• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Jacht op keuken (regio Leuven) - onze ervaringen so far

Lid geworden
10 jan 2011
Berichten
28
Waarderingsscore
0
Punten
0
Sinds kort zijn we op zoek gegaan naar een nieuwe keuken.

Het zal ook het laatste deel van onze renovatie zijn, dus spannend... :shock: :shock:



Op het forum heb ik al heel wat nuttige info teruggevonden en dacht aan ook een kleine bijdrage te leveren door onze ervaringen tijdens de zoektocht te posten.



the facts:

- rijhuis, keuken van 4x1m, geen eiland, tegelen vloer in de keuken

- momenteel een functionele keuken, maar beantwoordt niet meer aan onze wensen (oud elektrisch vuur, slechte dampkap, slecht ingedeelde kasten, geen vaatwasser)

- budget: 10.000-12.000 all in

- gezinstoestand: 2 volwassenen, momenteel geen kinderen

- liefst een leverancier uit de buurt, geen tijd om gans benelux+Duitsland af te rijden op zoek naar 500EUR extra profijt (manier van spreken, he :mrgreen: )



de voorbereiding:

We hebben zelf een 3D-tekening gemaakt van de huidige keuken (mijn man is daar nogal handig in) met alle mogelijke afmetingen. Dit geeft al een concreet idee van de beschikbare ruimte voor het ontwerp.

Op voorhand heel wat visueel materiaal bekeken, zodoende dat we vooral heel goed weten wat we NIET willen. Dat is meestal makkelijker dan te bepalen wat je precies zoekt.



the usual suspects:

- Dovy (Herent)

- Eggo (Korbeek-Lo)

- Ixina (Boortmeerbeek)

- Kitchen Company (Gouden Kruispunt St. Joris Winge)



de ervaringen tot nu toe:



- Dovy

net zoals gelezen op het forum: gladde verkoper die direct informeert naar ons beschikbaar budget,wat ik al een rare aanpak vond. Hij maakte een 3D-ontwerp op de computer en herhaalde de tekening in 2D met de hand. Toen ik een kopie vroeg van de tekening, wou hij het niet geven. Na enig aandringen tekende hij het ontwerp over op een ander blad. (wat is er mis met een fotokopie?)

Een offert op de dag zelf kon niet, dus moesten we een week later terugkomen. Daar heeft hij nog een voor de 3000ste keer uitgelegd wat voor planken dat ze gebruikten, en hoeveel beter dat ze wel zijn tov de concurrentie.

De prijs: 14.500 voor een mat gelakte keuken - composieten blad - SMEG-toestellen (5 stuks: inductieplaat, over, microgolf, vaatwasser, dampkap) - inox-plaat achter het vuur.



Zonder dat ik de vraag gesteld had, begon hij al allerlei kortingen toe te passen: "we gaan vandaag iets speciaal doen voor jullie" en de prijs was direct verminderd tot 13.600. Waarom gaf hij ons dan niet direct de prijs met de korting af?



Gevoel tot nu toe: teveel nadruk op de kwaliteit van hun planken (die zullen wel goed zijn, maar een keuken is ook meer dan enkel maar planken ), beperkte keuze in toestellen (enkel Miele, SMEG of AEG), wat ik zeer vreemd vond. Niet echt overtuigd.



- EGGO



Ook daar geen directe offerte mogelijk, ook al liep op dat moment geen andere klanten rond in de winkel. :?

ik heb een afspraak moeten maken op een andere datum.



Praktisch gezinde verkoper, gaf genoeg nuttige info, niet veel small talk. Voor ons een betere aanpak dan zijn collega van bij Dovy.

We konden op een andere scherm meevolgen hoe hij het ontwerp in elkaar stak.

Veel meer keuzes in merken van toestellen, de verkoper raadde Siemens aan (kwam ook overeen met onze voorkeur).



We kregen een gedetailleerde offerte mee naar huis.



De prijs: 9.079 EUR voor een mat gelakte keuken - composieten blad - Siemens-toestellen (5 stuks: inductieplaat, over, microgolf, vaatwasser, dampkap) - inox-plaat achter het vuur.





- Ixina



Daar was wel een directe offerte mogelijk. Hollandse verkoper, ook erg praktisch gezind, gaf tot nu toe voor ons het beste 3D -ontwerp op papier. Hij probeerde echt met ons mee te denken, gaf goede tips over de indeling en raadde eveneens Siemens aan voor de inbouwtoestellen. (we hebben ons eigen voorkeur niet aan de verkopers bekendgemaakt).



De verkoper wou wel geen gedetailleerde offerte meegeven (!!), enkel zijn 3D-tekening met de totaalprijs erop. Zijn uitleg was dat het nu soldenperiode is , en dat hij het pas kan doen als we echt geïnteresseerd zouden zijn in de keuken. Wat zoiets gaat uithalen, begrijp ik niet. Want niemand gaat voor hen kiezen zonder een detailofferte op papier te hebben. Bovendien weet hij toch ook dat 9 op 10 klanten willen en zullen vergelijken met andere winkels. Pfffff....

Gelukkig hebben we allebei een goed visueel geheugen, wat dat we nog hebben kunnen onthouden van de offerte (gezien op zijn scherm) hebben we thuis direct neergeschreven.



Ik heb vandaag enkele aanpassingen aan het ontwerp doorgestuurd per mail. Hopelijk kan dit aangeven als "echte interesse" in hun keuken en kunnen we de offerte dan toch ontvangen.



De prijs: 9.762 EUR voor een mat gelakte keuken - composieten blad - Siemens-toestellen (5 stuks: inductieplaat, over, microgolf, vaatwasser, dampkap) - inox-plaat achter het vuur.



- Kitchen Company



Daar zijn we na 5 minuten terug buiten gegaan. Wat een horror!

Ik waande mij in een jaren '70 TV-feuillton in hun toonzaal. Zeker en vast niks voor ons.

Kitchen Company is al van de lijst.



Voilà, ons verhaal tot nu toe.

Updates gaan volgen naargelang we verder gaan in ons zoektocht.



Enkele vraagjes:



- nog keukenboeren in de buurt die we zouden moeten/kunnen bezoeken?

- kent iemand een goede schrijnwerker uit de buurt met goede referenties?

- puntjes waar we moeten opletten....
 
Lid geworden
10 jan 2011
Berichten
28
Waarderingsscore
0
Punten
0
Babelutte wrote:
Als je in dit segment zoekt, waarom niet naar Ikea?

Eurokitchen in Zaventem zal duurder zijn denk ik?



Enne een schrijnwerker, alles op maat... wij hebben het laten uitrekenen. Kwam 1000 euro goedkoper uit, op een geheel toen van 30 000 euro. Dat is niet genoeg om in een toch een beetje zwart gat te springen, tegenover te krijgen wat je in de toonzaal exact gekozen hebt.



heb hetzelfde gevoel bij de schrijnwerker.



Ondanks algemene tevredenheid over onze IKEA-aankopen tot nu toe, hebben we heel duidelijk beslist om 2 zaken niet bij IKEA te kopen: dressingkasten op maat en de keuken.



De redenen:



- IKEA heeft geen composieten of stenen werkbladen. als we het willen, moeten we weer naar aparte winkels rijden om prijzen van het werkblad op te vragen/vergelijken, dit is extra vrije tijd investeren.

- we willen geen apparaten van IKEA, dus opnieuw tijd investeren in prijzenvergelijkingen en heel waarschijnlijk ook nog extra betalen voor bepaalde plaastingen. bvb, bij Vandenborre vragen ze standaard 45 EUR voor het monteren van de deurfront op je vaatwasser.

- IKEA verdient zijn geld vooral bij de plaatsing en de opmeting. De plaatsing van een keukenwinkel is niet zo veel duurder, en als je bestelt tijdens een actie, kan de plaatsing zelfs gratis zijn.

- ervaring van vrienden die een IKEA-keuken hebben, algemene tevredenheid over de kwaliteit, maar ook algemene waarschuwing over de tijd en de moeite die je gaat insteken bij het plannen/opmeten/controleren/dubbel-checken vooraf.

- aanbod van IKEA-handvaten..... niet echt de schoonste van de wereld..... het is een persoonlijk iets, maar ik vind de handvaten vrij belangrijk bij de volledige look van de keuken



Wat we wel gaan bekijken bij IKEA:



alle accessoires, kastindelingen.... praktische design en goede prijzen.

Ixina "excelleert" bvb in de dure keukenaccessoires die je perfect bij IKEA apart kan kopen.
 
Lid geworden
17 okt 2010
Berichten
2.195
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik ken verschillende mensen die de basis bij Ikea hebben gehaald, en idd een blad elders besteld hebben. Die kleine touch verandert de hele look van de keuken. Handvaten koop je toch ook waar je wilt? Maar als je opziet tegen er veel tijd insteken.... eens je de goeie indeling hebt die je wilt getekend door een keukenboer, lijkt het me niet zo moeilijk hetzelfde es te "maken" op de site van Ikea? om zo snel een idee te hebben van de prijs van die kasten?
 
Lid geworden
11 aug 2006
Berichten
2.311
Waarderingsscore
0
Punten
0
quicksilver85 wrote:
Ik weet niet of jullie er een keuken naar jullie zin gaan vinden,maar check mss eens:

andries keukens in Bierbeek



Ilwa keukens in Veltem



kijk ook naar goed meubelbeslag zoals degelijke scharnieren en stevige ladegeleiders.kwaliteit betaal je nu een maal meer.

ik heb ooit een keuken gekocht bij andries,echte afzetters.

Toen ik daar mijn keuken aankocht had ik daar ook de vaatwas enzo ook aangekocht.

Het was voor een nieuwbouw die ik ging verhuren,en na ik de keuken aangekocht had(de dag zel nog)had ik een huurder.

Die huurder had zijn eigen vaatwasser,dus ik bel onmiddelijk andries op om die vaatwasser te anuleren.

Dat kan ik enkel doen als u een frigo idv de vaatwasser koopt :roll: :shock:,wiste ze me daar te vertellen.

Nu enige tijd geleden was het scharniertje van een deur stuk,ik dus naar andries.

Ik vraag hen wat kost me dit,heb hen hiervoor zeker wel 7 euro moeten betalen.

Hoe kan je zo dom zijn als keukenverkoper,wetende dat ik regalmatig bouw voor de verhuur.

Nooit meer andries dus
 
Lid geworden
6 feb 2009
Berichten
45
Waarderingsscore
0
Punten
0
Babelutte wrote:
Ik ken verschillende mensen die de basis bij Ikea hebben gehaald, en idd een blad elders besteld hebben. Die kleine touch verandert de hele look van de keuken. Handvaten koop je toch ook waar je wilt? Maar als je opziet tegen er veel tijd insteken.... eens je de goeie indeling hebt die je wilt getekend door een keukenboer, lijkt het me niet zo moeilijk hetzelfde es te "maken" op de site van Ikea? om zo snel een idee te hebben van de prijs van die kasten?



Het is persoonlijk natuurlijk, maar bij Ikea krijg je toch nooit een "premium look". Als je ze dan toch probeert uit te rusten zoals in je dromen en de moeite doet om een blad en toestellen elders te bestellen, komt de totaalprijs vaak verrassend dicht in de buurt van een kwaliteitskeuken. Wat die van Ikea uiteindelijk toch niet zijn.



Ik herken het verhaal wel: bij Dovy waren ze inderdaad heel direct en bij Euro Kitchen hadden ze precies geen goesting om iets te verkopen. Hebben uiteindelijk Dovy gekozen en zijn daar nog steeds content over - zowel de kwaliteit van het product is heel goed zoals beloofd en ook de service (ook voor de apparaten, en ja, ze hebben een voorliefde voor AEG, wellicht hebben ze daar goeie condities, maar je kan er maar je voordeel mee doen) is uitstekend. Na 2 jaar was de inbouwespresso stuk en we hebben een volledig nieuw toestel gekregen (nieuw model). Aan de kasten heb ik nog geen enkel teken van slijtage gemerkt.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
barteke wrote:
ik heb ooit een keuken gekocht bij andries,echte afzetters.

Toen ik daar mijn keuken aankocht had ik daar ook de vaatwas enzo ook aangekocht.

Het was voor een nieuwbouw die ik ging verhuren,en na ik de keuken aangekocht had(de dag zel nog)had ik een huurder.

Die huurder had zijn eigen vaatwasser,dus ik bel onmiddelijk andries op om die vaatwasser te anuleren.

Dat kan ik enkel doen als u een frigo idv de vaatwasser koopt :roll: :shock:,wiste ze me daar te vertellen.

Nu enige tijd geleden was het scharniertje van een deur stuk,ik dus naar andries.

Ik vraag hen wat kost me dit,heb hen hiervoor zeker wel 7 euro moeten betalen.

Hoe kan je zo dom zijn als keukenverkoper,wetende dat ik regalmatig bouw voor de verhuur.

Nooit meer andries dus



Hier ook nooit meer Andries. Ze zijn de enige in gans m'n bouw die me "liggen hebben gehad".



Dingen als de dag voor plaatsing melden dat we voor een aantal wijzigingen moeten bijbetalen (terwijl we géén wijzigingen doorgegeven hebben).

Wanneer je dan later dat deel van de factuur protesteert (en de rest dadelijk betaal is!) dan wordt er ipv. naar een oplossing te zoeken gewoon gedreigd met advocaat en rechtzaak... :roll:



Voor mij herken je zo slechte firma's. Wie niet deftig met problemen om kan gaan is een prutser.



Naderhand zijn er ook een hoop problemen opgedoken die we niet gezien hadden tijdens de plaatsing. bv. de sifon te kort afgezaagd waardoor de afvoer tot tegen de rubber zat ipv in de rubber -> 1 verstopping en uw gootsteen loopt leeg in uw keuken...

Of 2 deuren geleverd zonder rem op scharnier, oplossing van Andries was later een opzetstukje leveren om als rem te dienen -> helemaal niet hetzelfde van kwaliteit als de andere scharnieren met rem + opzetstukje valt er regelmatig af... En zo heb ik nog wel een lijstje.

Mij zien ze er nooit meer.
 
Lid geworden
10 jan 2011
Berichten
28
Waarderingsscore
0
Punten
0
barteke wrote:
quicksilver85 wrote:
Ik weet niet of jullie er een keuken naar jullie zin gaan vinden,maar check mss eens:

andries keukens in Bierbeek



Ilwa keukens in Veltem



kijk ook naar goed meubelbeslag zoals degelijke scharnieren en stevige ladegeleiders.kwaliteit betaal je nu een maal meer.



Die huurder had zijn eigen vaatwasser,dus ik bel onmiddelijk andries op om die vaatwasser te anuleren.

Dat kan ik enkel doen als u een frigo idv de vaatwasser koopt :roll: :shock:,wiste ze me daar te vertellen.



heb je uiteindelijk een frigo "moeten" kopen ipv de vaatwasser? staat in jullie contract iets over eventuele annulaties?

ik weet niet of dit zelfs wettig is dat een zaak zoiets oplegt aan zijn klanten..... :shock: :shock:
 
Lid geworden
10 jan 2011
Berichten
28
Waarderingsscore
0
Punten
0
hogee wrote:
Babelutte wrote:
Ik ken verschillende mensen die de basis bij Ikea hebben gehaald, en idd een blad elders besteld hebben. Die kleine touch verandert de hele look van de keuken. Handvaten koop je toch ook waar je wilt? Maar als je opziet tegen er veel tijd insteken.... eens je de goeie indeling hebt die je wilt getekend door een keukenboer, lijkt het me niet zo moeilijk hetzelfde es te "maken" op de site van Ikea? om zo snel een idee te hebben van de prijs van die kasten?



Het is persoonlijk natuurlijk, maar bij Ikea krijg je toch nooit een "premium look". Als je ze dan toch probeert uit te rusten zoals in je dromen en de moeite doet om een blad en toestellen elders te bestellen, komt de totaalprijs vaak verrassend dicht in de buurt van een kwaliteitskeuken. Wat die van Ikea uiteindelijk toch niet zijn.



ik volg ook deze redenering.

we zijn gaan kijken in de winkel van IKEA, en ook hun site grondig bestudeerd, het totale gevoel van een IKEA-keuken is min of meer hetzelfde bij de verchillende collecties die ze hebben. In de kleurenkeuze hebben ze "beige" of "wit" of "grijs", niets ertussen. Terwijl bij de speciaal zaken we toch veel meer schakeringen van kleuren hebben.

Met apart aangekochte werkblad + toestellen kom ik behoorlijk dicht bij de offertes die ik nu gekregen heb (zonder enige negociatie over extra kortingen).
 
Lid geworden
17 okt 2010
Berichten
2.195
Waarderingsscore
1
Punten
0
Maar ik hoor een onderscheid IKEA - kwaliteitskeuken...;voor mij zijn de merken die genoemd worden toch ook niet onder de noemer kwaliteitskeuken te plaatsen,maar eerder budgetkeukens?
 
Lid geworden
30 nov 2008
Berichten
1.129
Waarderingsscore
1
Punten
0
In de "bouw & verbouw" staat een artikel over 15 grote leveranciers van keukens in de prijsklasse tot € 10.000. Wellicht kunnen jullie hier nog wat info uithalen.
 
Lid geworden
10 jan 2011
Berichten
28
Waarderingsscore
0
Punten
0
Erik! wrote:
In de "bouw & verbouw" staat een artikel over 15 grote leveranciers van keukens in de prijsklasse tot € 10.000. Wellicht kunnen jullie hier nog wat info uithalen.





dat nummer van "bouw en verbouw "hebben we idd. gelezen.
 
Lid geworden
10 jan 2011
Berichten
28
Waarderingsscore
0
Punten
0
Babelutte wrote:
Maar ik hoor een onderscheid IKEA - kwaliteitskeuken...;voor mij zijn de merken die genoemd worden toch ook niet onder de noemer kwaliteitskeuken te plaatsen,maar eerder budgetkeukens?



what's in a name?

ik denk dat de mensen van Dovy wel op hun achterste poten gaan staan als je hun producten niet als "kwaliteitskeuken" beschouwt.... :mrgreen: :mrgreen:



maar zoals janvanlandeghem hier boven al zei, je voelt meteen aan het gewicht van een deurtje dat het niet om hetzelfde materiaal gaat. Idem voor werkblad, kraanwerk....
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
We zijn destijds ook naar de IKEA gereden met een serieuze overweging daar een keuken aan te schaffen.

Maar uiteindelijk zijn ze daar niet spectaculair goedkoper hoor. Toch niet wanneer je't totaalplaatje bekijkt.



Tenzij je echt een budgetkeuken wil en zo'n standaard wit modelletje neemt.

Maar zo'n keuken kan je eigenlijk ook bijna overal voor weinig geld kopen.
 
Lid geworden
10 jan 2011
Berichten
28
Waarderingsscore
0
Punten
0
Babelutte wrote:
Maar ik hoor een onderscheid IKEA - kwaliteitskeuken...;voor mij zijn de merken die genoemd worden toch ook niet onder de noemer kwaliteitskeuken te plaatsen,maar eerder budgetkeukens?



heb de test gedaan op de IKEA-site.



De totaliteit van kasten samengenomen, zonder werkblad en spatzone:



prijs IKEA (zonder enig accessoires als betekkenbak, vuilnisbakjes, handoekrail....)

(uitvoering Lidingo Ecru, leunt het dichtst aan bij onze kleurenkeuze): 2088,89 EUR



offerte IXINA (met accessoires): 2614



offerte EGGO (met accessoires): 2671
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
Is dat de prijs bij IKEA geplaatst of nog zelf in elkaar te knutselen?
 
Lid geworden
10 jan 2011
Berichten
28
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nevermore wrote:
Is dat de prijs bij IKEA geplaatst of nog zelf in elkaar te knutselen?



dat is de prijs van de meubels, nog zonder de spoelbakken, kraan en plaatsing.

ik heb volgens ons plan de kasten gekozen op hun site, en kwam uit op het bovenvermelde totaal.
 
Lid geworden
6 feb 2009
Berichten
45
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hanami wrote:
Nevermore wrote:
Is dat de prijs bij IKEA geplaatst of nog zelf in elkaar te knutselen?



dat is de prijs van de meubels, nog zonder de spoelbakken, kraan en plaatsing.

ik heb volgens ons plan de kasten gekozen op hun site, en kwam uit op het bovenvermelde totaal.



there you go.
 
Lid geworden
16 mrt 2010
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
0
Keukens Sykora in Rillaar is een aanrader.

http://www.keukenssykora.be/welkom.htm



Laat je vooral niet afschrikken door de lelijke / oude buitenkant van de winkel en de niet zo fantastische toonzaal (verbouwingen op komst).



Na heel wat teleurstellende offerterondes en winkelbezoeken zijn we daar op aanraden van vrienden met onze 3D tekening binnengestapt en hebben daar de beste prijs gekregen (witte hoogglanskeuken met eiland en composiet werkblad).
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
6.938
Waarderingsscore
3
Punten
0
Babelutte wrote:
Maar ik hoor een onderscheid IKEA - kwaliteitskeuken...;voor mij zijn de merken die genoemd worden toch ook niet onder de noemer kwaliteitskeuken te plaatsen,maar eerder budgetkeukens?



allé,



zeg mij dan eens onder welke noemer volgens U dan een kwaliteitskeuken valt.



- hoe duurder, hoe kwaliteitsvoller (laat mij daar sterk aan twijfelen, want de prijs is zeker geen garantie op probleemloos).

- gewicht: tja, dan kan het zijn dat mijn volle verfdeuren zelfs beter zijn dan de deuren van Anyway doors

- ...



Voor mij is een keuken, een keuken. De ene geeft er een middenklasse berline aan uit, de andere zelfs een rolls Royce. Maar ik ga er dan zeker geen oordeel over vellen. Niet iedereen trouwt rijk, is zwaar gesponsord door ouders of wat dan ook. Indien een Ikea keuken, 10 jaar lang doet, wat het veronderstelt te doen en de betrokken personen zijn er tevreden over, wel dan is dat voor hen ook een kwaliteitskeuken geweest. Je kan evengoed gebreken hebben bij volgens Uw normen "kwaliteitskeukens".
 
Lid geworden
10 jan 2011
Berichten
28
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nick_S wrote:
Keukens Sykora in Rillaar is een aanrader.

http://www.keukenssykora.be/welkom.htm



Laat je vooral niet afschrikken door de lelijke / oude buitenkant van de winkel en de niet zo fantastische toonzaal (verbouwingen op komst).



Na heel wat teleurstellende offerterondes en winkelbezoeken zijn we daar op aanraden van vrienden met onze 3D tekening binnengestapt en hebben daar de beste prijs gekregen (witte hoogglanskeuken met eiland en composiet werkblad).





dankje voor de tip
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan