• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

K29 Nieuwbouw, vloerverwarming, toch koudegevoel aan de benen

clubje

Nieuw Lid
Lid geworden
17 nov 2017
Berichten
37
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hallo allemaal,

sinds een 3-tal maand wonen wij in onze nieuwbouwwoning. Enkele mogelijke relevante gegevens van deze woning in deze:

- vrijstaande perfecte kubus met plat dak

- supergeïsoleerd: spouw 16 cm, dak 20 cm, vloer 14 cm,...

- verwarming via lucht/water warmtepomp en vloerverwarming op benedenverdieping en badkamer op verdieping

De thermostaat staat ingesteld op 21,5 graden deze temperatuur is er dan ook constant. Boven hebben we geen verwarming en is het altijd 18à19 graden. In ons huis is het dus niet koud, het is gewoon goed warm, dus op zich geen probleem.

MAAR...wij ervaren een onaangenaam koudegevoel/tochtgevoel aaan onze voeten/enkels en soms ook dijbenen, vooral als we stilzitten of liggen.

Het eerste waar je dan aan denkt is dat er ergens tocht binnenkomt maar dat lijkt niet het geval te zijn. De Blowerdoortest is reeds uitgevoerd en was heel goed. Alle punten van waar er eventueel 'tocht' zou kunnen komen werden gecheckt. Je kunt het ook niet echt tocht noemen, het is niet dat er echt een 'wind' is. Maar dus wel dat frisse gevoel aan voeten/enkels/knieholtes.

Aan het bovenlichaam voelen we nooit iets. Ook niet als we ons bovenlichaam brengen op de hoogte waar de voeten meestal zijn. Kortom: het is alsof enkel de delen van het lichaam vanaf de knieën tot de voeten  vatbaar zijn voor wat het dan ook is. Ook is het zo dat ik (man) er veel meer last van heb dan mijn partner (vrouw). Normaal is het omgekeerd als het over warmte/koude gaat :)

Onze vloer is ook niet bepaald 'warm' (in vergelijking met andere woningen waar ik al geweest ben met vloerverwarming). Volgens de architect komt dat omdat ons huis zodanig goed geïsoleerd is, dat de vloerverwarming minder dan gemiddeld moet werken om de ingestelde warmte te behalen. Op bovenstaand probleem heeft hij na lang zoeken ook geen antwoord.

Misschien is er iemand die het probleem herkent en er hopelijk ook een oplossing voor heeft? Voor ons is het wel een anticlimax: ons huis is noodgedwongen heel energiezuinig gebouwd (stond in de voorschriften) en dat kost ook allemaal geld, en dan hebben we TOCH nog dit probleem. Iemand, hopelijk?

alvast bedankt voor eventuele hulp.

 

beste groeten

Dries
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Jan,

Je haalt een verhaal aan uit 2008 over een spijtig meer eenmalig geval  in Vathorst Nederland waar verschillende fouten zijn gebeurd waar velen uit hebben kunnen leren. Ik denk overigens niet dat het over duizenden woningen ging maar hooguit over een tiental of enkele tientallen.

De grootste fout hier was niet zozeer het systeem, waar ook fouten in zaten, maar de slechte informatie hierover bij de bewoners.

Je schrijft dat het idealistische bewoners waren, maar de waarheid is dat ze zelf niet hadden gekozen voor het systeem en zelfs de bedoeling ervan niet door hadden en dus de ventilatietoestellen afschakelden met gesloten ramen en deuren. Dat was de rechtstreekse oorzaak van de ellende !

Maar sindsdien is dit geval dikwijls misbruikt door de concurrentie van de balansventilatiesystemen om daarmee vooral de minder goede systemen te promoten. Ondertussen is al lang aanggetoond dat niet het systeem de oorzaak was en kom je dat ene doemverhaal zoals jij het nu nog eens aanhaalt vrijwel nooit meer tegen. En terecht !

 

 
 

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
3.611
Waarderingsscore
133
Punten
63
jan 007 zei:
 

en je bent niet de enige met dit probleem:


De woonkamer wordt goed warm maar heb veel last van koude voeten, het temperatuur verschil in de woonkamer op verschillende hoogtes is vrij groot. Als ik bijvoobeeld de CV instel op 20 graden en ik meet de temperatuur op verschillende plaatsen en hoogte meet ik in de zit hoek op 50 cm hoogte een temp van 18,8 graden en op de vloer nog maar 16/16,4 graden dit verschilt soms.

Die getallen komen mij bekend voor wij hebben ook radiatoren in de woonkamer.   Neem aan dat het bij vloerverwarming totaal anders is. 
 

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Berichten
3.025
Waarderingsscore
16
Punten
38
@charel

ik beveel niks aan en breek ook niks af, zijn allemaal past/copie stukjes van internet , niet zelf verzonnen

maar wel een heel belangrijke discussie 

ik smijt het kind niet weg met het badwater maar er moet ook nagedacht worden over alle aspecten van isoleren en niet simpel door de bocht gaan --> veel isolatie = weinig verwarmen = goed voor mens en milieu

isolatie maken kost ook energie en isolatiemateriaal  op zich is ook milieu belastend (winning, omzetten, fabriceren, afval na afbraak)

en 2e puntje veel isolatie = goed warm gevoel (zie dit topic), komt bij "gevoel" heel wat aspecten kijken die men voor het gemak vergeet , gelukkig wordt er tegenwoordig wel onderzoek naar gedaan (mondjesmaat, zo veel mogelij isolatie verkopen is tegenwoordig de norm, niet hoe voel jij je in je woning)

 
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
ik beveel niks aan en breek ook niks af, zijn allemaal past/copie stukjes van internet , niet zelf verzonnen

Ik weet wel dat je dat niet zelf verzonnen hebt, het is een bestaand verhaal van meer dan 8 jaar geleden. Ik zei enkel dat jij dit verhaal nog eens hebt aangehaald .
maar wel een heel belangrijke discussie 

Een belangrijke discussie was het, maar nu al jaren niet meer nu aangetoond is wat er werkelijk aan de hand was.
ik smijt het kind niet weg met het badwater maar er moet ook nagedacht worden over alle aspecten van isoleren en niet simpel door de bocht gaan --> veel isolatie = weinig verwarmen = goed voor mens en milieu

 Wees gerust, daar wordt en werd al zeer veel over nagedacht en als je hierbij de daaruit ontstane normen volgt dan krijg je voldoende isolatie ipv te weinig of te veel, veel minder verwarmingsverbruik, veel gezondere binnenlucht en een groter comfortgevoel en dat is een verbetering voor mens en milieu
 

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Berichten
3.025
Waarderingsscore
16
Punten
38
wees gerust? ik ben nog niet te snel gerust in wat anderen (de regering) aanbevelen :) en spijtig genoeg is er altijd de drijfveer om te verkopen wat men maakt en machtige lobygroepen proberen hun  idee door te drukken (want dan verdienen ze geld  )

kijk naar dit topic: nieuwste normen en toch geen goed gevoel in huis,  oorzaak?? onbekend , vele factoren spelen mee

nooit als een koe de kudde volgen maar kritisch kijken, ervaringen delen en zo veel mogelijk info verzamelen aan alle kanten van het spectrum , aangehaald voorbeeldje is mss wat misplaatst hier maar toont wel aan dat er veel maar bij komt kijken dan enkel isoleren en zeker een discussie die nog een hele tijd zal blijven, ze hebben zeker nog niet de ultime oplossing gevonden (als die al bestaat)

ander mooi voorbeeldje zijn de electrische auto's, alles behalve milieuvriendelijk volgens sommige studies 

hangt er maar van af uit welk perspectief je kijkt en wie de studie uitvoert

 

 
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
kijk naar dit topic: nieuwste normen en toch geen goed gevoel in huis,  oorzaak?? onbekend , vele factoren spelen mee

Het is niet omdat er in één bepaald geval om nog steeds onduidelijke reden één persoon in huis een koud gevoel in de benen heeft dat je daaruit moet besluiten dat de normen qua isolatie , ventilatie en luchtdichting in het algemeen niet goed zijn hé !
ze hebben zeker nog niet de ultime oplossing gevonden (als die al bestaat)

Maar in ieder geval zijn de hedendaagse woning die volgens de normen worden gebouwd duidelijk veel milieuvriendelijker, veel comfortabeler en vooral veel gezonder om in te leven.  

Je kan en moet bij alles vraagtekens blijven plaatsen maar je mag hierin niet overdrijven en ook het goede willen inzien van bepaalde evolutie's.
 

FvN

Lid geworden
2 dec 2018
Berichten
13
Waarderingsscore
0
Punten
0
Opnieuw contact gehad met de installateur; het zou kunnen dat de vloertemperatuur achterblijft door invloed van de WTW warmteterugwin installatie. Beide toestellen hebben een pomp en zouden elkaar kunnen tegenwerken. 

De instelling van de CV pomp is nu van ‘grafiek met horizontale lijn’ naar ‘grafiek met schuine lijn’ gezet. Dit zou de kracht van de CV pomp beter regelen. 

We zien het weer een paar dagen aan en kijken of het werkt. 
 

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
3.611
Waarderingsscore
133
Punten
63
Het kan toch niet zo moeilijk zijn om enigzins de temperatuur van de vloer te meten. Op veel dingetjes, bijvoorbeeld bij mij op een pennenbakje zit digitaal schermpje en daat zit een temperatuurmeter bij. Leg die op de grond en je weet wat. 
 

clubje

Nieuw Lid
Lid geworden
17 nov 2017
Berichten
37
Waarderingsscore
0
Punten
6
Dag allen,

 

bedankt allemaal voor jullie mening. Echter, onze focus gaat op dit moment helemaal naar een ander probleem in onze nieuwbouw (zie https://www.bouwinfo.be/forum/bouwen-en-verbouwen/probleembehandeling/nieuwbouw-vochtinsijpeling), maar ik reageer later zeker nog op alle commentaren.

 

Maar toch al enkele zaken:

 

- verwarming hoger zetten helpt niet, integendeel, dan wordt het gewoon té warm terwijl dat tocht/koudegevoel aan de benen blijft

- temperatuur is overal even hog, op de vloer, schoothoogte, plafondhoogte

- installateur vloerverwarming werd al gecontacteerd, hij zei dat de 'kringen dichtsnoeren' misschien ging helpen maar dat het verbruik dan omhoog ging gaan. Ik zie hem later nog, dus dan kunnen we verder spreken.

- Onze ramen zijn driedubbele 4-seizoensglas (k 0,6 W/m2°C h) dus koudeval zou het fenomeen niet 'mogen' zijn, maar het is wel het enige fenomeen dat overeenkomt met hoe ik mijn gevoel zou omschrijven.
 

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
3.611
Waarderingsscore
133
Punten
63
De isolatie onder de betonnenvloer is met de nodige aandacht aangebracht.  Kruipruimte of direct op het zand?
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
clubje zei:
- verwarming hoger zetten helpt niet, integendeel, dan wordt het gewoon té warm terwijl dat tocht/koudegevoel aan de benen blijft

- temperatuur is overal even hog, op de vloer, schoothoogte, plafondhoogte

- installateur vloerverwarming werd al gecontacteerd, hij zei dat de 'kringen dichtsnoeren' misschien ging helpen maar dat het verbruik dan omhoog ging gaan. Ik zie hem later nog, dus dan kunnen we verder spreken.

- Onze ramen zijn driedubbele 4-seizoensglas (k 0,6 W/m2°C h) dus koudeval zou het fenomeen niet 'mogen' zijn, maar het is wel het enige fenomeen dat overeenkomt met hoe ik mijn gevoel zou omschrijven.

Het zit in je hoofd. Extra kledij dragen in de winter.

 

 
 

FvN

Lid geworden
2 dec 2018
Berichten
13
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoofd is warm genoeg, de benen zijn koud. 

Ik ben benieuwd of ‘kringen dichtsnoeren’ gaat helpen. 
 

11221

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 sep 2015
Berichten
1.164
Waarderingsscore
3
Punten
38
Dat vochtprobleem in je vloer zorgt misschien voor een gigantische koudebrug, waardoor je luchtstromingen krijgt thv de vloer.
Los eerst dat probleem op, en dit verdwijnt misschien vanzelf.
 
Lid geworden
24 jul 2017
Berichten
72
Waarderingsscore
1
Punten
0
Interessant topic, ik heb alle pagina's gelezen en het valt mij op dat er nog niemand de opmerking gemaakt heeft dat het verschil in gevoel tussen personen gelinkt is aan het medisch profiel van de personen. Een minder goede doorbloeding in de benen/voeten kan persoon X een kouder gevoel doen geven dan persoon Y. Daarnaast stel ik mij ook de vraag, welke kleren draag je in de winter? Ik loop thuis soms ook in een korte broek rond en dan heb ik ook 'koude' benen. Terwijl ik met een lange broek zeer comfortabel ben. 

Heb je ook niet teveel glas in je woning? 
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
VandeveldeM zei:
Interessant topic, ik heb alle pagina's gelezen en het valt mij op dat er nog niemand de opmerking gemaakt heeft dat het verschil in gevoel tussen personen gelinkt is aan het medisch profiel van de personen. Een minder goede doorbloeding in de benen/voeten kan persoon X een kouder gevoel doen geven dan persoon Y. Daarnaast stel ik mij ook de vraag, welke kleren draag je in de winter? Ik loop thuis soms ook in een korte broek rond en dan heb ik ook 'koude' benen. Terwijl ik met een lange broek zeer comfortabel ben. 

Heb je ook niet teveel glas in je woning? 

 
lukanar zei:
Koude benen ?

De ene niet en de andere wel?

Ik zou me eens laten onderzoeken want dit kan ook wijzen op een slechte bloeddoorstroming.

En heeft dan dus geen knijt te maken met koudeval, grote ramen of Rv maar eerder met een medische toestand.

 

PS 

met een bouw achter de rug, moet je niet verschieten dat je weerstandsdrempel naar beneden is geduikeld.

Dacht effe dat je misschien niet goed gelezen had 

rofl.gif
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
Sorry dat ik niet meer alles doorgelezen heb, dus het is misschien al voorgesteld, maar voor alle zekerheid: is het eventueel een optie om de temperatuur van het CV-water te verlagen? Dan moet dit water langer circuleren om de gewenste temperatuur te bekomen en zal de vloer dus (hopelijk) meer egaal opwarmen...
 
Lid geworden
26 jan 2019
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
0
FvN zei:
Opnieuw contact gehad met de installateur; het zou kunnen dat de vloertemperatuur achterblijft door invloed van de WTW warmteterugwin installatie. Beide toestellen hebben een pomp en zouden elkaar kunnen tegenwerken. 

De instelling van de CV pomp is nu van ‘grafiek met horizontale lijn’ naar ‘grafiek met schuine lijn’ gezet. Dit zou de kracht van de CV pomp beter regelen. 

We zien het weer een paar dagen aan en kijken of het werkt. 

Wij hebben hetzelfde gevoel, nieuwbouw in CLT, vvw met warmtepomp, ventilatie D met homevap, en toch steeds een gevoel van 'tocht', hoewel de blowerdoortest zeer goed was. 

Heb je intussen al meer info of een oplossing?
 

FvN

Lid geworden
2 dec 2018
Berichten
13
Waarderingsscore
0
Punten
0
Op 7 februari wordt een particulier binnenklimaat onderzoek uitgevoerd door firma Strooming. Ik houd je op de hoogte. 

 
 

jonasv

Lid
Lid geworden
4 jun 2014
Berichten
780
Waarderingsscore
10
Punten
18
dus iedereen zat hier te vragen hoe je vochtigheid was.. en dat meet je niet.. je laat meteen een bedrijf komen?

 

ik ben wel benieuwd hoe ze 'werken'
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan