• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

isoleren zonder onderdak

Lid geworden
24 jul 2018
Berichten
105
Waarderingsscore
1
Punten
18
Zie ook bijlage situatieschets!
Jaren 60 woning. Ruwbouw in goede staat
Eveneens dakconstructie.
Echter vanuit de slaapkamers (gipsplaat verwijderd) kijk ik direct op de dakpannen van het schuine dak.
Het plafond heeft xx jaar oude vergaande glaswol isolatie.
We hebben besloten van binnenuit per slaapkamer te renoveren. Dakpannen afnemen voor een onderdak is geen optie.
Mijn plan is om het schuine gedeelte maximaal op te vullen met eps platen en kieren te dichten. Daarna damplaag aanbrengen en gipsplaat.
Plafond denk ik aan vernieuwd glaswol met damplaag.
Op zolder heerst het buitenklimaat omdat deze niet afgewerkt/geïsoleerd is en wordt daardoor niet gebruikt. Toekomst wens is wel als opslag te dienen.
Dit lijkt mij de beste oplossing economisch en thermisch gezien.
Omdat ik niet dagelijks huizen isoleer ben ik erg benieuwd naar jullie mening en of adviezen!
 

Bijlagen

  • img-20190317-wa0003.jpg
    img-20190317-wa0003.jpg
    63,6 KB · Weergaven: 3
Ik zou in uw geval, nog extra latten van 3 tot 5 cm dikte aanbrengen tegen uw huidige constructie en de volledige tussenruimte (18 à 20 cm) tot tegen de panlatten opvullen met bijvoorbeeld glas- of rotswol. Hierop een dampscherm en de afwerking.

Dit systeem zou ik dan laten doorlopen op de zolder tot aan de nok en geen isolatie voorzien in de zoldervloer.

Wil je later ooit het dak vernieuwen, dan kan je op dat moment og een onderdak van isolerende houtvezelplaten voorzien.

Eps-platen zou ik vooral om hun slechtere acoustische eigenschappen niet gebruiken.
 
Waarom EPS? Werkt niet goed tussen balken

beter rotswol of glaswol
 
De schuine kant van het dak uitdikken naar wens met bv. isover Suspente PlaGyp systeem, een Metal Stud  en dan uw gipskartonplaat.
Gebruikt rots-of glaswol voor een betere akoestische isolatie en deze ga je toch gebruiken voor de zoldervloer zoals reeds eerder hier is gezegd.

Andere mogelijkheid is, maakt een soort van I-Joist van OSB/multiplex en één houten lat om de dakconstructie breder te maken tussen de verschillende gordingen, zodat u een zekere isolatielaagdikte kan plaatsen naar wens.
 
ik heb een eps gedacht ivm vocht/water lekkage.
De dakpann constructie lekt niet. Maar er zit ook niets tussen de dakpannen en isolatiemateriaal.
Omdat we niet vanaf buiten een onderdak steken lijkt eps mij veilig. Maar ik lees aan de reacties dat ik mij moet concentreren op rots/glas wol.

Kan ik voor de zekerheid een dampdoorlatende plastic plaatsen bij de panlatten
 
Google eens naar ersatz onderdak. Wel goed opletten voor de aansluiting met de dakgoot onderaan zodat doorslaand vocht (of sneeuw) zijn weg vindt naar de dakgoot en niet naar de zolder.

uitdikken en meer isoleren is altijd een goed idee.
 
Een goed onderdak houdt ook de koude buitenlucht uit uw isolatiepakket, dit is zeker van belang bij gebruik van wol-achtige isolatiematerialen.

Je kan van binnenuit een onderdak creëren door een dampopen stijve onderdakplaat (houtvezel, MDF.RWH,...) tussen de kepers vast te zetten met enkele hulplatjes. De langsnaden eventueel afkleven om alles wat luchtdichter te maken.

Als je de ruimte onder het dak gaat gebruiken als leefruimte, gebruik dan een bio-ecologisch isolatiemateriaal omdat die (ook) beter scoren qua zomerse warmtedoorslag.
 
Het is inderdaad een goed idee om eerst tot tegen de panlatten een isolerende houtvezelplaat tussen de kepers te plaatsen.
 
bedankt voor de informatie.
Het zal een ersatzdak worden!

Nu weer verdiepen in de hoeveelheid varianten er van :-o
 
Normaal gesproken na een vraag en antwoord zakken de onderwerpen weg.
Misschien wel leuk om eens wat fotos van de bezigheden te plaatsen!  :)

Bijgesloten zie je de fotos.
De keuken wordt slaapkamer
Flink wat sloopwerk.
De oude bouw had de volgorde: 3 cm gips - 2 cm rietdek - dakpannen of zolderplanken. En zo hier en daar 1cm glaswol.

Op moment ben ik bezig met de dampopen folie tussen de balken. Met daartussen een siliconenrubber die wordt aangedrukt door een latje.
Het folie komt uit bij de dakgoot zodat eventueel vocht mijn spouw niet inloopt.

Als dit allemaal dicht zit moet ik hier en daar balken uitdikken naar 16 cm vokr het glaswol.
Voor niet verwarmde slaapkamers lijkt mij dit genoeg.

Ik moet zeggen, leuk werk!
Deze extra slaapkamer is een mooie oefening voor de rest van de slaapkamers
20190330_080849.jpg
20190331_163736.jpg
20190415_190559.jpg
20190415_190517.jpg
 

Bijlagen

  • 20190330_080849.jpg
    20190330_080849.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 4
  • 20190331_163736.jpg
    20190331_163736.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 4
  • 20190415_190559.jpg
    20190415_190559.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 4
  • 20190415_190517.jpg
    20190415_190517.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 4
Ik heb een houten regelwerk gemaakt, alles om de 30cm, netjes uitgevlakt, met de gedachte het isolatie materiaal daar achter te schuiven en dan dampscherm op het regelwerk te monteren, en dan direct de gyproc plaaten er tegen aan.

Vraag.
Mag dit? Daarbij heb ik dan 2 cm ruimte tussen dampscherm en isolatie.

Of is het vereist dat ik het dampscherm tussen isolatie en regelwerk plaats?

Ik zou het erg jammer vinden als ik de boel weer moet los schroeven
 
Dat mag, maar wat ga je dan doen tussen dampscherm en de eventuele muurbekleding (gyproc, planchetten, ...)? En waar ga je eventuele elektriciteitskabels steken? Wat als je eens een kadertje wil ophangen, prik je dan meteen met de schroef door het dampscherm?

Tussen dampscherm en bekleding komt normaalgezien nog een spouw van enkele cm dikte, waarin je elektriciteitsdradaen kan wegstoppen en waardoor je bij het ophangen kan een lampje of kadertje of zo ook niet meteen dwars door het dampscherm schroeft/nagelt (als je een beetje aangepast lengte van schroeven of nagels gebruikt). Of bvb bij het plaatsen van een led-spotje met de klokboor niet meteen heel het dampscherm verscheurt...

Er komt dus best nóg eens een pannenlat 22mm of meer erbovenop.

 
 
Bedankt voor de reactie, dat stelt me gerust.

 

In dit geval gaat het om een plafond waar maar 1 stroomkabel uit het plafon zal komen voor een hanglamp.

Deze ga ik voor het toepassen van de dampscherm al trekken en moet ik 'maar' 1 gaatje prikken en kabel er doortrekken. Uiteraard zeer goed aftapen.

 

Goede les voor de volgende ruimtes! Daar ga ik het anders doen.

 
 
een luchtlaag tss isolatie en dampscherm?

dan heeft je dampscherm geen enkel nut...hoe ga je vermijden dat er vochtige lucht tussenkomt en aldus nog in contact komt met je isolatie?
 
art zei:
hoe ga je vermijden dat er vochtige lucht tussenkomt 

Met het dampscherm??

Er zit altijd een luchtlaag tussen dampscherm en isolatie. Dat wordt niet op elkaar verkleefd bij minerale wol. De minerale wol is zelfs een luchtlaag op zijn eigen, dat is hoe het isoleert.

 

Eventuele lucht die er van buitenaf tussenkomt is droge lucht (toch van zodra die opgewarmd wordt doorheen het dampscherm), dus die kan geen kwaad.
 
je wilt geen convectie tss de isolatie en het dampscherm.

dampscherm mag geen centimeters verwijderd zijn van de isolatie want dan gaan we spreken van een sterk geventileerde luchtlaag met alle negatieve aspecten (koude, vochtigheid,...).

hoe garandeer je me dat er geen convectie bestaat tss beide lagen (isolatie en scherm) als het niet aansluitend is ?
 
Het zijn niet verwarmde slaapkamers.

 
 
Maakt toch niet uit?

(eigenlijk wel, het maakt de problematiek nog meer aanwezig!)
 
Convectie vereist een in- en een uitgang. Dat is hier niet. Het onderdak is winddicht, de isolatie compartimenteert, dus tss isolatie en dampscherm zal geen convectie optreden. Je krijgt dus stilstaande droge lucht, wat op zich zelfs isolerend is.
 
Ik begrijp de redenering, maar ik zou er niet van uitgaan dat de lucht daar stilstaat. Er is geen enkel inzicht noch foto die aantoont dat de hele constructie geen convectie kan veroorzaken. 
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan