• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Aanleggen terras + inrit

  • Terras

    Stemmen: 1 100,0%
  • Inrit

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    1

Joske_ - lazy garden

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
1.492
Waarderingsscore
439
Punten
83
Beste bouwinfo,

Lang geleden dat ik hier nog geweest ben, maar bouwen en internet dat lukte niet zo goed samen.
Huis is ondertussen al een jaartje bewoond, heb gemetseld terwijl ik er woonde en nu is het tijd voor de 'rondom'.
Zo is de situatie nu, klein beetje meer opgeruimd wel.

lcd8gvz.jpg
_86.jpg




En dit is het idee hoe het zou moeten worden (versie 23 rev G
angel_smile.gif
)

capture_19.jpg


Effe schetsen hoe het idee groeide:
- Terras moest op hetzelfde vloerniveau komen als binnen en loopt zonder trapje ofzo over in het gazon
- Terras zou bestaan uit tegels
- Muurtje aan de inrit gemetseld met betonblokken en daarvoor een baksteen
- Muurtje aan de inrit met betonnen L-profielen met daarvoor een baksteen
- Terrastegels vervangen door houten terras

En nu komt de huidige breintornado, waar ik toch een beetje advies over zoek.
Als ik een houten terras maak, heb ik dan die betonnen L-profielen nog nodig?
Kan ik niet 'gewoon' woord mag niet meer gebruikt worden i.v.m mijn huis, want alles was 'gewoon' een terras op palen maken en dan eventueel nog een muurtje aan de inrit metselen?

Probleem 1: Heb ik die L-profielen nodig? Hoogteverschil op het hoogste punt is 80 cm
Probleem 2: Wat moet de ruimte onder het terras? Kan ik daar best betonpuin? Beton? Chape onder leggen of is dat weggegooid geld?
Niet dat daar over een paar jaar onkruid ofzo door mijn terras begint te groeien.

Onder het terras is een afvoerbuis voor water voorzien, want leemgrond heeft niet echt de allerbeste infiltratiecapaciteit.
dash1.gif
 

Bijlagen

  • capture.jpg
    capture.jpg
    243,4 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt door een moderator:

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Als je terras in hout is, moet je geen zorgen maken waar de waterkering in de muren en onder de schuiframen zit. Je zorgt ervoor dat de beplanking en balken niet stotend tegen de gevel komen.

Als je het terras in tegels maakt dan moet je kijken naar de afwateringsprofielen van de schuiframen, waar zit de waterkering onder het schuifraam en zit deze op het zelfde niveau in de  gevels? Meestal, zitten deze op de zelfde hoogte . FOUT !!!!

De waterkering onder de dorpel van het schuifraam moet in de dagkant naar omhoog gebracht worden in de gevel hoger gestoken zijn en dit op de hoogte van de vloerpas binnen !!! Tot hiertoe nog maar 1 architect meegemaakt die het zo voorzien had. DAN PAS kan je zonder problemen je tegels even hoog leggen als binnen.

Het hoogteverschil is aflopend naar de woning toe, met dit gegeven zou ik zeker het houten terras niet op palen zetten maar werken met een gemetste keermuur en opvullen met betonpuin en afwerken met een stabiliselaag.

 
 

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
1.492
Waarderingsscore
439
Punten
83
Tegel terras plan is helemaal afgevoerd. Zou trouwens tegels op tegeldragers geweest zijn ivm afwatering van de ramen. Er komt nog een dorpel onder de (schuif)-ramen. 
Hout zal het worden.

Dus gij zegt gewoon muurtje metsen, betonblok + baksteen. En aanvullen.
Dat was mij eerste idee ook omdat het niet echt een heel groot niveau verschil is, maar alle grondwerkers die hier geweest zijn zeggen allemaal betonnen-L profielen. (wss omdat dat meer opbrengt voor hun).

 
 

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
1.492
Waarderingsscore
439
Punten
83
sad.gif
 Sinds gisteravond zijn er wat complicaties bij de aanleg van mijn tuin/terras.

Buurman die er al een jaar of 5-6 woont wil nu zijn tuin/terras definitief aanleggen, afgelopen winter heeft hij zijn terras laten aanleggen in verschillende niveau's. Eerste stuk terras ligt op hoogte van zijn keuken, en daarachter een bloemenperkje opdezelfde hoogte. Hiervoor is een stuk afgegraven zodat hij op dat punt een cm of 35-40 (ruw geschat) lager zit dan mijn tuin. 
Na dit bloemenperk heeft hij betonnen L-keerwanden laten plaatsen om terug een beetje op het oorspronkelijke niveau van de vroegere weide uit te komen. Maar om dat mooi af te werken hebben ze hier dan weer een cm of 25-30 aangevuld zodat ze daar dus die 25-30cm hoger zitten als mij.

We hadden 2 weken geleden met de 3 buren (andere kant zijn ook aan het bouwen) om de tuin samen te laten omdoen en gras in te zaaien. Groot stuk, leuk voor de boer die dat kwam doen.

Enkel zit ik een beetje verveeld met die niveauverschillen. Bij mij is nog helemaal niks gedaan, en is het terrein nog zoals het al tientallen jaren ligt. Mijn architect heeft mijn huis zo ingepland dat ik zo weinig mogelijk van het terreinprofiel moest wijzigen, omdat ik met de juiste tuinarchitect wel een meerwaarde zie in "niet plat". 

Nu wil de buurman de schuld een beetje in mijn schoenen schuiven dat er niveauverschillen zijn. Hij had het stuk wat te hoog lag al mooi in een talluutje laten afwerken, maar dat talluutje ligt wel aan mijn kant van de grens. 

Ruzie is het allerlaatste wat ik wil met mijn buren, maar:
1. Dat talluutje zou echt een probleem gaan vormen straks met mijn robotgrasmaaier, te steil.
2. Ik heb (zoals het in de bouwvoorschriften staat) proberen mijn huis aan te passen aan het bestaand terreinprofiel.

Ik weet dat het eigenljk mijn probleem helemaal niet is, maar in hoeverre kan/moet/mag ik op mijn strepen staan dat de aanpassingen aan het terrein bij hem helemaal mijn probleem niet is eigenlijk. 
Voor mij hoefde die 'aanleg' van de gazon ook nog niet echt, maar als de linker buur en de rechter buur dat willen, dan ga ik niet moeilijk doen.
T'is door hun werken (zowel links als rechts mocht gebruiken maken van mijn "weide") dat het bij mij nu niet meer te maaien is.
 

pplakke

Lid
Lid geworden
18 mei 2010
Berichten
561
Waarderingsscore
9
Punten
18
Dus eigenlijk lopen de tuinen normaal stilaan hoger op naar achter toe. Maar is er nu een eerder vlakke tuin bij u buurman. Waardoor hij  tot vlak achter zijn terras plots 30 cm hoger zit dan u tuin. Er is gewerkt met L-keerwanden tot daar nog snap ik het. Maar je spreekt over een talud op jou grond. Een L-keerwand dient toch net om geen schuine zijde te moeten steken. Of snap ik het nu verkeerd, misschien eens een foto.

 

 
 

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
1.492
Waarderingsscore
439
Punten
83
Juist even foto gemaakt.
Hij ging er dus vanuit dat ik ook nog wel zou ophogen.
Straks gaan we samen een oplossing proberen vinden.
Maar ik voel al weer extra kosten voor mij aankomen.
confused_smile.png


2018-04-18_06.58.31.jpg
 

Bijlagen

  • 2018-04-18_06.58.31.jpg
    2018-04-18_06.58.31.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 19

jonasv

Lid
Lid geworden
4 jun 2014
Berichten
780
Waarderingsscore
10
Punten
18
Hij moet zijn grond gewoon weer bij hem leggen ... 

Niks kosten voor u ...
 

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
1.492
Waarderingsscore
439
Punten
83
Inderdaad, daar waren we gisteren het ook over eens. 
Wat hij omhoog gekomen is gaat hem met beton opvangen.
Maar volgens zijne pa is het stuk wat hij omlaag gegaan is wel mijn probleem.
Ik moet maar zorgen dat dat op mijn niveau blijft of ook zakken en toen draaide hij zich om en waren we uitgebabbelt.
dash1.gif
OUW mensen!
 

pplakke

Lid
Lid geworden
18 mei 2010
Berichten
561
Waarderingsscore
9
Punten
18
https://www.ruimtelijkeordening.be/NL/Beleid/Vergunning/Werken-aan-en-rond-de-woning/Reliefwijziging-en-ondergronds

Hier is een hele pagina over reliefwijzigingen, er staat dat tot een halve meter geen probleem is. Maar tegelijk staat er ook dat in de stedenbouwkundige vergunningen het meestal niet is toegestaan. Hoe dan ook kan het bijna niet anders zijn dan dat de gene die wijzigt als het al mag. Zal moeten zorgen dat de boel niet inzakt wat bijna niet anders kan als je over -40 cm spreekt aan het terras.

Ik snap wel niet goed dat er word afgesproken om samen gras te zaaien. Maar dat dit hoogte verschil dan maar zonder overleg word uitgevoerd. Terwijl dit meer aan elkaar hangt dan dan een grasmat.
 

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
1.492
Waarderingsscore
439
Punten
83
Klopt, en dat zal dan wel een beetje mijn fout zijn.

Vorig jaar rond augustus is mijn buurman de plannen van zijn tuin aan mij komen voorstellen. Ik was nog vollebak aan het metselen + het werd winter, dus "tuin" zat nog lang niet in mijn hoofd. 
Zijn vrouw wou de eerste 12 m een dichte afscherming tussen zijn stuk en dat van mij en voor de rest was het een droomtuin met broebelbad en zwembad en ...

Hij wou vooral weten of ik het erg zou vinden dat zijn tuin/terras-aanlegger over mijn wei naar bij hem zou rijden, zijn inrit is te smal voor groot materiaal en bij mij was het toch maar weide.
Als de werken achter de rug waren zouden we dan samen alles laten omdoen en deftig inzaaien.

Dus ik ging er vanuit dat eerst die afsluiting gezet zou worden, omdat hem daar eigenlijk het meeste over vertelde. En wat hem daarna zou doen. 

Zo ne tuinaanlegger krijgt wat gedaan op een paar dagen, dus nadat ik voor een week in FR zat voor mij werk was mijn verbazing groot dat zijn halve tuin al verbouwd was.

Dus het ligt ook wel een beetje aan mijn naiviteit. Uiteindelijk was/is het voor hem dringender als voor mij. Hij woont er al +5 jaar ofzo en wil een afgewerkte tuin, ik begrijp dat.
Bij mij moet het er straks gewoon een beetje deftig bijliggen zodat ik rustig ne bbq kan doen en kan sparen voor toeters en bellen.
 

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
1.492
Waarderingsscore
439
Punten
83
Ok, nog eens een updateje.

Gisteren bezoek gehad, en toch weer een nieuwe frisse kijk op mijn plannen. Terras in hout (of bamboe) komt er zeker. Alleen weet ik niet of dat dit jaar nog gaat lukken. (brievenbus af en toe leegmaken is niet leuk, moet nog ergens een paar duzend euro aan de overheid omdat ik niet snel genoeg gebouwd heb).

Wat er nu in mijn hoofd zit van boven naar onder: (kan nog veranderd worden)

- Terrasplanken
-  Latten 40x70 (70 omhoog) op 50cm uit elkaar
- balken van 50x150 (150 omhoog) op 170cm uit elkaar
- metalen brugconstructie koker 60x100x5 (omdat mijn nonkel dat nog had liggen) om de 2,5m met een oversteek van 75cm aan elke kant
- laagske stabilisé om t water door te laten en onkruid tegen te houden

terrasv3.jpg


Waarom (kan nog veranderen)?

Omdat komend weekend ik eens rustig wat "creatief met metskoord" gepland heb. Eens rustig alle hoogtes en hellingen juist uit zetten, want t is niet heel eenvoudig om alles goed te visualiseren nu.
WANT, snel gemeten lijkt het dat die metalen bruggen maar 25cm hoog hoeven te zijn. Als dat effectief zo zou zijn zou ik die nog wel vervangen door gewoon strategisch een betonblok.

Als het terras erdit jaar niet in hout komt, wil ik toch een voorlopige ondergrond (stabilisé) klaar leggen in functie van volgend jaar wel t houten terras.
Maar eerst volgende week dus eens wat koordjes spannen.

Ondertussen ben ik ook de regels van "hoogstamfruitboompjes" en perceelgrens terug aan t zoeken, want volgens papa moesten die vroeger op minstens 5m van de perceelgrens gepland worden.  Dit zou betekenen dat ik ze eigenlijk alleen pal in t midden van mijne hof zou mogen/kunnen zetten. Terwijl t plan eigenlijk een beetje was om die strategisch wat schaduw voor mij te laten maken, niet voor de buren.
biggrin.gif
 

Bijlagen

  • terrasv3.jpg
    terrasv3.jpg
    831,4 KB · Weergaven: 0

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
1.492
Waarderingsscore
439
Punten
83
Dit weekend wat creatief bezig geweest met oude weipalen, afval planken en metskoord.

Resultaat, geen natte vingerwerk meer, maar keiharde cijfers om mijn terras uit te werken.

terrasv3_3.jpg


Wat er na deze cijfers al weggegooid wordt van mijn originele plannen:
- De helling onderaan op de tekening, hier was het een beetje de bedoeling om die te laten uitkomen op hetzelfde niveau als het terras. Gaan we dus niet doen! Hierdoor zou ik veel te veel moeten ophogen.
=> dit betekend ook dat het terras wat hoger gaat ligggen als het gazon, dit was eerst ook de bedoeling om te laten aansluiten, maar opnieuw, dat is te veel ophogen naar mijn goesting.

Wat blijft:
- Terrasplanken
-  Latten 40 x70 mm  op 50 cm uit elkaar
- Balken van 50 x 150 mm op 170 cm uit elkaar
- metalen brugconstructie koker 60x100x5 (omdat mijn nonkel dat nog had liggen) om de 2,5m met een oversteek van 75cm aan elke kant
- Beton blokken leggen om de balken van 50 x150 mm op te laten rusten.
- Laagske stabilisé om het water door te laten en onkruid tegen te houden <= Daar twijfel ik nog aan.

Achterkant van terras naar de gazon zou ik dan ook afwerken met houten planken zodat dat geen gapend gat is.

Plan is dan ook nog om aan de zijkant eventueel een opening te voorzien in de muur om het robotgrasmachine onder het terras te parkeren.
Stroom e.d. zijn dan kort bij.
Maar dat is nog een wild onderdoordacht idee.
Ideeën? Tips? Verbeteringen?
 

Bijlagen

  • terrasv3_3.jpg
    terrasv3_3.jpg
    767,1 KB · Weergaven: 1

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Komt snor.
Nu gene tijd, morgen is alles rustig op men gemakske en met een borreltje nalezen.
 

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
1.492
Waarderingsscore
439
Punten
83
En nog 2 "alternatiefjes" naar toegangkelijkheid.

1. Ronde trap, die eventueel nog kan dienst doen als 'zitkuil' waar ik dan onder aan de trap een vuurschaal ofzo kan zetten.

terrasv3_1.jpg


2.

Schuine trap.

terrasv3_2.jpg


En dat groen vlak in de laatste afbeelding overweeg ik om wel nog de gazon op te hogen, maar enkel de laatste 2m (omdat dat dan uit komt recht op de keukendeur) zodat er ook toegang is voor misschien ooit eens ne rolstoel ofzo.

Zo een Ultima Trippelke op t geimproviseerd terras helpt toch met de creativiteit.
angel_smile.png
 

Bijlagen

  • terrasv3_1.jpg
    terrasv3_1.jpg
    475,9 KB · Weergaven: 0
  • terrasv3_2.jpg
    terrasv3_2.jpg
    742,2 KB · Weergaven: 1

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
1.492
Waarderingsscore
439
Punten
83
Puntjes die ik niet onmiddelijk een antwoord op vind met zoeken hier op t forum en google:

1. hoe ver mag de laatste balk van de roostering van de zijkant blijven. Of in andere woorden hoever mag een terrasplank aan de zijkant oversteken?
2. Zelfde met de balklaag van de roostering, hoever mag die na de laatste balk (50x150) nog oversteken?
 

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
1.492
Waarderingsscore
439
Punten
83
En nog een vraag die gisteren naar boven kwam met overleg met wat familie (die wss komt helpen dat aan te leggen):

Wat leg ik best onder het terras? 
Niet zo zeer om t onkruid, maar om ongedierte (muizen, ratten,...) te voorkomen hier ook een onderkomen te bouwen? Of is dat te ver gezocht?
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Joske_ zei:
En nog een vraag die gisteren naar boven kwam met overleg met wat familie (die wss komt helpen dat aan te leggen):

Wat leg ik best onder het terras? 
Niet zo zeer om t onkruid, maar om ongedierte (muizen, ratten,...) te voorkomen hier ook een onderkomen te bouwen? Of is dat te ver gezocht?

Ik denk inderdaad dat dit te ver gezocht is. Laat daar best de ondergrond goed doordringbaar.

Ik had in mijn vorige woning een vergelijkbare situatie met een planken terras op ongeveer 40 cm boven het maaiveld van de omringende tuin. Op de punt was een tweetredige trap voorzien ongeveer zoals op uw tekening. De rest van de zijkanten was gewoon open gelaten, er was geen muurtje gemaakt maar wel een haaggeplant die de opening uit het zicht ontrok en die ik zo'n 80 cm hoger had laten groeien als een soort van balustrade rond het terras. Zo nodig kon je met wat moeite tussen de haag door nog onder het terras kruipen. Af en toe was dat eens nodig om bestek dat door de open voegen tussen de planken was gevallen terug te verzamelen. Op deze manier is de verluchting onder de houten constructie ook optimaal en valt er niet te vrezen voor condensatie en muffe geuren.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Joske_ zei:
Puntjes die ik niet onmiddelijk een antwoord op vind met zoeken hier op t forum en google:

1. hoe ver mag de laatste balk van de roostering van de zijkant blijven. Of in andere woorden hoever mag een terrasplank aan de zijkant oversteken?
2. Zelfde met de balklaag van de roostering, hoever mag die na de laatste balk (50x150) nog oversteken?

Veel hangt af vn de dikte. 

Een plank van 28 mm dik laten wij maximum een 20 cm oversteken. Meer kan maar dan begint dit wel te dansen.

Balkenmet een hoogte van 150 mogen gerust een meterke oversteken MAAR dan moeten ze wel vastgemaakt zijn aan de ondergrond!!!! 

Anders een 20-30 cm. Misschien 40 cm als het geheel van het terras zwaar genoeg is.
Joske_ zei:
En nog een vraag die gisteren naar boven kwam met overleg met wat familie (die wss komt helpen dat aan te leggen):

Wat leg ik best onder het terras? 
Niet zo zeer om t onkruid, maar om ongedierte (muizen, ratten,...) te voorkomen hier ook een onderkomen te bouwen? Of is dat te ver gezocht?

Al bij een paar terrassen afgespannen met volieredraad. Omdat de klanten ook vreesde voor muizen en zo. Nu veel haalt dat niet uit , integendeel de muisjes worden niet gestoord want ze zitten netjes achter draad.Zorg ervoor dat je er gemakkelijk onder kunt, veel beweging op het terras maakt het voor hen niet geestig om rust te vinden.
jaja.gif
 

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
1.492
Waarderingsscore
439
Punten
83
charel schreef:[/b zei:
Ik had in mijn vorige woning een vergelijkbare situatie met een planken terras op ongeveer 40 cm boven het maaiveld van de omringende tuin. Op de punt was een tweetredige trap voorzien ongeveer zoals op uw tekening. De rest van de zijkanten was gewoon open gelaten, er was geen muurtje gemaakt maar wel een haaggeplant die de opening uit het zicht ontrok en die ik zo'n 80 cm hoger had laten groeien als een soort van balustrade rond het terras. Zo nodig kon je met wat moeite tussen de haag door nog onder het terras kruipen. Af en toe was dat eens nodig om bestek dat door de open voegen tussen de planken was gevallen terug te verzamelen. Op deze manier is de verluchting onder de houten constructie ook optimaal en valt er niet te vrezen voor condensatie en muffe geuren.

 

Muurtje is alleen maar omdat ik nog 3/4 pallet bakstenen over heb. Haag is ook een goed idee om soort balustrade te maken. Mag alleen niet te breed worden. De bedoeling is om indien nodig met een aanhangwagen toch nog tot achter te geraken.
lukanar]
Joske_ zei:
Puntjes die ik niet onmiddelijk een antwoord op vind met zoeken hier op t forum en google:

1. hoe ver mag de laatste balk van de roostering van de zijkant blijven. Of in andere woorden hoever mag een terrasplank aan de zijkant oversteken?
2. Zelfde met de balklaag van de roostering, hoever mag die na de laatste balk (50x150) nog oversteken?

Veel hangt af vn de dikte. 

Een plank van 28 mm dik laten wij maximum een 20 cm oversteken. Meer kan maar dan begint dit wel te dansen.

Balkenmet een hoogte van 150 mogen gerust een meterke oversteken MAAR dan moeten ze wel vastgemaakt zijn aan de ondergrond!!!! 

Anders een 20-30 cm. Misschien 40 cm als het geheel van het terras zwaar genoeg is.


 

En de roostering? ook max 30cm?

 
 
Joske_ zei:
En nog een vraag die gisteren naar boven kwam met overleg met wat familie (die wss komt helpen dat aan te leggen):

Wat leg ik best onder het terras? 
Niet zo zeer om t onkruid, maar om ongedierte (muizen, ratten,...) te voorkomen hier ook een onderkomen te bouwen? Of is dat te ver gezocht?

Al bij een paar terrassen afgespannen met volieredraad. Omdat de klanten ook vreesde voor muizen en zo. Nu veel haalt dat niet uit , integendeel de muisjes worden niet gestoord want ze zitten netjes achter draad.Zorg ervoor dat je er gemakkelijk onder kunt, veel beweging op het terras maakt het voor hen niet geestig om rust te vinden.
jaja.gif

Dus gewoon 5-10cm stabilise? 

Voor er onder te kunnen dacht ik gewoon ergens een luik te maken. 
 

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
1.492
Waarderingsscore
439
Punten
83
Komend weekend ga ik stillekes de eerste voorbereidingen treffen, lang weekend, dus kunnen we redelijk wat gedaan krijgen hoop ik.

 

Nu zit ik nog met een praktisch vraagske, bouwhandel kon niet onmiddelijk antwoorden, mss hier wel iemand.

Mijn regenwaterput zit naast mijn huis, locatie was niet echt te kiezen wegens ook nog een infiltratieput en een ondergrondse waterbron. Vooral die waterbron was oorzaak dat alles een meterke of 5 verder van de straat af ligt als initieel gepland.

Nu zit de regenwaterput dus onder het deel wat gazon gaat worden ipv onder de inrit. Zou ik op de regenwaterput zo een klinkerdeksel kunnen leggen waar ik dan een (kunst-)grasmat in leg om een beetje een uniform zicht te krijgen, of beter niet en een beter een 'lelijk' gietijzeren deksel.

dc-80-pro-line.jpg


Geen deksel en gewoon gazon door laten lopen vind ik niet echt een optie omdat de put toch regelmatig (1x / jaar minstens) open moet om de filter te inspecteren/reinigen.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan