• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

K29 Nieuwbouw, vloerverwarming, toch koudegevoel aan de benen

clubje

Nieuw Lid
Lid geworden
17 nov 2017
Berichten
37
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hallo allemaal,

sinds een 3-tal maand wonen wij in onze nieuwbouwwoning. Enkele mogelijke relevante gegevens van deze woning in deze:

- vrijstaande perfecte kubus met plat dak

- supergeïsoleerd: spouw 16 cm, dak 20 cm, vloer 14 cm,...

- verwarming via lucht/water warmtepomp en vloerverwarming op benedenverdieping en badkamer op verdieping

De thermostaat staat ingesteld op 21,5 graden deze temperatuur is er dan ook constant. Boven hebben we geen verwarming en is het altijd 18à19 graden. In ons huis is het dus niet koud, het is gewoon goed warm, dus op zich geen probleem.

MAAR...wij ervaren een onaangenaam koudegevoel/tochtgevoel aaan onze voeten/enkels en soms ook dijbenen, vooral als we stilzitten of liggen.

Het eerste waar je dan aan denkt is dat er ergens tocht binnenkomt maar dat lijkt niet het geval te zijn. De Blowerdoortest is reeds uitgevoerd en was heel goed. Alle punten van waar er eventueel 'tocht' zou kunnen komen werden gecheckt. Je kunt het ook niet echt tocht noemen, het is niet dat er echt een 'wind' is. Maar dus wel dat frisse gevoel aan voeten/enkels/knieholtes.

Aan het bovenlichaam voelen we nooit iets. Ook niet als we ons bovenlichaam brengen op de hoogte waar de voeten meestal zijn. Kortom: het is alsof enkel de delen van het lichaam vanaf de knieën tot de voeten  vatbaar zijn voor wat het dan ook is. Ook is het zo dat ik (man) er veel meer last van heb dan mijn partner (vrouw). Normaal is het omgekeerd als het over warmte/koude gaat :)

Onze vloer is ook niet bepaald 'warm' (in vergelijking met andere woningen waar ik al geweest ben met vloerverwarming). Volgens de architect komt dat omdat ons huis zodanig goed geïsoleerd is, dat de vloerverwarming minder dan gemiddeld moet werken om de ingestelde warmte te behalen. Op bovenstaand probleem heeft hij na lang zoeken ook geen antwoord.

Misschien is er iemand die het probleem herkent en er hopelijk ook een oplossing voor heeft? Voor ons is het wel een anticlimax: ons huis is noodgedwongen heel energiezuinig gebouwd (stond in de voorschriften) en dat kost ook allemaal geld, en dan hebben we TOCH nog dit probleem. Iemand, hopelijk?

alvast bedankt voor eventuele hulp.

 

beste groeten

Dries
 

clubje

Nieuw Lid
Lid geworden
17 nov 2017
Berichten
37
Waarderingsscore
0
Punten
6
Sorry hoor maar hier kan ik inderdaad niet mee leven, op het gevaar af dat ik klink als een verwend nest.

Als ik 300.000 € uitgeef aan een splinternieuw huis mag er anno 2018 toch verwacht worden dat je geen koud hebt. Je kunt toch niet vooraf alles specifiek 'vragen'? Ik heb ook niet gevraag dat het niet binnenregent, maar ik verwacht het wel. Hetzelfde voor tocht en koude.

Maar goed, bedankt voor jullie feedback, ik ben blij dat ik het probleem (denk ik) een naam kan geven. Enige wat ik me nu nog afvraag is die pellet-kachel vraag (ook al ben ik principieel tegen pellet, de voorzieningen liggen er en als het kan helpen overweeg ik het toch).
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
clubje zei:
Sorry hoor maar hier kan ik inderdaad niet mee leven, op het gevaar af dat ik klink als een verwend nest.

Als ik 300.000 € uitgeef aan een splinternieuw huis mag er anno 2018 toch verwacht worden dat je geen koud hebt. Je kunt toch niet vooraf alles specifiek 'vragen'? Ik heb ook niet gevraag dat het niet binnenregent, maar ik verwacht het wel. Hetzelfde voor tocht en koude.

Maar goed, bedankt voor jullie feedback, ik ben blij dat ik het probleem (denk ik) een naam kan geven. Enige wat ik me nu nog afvraag is die pellet-kachel vraag (ook al ben ik principieel tegen pellet, de voorzieningen liggen er en als het kan helpen overweeg ik het toch).

Ik zie het nut van die pelletkachel helemaal niet in, mij lijkt ze zelfs ongewenst als oplossing voor uw probleem. 

Uw verwarmingsinstallatie is voldoende om het huis te verwarmen, wat bereik je dan door die pelletkachel te laten branden ? De vloerverwarming zal dan eerder uitvallen waardoor de vloer dan weer kouder zal aanvoelen ondanks dat de ruimtetemperatuur misschien hoger is. Dat gaat, tenzij je voortaan voor die kachel gaat zitten, uw kouwelijk gevoel aan de voeten en de onderbenen niet wegnemen denk ik.

Verder vind ik het toch straf dat voor jou het probleem zo groot is dat je er niet mee gaat kunnen leven terwijl jouw vrouw hier blijkbaar veel minder last van heeft.

Neem me niet kwalijk maar het klinkt inderdaad als de klacht van een verwend nest of een pietje precies.

 
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
een pelletkachel gaat die koudeval niet tegengaan.

verder ben jij het die 300.000€ gaat uitgeven. Verwacht je dat ze jou alles gaan uitleggen ? Ik begrijp jou wel, maar jij moet ook  begrijpen dat niets perfect is.  En binnenregenen kan je niet vergelijken met koudeval.

Iedereen maakt keuzes, ofwel zelf, ofwal laten ze die door anderen maen. Iedreen maakt wel eens verkeerde keuzes of draaien anders uit dan gehoopt. Dat is nu eenmaal hoe mensen ervaring opdoen. Zo heb ik heel wat andere keuzes gemaakt in mijn 2de woning tov mijn eerste , en moest ik nog eens een derde maal beginnen, zou ik nog enkele punten anders aanpakken.  Een van de redenen waarom ik jongeren aanraad om eerst woornervaring op te doen in een oudere instapwoning, dan meteen een nieuwbouw te willen die een enorme financiele inspanning vraagt.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Het gedeelte luchtvochtigheid is ook nog niet voorbij he. We hebben nu vrij uitzonderlijke condities waaraan jij blijkbaar gevoelig bent. Zou een aangepaste vvw dit counteren? Misschien, misschien niet. Voor hetzelfde geld heeft het met koudeval niets te maken. En echt merkbaar is zoiets vooral bij heel hoge ramen, eerder dan bij brede.

Ondertussen merkt jouw partner er niets van, dus het kan zelfs iets psychosomatisch zijn of zelfs een echt medische situatie (doorbloeding, meer zenuwuitlopers dan normaal, meer koudereceptoren, gevoeligheid voor droge lucht,...)

Je weet dus nog altijd niets eigenlijk... en ik betwijfel of je het ooit te weten komt.
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
Wanneer je erachter kan komen hoe de vloerverwarmingskringen zijn verdeeld over de woonkamer dan kan je eventueel nog proberen om de flow per kring aan te passen en te zorgen dat de kring bij het grote raamoppervlak een hogere flow krijgt dan de verder afgelegen kringen. Op die manier gaat de temperatuur van het oppervlak bij het raam wat omhoog ten opzichte van de rest en wellicht helpt dat de koudeval van het raam wat te mitigeren.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
MarcMarc zei:
Wanneer je erachter kan komen hoe de vloerverwarmingskringen zijn verdeeld over de woonkamer dan kan je eventueel nog proberen om de flow per kring aan te passen en te zorgen dat de kring bij het grote raamoppervlak een hogere flow krijgt dan de verder afgelegen kringen. Op die manier gaat de temperatuur van het oppervlak bij het raam wat omhoog ten opzichte van de rest en wellicht helpt dat de koudeval van het raam wat te mitigeren.

Goeike! En meteen uitvoerbaar met de resultaten al binnen enkele uren merkbaar. (Voor wie de documentatie en de kennis heeft)

mooi woord ook ‘mitigeren’ 
dirol.gif
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
Misschien moet je ook samen met de installateur warmtepomp eens kijken naar de warmteafgifte en stooklijnen van die vloerverwarming, met andere woorden: wanneer stroomt er warm water door die leidingen en wanneer komt dat door de vloer? Het kan zijn dat de thermostaat op lichaamshoogte het nog lekker warm heeft maar dat er door de vloer dan al minder warmte komt.

Voor een paar tientallen euro's koop je een infraroodthermometer (of je leent er één van de sanitairman), daarmee kan je op verschillende plaatsen en tijdstippen eens gaan meten hoe warm de vloer is, met redelijke accuraatheid.
 
 

11221

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 sep 2015
Berichten
1.164
Waarderingsscore
3
Punten
38
@topicstarter: hoeveel bedraagt de relatieve vochtigheid momenteel in de woning?
 
Lid geworden
2 mrt 2018
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
0
Koudeval kan enkel worden opgelost door verwarming te plaatsen onder de ramen.

(Bijkomende info, weet niet of dit u zal verder helpen)

Bij drievoudige beglazing zou dit probleem zich normaal bijna niet mogen voordoen (Tenzij u echt behoorlijk veel beglazing hebt). Misschien heeft u een isolatielek in uw muurschil. Of misschien zijn uw ramen niet goed geplaatst geweest en is de isolatie tussen raam en spouw niet goed verbonden. Dit kan u enkel controleren met een warmte camera.

De reden dat u koude toch voelt komt omdat koude lucht zwaarder weegt dan warme lucht. Warme lucht stijgt en koude lucht daalt meteen. Alles wat koude lucht in uw kamer veroorzaakt helpt mee aan het creëren van een koude bries boven de grond.
 

F-B

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 aug 2006
Berichten
4.861
Waarderingsscore
38
Punten
48
Ik herken het probleem; ik heb er nl. ook last van.  Ook grote ramen en vloerverwarming.

Ik heb mijn vloerverwarming zelf gelegd en ik weet dus hoe mijn kringen liggen.   Ik heb, zoals eerder hier aangegeven, al wat zitten regelen aan mijn vloerverwarming, maar het biedt tot nu toe geen soelaas.   Logisch ook, want de manier waarop ik mijn kringen heb verdeeld, laten niet toe om zomaar de flow te verhogen aan de ramen.   De kringen liggen nl. haaks tov de ramen.

Als ik hier echter ooit een andere vloer ga leggen, dan ga ik wel mijn vloerverwarmingskringen anders leggen.   Nu heb ik overal het bifiliair legpatroon toegepast, maar ik denk er aan om ter hoogte van de ramen één kring evenwijdig met de ramen te liggen die dat slakkenhuispatroon niet volgt, maar eerder zo iets doet:

legpatroon-meander.jpg


(Waarbij in het voorbeeld van deze afbeelding het raam dan uiterst links naast de afbeelding zou zijn)
 

elektrischetijd

Nieuw Lid
Lid geworden
17 dec 2015
Berichten
89
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ligt de vvw continu aan en wordt deze volledig of gedeeltelijk geregeld met WAR? Of werk je op de thermostaat? Ik heb beide geprobeerd en vind het aangenamer via WAR dan op thermostaat want een k27 woning verliest niet snel warmte dus thermostaat zal vvw niet veel laten draaien en dat zorgt voor een koude vloer en bijgevolg koudestraling van de vloer had ik de indruk, ook al was het 21.5 graden in huis.

Nu 22 a 24 graden via WAR, en aangenaam warm, vloer komt idd niet zo warm als een oudere woning vermoed ik maar wat wil je met een aanvoertemperatuur van 28-30 graden vs 40-45 graden bij oudere woningen..
 

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Berichten
3.595
Waarderingsscore
4
Punten
38
Zoals stefaan hierboven meedeelt zou ik eerst en vooral een gesprek voeren met de installateur.
Het kan heel goed zijn dat er bepaalde zaken in de regeling kunnen aangeoast worden.

Voorvhetzelfde geld staat de regeling ingesteld met een vrij grote ruimteinvloed, met de zon van de voorbije week kan ik me dus heel goed voorstellen dat het in je lew voldoende wa wordt door de zon, en dat de thermostaat de warmtepomp uitschakelt, met koude vloer (en nog kouder aan de ramen) tot gevolg.

Heeeeeel vaak staat de regeling bij vvw foutief ingesteld, alsof je met radiatoren in een oud kot zit te stoken.
 

FvN

Lid geworden
2 dec 2018
Berichten
13
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik ervaar hetzelfde probleem bij een nieuwbouwwoning met lagetemperatuur vloerverwarming; koude voeten en onderbenen. 

Heeft de schrijver zijn koude probleem opgelost? Misschien dat hij mij hiermee zou kunnen helpen?
 

clubje

Nieuw Lid
Lid geworden
17 nov 2017
Berichten
37
Waarderingsscore
0
Punten
6
Nee, nog altijd geen oplossing.

 

Het is erg om te zeggen, maar we wonen hier nu al een jaar in 'onze droom' en ik denk eraan om het te verkopen. Meerdere honderdenduizenden euro's investeren voor een onbehaaglijk gevoel in huis :(

 

Het is erg om te zeggen maar ik verlang soms naar de maandagochtend zodat ik kan gaan werken naar mijn minder goed geïsoleerd bureau maar waar de ouderwetse radiator wel aanstaat en een heel aangenaam warm gevoel verspreid. 
 

11221

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 sep 2015
Berichten
1.164
Waarderingsscore
3
Punten
38
@toppic starter: hoeveel bedraagt de RV in huis.
 

FvN

Lid geworden
2 dec 2018
Berichten
13
Waarderingsscore
0
Punten
0
Fijn dat je meedenkt, maar wat is RV? Mijn vak is geen installateur. 
teeth_smile.png
 

jandoise

Lid
Lid geworden
17 jan 2014
Berichten
121
Waarderingsscore
0
Punten
16
Zijn de ramen HR 1.0 of drievoudig 0.6? 

 

Zoals hierboven aangekaart, wordt de verwarming op buitentemperatuur of binnentemperatuur gestuurd?

 

Wat gebeurt er als je de verwarming gewoon hoger zet? 

 

Lijkt me heel raar dat dit zo oncomfortabel kan zijn.
 
Lid geworden
8 dec 2012
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
1
Onze nieuwbouw vvw met ketel op aardgas met buitenvoeler altijd 23gr binnen.

Ketelwater tussen de 35a40gr vloer heeft hier altijd lekker warm .

Ook grote ramen aan de Z kant voelt wel koud aan vlak tegen glas.

 

 
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan