maar?
60m 5G10 kost ook wel wat.

DC solar ~4,5 euro/m x 2 x 30m = ~ 270 euro
Panelen van 500Wp hebben 50v/11A de batterijladerreeks die ik momenteel op het oog heb stopt bij 250v/100A, dus heb ik in feite nood bij 10 panelen aan 2 batterijladers van 250V/70A en dus 2x5panelen > 4 DC draden
Wat neerkomt op 540 euro.
Verlies 10mm2 (250Vdc/56A) zou ik al meer dan 250W kwijt zijn.. (vollast tijdens voldoende zonne-inval is courant)
--
5G10 ~10 euro/m x 60m = 600 euro
Verlies 10mm2 (240Vac/32A) zou ik ook ongeveer 250W kwijt zijn.. (vollast komt in deze situatie heel zelden voor)

Onder voorbehoud van eventuele fouten ;-)
Rekentool: https://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop_percent.htm
 
Laatst bewerkt:
Dan moet je wel 2 differentieels plaatsen, 1 achter u teller en 1 achter u omvormer in tuinhuis. Met nadeel als je van de batterijen stroom neemt dat u differentieel in het tuinhuis kan uitvallen en dat je dan naar daar moet gaan om deze terug op te zetten.Bekijk bijlage 105759
Vanwaar het idee dat de diff in het tuinhuis in de batterijmode zou kunnen afvallen? De stroom op dat punt blijft als som toch dezelfde?
Als er in huis of in de kabel naar huis verlies optreed. Dan kan deze diff getriggerd worden. Want 1ste component van u installatie moet differentieel zijn en als u batterij enkel gebruikt is dit u voedingsbron en moet hier direct na de differentieel staan en dat is in u tuinhuis.
Verschil in verlies in de draden van de kabel, klopt geen rekening mee gehouden!

Dat kan wel een argument zijn om hiervoor naar een hogere draadsectie te gaan om zo de netto verliezen te verminderen, 5G10 dan in plaats van 5G6 of zou dit toch overkill zijn?
Beste,

Sorry maar denk dat u beter beroep doet op een elektricien want u snapt niet wat ik bedoel. Heeft niks met verlies in draden te maken maar bedoel als u aardlek heeft dat de differentieel in het tuinhuis afvalt en dat u naar daar moet om deze terug op te zetten
Als je een aardfout hebt loopt het mis, correct, ik ga uit van een correcte installatie zonder aardfout.
In het geval er iets verkeerd loopt is het geen probleem om even 30m te wandelen om diff terug aan te zetten, de tijd die je nodig hebt om de aardfout te zoeken zal veel langer duren.
 
Effe voor de duidelijkheid: wil je ook in eilandwerking kunnen fuctioneren bij een uitval van het net?

Zoja: moeten dat dan effectief alle verbruikers van het huis zijn? (lijkt me ook onlogisch)

Indien eilandwerking: tracht de batterijomvormer zo kort mogelijk bij de essentiële noodverbruikers (verlichting, frigo/diepvries, sturing gasketel) te zetten. M.a.w. in je huis ipv tuinhuis!
Het lijkt me niet logisch te investeren in batterijen om dan maar enkel en alleen een selectief aantal kringen op te laten werken. Uitval van het net hou ik niet echt rekening mee, maar is wel heel mooi meegenomen.
Je plaatst toch gewoon een vermogenmeting vlak na de hoofddiff (of via de P1 poort van de DM) en zorgt ervoor dat deze de sturing van de batterijomvormer regelt?
Dan gaat je batterij vermogen leveren voor alle verbruikers in huis.
De omvormer als louter injecterende (of desgevallend afnemende) bron op een eigen antenne (eindstroombaan) volstaat dan.

Ik mag hopen dat er geen vereiste is om het vermogen van het hele huis ook fysiek langs de omvormer te laten passeren. Kies dan maar een ander systeem.

De verliezen op DC voor die afstand zouden heel groot, of heel duur worden van kabels.
En door de 30m in AC uit te voeren, gaan de verliezen op AC heel groot zijn. Je verschuift nu gewoon het probleem van DC naar AC...
 
Effe voor de duidelijkheid: wil je ook in eilandwerking kunnen fuctioneren bij een uitval van het net?

Zoja: moeten dat dan effectief alle verbruikers van het huis zijn? (lijkt me ook onlogisch)

Indien eilandwerking: tracht de batterijomvormer zo kort mogelijk bij de essentiële noodverbruikers (verlichting, frigo/diepvries, sturing gasketel) te zetten. M.a.w. in je huis ipv tuinhuis!
Het lijkt me niet logisch te investeren in batterijen om dan maar enkel en alleen een selectief aantal kringen op te laten werken. Uitval van het net hou ik niet echt rekening mee, maar is wel heel mooi meegenomen.
Je plaatst toch gewoon een vermogenmeting vlak na de hoofddiff (of via de P1 poort van de DM) en zorgt ervoor dat deze de sturing van de batterijomvormer regelt?
Dan gaat je batterij vermogen leveren voor alle verbruikers in huis.
De omvormer als louter injecterende (of desgevallend afnemende) bron op een eigen antenne (eindstroombaan) volstaat dan.

Ik mag hopen dat er geen vereiste is om het vermogen van het hele huis ook fysiek langs de omvormer te laten passeren. Kies dan maar een ander systeem.

Volgens de aansluitschema's van Victron Multiplus wel ja.
Ik sta open voor een alternatief, waarbij de eindgebruiker ook de nodige parameters kan instellen.

De verliezen op DC voor die afstand zouden heel groot, of heel duur worden van kabels.
En door de 30m in AC uit te voeren, gaan de verliezen op AC heel groot zijn. Je verschuift nu gewoon het probleem van DC naar AC...

Bij vollast ja, maar de AC vollast komt zelden voor. De DC vollast bij voldoende zon, zelfs in België is normaal.
Mits dan nog de benodigde plaats voor de omvormers, laders en batterijen die eerder beperkt is in de garage.
 
Maar wat doen je batterijen als het vriest in je garage?
Solarkabel van 4,5€ is ook wel erg duur, je vind 6mm2 al voor 1€/m
 
Maar wat doen je batterijen als het vriest in je garage?
Solarkabel van 4,5€ is ook wel erg duur, je vind 6mm2 al voor 1€/m
In de garage zal het alvast nooit vriezen.
In het tuinhuis is het de bedoeling dat het ook niet zal vriezen, voldoende isolatie en eventueel kastverwarming waar de batterijen in gemonteerd zijn.
De batterijen zelf hebben een bedrijfstemperatuur tot -10℃, deze worden ook door het systeem bewaakt en zullen in het slechtste geval volledig in by-pass mode werken.

--

50A over 6mm2 zit ik op 438W verlies..
 
Ik doelde op de solarkabel tussen de panelen en de omvormer
 
Ik doelde op de solarkabel tussen de panelen en de omvormer
Wanneer de solar lader in het tuinhuis geplaatst kan worden is de afstand enkele meters en is 4of6mm2 ruim voldoende.
Er werd ook aangehaald waarom niet alle technieken in de garage te plaatsen en met een DC-kabel tussen de zonnepanelen op het tuinhuis naar de garage te verbinden, in dat geval is het 30m.
 
Ik zou DC kabel van PV altijd zo kort mogelijk houden. De elektrische risico's van dergelijke kabel zijn veel groter dan deze van AC bekabeling. Ik denk dat een 5G6 kabel in jouw geval de optimale oplossing is. Die kost je een 180 euro en daar kan je een aardig vermogen door sturen zonder al te veel verliezen. Ik ga er van uit dat je omvormer een 3-fasige is? Zou ik zeker aanraden om de spanningsval over de kabel zo beperkt mogelijk te houden. Edit: zie dat je 3 monofasige omvormers voorziet, dus ok.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mr_B
Euh… als het niet over eilandwerking gaat bij netuitval, dan voedt de batterijomvormer altijd het hele huis, ongeacht welk van de twee configuraties je neemt. Die opgewekte elektriciteit kan nergens naartoe tenzij naar verbruikers of naar het net, dus die zoekt over alle kabels in de installatie zijn beste weg.

Met slechts 5kWp aan zonnepanelen zal je dan 3 omvormers van 1500W zetten of zo (4500W), dus meer kan dat ook nooit leveren aan het huis, dus er zal wellicht toch nog altijd afname van het net zijn bij momenten (als je kookt, of auto laden, of was en droog tegelijk aan samen met rest van verbruik in huis,…)

Ik sluit me aan bij de eerdere opmerking: neem een elektricien onder de arm, want je snapt niet wat er gebeurt.
 
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan