• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

isoleren zonder onderdak

Lid geworden
24 jul 2018
Waarderingsscore
1
Punten
18
Zie ook bijlage situatieschets!
Jaren 60 woning. Ruwbouw in goede staat
Eveneens dakconstructie.
Echter vanuit de slaapkamers (gipsplaat verwijderd) kijk ik direct op de dakpannen van het schuine dak.
Het plafond heeft xx jaar oude vergaande glaswol isolatie.
We hebben besloten van binnenuit per slaapkamer te renoveren. Dakpannen afnemen voor een onderdak is geen optie.
Mijn plan is om het schuine gedeelte maximaal op te vullen met eps platen en kieren te dichten. Daarna damplaag aanbrengen en gipsplaat.
Plafond denk ik aan vernieuwd glaswol met damplaag.
Op zolder heerst het buitenklimaat omdat deze niet afgewerkt/geïsoleerd is en wordt daardoor niet gebruikt. Toekomst wens is wel als opslag te dienen.
Dit lijkt mij de beste oplossing economisch en thermisch gezien.
Omdat ik niet dagelijks huizen isoleer ben ik erg benieuwd naar jullie mening en of adviezen!

Bijlagen

• img-20190317-wa0003.jpg
    img-20190317-wa0003.jpg
    63,6 KB · Weergaven: 3
Alhoewel ik tracht naar zo dicht mogelijk bouwen, gaat me dat niet lukken.
Tussen de dampdichtscherm en isolatie zal het 100% dicht zijn.
Tussen de dampopenscherm en isolatie zal het niet 100% dicht zijn.

Weer een stapje verder.
Isolatie dikte tussen 16 -20 cm.
Niet volgens huidige bouwnormen, maar kijkend waar we vandaan komen (1960 geen isolatie) ben ik tevreden!

Bijlagen

• 20190504_171253.jpg
    20190504_171253.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 6
Het klopt wat art zegt over het vermijden van een luchtlaag in de isolatieopbouw.
Echter dat gaat dan over een luchtlaag aan de koude kant van de isolatie en niet aan de warme kant zoals hier!

gasgas1986 zei:
Weer een stapje verder.
Niet volgens huidige bouwnormen, maar kijkend waar we vandaan komen (1960 geen isolatie) ben ik tevreden!

Geen dampscherm?

charel zei:
Het klopt wat art zegt over het vermijden van een luchtlaag in de isolatieopbouw.
Echter dat gaat dan over een luchtlaag aan de koude kant van de isolatie en niet aan de warme kant zoals hier !

Nee, Charel. 
Het protocol van epc dat energiedeskundigen moeten gebruiken verplicht u om na te gaan en in te geven of er tss de afwerking bv. Gyproc en isolatie een luchtlaag aanwezig is. Geldt ook voor bv. regelwerk langs binnen.

gasgas1986 zei:
Weer een stapje verder.

Ik zou de aansluitingen wat beter verzorgen. Dit is niet echt volgens de regels der kunst. 

art zei:
charel zei:

Echter dat gaat dan over een luchtlaag aan de koude kant van de isolatie en niet aan de warme kant zoals hier !

Nee Charel. 

Het protocol van epc dat energiedeskundigen moeten gebruiken verplicht u om na te gaan en in te geven of er tss de afwerking bv gyproc en isolatie een luchtlaag aanwezig is. Geldt ook voor bv regelwerk langs binnen. 

Oké, het kan best zijn dat het protocol voorschrijft dat dit moet genoteerd worden. De vraag is of dit al dan niet een verschil kan maken (positief of negatief). Bij een luchtruimte aan de koude kant in ieder geval wel vermits er daar bij een eventuele luchtstroming koude lucht over de isolatie strijkt. Dat is alvast een groot verschil met de binnenkant waar dat normaal gezien dan enkel warme lucht zou kunnen zijn.

stefan zei:
gasgas1986 zei:
Weer een stapje verder.
Isolatie dikte tussen 16-20cm.

Geen dampscherm ?

@gasgas,
Ik hoop toch ook dat je nog een dampscherm gaat plaatsen!

Onafgezien van mijn vorige reactie, zou ik dat dan eerst hebben geplaatst en dan pas de latten waarop de afwerking komt. Op die manier kon je nog eventuele bekabeling plaatsen tussen de latten zonder dat je het dampscherm had moeten doorboren.

Ja hoor die komt er. Ik kan alleen niet in de toekomst duiken, foto's maken, hier neer zetten, en weer terug gaan in de tijd.  ;)
Ik heb in iedergeval wel jullie aandacht.  ;)

En jullie hebben gelijk mbt eerst dampscherm en dan latten.
Maar die volgorde heb ik simpelweg over het hoofd gezien. 
Omdat er geen plafond verlichting komt of kabels, en ik zwaar tijdsgebrek heb, plaats ik het dampscherm tegen de latten.

Mooie oefening voor de toekomstige andere kamers. Daar uiteraard wel de juiste volgorde.

charel zei:

Oké, het kan best zijn dat het protocol voorschrijft dat dit moet genoteerd worden.

De vraag is of dit al dan niet een verschil kan maken (positief of negatief).

Meen je dat nou?

Een luchtlaag heeft 2 aspecten/dimensies:

1) sterk geventileerd en dan isoleert ze niet maar koelt ze af

2) stilstaand en dan isoleert ze.

Het gaat in deze natuurlijk over de tweede dimensie.

Bij een luchtruimte aan de koude kant in ieder geval wel vermits er daar bij een eventuele luchtstroming koude lucht over de isolatie strijkt. Dat is alvast een groot verschil met de binnenkant waar dat normaal gezien dan enkel warme lucht zou kunnen zijn.

art,
"positief of negatief" was voor mij geen vraag.
En als ik je nu goed begrijp zijn we het eigenlijk eens.
Een luchtlaag aan de binnenkant zoals bij TS zal niet per definitie nadelig zijn qua isolerend effect.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan