• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Joske - HOB HSB Sobere stijl (Z)LEW - Houtskelet

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Waarderingsscore
439
Punten
83
Mijn bouwdagboek zal hoofdzakelijk hier komen.
1 maart 2014 :D Architecte heeft een paar tekeningetjes gemaakt van mijn hersenspinsels. :!:

Eerst effe veel nutteloze woordjes om het idee te schetsen.
- Bouwgrond is al een paar jaar aan t wachten. HOB afmetingen 12,06 m aan de straat en 75 m diep. Bouwen moet zo dicht mogelijk bij de straat, 2 bouwlagen, kroonlijsthoogte 6 m met een hellend dak van 40° en nog wat klein detailkes. Benedenverdieping mag 17 m diep zijn, 1ste verdiep 12 m diep en max 10 m breed.
- Buurman zijn huis staat er al.
- Aangezien ik autoliefhebber ben moet er zeker een onderkomen zijn voor de auto's (ik bezit momenteel een Peugeot 309 GTi16 restauratieproject en een Peugeot RCZ, kan mss nog ooit ander excotisch schoon bijkomen, maar eerst dit project).

Eerste doel was garage in de kelder en toegang langs achter, maar de bouwvoorschriften melden dat ik moet bouwen met zoveel mogelijk respect voor het relief. Garageingang langs achter naar de kelder zou zowat het tegenovergestelde betekenen.
Bouwgrond ligt in een "bult" en t hoogste punt ligt nog een paar meter verder dan t einde van de bouwlijn. Ik wist dat dit idee kwasie onhaalbaar was, maar toch effe meegegeven aan de architect, wie weet had zij daar een ander idee over.

Hieruit volgt dat er een losstaande garage/carport komt.
- Veel andere eisen had ik eigenlijk nog niet, keuken moest achteraan met vlotte toegang tot het terras en ik wou zo weinig mogelijk "kottekes".
- Initieel zou ik onder alles volledig afwerken en de boven verdieping, omdat ik nog alleen ben, later stap voor stap afwerken. Dit puntje zit in dit voorontwerp niet (komt misschien nog).
- uit vorig punt volgt dus dat er aan t eerste verdiep nog niet echt aandacht besteed is, komt nog (alles op zijne tijd).  :)

Straat ligt dus aan de onderkant van de tekeningskes en t Noorden ligt links onder in de hoek (alle eigenlijk ligt die ergens een stuk verder weg op de aardbol, maar de linksonderhoek wijst naar t Noorden).
Paar tekeningskes:
20140301_i_voorontw_001.jpg

20140301_i_voorontw_002.jpg

20140301_i_voorontw_003.jpg

20140301_i_voorontw_004.jpg

20140301_i_voorontw_005.jpg

Spuuw uw meningen maar eens. Ik sta er zo als eerder al geschreven alleen voor, net daarom is input van anderen voor mij bijna zo belangrijk als mijn eigen ideeen.
Ik overweeg elk idee, maar uiteindelijk ga ik toch mijn eigen weg.

Onpandige garage was in mijn eerste blik zoiets van ooh, fök da wil ik echt niet, maar de zotte ideeen van auto in de living komen op deze manier weer wel naar boven borrelen. Die muur gewoon weg en klaar. :cool::cool: 

In de berging zou een doesj komen en het wasmachine.

Muren tegen de buurman (rechtse kant dus) was het eerste idee om gewoon inbouwkasten te maken onder en boven (en dan boven geen dressing, en ook geen kasten op de slaapkamers, gewoon alles in de lange gang (lange gang komt van architecte, was ik zelf nooit opgekomen, maar t heeft wel iets).

Vide heb ik zelf ook niet voorgesteld, en lijkt op t eerste zicht "raar" hier, maar omdat er onder nergens deuren zijn zou het toch een meerwaarde kunnen worden om een bureau te maken.

Terras leek mij ook eerst raar, maar is uiteindelijk niet zo een gek idee om veel licht binnen te krijgen, en buiten toch een beetje 'prive' te zitten. Terras zou ook nog doorlopen achter het huis voor als er veel vrienden (die komen helpen) komen barbecueen. :D 

Zolder is nog zolder en blijft zo, t is zo al meer als groot genoeg.

Kelder zou ik toch graag ergens nog willen (in de grond waarschijnlijk) met toch een toegang naar buiten, idee is om water/elektriciteit/lucht/... allemaal in de kelder te steken.

Tot nu toe ben ik blij met de keuze van architect die ik gemaakt heb, ze heeft mijn ideeen echt wel heel ver toegepast. De meeste andere waar ik geweest ben om kennis te maken gaven mij een gevoel van zo maak ik altijd mijn inrichtingen en voor u zal ik wel een beetje "knutselen", maar veel zal t nie zijn. :?
Gevels en deuren enzo zijn nog vaag.

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Waarderingsscore
439
Punten
83
Na een paar avondjes met verschillende vrienden en familie babbelen en zelf heel wat nieuwe schetsen maken heb ik naar mijn gevoel de ideale mix gevonden tussen het voorstel van de architecte en mijzelf.

- Garage: toch naar de kelder. Met een sleutelproject 309 GTi16, een RCZ en een moto was die ene garage toch wa klein. En om nog ne bouw bij te zetten achter mijn huis... in de bouwvoorschriften staat dat ik de inrit zo kort mogelijk moet proberen maken. OK daar kunnen we wel een mouw aanpassen. Maar dan heb ik een gebouw staan in de lijn tussen mijn huis en de groene open ruimte die ik achter mij heb (bouwgrond zelf is 75m diep, en daarachter is een weiland met middelhoge fruitbomen. Da uitzicht 'verbergen' achter een garage zou zonde zijn.

- keuken: de ontbijttafel met zicht op bovenstaande natuur. Keldertrap is "achter" de keuken gekomen, wat mij ook een logischere plaats is als ge in de kelder ook wat bergruimte wilt maken.

Dat ik hierdoor mijn 'open' deel van de bouwgrond niet optimaal benut. Tja, het huis van de buren staat 3m verder, dus voor dat uitzicht hoef ik het niet te doen he. ('nadeel' als ge op 50m van de kerk bouwt)

Uiteindelijk is de 'bijbouw' 2m minder lang dan origineel en dan het max wat ik mag bouwen.

- Boven: heb ik veel plannetjes getekend. T is op t eerste zicht misschien een gekke indeling, en architecte zal hier nog wel wat aan sleutelen, maar op deze manier kan ik ermee leven.

In de wasplaats/bergruimte onder komt nog een doesjecel, en als t ooit nodig zou zijn (wat ik nie onmiddellijk zie gebeuren) en er zouden (veel) kinderen komen kan ik op de zolder nog een doesj zetten.

Webcam in de kelder/garage en in de living een scherm (kan van domoticasysteem zijn) ipv ne fotokader tegen de muur...

BLuBB

Lid
Lid geworden
2 feb 2011
Waarderingsscore
2
Punten
18
En moest je zitruimte en keuken nu wisselen van plaats? De keldertrap kan dan onder de andere trap, en je hebt zicht op al het natuurmoois vanuit de eetplaats én de zithoek.

BLuBB

Lid
Lid geworden
2 feb 2011
Waarderingsscore
2
Punten
18
Omdat een tekeningske nu eenmaal duidelijker is... :)

Bekijk bijlage 11312

(met berging toegankelijk via weggewerkte deur in kastenwand en burootje via zithoek

en ruimte zat om een danske te placeren rond de tafel :cool:)

Bijlagen

• Naamloos_33.jpg
    Naamloos_33.jpg
    29,7 KB · Weergaven: 5

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Waarderingsscore
439
Punten
83
Zou ook een optie zijn, maar ik wil mijn keuken graag dicht bij het terras.

Lid geworden
16 dec 2013
Waarderingsscore
1
Punten
16
Waarom geen dubbele garage vooraan? Onze hob is 7x15 en wij nemen een dubbele garage vooraan, voordeur opzij en achteraan grote ramen over de volledige breedte...zithoek tegen muur van garage en keuken en eethoek aan de achtergevel...

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Waarderingsscore
439
Punten
83
Garage vooraan was 1 van de dingen die ik zeker niet wou. Garage dient voor mij ook voor een deel om te sleutelen, bij mooi weer liefst met de poort open, en dat voorbijgangers op dat moment een mooie inventaris kunnen maken van wat er in mijn garage ligt kwa gereedschap vind ik een niet zo fijne gedachte...

Het idee van de garage in/langs de living blijft mij een beetje vasthouden, maar met 2 franse auto's en een moto is het gewoon een praktische overweging om die helemaal naar de kelder te verhuizen. :oops:

Het is geen zicht om een half gedemonteerde auto tentoon te stellen in de living.

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Waarderingsscore
439
Punten
83
Vrijdagavond nog eens samen gezeten met de architecte.

Ze ging opnieuw aan de slag met mijn input. Aangezien we eigenlijk al redelijk op dezelfde golflengte zitten, gaat ze beginnen aan t definitieve ontwerp. Wat niet wil zeggen dat we daar ook niet meer aan gaan sleutelen. :D

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Waarderingsscore
439
Punten
83
:(

Vandaag nog es met architecte samen gezeten. Niet zo goed nieuws, wegens persoonlijke problemen zou mijn project een jaar uitgesteld kunnen worden.

Dus ofwel wachten, ofwel een nieuwe architect zoeken. Voorontwerp stond zo goed als op punt. :oops:

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Waarderingsscore
439
Punten
83
Vandaag vrijblijvend gesprek gehad met een nieuwe architect.

Volgende week nog eentje, en dan beslissing nemen en verder gaan.

Wat zou ik doen? Nieuwe architect van 0 laten beginnen of vanaf t huidige voorontwerp verder werken?

Mijn buikgevoel zegt van 0 laten beginnen en dan t huidige voorontwerp er es langs leggen en beste van de 2 over houden?

Lid geworden
17 jul 2012
Waarderingsscore
1
Punten
0
Volg uw buik maar! je betaalt toch niet per uur en wie weet krijg je een openbaring :)

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Waarderingsscore
436
Punten
83
Wel duidelijk afspreken met huidige architect datje voorontwerp mag gebruiken.

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Waarderingsscore
439
Punten
83
Die afspraak is idd gemaakt met de huidige architect.

Gisteren nog een laatste kennismakingsbezoek afgerond, en dit weekend probeer ik de moeilijke knoop door te hakken. Het gaat nog tussen id-architecten.be en StudioTEC.be

Allebei hebben ze hun pro's en contra's. :D

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Waarderingsscore
439
Punten
83
Nieuwe architect, nieuwe start.

En eigenlijk ben ik na gisteren blij dat ik hem opnieuw carte blanche gegeven heb. Hij heeft mijn visie op een geheel andere wijze toch al voor een groot deel goed op papier gezet. Er is nog wat schaafwerk aan, en tot nu toe zijn de meningen verdeeld tussen de "jongere generatie" 'wauw', en de "oudere generatie" 'bwa, das toch nie praktisch op uwe ouwe dag'.

gevels.jpg
plattegronden.jpg

Niveau 0:

T eerste wat gaat opvallen is wss de garage die terug inpandig is. Met dat mijn buren geen kelder hebben zou een kelder relatief duur uitvallen, en eigenlijk is er zonder kelder nog steeds meer als plaats genoeg. Enige opmerking naar de garage is dat ze naar mijn gevoel te klein is.

Voor 2 auto's te parkeren is t groot genoeg, maar 1 van die 2 auto's is in mijn geval een restauratieprojectje, en dan hebt ge graag toch wa extra plaats om bv de motorblok langs de auto te leggen, en andere onderdelen te stockeren.

WC zou ik op t eerste zicht ook in de buurt van de wasplaats/berging leggen om de technieken nie nodeloos door t huis op te leggen.

Trap achter de wasplaats/berging was in eerste instantie naar de kelder, dus die valt nog weg.

Als de WC aan de inkomhal weg is zou ik die helemaal tot tegen mijn buren schuiven, die kasten daar gaan dan ook weg om meer ruimte in de garage te creeeren.

De trap zou dan naar de andere kant van de eethoek verhuizen tegen de wasplaats/berging.

Verder zijn de niveau's van de split level nog nie helemaal in verhouding, normaal zou de keuken/eetplaats nog wat hoger moeten komen tov van de garage, maar dat komt na een grondige opmeten van de niveaus van de grond wel in orde.

Niveau 1: slaapkamer 1 is redelijk groot. De kasten die daar getekend zijn zou ik persoonlijk niet doen. Ik zou de kastenwand op nachthal gebruiken als kleerkast.

Dezelfde kastenwand op de nachthal zou ik (en nu spreek ik mijn eigen geweldig tegen) dan halveren tot enkel dat stuk aan de trap. Ander stuk zou ik weglaten om nog meer open naar de eetruimte te creeeren.

Niveau 2: da wordt om te beginnen nog allemaal zolder. (behalve de technische ruimte)

Slaapkamer 2 zouden zelfs 2 slaapkamers kunnen/moeten worden in de toekomst. Of nog een andere bestemming, da stuk huis heb ik nog nie nodig zolang ik alleen ben. :-D

Dit waren nog maar de eerste opmerkingen van mijn eigen, ik ga nu zelf es wa met potlood en gom aan de slag, en ga dan wss wel dingen tegen komen die ik hier neergeschreven heb, die toch niet passen, maar dat is deel van het proces he.

Alle kritische opmerkingen worden zeker mee genomen tijdens te verder ontwerp. :) Dus hou u vooral nie in.

Lid geworden
16 dec 2013
Waarderingsscore
1
Punten
16
Ik zou dat overdekt terras laten vallen zodat je zithoek ook beneden kan. Het is niet leuk dat je 's avonds naar beneden moet gaan om chips of drank te gaan halen...

Wij hebben maar 7x15 beneden en daar zit ook een dubbele garage in. Wij hebben geen aparte berging maar wasmachine en droogkast staan ook in die garage, zelfs onze WC neemt een stukje weg uit de garage.

Een echte berging hebben we niet nodig aangezien er in de tuin nog een kot komt van 4x10 voor werkgerief, fietsen etc en onze keuken heeft een wand van 4m20 breed en 2m40 hoog dus daar is meer dan plaats genoeg om alles van 'voorraad' in kwijt te geraken.

We gaan ook nog een wijziging van de voorschriften aanvragen om nog een carport naast het huis te mogen zetten achteraan zodat we daar eventueel nog een auto of fietsen, vuilbakken en kwijtgeraken ;)

Door jouw breedte, kan je de garage en je berging aan de voorkant maken. Je voordeur kan je vlak achter je garage aan de zijkant maken. Als je dan dat overdekt terras weglaat, dan heb je nog een zee van ruimte!

Onze leefruimte is 8m98 lang en 6m48 breed, met een 'hap' van de gang er uit van een 2m35 breed en 2m80 breed. Hiernaast maken we de zithoek (4m afstand tussen zetel en TV is meer dan genoeg) en is onze keuken (buitengevel) en eetplaats (binnengevel) nog een 6m48 breed en 6m25 lang wat volgens mij meer dan groot genoeg is voor een keukenwand van 60diep, 120 tussen wand en eiland van 100 zodat er dus nog 4mx6m25 over is om juist een eettafel te zetten.

Op de eerste verdieping hebben we 2 ruime kinderkamers van een 13m², een badkamer van 12m² en onze kamer van 22m² met dressing.

Onze zolder zal 1 open ruimte blijven van 6m48 breed en een 7m diep zodat dit de speelruimte kan worden voor mij en de kinderen als ze groter zijn (+ een klein deel voor de technieken van zonneboiler en PV eventueel)

Als je wil dat ik ons plan eens doorstuur, geef dan je mail via pm, dan trek ik een foto van ons plan en stuur ik het door ;)

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Waarderingsscore
439
Punten
83
Split level blijft. Juist omdat ik het niveauverschil van buiten wil gebruiken binnen.

Idee nu is, na wat brainstormen om garage tegen de buren te leggen maar dan 1,5m verder naar achter en nog 25-30cm lager.

Berging ook tegen de buren en keuken en eetruimte nog 30-40cm hoger om beter uit te komen op t niveau van de gazon.

Eetruimte komt dan ook uit op t terras. Zo krijg ik een nog openers ruimte naar de tuin.

Achter t gebouw komt alleen links tegen de buren nog ooit een carport.

Ik wil mijn uitzicht op een middenstam boomgaard nie zomaar verpesten door extra kottekes :)

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Waarderingsscore
439
Punten
83
Gisteren nieuwe afspraak bij de architect.

- Huis gaat wss ongeveer ne meter smaller worden over de volledige lengte

- Hele voorgevel word garage, poort blijft wel links, zodat ik rechts een soort "knutselruimte" krijg, en garage wordt uit beschermd volume gehaald

- Eetplaats en berging/wasplaats wisselen van plaats

- Inkom komt in de zijgevel achter de garage ongeveer rechtstreeks in de eetplaats uit

- Keuken/eetruimte/wasplaats komt op het niveau dat mijn gazon/wei heeft 3m verder dan de achterste gevel

- Zithoek en bureau gaan gescheiden worden door een half muurtje om de bureau een beetje uit de zithoek te halen (daar blijft altijd wel iets rommel op liggen -> bij bezoek ligt da dan nie helemaal in t zicht)

- Rest van de verdiepingen veranderen in functie van de split-level en de vide van de zitruimte naar de eetruimte

- Meter smaller halen we uit slaapkamer 1

- Alles nog hoger zal allemaal zolder worden in eerste instantie

Doel = BEN, desnoods met in eerste instantie wat opofferingen in de afwerking.

BLuBB

Lid
Lid geworden
2 feb 2011
Waarderingsscore
2
Punten
18
Wat ik charmant vind aan een split-level, is dat de verdiepingen/ruimtes onderling contact blijven houden en dat mis ik hier. Het hele huis is in kottekes verdeeld...

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Waarderingsscore
439
Punten
83

2de idee op papier. Bijna maar nog niet helemaal.

Keuken. Moet terug een eiland worden. Die deur daar nu wordt gewoon een frustratie.

Inkomhal. Da hoort bij mij nog bij een nutteloos kotteke, dus da zou nog weg moeten.

WC zou ik dan graag bij de blok van de wasplaats/berging steken zodat ik de eethoek bij t terras kan brengen zodat eethoek/keuken/terras als 1 beschouwd kan worden.

Van boven ben ik al wel redelijk tevreden. Zolder is niet meer verder aan geknutseld omdat die ruimte toch nog niet nodig is.

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Waarderingsscore
439
Punten
83
walls.jpg

floors.jpg

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief