• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2023 in gent aan! Niet geldig op zondag

Joke van 't jaar (of jaren)

Jockari

Zeer Actief lid
Lid geworden
18 feb 2009
Waarderingsscore
1
Punten
38
2005 dit huis gekocht met mazout installatie.

Graag Gas-installatie.

Even bij de gemeente Olen geïnformeerd: Sorry geen aardgasaansluiting in uw straat.

2010: even zelf gegoogled bij Eandis (of soortgelijke): wel aardgasaansluiting op ons nummer.

Daarom aardgasaansluiting gevraagd... en gekregen.

Vandaag Eandis aan de deur: Hebben jullie aardgasaansluiting ? Jawel ! Mogen we eens kijken ? Natuurlijk ! "Werkt dat echt" (echt waar deze vraag ! ! !).

Zegel verbroken, terug zegel aangebracht enz...

Blijkt dat ze enkele huizen verder een aansluiting willen maken maar niet weten waar die buizen eigenlijk liggen (hier of aan de overkant van straat of misschien wel helemaal niet...).

Wetende dat er aan de overkant van de straat een hogedrukleiding loopt van Fluxius, voel ik me helemaal veilig nu.

Wie gaat de eerste zijn die de juiste leiding aantikt?

Lid geworden
15 mrt 2010
Waarderingsscore
12
Punten
18
ik kan u eerlijk zeggen, aan die leiding van fluxys gaan ze ni komen zonder dat er ene me nen landcruiser bijstaat om op hun vingers te zien al is het om een klein putje te graven.

ellenenbram

Jockari

Zeer Actief lid
Lid geworden
18 feb 2009
Waarderingsscore
1
Punten
38
ellenenbram;1766933 wrote:
ik kan u eerlijk zeggen, aan die leiding van fluxys gaan ze ni komen zonder dat er ene me nen landcruiser bijstaat om op hun vingers te zien al is het om een klein putje te graven.

ellenenbram

Yep ! Ook al gemerkt. De overbuur was even met een graafmachine bezig en de Fluxis-jeep stond er al bij.

Maartenn

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 dec 2011
Waarderingsscore
0
Punten
36
Bij mijn buur kwamen ze eens aankloppen om te horen wat hij van plan was met dat graafmachien.

(hij had net een 2e hands graafmachien gekocht en die stond nu in zijn tuin, op een paar meter van de hogedruk gasleiding)

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
405
Punten
83

ellenenbram

Ja dat hebben we een aantal jaar geleden meegemaakt...

Lid geworden
19 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Enk;1767001 wrote:

ellenenbram

ze zijn sinds een aantal jaar een beetje strenger geworden...

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
405
Punten
83
kimbo;1767147 wrote:
Enk;1767001 wrote:

ellenenbram

Dat ze strenger zijn kan wel zijn (wat hogedrukleidingen dan betreft), dat er meer duidelijkheid is over het waar en hoe van alle mogelijke (hogedruk)leidingen dat betwijfel ik ten zeerste.

Bewijs daarvan zijn TS zijn openingspost en de regelmatige berichten van ontploffingen/lekken bij werken.

Bij ons dachten ze ermee weg te komen met de elektriciteit door dezelfde wachtbuis te steken als de gas. "Ja dat is goed zo, dat doen wij bijna overal" Juist ja... (en als 't waar is dan wil ik niet in de schoenen staan van de kraan- werkmannen die aan 't straat/voetpaden werken)

Jockari

Zeer Actief lid
Lid geworden
18 feb 2009
Waarderingsscore
1
Punten
38
Enk;1767153 wrote:
Dat ze strenger zijn kan wel zijn (wat hogedrukleidingen dan betreft), dat er meer duidelijkheid is over het waar en hoe van alle mogelijke (hogedruk)leidingen dat betwijfel ik ten zeerste.

Bewijs daarvan zijn TS zijn openingspost en de regelmatige berichten van ontploffingen/lekken bij werken.

Bij ons dachten ze ermee weg te komen met de elektriciteit door dezelfde wachtbuis te steken als de gas. "Ja dat is goed zo, dat doen wij bijna overal" Juist ja... (en als 't waar is dan wil ik niet in de schoenen staan van de kraan- werkmannen die aan 't straat/voetpaden werken)

Dit was idd het opzet van deze topic. Gemeente weet van toeten of blazen, maar ook de werklieden weten gewoon niet waar die leidingen lopen...

Lid geworden
19 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Enk;1767153 wrote:
kimbo;1767147 wrote:
Enk;1767001 wrote:

ellenenbram

of dat de mannen van de intercommunale hun job goed doen of niet weet ik niet. maar het ging over fluxys, en die hebben enkel de hogedruk leidingen in beheer. en ik ben der van overtuigd dat zij weten wat er gebeurt in de buurt van hun buizen.

maar of dat de rest nog weet wat waar ligt, daar ben ik minder van overtuigd. als je ziet hoeveel keer ze sommige straten opengooien om der nog een buiske bij te steken... en als dat in de buurt van een "echte" gasbuis gebeurt, en de aannemer kent de wet niet...

Lid geworden
15 mrt 2010
Waarderingsscore
12
Punten
18
de gasbuis in dezelfde wachtbuis als de electriciteit da mag toch ni ze.

maar inderdaad ze weten den helft van de tijd ni wat er in de grond zit, of hoe groot de buis is of zelfs welke materie, en den andere helft laten ze gewoon in de grond zitten ook al zijn ze niet meer in dienst

ellenenbram

Lid geworden
16 jun 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hier was het ook zo straf! Mannen van t water komen om aan te sluiten tijdens de bouw want de chapper kwam en hij had niet genoeg aan onze regenput. Ze breken de stoep open .... oeps geen waterleiding te vinden. Grote problemen natuurlijk, want op de plannen stond dat aan beide zijden van de straat alle nutsvoorzieningen liepen. De huizen over ons staan er al 50 jaar dus daar lag zeker alles, dus moest men onder het straat doorboren om alles door te trekken (dat ging maanden duren). Uiteindelijk is ne slimme er toch achtergekomen dat ze de leidingen aan onze kant van de straat niet verder hadden getrokken, want daar lag toch maar een wei. Uiteindelijk hebben ze maar 100m stoep moeten openbreken en van daar alles doorgetrokken. Gelukkig maar want als ze onder t straat hadden moeten gaan, hadden we nu nog geen nutsvoorzieningen vrees ik

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.152
Punten
113
Maartenn;1766937 wrote:
Bij mijn buur kwamen ze eens aankloppen om te horen wat hij van plan was met dat graafmachien.

(hij had net een 2e hands graafmachien gekocht en die stond nu in zijn tuin, op een paar meter van de hogedruk gasleiding)

vanuit hun heli zien ze gewoon alles

en maar goed ook

Jockari

Zeer Actief lid
Lid geworden
18 feb 2009
Waarderingsscore
1
Punten
38
stefan;1767225 wrote:
Maartenn;1766937 wrote:

en maar goed ook

Ze hebben me zelfs wijsgemaakt dat die leidingen van Fluxys sensoren bevatten. Bij de minste trilling staan die mannen daar met hun Jeep op de juiste locatie. Dat verklaart natuurlijk waarom die mannen daar direct zijn bij graafwerken.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.152
Punten
113
is mogelijk

ook als Belgacom ergens een kabelstoring heeft kunnen ze meten in de kast waar de storing zit

en maken ze enkel daar een put, en moet niet de volledige straat open

Maartenn

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 dec 2011
Waarderingsscore
0
Punten
36
stefan;1767225 wrote:
Maartenn;1766937 wrote:

en maar goed ook

Inderdaad, wekelijks vliegen ze minstens 1 maal over.

Stefke_00

Actief Lid
Lid geworden
10 jan 2012
Waarderingsscore
25
Punten
28
Je wil echt niet weten hoeveel leidingen (zowel gas, water, elek, etc.) er in de grond zitten waar niemand iets vanaf weet.

Vroeger keken ze niet zo nauw als het op plannen aan kwam...

Lid geworden
19 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Jockari;1767232 wrote:
stefan;1767225 wrote:
Maartenn;1766937 wrote:

en maar goed ook

Ze hebben me zelfs wijsgemaakt dat die leidingen van Fluxys sensoren bevatten. Bij de minste trilling staan die mannen daar met hun Jeep op de juiste locatie. Dat verklaart natuurlijk waarom die mannen daar direct zijn bij graafwerken.

trilling sensoren hebben die bij mijn weten niet, wel staat er dacht ik soms stroom op om de dikte van de buis te controleren. ook hebben ze een machientje dat er bij onderhoud door kan om de dikte van de buis te meten, en om eventuele scheurtjes en problemen te zoeken.

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
500
Punten
113
Jockari;1766931 wrote:
2005 dit huis gekocht met mazout installatie.

Graag Gas-installatie.

Even bij de gemeente Olen geïnformeerd: Sorry geen aardgasaansluiting in uw straat.

2010: even zelf gegoogled bij Eandis (of soortgelijke): wel aardgasaansluiting op ons nummer.

Daarom aardgasaansluiting gevraagd... en gekregen.

Vandaag Eandis aan de deur: Hebben jullie aardgasaansluiting ? Jawel ! Mogen we eens kijken ? Natuurlijk ! "Werkt dat echt" (echt waar deze vraag ! ! !).

Zegel verbroken, terug zegel aangebracht enz...

Blijkt dat ze enkele huizen verder een aansluiting willen maken maar niet weten waar die buizen eigenlijk liggen (hier of aan de overkant van straat of misschien wel helemaal niet...).

Wetende dat er aan de overkant van de straat een hogedrukleiding loopt van Fluxius, voel ik me helemaal veilig nu.

Wie gaat de eerste zijn die de juiste leiding aantikt?

Verbaast me niet...

Hier hebben ze tijdens de heraanleg van de straat 3 dagen full-time staan graven met verschillende ploegen om ons op een andere elektriciteitslus te plaatsen.

Na die drie dagen zijn ze gestopt. Ze vonden onze aansluiting niet en hebben het opgegeven. :rolleyes:

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Waarderingsscore
30
Punten
48
kimbo;1767351 wrote:
Jockari;1767232 wrote:
stefan;1767225 wrote:
Maartenn;1766937 wrote:

en maar goed ook

trilling sensoren hebben die bij mijn weten niet, wel staat er dacht ik soms stroom op om de dikte van de buis te controleren. ook hebben ze een machientje dat er bij onderhoud door kan om de dikte van de buis te meten, en om eventuele scheurtjes en problemen te zoeken.

Op hun stalen leidingen van HD staat dat volgens mij permanent. Ze gaan zo electrolyse uitsluiten en zorgen dat er bepaalde electrodes worden weggevreten ipv de leidingen zelf.

Waar ik vroeger verantwoordelijk was voor de gebouwen / onderhoud hadden we ook zo een systeem zitten op de ondergrondse sprinklerleidingen ... en éénmaal per jaar kwam er ene van fluxys het preventief onderhoud doen en dat systeem controleren ...

Als die zijn bestelwagen opentrok met "thorussen" die hij rond de buis aanbracht om de metingen uit te voeren dan viel onze mond wijd open ... Onze 12" leiding was zowat het miniscuulste dat die kon meten ...

En reken maar ... die mannen van fluxys beseffen echt wel dat zaken zoals Gellingen ten allen prijze dienen vermeden te worden ...

Verder heb ik mij eens laten vertellen dat iedereen binnen die structuren van die "energieverdelers" die op de hoogte is van de topologie van het netwerk van water , gas , elec (alles boven 70 kv) , industriele gassen (bvb haven antwerpen) , ... (kortom alles wat bij grondig misbruik voor serieuze gevolgen kan zorgen) onder toezicht staat van de staatsveiligheid ...

Verder heb ik persoonlijk meegemaakt dat ik destijds één van mijn technici niet meer mocht laten werken in de lokalen waar de militaire veldtelefoons werden samengesteld. De reden die ons van defensie / staatsveiligheid werd medegedeeld was dat hij op een veerboot zat over de schelde op een ochtend om 6h en dat er op die bewuste overzet een fiets was gestolen. En iedereen van wie men wist dat ze op die boot zaten zijn "gehoord" als getuigen ...

Vermelding van uw naam in een dossier van een niet opgelost misdrijf ... waarbij je op tijdstip van de feiten op de plaats van de feiten was ... gevolg ... njet ... toegang geweigerd ... enkel nog onder permanent toezicht van een lokaal "veiligheidspersoon" kan je de gezoneerde lokalen betreden ...

k.b.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.152
Punten
113
idem als je een bezoekje in doel wil brengen, een paar weken op voorhand je ID-nummer door te geven

voor wie ooit een (deftige) job in grondwerken heeft uitgevoerd(of is dat nu een contradictie ???)

weet wat er zoals kan verkeerd lopen

langs de straten in B (maar ook vele andere landen, o.a. op Nat. Geo. één reportage over gasleiding in US) ligt er gewoon teveel (door elkaar)

voetpaden zijn beperkt in breedte en daarom zoekt iedereen naar laatste beschikbare cm's !!!

daarom dus ook dat er steeds minder en minder diep verwerkt wordt, en dat je dan weer vlugger beschadigingen krijgt ...

reden : in het verleden zijn vele nieuwe kabels en leidingen gelegd, maar oude worden zelden of nooit weggenomen, ook al zijn ze volledig buiten dienst, omdat dit gewoon VEEL geld kost + risico op beschadigingen van andere kabels, niemand wil deze kosten dragen

OOK rioleringsbuizen die volgestort worden met beton ipv ze uit te graven !!!

een paar gemeenten en steden eisen in nieuwe vergunningen dat oude worden weggenomen, maar daar is geen of weinig controle op (gemakkelijker op 1 paar in een bundel van 100 in dienst te houden ??? of één klant wel nog op die buis te laten zitten)

een groot probleem bij opkomst glasvezel, tientallen bedrijven dachten hier rijk van te worden en plaatsen allemaal hun eigen bundels, ondertussen veel buiten gebruik

bundel is nog niet direct probleem, maar de trek en of blaasputten, bijna 1 meter breed, en achteraf nog moeilijk te verplaatsen

gekend probleem, water ligt best onderaan, vorst, maar ook lekken

stel je voor, waterleiding boven andere, deze begint te lekken (doen ze ALLEMAAL !!! maar lekken kosten minder dan herstellingen !!!) en eronder ligt een stalen gasbuis ... deze begint versnelt te roesten

of er ligt een kabel onder die buitenmantel een beetje schade heeft ... kortsluiting om verlies signaal ...

verder staan enkel de kabels op plan, NIET de aansluitingen van gebouwen, ... tenzij de hele grote diameters, o.a. daarom is er nog zoveel veldwerk bij deze bedrijven

moet je eens stoppen in een stad als ze bezig zijn een rioolaansluiting uit te voeren voor een nieuwbouw, hiervoor moet je bijna met een lepel werken om grond tussen de kabels en buizen te zoeken (er is sinds een paar jaar een machine op de markt om dit eenvoudiger ! uit te voeren, een soort stofzuiger ... ter grootte van een tankwagen)

en dit is niet enkel in de straten denken jullie dat grote instellingen zoals ziekenhuizen, scholen, NMBS, ... weten waar er overal kabels in hun grond zitten?

als je ooit in aanraking komt met plannen staat er ook altijd op vermeld "tolerantie is ... meter" omdat plannen ook maar een moment opname zijn op ogenblik dat kabel de grond in gaat

alternatieven ? jazeker, in Zwitserland zijn er een paar steden die toegankelijke caniveau's en/of buizen hebben waar iedereen kan in werken, maar deze kosten een veelvoud bij aanleg

en weer niemand wil deze kosten dragen, voorschieten

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan