Juiste kabel voor 27.7 kVA aansluiting?

Kielse

Nieuw Lid
Lid geworden
1 sep 2013
Waarderingsscore
1
Punten
8
Hallo iedereen,

Wij hadden op onze werf een standaard monofasig 9.2 kVA aansluiting, en hadden voor de definitieve aansluiting bij Fluvius een 3 x 400V + N Driefasig, 40 A, 27.7 kVA aangevraagd (geothermische warmtepomp, op termijn misschien zwembad, elektrische auto's,...).

Nu zijn die mannen geweest en hadden ze op voorhand gevraagd een EXVB 4 x 10 mm² klaar te leggen, dus daarmee is de aansluiting uiteindelijk gemaakt.
Op hun werfverslag stond echter "aansluiting verplaatst", waardoor ik toch zeker wil zijn dat ze niet gewoon een monofasige aansluiting gemaakt hebben.

Nu is mijn vraag: hoe kan ik checken dat ik dus het juiste vermogen heb (die 27.7 kVA)? Mijn electricien zei dat dat enkel maar kan afhangen van het type kabel dat hij had klaargelegd (de EXVB 4 x 10 mm²), maar klopt dat en is dat dan genoeg?

Bedankt alvast voor een tip!

roosen00

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Waarderingsscore
391
Punten
63
elke aansluiting wordt 3 fasig gemaakt tot in je meterkast

welke kabel je nodig hebt hangt ook sterk af van de afstand van net tot meterplaats

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
547
Punten
113
Er mag tot 63A door een 10mm2 kabel, dus dat is juist.
Maar hoe hij is aangesloten en welke automaten er voor staan kunnen wij vanachter ons scherm niet zien, plaats best eens wat foto's.

roosen00

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Waarderingsscore
391
Punten
63
hangt er net vanaf hoe ver je meter van het net komt te staan

zelf voor een mono 40 kan het zijn dat er 25 carre moet komen

Kielse

Nieuw Lid
Lid geworden
1 sep 2013
Waarderingsscore
1
Punten
8
Dag iedereen,

Bedankt voor de info! Zeker die pagina 35 heeft geholpen, en bevestigt inderdaad dat het de amperes in combinatie zijn met de afstand, maar ik blijft het vreemd vinden dat het hoofdcriterium wanneer je offerte bij Fluvius aanvraagt het aangevraagde vermogen is (in casu dus 27.7 kVA), en dat die referentie later nooit terugkomt.

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
456
Punten
83
Die zal je wel terugvinden op je offerte, inclusief eis kabel en kost vermogenrecht.

Bovenaan