Xastheron: Ik geef je toch de raad, maar een boek over bouwfysiek te lezen. Dan zult je weten, de vocht van een binnenschil gaat niet van buiten naar binnen, maar juist omgekeerd, van binnen naar buiten. Warmteverlies gaat ook van binnen naar buiten en de vochttransport gebeurt juist met de warmte.
In een oud huis met maar een schil, moet dus de oppervlakte best dampopen zijn, of de binnenschil van binnen dampdicht gemaakt worden. Pur platen met een alulaag zijn nu maal niet dampopen. Zonder een rekenmodel is het duidelijk, dat de douwpunt waarschijnlijk tussen muur en isolatie ligt en zich vocht kan bilden, die niet wegkan. Gevolg, de hele muur word met de tijd vochtig. Niemand zal het merken, niemand meet de vochtigheid van de muur, maar de vochtigheid is er. Is gewoon fysiek. Ik ken toch huizen, waar na het boren in de binnenschil het boorgruis niet droog is.
Ik geef toe,het vochttransport door de muur is minder, dan algemeen aangenomen. Alleen als de binnenlucht altijd extreem vochtig is, in de keuken, of onverwarmde en slecht verluchte slaapkamers is dat het geval.
Dat verklaart ook, dat in een nieuwbouw PUR platen met alufolie gebruikt worden. De nieuwe verluchtingstechnieken zorgen eerder voor een te droge lucht, dan voor een te vochtige. Het probleem met vochttransport door de muren is dus heel gering.
Hier een Duitse tekst daarover.
Die Gebäudehülle muss auf der Innenseite
luftdicht ausgebildet werden, um das Eindringen
von Raumluft in die Außenbauteile zu behindern.
Bei Durchströmungen durch die Gebäudehülle
kann der in der Raumluft enthaltene Wasser-
dampf bei Unterschreitung der Taupunkttem-
peratur zur Bildung von Wasser im Inneren
des Wandaufbaus und damit zu Feuchteschäden
führen. Die allgemeinen Anforderungen
an die Dichtheit der Gebäudehülle und den
Mindestluftwechsel sind in der EnEV und in
der DIN 4108-7 aufgeführ
EnEV = Energieverordnung
Tjay schreef:
Sinds de jaren 80 is al bekend dat onbedekte PUR en PIR platen op een drietal jaar hun isolatiewaarde volledig verliezen en terugvallen tot lambda rond de 0,040. Voor met alufolie bedekte én afgetapete platen is dat vele tientallen jaren langer.
Idd tientallen jaren later, afhankelijk van de plaaster. Maar hiermede zeg je zelfs, na tientallen jaren heb je een heel slecht geïsoleerd huis. Is het dan aan te raden, deze isolatie te plaatsen? Ik heb het niet gedaan.
Tjay schreef:
Dat kan je hier ook kopen hoor... maar steek jij die zo achter een muur weg?
Andere landen doen dat met succes.
Had je bovenstaande link gebruikt, had je het gezien.
Tjay schreef:
Ik licht een tip van de sluier op: ... of de plaat verliest haar isolatiewaarde.
Sinds de jaren 80 is al bekend dat onbedekte PUR en PIR platen op een drietal jaar hun isolatiewaarde volledig verliezen en terugvallen tot lambda rond de 0,040. Voor met alufolie bedekte én afgetapete platen is dat vele tientallen jaren langer.
Als je het toch zo goed weet met de PUR platen, had ik toch verwacht, dat je mij ook uitlegt, waarom de alufolie een beter lambda geeft, en zonder alufolie na een drietal jaren de isolatiewaarde verliezen.
Dampopen (onbedekte) PUR platen hebben vandaag een lambda vanaf 0,30.
Een dampdicht kaschierte PUR plaat heeft een betere isolatiewaarde, omdat als drijfmiddel voor het maken van deze platen, een hoogwardiger gas gebruikt word. Als deze plaat niet met een dampdichte folie bedekt word, gast deze plaat het betere gas uit en in plaats komt gewoon lucht. Deze plaat heeft na jaren idd een slechter lambda. Ik wil niet verder op ingaan, maar eigenlijk moet de PUR plaat van twee kanten afgedekt worden. Die idee, da plaat maar op een kant aftedekken is, als maar een kant open is, kaan niet op de ene kant lucht in en het gas op de andere kant uitdrijven. De meningen zijn verschillend, of het niet al voldoende is om het gas uit te drijven, als maar een kant open is. Daarom moeten ook de naden afgeplekt worden.