Isoleren zoldervloer

Lid geworden
30 nov 2015
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

Onlangs heb ik een huis gekocht uit de jaren 70.

Er is isolatie aanwezig in het dak maar dit is al behoorlijk oud en heb de indruk dat dit niet meer zo goed isoleert.

Ik heb daarom een firma laten komen om een offerte te laten maken om het dak te isoleren. Dit blijkt behoorlijk kostelijk te worden aangezien er geen onderdak aanwezig is. Een alternatief is om de zoldervloer te isoleren. Dit zou eenvoudiger te plaatsen zijn en het resultaat zou op hetzelfde neerkomen.

Klopt dit?

Ik hoor ook verschillende meningen over wat dit op de energiefactuur zou schelen.

Klopt het dat je ongeveer dertig procent uitspaart? Ook als je de bovenverdieping vrijwel nooit verwarmd?

Alvast bedankt voor de eventuele info!

Lid geworden
12 apr 2017
Waarderingsscore
0
Punten
0
Jef123123 zei:
Hallo,

Onlangs heb ik een huis gekocht uit de jaren 70.

Er is isolatie aanwezig in het dak maar dit is al behoorlijk oud en heb de indruk dat dit niet meer zo goed isoleert.

Ik heb daarom een firma laten komen om een offerte te laten maken om het dak te isoleren. Dit blijkt behoorlijk kostelijk te worden aangezien er geen onderdak aanwezig is. Een alternatief is om de zoldervloer te isoleren. Dit zou eenvoudiger te plaatsen zijn en het resultaat zou op hetzelfde neerkomen.

Klopt dit?

Ik hoor ook verschillende meningen over wat dit op de energiefactuur zou schelen.

Klopt het dat je ongeveer dertig procent uitspaart? Ook als je de bovenverdieping vrijwel nooit verwarmd?

Alvast bedankt voor de eventuele info!

Hallo,

Wij zijn ook aan het kijken om de zolder te isoleren. 

Uit de informatie die ik heb kunnen achterhalen: Indien de zolder niet gebruikt wordt als leefruimte is het interessant om de zoldervloer te gaan isoleren ipv het hellend dak. Is minder kostelijk (lees minder oppervlakte te isoleren) Je krijgt er ook een premie voor de m2 die je isoleert.  Hou er dan wel rekening indien je inde toekomst alsnog de zolder wil gaan gebruiken als leefruimte is het beter om het hellend dak te isoleren.

Van die 30% klopt wel. Warmte stijgt nu eenmaal. 

Groeten

Lid geworden
30 nov 2015
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dank voor je reactie. 

Het is inderdaad niet de bedoeling de zolder als leefruimte te gaan gebruiken. Zou dit een nadeel kunnen zijn bij een eventuele verkoop ooit als je de zoldervloer isoleert ipv het hellend dak? Of is dit wat vergezocht.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
5.082
Punten
113
Voor verkoop is het gissen. Ik was blij dat er sinds 1960 niets meer in de woning was gedaan. Maar anderen zien graag een geïsoleerd dak, dan zien ze direct de mogelijkheid tot extra kamer(s).

Lid geworden
4 mei 2018
Waarderingsscore
0
Punten
0
Je moet de afweging maken of je er in de toekomst kamers wil maken en of het dak al aan vernieuwing toe is.

Wij zaten met hetzelfde (woning van jaren '60, geen onderdak) en hebben besloten om de zoldervloer uit te breken, te isoleren tussen de balken (16 cm isoconfort 35) en met OSB af te werken. Dit alles kostte ons €1200, waarvan slechts €540 aan glaswol, waarvoor we €300 isolatiepremie kregen. Al bij al valt dit qua kosten zeer goed mee.

Als we later toch ruimte te kort zouden komen, vernieuwen we het dak en maken we er kamers van (cv, sww en elektriciteit zijn al klaargelegd).

Heb de werken halverwege deze winter uitgevoerd, dus kan ik nog niets zeggen over energieverbruik. Wat ik wel al heb gemerkt, is dat het in de winter vrieskoud is op de zolder, terwijl het in de slaapkamers lekker warm is
teeth_smile.png

Maak je niet druk over meerwaarde na verkoop. Je zal het bedrag dat je hebt geïnvesteerd toch waarschijnlijk niet 100% kunnen doorrekenen...

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
1.928
Punten
113
niet alleen leefruimte of kamers is niet mogelijk maar ook geen opslag!!!

op isolatie kan je niet lopen, dozen stapelen, ...

als je houten vloer extra moet plaatsen komt dit even duur of duurder uit dan dak isoleren

Lid geworden
4 mei 2018
Waarderingsscore
0
Punten
0
stefan zei:

als je houten vloer extra moet plaatsen komt dit even duur of duurder uit dan dak isoleren

Ik heb een vloer in OSB voorzien, die later als ondervloer kan dienen voor verdere afwerking.

Dit dikt het kostenplaatje een beetje aan (€8/m²) en vergt wat handigheid (als je dit door een aannemer laat doen, ben je wel wat geld kwijt), maar dit zijn zaken die perfect zelf te doen zijn en dan valt het qua kosten beter mee dan het volledige dak te vernieuwen.

V

Verwijderd lid 178789

Guest
Verbouwer19 zei:
stefan zei:

Ik heb een vloer in OSB voorzien, die later als ondervloer kan dienen voor verdere afwerking.

Dit dikt het kostenplaatje een beetje aan (€8/m²) en vergt wat handigheid (als je dit door een aannemer laat doen, ben je wel wat geld kwijt), maar dit zijn zaken die perfect zelf te doen zijn en dan valt het qua kosten beter mee dan het volledige dak te vernieuwen.

Dat kan zijn, maar indien je die ruimte later toch zou willen gebruiken moet je alsnog  het dak isoleren en afwerken. De isolatie in de zoldervloer dient dan tot niets meer en is een verloren investering en verloren hoogte.

Lid geworden
4 mei 2018
Waarderingsscore
0
Punten
0
charel zei:
Verbouwer19 zei:
stefan zei:

Dat kan zijn, maar indien je die ruimte later toch zou willen gebruiken moet je alsnog  het dak isoleren en afwerken. De isolatie in de zoldervloer dient dan tot niets meer en is een verloren investering en verloren hoogte.

Dat was een bewuste keuze. Er is geen onderdak aanwezig, dus de volgende fase zal een volledige vernieuwing van het dak zijn met isolatie en de zolder omvormen tot echte leefruimten. De komende jaren hebben we die ruimte nog niet nodig, dus is dit voor ons de beste optie.

Het is geen verloren investering, want die verdient zichzelf zeer snel terug. Ook is het geen verloren hoogte, want de isolatie zit tussen de houten balken.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan