• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Isoleren Volle stenen muur

KLP

Lid geworden
12 nov 2014
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,



Ik zou graag een volle stenen muur isoleren langs de buitenzijde.

De aannemer stelde voor om hiervoor Recitel platen te gebruiken. (2x60mm)



Naar ik begrijp zijn deze platen dampdicht, zullen wij op termijn dan geen problemen krijgen met condensatievocht op de binnenmuren?



Alvast bedankt,
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
KLP;1979049 wrote:
Hallo,



Ik zou graag een volle stenen muur isoleren langs de buitenzijde.

De aannemer stelde voor om hiervoor Recitel platen te gebruiken. (2x60mm)



Naar ik begrijp zijn deze platen dampdicht, zullen wij op termijn dan geen problemen krijgen met condensatievocht op de binnenmuren?



Alvast bedankt,



Tegen condensatie moet je ventileren! Je zal geen condensatie krijgen op de geisolleerde muren maar des te meer op de koude delen (bv ramen).
 
Lid geworden
18 feb 2007
Berichten
656
Waarderingsscore
1
Punten
0
Je zult voor zeker vochtige muren kregen, wegens de alufolie.



Het bestaan twee manieren, om eenschalig muurwerk de isoleren.



Buiten op de muren een harde luchtopen plaat lijmen en daarop krepie, of een latwerk op de muren, luchtopen isolatie, een kleine luchtspouw en dan als afwerking wat je wilt. In Duitsland doet men dan houten latten erop. Het meest gebruikte systeem zijn de platen.



http://www.bauhaus.info/ratgeber/bauen_cat/aussenwaende-daemmen



In Duitsland wordt PUR zonder alufolie gebruikt.



http://service.enev-online.de/bestellen/ivpu_planungshilfe_wand.pdf
 
Lid geworden
29 jan 2014
Berichten
161
Waarderingsscore
0
Punten
0
vreemd? ik zie in elke nieuwbouw van die platen tegen de volle binnenmuur gezet worden?



Het kan zeker wel met die pur platen, dan geventileerde spouw laten en dan afwerking (sidings, latwerk, trespa, leien... keuze genoeg)



Let wel isoleren=ventileren



Ik zou me meer zorgen maken over de waterkering in de muur. Is die goed bestudeerd, want als die ontoereikend is en het vocht kan niet meer zo vlot weg langs buiten, dan heb je een groter probleem?
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
wini;1979201 wrote:
Je zult voor zeker vochtige muren kregen, wegens de alufolie.



Kan je dat eens nader uitleggen?





wini;1979201 wrote:



Dat kan je hier ook kopen hoor... maar steek jij die zo achter een muur weg? Weet je eigenlijk waarom die alu coating erop zit en waarom je die van de fabrikant moet aftapen? Ik licht een tip van de sluier op: ... of de plaat verliest haar isolatiewaarde.



Sinds de jaren 80 is al bekend dat onbedekte PUR en PIR platen op een drietal jaar hun isolatiewaarde volledig verliezen en terugvallen tot lambda rond de 0,040. Voor met alufolie bedekte én afgetapete platen is dat vele tientallen jaren langer.
 
Lid geworden
29 okt 2012
Berichten
904
Waarderingsscore
2
Punten
0
wini;1979201 wrote:
Je zult voor zeker vochtige muren kregen, wegens de alufolie.



Ook niet akkoord.



+



Hoe kunnen uw muren nog vochtig worden indien ze aan die kant afgeschermd zijn van de buitenwereld?



Uw muren gaan restvocht afgeven naar binnen toe. Hierdoor moet je ventileren aan de binnenkant (in de woonvertrekken) zoals Tjay al aangaf.



Recticel platen mogen zeker, maar er bestaan alternatieven zoals Kingspan en Enertherm die even goed zijn, maar u minder kosten.



Laat u zeker ineens ook informeren over een goede ventilatie en voorzie deze werken ook in de nabije toekomst.
 

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Berichten
3.954
Waarderingsscore
2
Punten
0
Recticelplaten worden inderdaad in iedere nieuwbouw gewoon tegen een binnenmuur geschroefd, met de ALU zijde naar de buitenkant.



Dus ook hier kan je die platen gewoon tegen de buitenmuur schroeven, dan lattenwerkt en afwerking met leien, hout etc.
 
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
293
Waarderingsscore
0
Punten
0
Zoals hierboven aangegeven dien je uw muren inderdaad correct te isoleren, alle aansluitingen aftapen en dergerlijke. Bij een goede isolatie (minder luchtlekken naar buiten toe) zal de luchtvochtigheid in de woning kunnen oplopen. Daarom dat voldoende ventilatie dan ook essentieel is. Dat is helemaal niets om schrik van te krijgen.
 
Lid geworden
18 feb 2007
Berichten
656
Waarderingsscore
1
Punten
0
Xastheron: Ik geef je toch de raad, maar een boek over bouwfysiek te lezen. Dan zult je weten, de vocht van een binnenschil gaat niet van buiten naar binnen, maar juist omgekeerd, van binnen naar buiten. Warmteverlies gaat ook van binnen naar buiten en de vochttransport gebeurt juist met de warmte.

In een oud huis met maar een schil, moet dus de oppervlakte best dampopen zijn, of de binnenschil van binnen dampdicht gemaakt worden. Pur platen met een alulaag zijn nu maal niet dampopen. Zonder een rekenmodel is het duidelijk, dat de douwpunt waarschijnlijk tussen muur en isolatie ligt en zich vocht kan bilden, die niet wegkan. Gevolg, de hele muur word met de tijd vochtig. Niemand zal het merken, niemand meet de vochtigheid van de muur, maar de vochtigheid is er. Is gewoon fysiek. Ik ken toch huizen, waar na het boren in de binnenschil het boorgruis niet droog is.



Ik geef toe,het vochttransport door de muur is minder, dan algemeen aangenomen. Alleen als de binnenlucht altijd extreem vochtig is, in de keuken, of onverwarmde en slecht verluchte slaapkamers is dat het geval.



Dat verklaart ook, dat in een nieuwbouw PUR platen met alufolie gebruikt worden. De nieuwe verluchtingstechnieken zorgen eerder voor een te droge lucht, dan voor een te vochtige. Het probleem met vochttransport door de muren is dus heel gering.



Hier een Duitse tekst daarover.



Die Gebäudehülle muss auf der Innenseite

luftdicht ausgebildet werden, um das Eindringen

von Raumluft in die Außenbauteile zu behindern.

Bei Durchströmungen durch die Gebäudehülle

kann der in der Raumluft enthaltene Wasser-

dampf bei Unterschreitung der Taupunkttem-

peratur zur Bildung von Wasser im Inneren

des Wandaufbaus und damit zu Feuchteschäden

führen. Die allgemeinen Anforderungen

an die Dichtheit der Gebäudehülle und den

Mindestluftwechsel sind in der EnEV und in

der DIN 4108-7 aufgeführ



EnEV = Energieverordnung





Tjay schreef:



Sinds de jaren 80 is al bekend dat onbedekte PUR en PIR platen op een drietal jaar hun isolatiewaarde volledig verliezen en terugvallen tot lambda rond de 0,040. Voor met alufolie bedekte én afgetapete platen is dat vele tientallen jaren langer.



Idd tientallen jaren later, afhankelijk van de plaaster. Maar hiermede zeg je zelfs, na tientallen jaren heb je een heel slecht geïsoleerd huis. Is het dan aan te raden, deze isolatie te plaatsen? Ik heb het niet gedaan.



Tjay schreef:



Dat kan je hier ook kopen hoor... maar steek jij die zo achter een muur weg?



Andere landen doen dat met succes.



Had je bovenstaande link gebruikt, had je het gezien.



Tjay schreef:



Ik licht een tip van de sluier op: ... of de plaat verliest haar isolatiewaarde.



Sinds de jaren 80 is al bekend dat onbedekte PUR en PIR platen op een drietal jaar hun isolatiewaarde volledig verliezen en terugvallen tot lambda rond de 0,040. Voor met alufolie bedekte én afgetapete platen is dat vele tientallen jaren langer.



Als je het toch zo goed weet met de PUR platen, had ik toch verwacht, dat je mij ook uitlegt, waarom de alufolie een beter lambda geeft, en zonder alufolie na een drietal jaren de isolatiewaarde verliezen.



Dampopen (onbedekte) PUR platen hebben vandaag een lambda vanaf 0,30.



Een dampdicht kaschierte PUR plaat heeft een betere isolatiewaarde, omdat als drijfmiddel voor het maken van deze platen, een hoogwardiger gas gebruikt word. Als deze plaat niet met een dampdichte folie bedekt word, gast deze plaat het betere gas uit en in plaats komt gewoon lucht. Deze plaat heeft na jaren idd een slechter lambda. Ik wil niet verder op ingaan, maar eigenlijk moet de PUR plaat van twee kanten afgedekt worden. Die idee, da plaat maar op een kant aftedekken is, als maar een kant open is, kaan niet op de ene kant lucht in en het gas op de andere kant uitdrijven. De meningen zijn verschillend, of het niet al voldoende is om het gas uit te drijven, als maar een kant open is. Daarom moeten ook de naden afgeplekt worden.
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
wini;1981350 wrote:
Dampopen (onbedekte) PUR platen hebben vandaag een lambda vanaf 0,30.



Een dampdicht kaschierte PUR plaat heeft een betere isolatiewaarde, omdat als drijfmiddel voor het maken van deze platen, een hoogwardiger gas gebruikt word. [...]Daarom moeten ook de naden afgeplekt worden.



Precies, volledig mee eens. Dus ben je nu aan het zeggen dat het beter te vermijden is een bedekte maar niet afgetapete PUR of PIR plaat in je spouw te steken? Daar treed ik je persoonlijk volledig bij, zelfs áls je ze aftapet ;).



Wat is de meerwaarde van een onbedekte PUR plaat als de lambdawaarde evengoed is als dat van een minerale wol plaat (bv. Isover Comfortpanel met lambda 0,032) ? Prijs :confused:
 
Lid geworden
18 feb 2007
Berichten
656
Waarderingsscore
1
Punten
0
Tjay schreef:



Wat is de meerwaarde van een onbedekte PUR plaat als de lambdawaarde evengoed is als dat van een minerale wol plaat (bv. Isover Comfortpanel met lambda 0,032) ? Prijs?



Geen, ik ben absoluut tegen harde platen in een spouw. Ik ben voor dampopen bouwen, dus voor een isolatie uit b.v. minerale wol.



Ik heb in mijn spouw 14 cm minerale wol.
 
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
293
Waarderingsscore
0
Punten
0
Zefls als je goed en afdoende wil isoleren met een 'dampopen' isolatie zoals glaswol, dan nog dringt bijkomende ventilatie zich op, daarom niet per sé mechanisch.
 
Lid geworden
29 okt 2012
Berichten
904
Waarderingsscore
2
Punten
0
wini;1981350 wrote:
Xastheron: Ik geef je toch de raad, maar een boek over bouwfysiek te lezen...



Mijn Beste,



Zoals ik uw voorkennis niet ken, ben ik er zeker van dat u de mijne niet kent. Hierover dus uitspraken doen is een beetje kort door de bocht, niet?



Of tussen isolatie en baksteen al dan niet condensatie zal plaatsvinden hangt samen met de definitieve opbouw van de volledige muur. Hieruit ga je dan het temperatuurverloop kunnen halen bij bepaalde situaties. Nadien zal het dan ook nog afhangen van de heersende relatieve vochtigheid of er al dan niet condensatie zal plaatsvinden. De relatieve vochtigheid zal dan weer van bepaalde andere factoren afhangen, waardoor je met andere buitentemperaturen gaat moeten rekenen (realistische cases uitrekenen, weet je wel?).



Verschil is natuurlijk wel: volg ik het betoog van de producent (plaatsen volgens voorschriften), of doe ik volledig "mijn eigen ding". In 1 van de 2 gevallen kan je misschien nog iemand (mee) aansprakelijk stellen...



Dit betekent niet dat ik uw betoog voor meer dampopen isolatie niet aanvaard. Integendeel. Ik ben ook een aanhanger van het juiste type isolatie op de juiste plaats. PUR/PIR/XPS enkel daar waar deze aangewezen zijn (vloer, plat dak).
 
Lid geworden
26 nov 2014
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
0
1e Keus IKO ENERTHERM PIR isolatie aan -35% voor zelfplaatsers. Geen oost-europese nevenimport maar rechtstreeks van producent. Alle maten, types en dikte's verkrijgbaar. Enkel per volledig pak verkrijgbaar.

Afhalen of leveren in gans Belgie.

Prijslijst, leveringskost en verkoopscondities eenvoudig te verkrijgen op aanvraag via email op eval(unescape('%64%6f%63%75%6d%65%6e%74%2e%77%72%69%74%65%28%27%3c%61%20%68%72%65%66%3d%22%6d%61%69%6c%74%6f%3a%41%31%32%62%76%62%61%40%67%6d%61%69%6c%2e%63%6f%6d%22%20%63%6c%61%73%73%3d%22%62%62%2d%65%6d%61%69%6c%22%3e%41%31%32%62%76%62%61%40%67%6d%61%69%6c%2e%63%6f%6d%3c%2f%61%3e%27%29%3b'))



OPGELET: prijzen zijn per meter isolatie, niet per plaat van 0.72m².



Enkele netto prijzen incl 21% btw per m²

Plat dak isolatie - BGF (met glasvliescashering bitumen - voor roofing)

600 * 1200mm - dikte 50mm - 0.72m² - R=1.75 -12.27.-€ incl btw

600 * 1200mm - dikte 60mm - 0.72m² - R=2.10 -14.35.-€ incl btw

600 * 1200mm - dikte 70mm - 0.72m² - R=2.50 -16.36.-€ incl btw

600 * 1200mm - dikte 81mm - 0.72m² - R=3.00 -18.01.-€ incl btw

600 * 1200mm - dikte 100mm -0.72m² - R=3.70 -22.02.-€ incl btw

Afschotisolatie op aanvraag



Plat dak isolatie – Alu cashering – meerlaags gasdicht aluminium

600 * 1200mm - dikte 50mm - 0.72m² - R=2.25 -11.72.-€ incl btw

600 * 1200mm - dikte 60mm - 0.72m² - R=2.70 -13.33.-€ incl btw

600 * 1200mm - dikte 70mm - 0.72m² - R=3.15 -15.06.-€ incl btw

600 * 1200mm - dikte 80mm - 0.72m² - R=3.60 -16.83.-€ incl btw

600 * 1200mm - dikte 90mm - 0.72m² - R=4.05 -18.84.-€ incl btw

600 * 1200mm - dikte 100mm -0.72m² - R=4.50 -20.45.-€ incl btw

600 * 1200mm - dikte 120mm - 0.72m² - R=5.45 -24.54.-€ incl btw

600 * 1200mm - dikte 140mm - 0.72m² - R=6.35 -28.51.-€ incl btw

600 * 1200mm - dikte 160mm - 0.72m² - R=7.25 -33.03.-€ incl btw

600 * 1200mm - dikte 180mm - 0.72m² - R=8.15 -36.97.-€ incl btw

600 * 1200mm - dikte 200mm - 0.72m² - R=9.05 -41.09.-€ incl btw
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan