K29 Nieuwbouw, vloerverwarming, toch koudegevoel aan de benen

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
625
Punten
113
clubje zei:
Nee, nog altijd geen oplossing.

Het is erg om te zeggen, maar we wonen hier nu al een jaar in 'onze droom' en ik denk eraan om het te verkopen. Meerdere honderdenduizenden euro's investeren voor een onbehaaglijk gevoel in huis :(

Het is erg om te zeggen maar ik verlang soms naar de maandagochtend zodat ik kan gaan werken naar mijn minder goed geïsoleerd bureau maar waar de ouderwetse radiator wel aanstaat en een heel aangenaam warm gevoel verspreid. 

Waarom zet je verwarming niet hoger?

Lid geworden
18 aug 2013
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik heb heel de discussie niet gelezen, maar ik zie wel gelijkenissen met het koudegevoel dat wij het eerste jaar in de kelder van onze nieuwbouw gevoeld hebben (al was dat niet alleen aan benen en voeten). Ik was echt onaangenaam verrast door het feit dat het er zó koud aanvoelde (ondanks "normale" keldertemperatuur), totdat een aannemer ons vertelde dat dat waarschijnlijk kwam omdat er nog vocht in de muren zat.

Nu (en het vorige jaar) moet ik zeggen dat het koudegevoel in onze (niet geïsoleerde) kelder echt wel enorm verbeterd is. Nja, een tochtgevoel hebben we nooit gehad natuurlijk. Ik kan alleen maar hopen dat het bij jou ook betert. 

Misschien hebben je buren een bouwdroger geplaatst?

FvN

Lid geworden
2 dec 2018
Waarderingsscore
0
Punten
0
RV heb ik nooit gemeten. Glas is HR++ en we stoken 22graden op binnentemperatuur .

Lid geworden
17 dec 2015
Waarderingsscore
0
Punten
0
Heb ik ook eerst geprobeerd en vvw draaide meer niet dan wel door het weinige warmteverlies.. daardoor voelde 21,5 graden niet zoals in mn oude woning waar de radiatoren warmte gaven als we thuis waren.

Probeer eens zonder thermostaat te werk ern en enkel op WAR dmv buitenvoeler en speel met je stooklijn, of werk met war en binnencompensatie zoals ik momenteel doe.

jonasv

Lid
Lid geworden
4 jun 2014
Waarderingsscore
8
Punten
18
clubje zei:
Nee, nog altijd geen oplossing.

Het is erg om te zeggen, maar we wonen hier nu al een jaar in 'onze droom' en ik denk eraan om het te verkopen. Meerdere honderdenduizenden euro's investeren voor een onbehaaglijk gevoel in huis :(

Het is erg om te zeggen maar ik verlang soms naar de maandagochtend zodat ik kan gaan werken naar mijn minder goed geïsoleerd bureau maar waar de ouderwetse radiator wel aanstaat en een heel aangenaam warm gevoel verspreid. 

en heb je de vochtigheid ondertussen al gemeten?

en heb je de kring van je vloerverwarming aan je raam al verder opengezet?

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
1.154
Punten
113
Ik heb geen K29 en geen nieuwbouw, maar wel vloerverwarming en veel kamer-hoge ramen (1.1).

Bij de ramen liggen de vvw-leidingen wel dichter op elkaar (ik heb het zelf gedaan) en de vvw-firma had daar ook zelf niet aan gedacht bij hun legplan.

Sinds een goed jaar hebben we een haard.

Vorige winter is het hier dus serieus heet geweest in huis met temperaturen van +25°C, want vvw en haard is niet zo'n goede combinatie, zo blijkt.

Dus heeft de echtgenote beslist dat de vvw naar omlaag moest want de haard is gezelliger, dus ik de stooklijn wat aangepast en ipv 22° is het nu 20°  in huis.

Ik moet toegeven, met een pull aan (winterkleding) is dat eigenlijk warm genoeg.

Maar... ik heb nu wel koud aan de benen! Tenzij de haard het zaakje naar 22 à 23° brengt natuurlijk.

Mijn echtgenote heeft daar geen last van (altijd te warm).

De vloer is ook echt een stuk kouder in aanvoelen dan vorig jaar. Als ik nu met mijn hand tegen de vloer voel, dan voelt die koud en vroeger voelde die lauw (al kan het niet echt veel verschil zijn).

Ik zou u dus willen aanraden om het eens een weekje een paar graden warmer te maken in huis en te zien wat dat geeft.

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Waarderingsscore
8
Punten
38
overisolatie en te wind dicht/tocht vrij

door de dikke isolatie bijna geen extra warmte nodig door een  zeer gering verlies en dus ook geen circulatie van de lucht (warme lucht van de vloer stijgt, warme lucht aan plafond koelt af en zakt)

koude lucht blijft onderaan hangen boven de vloer en omdat de vvw amper warmte afgeeft dus ook geen opwarming van die lucht , op thermostaat hoogte de gewenste temperatuur (en blijft ook hangen op die hoogte) en aan het plafond iets warmer (warmte stijgt)

oude woningen hebben meer kieren en dus aanvoer verse koele lucht, radiatoren warmen koude lucht aan raam op en de lucht circuleert mooi in de woning (lucht moet gemixt worden, bekijk eens een plannetje hoe/waar  je radiatoren moet plaasten om lucht goed te laten circuleren)

mogelijke oplossing: probeer eens  2 ramen (vooraan en achteraan) op een kier te zetten gedurende enkele dagen, aanvoer verse koele lucht en lucht circulatie, vloerverwarming zal iets harder moeten werken en dus luchtstroming (koude lucht warmt op door vvw) en lucht wordt gemixt

Andere mogelijke oplossing een blazer/plafondventilator zetten zodat de lucht mechanisch gemixt wordt

hoofdzaak koude lucht aan de grond moet opgewarmt worden,  stijgt , koelt af aan de ramen/plafond zakt weer en wordt opnieuw opgewarmt , circulatie 

Intussen komt er ook al veel cretiek op deze super isolatie normen net door mensen als u die geen "goed gevoel "hebben in dit soort huizen

Nu7s

Gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
238
Punten
63
Bij mij liggen de buizen niet dichter, maar het zijn gewoon apparte kringen die je dan minder kan snoeren.

VdE

Actief Lid
Lid geworden
16 sep 2012
Waarderingsscore
31
Punten
28
K21 woning met vvw en absoluut geen last van hier. Zelfs niet zonder kousen en korte broek.
Ik snap niet goed hoe je in de winter trok kan voelen op je benen en voeten, dragen jullie in de winter dan zomerkleding?

Thermostaat geeft 21 a 21,5 aan maar vvw werkt via de buitenvoeler.

VdE

Actief Lid
Lid geworden
16 sep 2012
Waarderingsscore
31
Punten
28
@jan007
In een nieuwbouw woning zal wel een ventilatiesysteem (hopelijk een D) zijn. Hoewel de woning erg winddicht kan zijn, toch is er door het ventilatiesysteem verversing en circulatie van lucht.

2 ramen een beetje open zetten is echt te zot dan...

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
1.154
Punten
113
VdE zei:
K21 woning met vvw en absoluut geen last van hier. Zelfs niet zonder kousen en korte broek. Ik snap niet goed hoe je in de winter trok kan voelen op je benen en voeten, dragen jullie in de winter dan zomerkleding? Thermostaat geeft 21 a 21,5 aan maar vvw werkt via de buitenvoeler.

Geen trek, koudegevoel.

w.g.b.

Zeer Actief lid
Lid geworden
28 okt 2008
Waarderingsscore
38
Punten
48
Zou me niet verbazen dat dit het gevolg kan zijn van goed isoleren. De lucht hangt in lagen in een ruimte. 

In hoeveel groepen  liggen de buizen in de vloer gemaakt. Wat is de h.o.h afstand van de buizen in de vloer.  Welke temperatuur staat de de knop van de vloerverwarming. 

Sorry als deze vragen al gesteld zijn. Even snel doorgelezen. 

julien

Gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
106
Punten
63
clubje zei:
De enige twee zaken die ik tegenkom als mogelijk oplossing zijn:

- verwarming onder het raam plaatsen, maar dat is geen optie want we zitten met vloerverwarming

- dikke gordijnen hangen. Maar er hangen al gordijnen...weliswaar geen dikke. Je plaatst natuurlijk ook geen raampartijen om dan altijd de gordijnen dicht te doen...

optie 3 (totaal out-of the box thinking!) Je thermostaat een graad of 2 hoger zetten?

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.105
Punten
113
Koude benen ?

De ene niet en de andere wel?

Ik zou me eens laten onderzoeken want dit kan ook wijzen op een slechte bloeddoorstroming.

En heeft dan dus geen knijt te maken met koudeval, grote ramen of Rv maar eerder met een medische toestand.

PS 

met een bouw achter de rug, moet je niet verschieten dat je weerstandsdrempel naar beneden is geduikeld.

w.g.b.

Zeer Actief lid
Lid geworden
28 okt 2008
Waarderingsscore
38
Punten
48
Gelezen de thermostaat staat op 21,5 gr. Welke en waar hangt, of is gemonteerd, deze thermostaat. 

Er is een platdak. Wat voor een dak ik bedoel ligt er grind op hoe dik is de isolatie.

Ik meen dat de vloer ongeveer een temperatuur moet hebben van ongeveer 24gr. Dat is ook de temperatuur van onze huid.  

Wat zou er gebeuren als je de temperatuur van de vloer omhoog gaat doen. Kost een paar dagen en je weet wat. 

VdE

Actief Lid
Lid geworden
16 sep 2012
Waarderingsscore
31
Punten
28
D I Y zei:
VdE zei:
K21 woning met vvw en absoluut geen last van hier. Zelfs niet zonder kousen en korte broek. Ik snap niet goed hoe je in de winter trok kan voelen op je benen en voeten, dragen jullie in de winter dan zomerkleding? Thermostaat geeft 21 a 21,5 aan maar vvw werkt via de buitenvoeler.

Geen trek, koudegevoel.

In de openingpost staat koudegevoel/tochtgevoel. Vandaar eigenlijk mijn verwooding trok.

Maar bon, ik snap niet goed dat je in een nieuwbouwoning (K29) met een lange broek en kousen daar last van kan hebben. Dan moet het echt wel een héél erg koudestraling/tocht/trek/...zijn.

Zoals reeds aangehaald, probeer eens met de verwarming iets hoger in te stellen.

FvN

Lid geworden
2 dec 2018
Waarderingsscore
0
Punten
0
Persoonlijk denk ik dat het te maken heeft met het isolatieniveau van de woning. Doordat de woning (te) goed id geïsoleerd slaat de aan-uit thermostaat te snel af. Daardoor komt de vloer niet op temperatuur (21-23 graden) en is koudeval van de raampartij extra goed voelbaar. 

Ik heb geprobeerd om de thermostaat op 23 graden te zetten, maar dan wordt ook de ruimtetemperatuur veel te hoog. Is niet aangenaam. 

Als ik zeker zou weten dat een WAR zou helpen, dan zou ik die kopen. Prijs is echter te hoog om zo maar te proberen. 

Wie geeft ervaring dat dit het probleem verhelpt?

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Waarderingsscore
8
Punten
38
bron: https://www.duurzaamthuis.nl/het-effect-van-isolatie-op-het-binnenklimaat

Hoofdpijnhuizen

Juist bij bewoners van strak geïsoleerde huizen met ventilatiesystemen voor warmteterugwinning neemt het aantal klachten toe. Dat gebeurde bijvoorbeeld in de Amersfoortse wijk Vathorst. Zelfs de ramen konden daar niet open. De warmteterugwinning moest zorgen voor alle frisse lucht. De idealistische bewoners kregen hoofdpijn en andere klachten. Die kwamen deels voort uit een klassieke ontwerpfout van de ingenieurs: denken in monofuncties. Energie besparen en het milieu  werden doel bij het ontwerp, geen middel om prettig te leven. De duizend woningen in de ‘groene’ wijk kregen een geniaal ventilatiesysteem met lage energierekening. Maar het systeem hield onvoldoende rekening met het binnenklimaat, menselijk gedrag en behoeftes.

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Waarderingsscore
8
Punten
38
nog wat info ivm luchtvochtigheid /warmtegevoel / warmte overdracht op het internet : 

luchtvochtigheid in huis veel te laag. Daardoor is de gevoelstemperatuur lager. Koop eens een hygrometer en kijk eens of die luchtvochtigheid niet lager de 40% is.

blijkbaar ook een belangrijke factor (toch ramen open zetten ? :)  )

Als de verwarming aan is is de lucht in beweging. (meestal door radiatie en/of convectie) Bewegende lucht bevordert de warmteoverdracht tussen lichaam en lucht waardoor je de warmte beter kunt voelen.

Bij grote gebouwen, met grote ventilatie systemen, wordt de de toegevoerde buitenlucht juist bevochtigd.

en je bent niet de enige met dit probleem:

De woonkamer wordt goed warm maar heb veel last van koude voeten, het temperatuur verschil in de woonkamer op verschillende hoogtes is vrij groot. Als ik bijvoobeeld de CV instel op 20 graden en ik meet de temperatuur op verschillende plaatsen en hoogte meet ik in de zit hoek op 50 cm hoogte een temp van 18,8 graden en op de vloer nog maar 16/16,4 graden dit verschilt soms. Ik zou de cv natuurlijk hoger kunnen instellen maar dan krijg je een klap in je gezicht als je opstaat vanuit de bank. het wordt in de kamer zelf dus wel goed warm. Het bouwjaar van het huis is 2007. Heb de aannemer al paar keer laten komen maar deze weten ook niet meer wat ze eraan kunnen doen. Dacht eerst dat het tocht was, dit is bij de achter deuren al verholpen, en de voordeur is ook nagezien en sluit nu beter (er zit nog een klein hoekje waar een beetje toch door trekt). Als ik op de vloer voel voel ik ook niet veel tocht meer, maar het voelt wel kouder aan. Op de vloer heb ik laminaat (9,5 mm)liggen.

geen idee wat de oorzaak is bij jou, te vochtig, te droog, lucht circulatie.... meten is weten, zet ook eens temp. meter aan je vloer, midden en plafond om het verschil te meten. zeer interessante zaken allemaal. lees ook dat overisoleren niet bestaat :) maar lees wel veel klachten van mensen die onbehagelijk gevoel hebben

w.g.b.

Zeer Actief lid
Lid geworden
28 okt 2008
Waarderingsscore
38
Punten
48
Heb enkele vragen aan clubje gesteld kan je daar ook iets mee? 

Bij mij stel ik de kamerthermostaat in op 22,5 gr. dan is het ook 22,5 gr en geen 21-23 gr. Dit soort onderdelen zijn zo nauwkeurig tegenwoordig. Geen vloerverwarming WAR en radiatoren. 

WAR of aan uit maakt niet veel uit eerst genoemde geeft meer comfort. Je realiseerd je dat vloerverwarming een traag systeem is.  Veel zon op veel glas daar kan een WAR ook niets mee. 

Bovenaan