• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Junkers Cerasmart, problemen met sanitair warm water

Lid geworden
22 okt 2006
Berichten
2.181
Waarderingsscore
0
Punten
0
Sinds vorige zaterdag heb ik een probleempje met mijn sanitair warm water op een Junkers TOP 42 ZWB Cerasmart van 9 jaar oud.
Wanneer ik vraag voor warm water, dan krijg ik heel even lauw water waarna het water terug koud wordt om even later terug heel kort lauw te zijn.
Het is alsof de ketel wel probeerd heeft maar er niet in slaagt is om om te schakelen van verwarming naar sanitair.
De verwarmingskring werkt namelijk wel perfect, mijn radiatoren zijn warm.
Dit effect doet zich voor op alle tappunten.
De enige recente aanpassing die gebeurt is, is dat ik deze ketel heb omgeschakeld naar een OpenTherm sturing met behulp van een Bosh OTM1 module en de verwarming ben gaan sturen met een Honeywell EvoHome, iets wat tot op heden goed leek te werken.

Heb ik ergens een instelling gemist waardoor dit probleem zich in eens voordoet?
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
En wat zie / hoor je als je bij de ketel staat terwijl er wam water wordt afgenomen?

Kans is groot dat de driewegklep vast zit.
 
Lid geworden
22 okt 2006
Berichten
2.181
Waarderingsscore
0
Punten
0
De ketel is het water aan het verwarmen (wat op een moment dat alle radiatoren toe staan geen goed idee lijkt te zijn). Na een reset van de ketel is het probleem evenwel weer verholpen, al heb ik dat deze ochtend niet opnieuw kunnen testen. Het gebeurd ook niet elke keer, maar heb het nu toch reeds 4x op 3 dagen gehad.

Er is ook nog geen storingsmelding geweest. Het feit dat ik een afwisseling krijg tussen koud en even lauw lijkt wel aan te geven dat het systeem zelf probeerd van de klep telkens opnieuw te draaien.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
wat op een moment dat alle radiatoren toe staan geen goed idee lijkt te zijn

Waarom draai je alle radiatoren toe??

 

 

 
 
Lid geworden
22 okt 2006
Berichten
2.181
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dat doet EvoHome uit zichzelf, multizonale verwarming.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Hopelijk heb je een bypass geplaatst ?
 

m1chaelm

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
24 aug 2010
Berichten
2.377
Waarderingsscore
257
Punten
83
Als je het probleem nog eens hebt laat dan de kraan open staan en voel eens of de aanvoer van de verwarming heel warm is/blijft of kijk in welke stand de omschakeling / driewegklep staat.
 
Lid geworden
22 okt 2006
Berichten
2.181
Waarderingsscore
0
Punten
0
Zal dat de volgende dagen zeker ook eens doen. Heb op dit moment 1 radiator terug ontdaan van zijn kraan om te zien of dat ook een effect heeft.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan