• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Isoleren volgens de regels van de kunst (foto): aannemer in gebreke?

Sting

Lid
Lid geworden
8 feb 2014
Berichten
463
Waarderingsscore
4
Punten
18
Recentelijk heeft een aannemer ons helled dak geïsoleerd.
Zie bijgevoegde foto:

p1010691_d.jpg


De aansluiting van het dampscherm op de muur is gewoon afgetapet, maar begint na een paar dagen al los te komen.
De aansluiting aan de opstaande horden is vastgeniet, maar lijkt me niet helemaal dampdicht te zijn.

Is dit een goede manier van uitvoeren?
Ik heb zo de indruk dat dit nogal amateuristisch is uitgevoerd, maar ben uiteraard ook geen kenner...
 

Bijlagen

  • P1010691_d.jpg
    P1010691_d.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 10

Mc Mudface

Actief Lid
Lid geworden
16 okt 2010
Berichten
736
Waarderingsscore
45
Punten
28
Aansluiting op de muren moet met die speciale tube, vario doublefit. Die plakband is echt niet ok. Ook op houten regels moet er met iets anders gewerkt worden dan enkel nieten. Uit ervaring weet ik dat er maar weinig werkt op hout. Doublefit, nieten en tapen heb ik toegepast.

Dus neen, niet volgens de regels.

 
 

Sting

Lid
Lid geworden
8 feb 2014
Berichten
463
Waarderingsscore
4
Punten
18
Oorspronkelijk bericht geplaatst door Mc Mudface

Dus neen, niet volgens de regels.

Daar vreesde ik al voor...
Alleen... ik weet niet of dit voldoende is om een rechtzetting van de werken te eisen?
 

bramvdb

Actief Lid
Lid geworden
17 jan 2010
Berichten
347
Waarderingsscore
36
Punten
28
En wat stond er in de offerte?

- luchtdichte afwerking

- beschrijving van de gebruikte materialen

-...

ik zou niet meteen het woord amateuristisch gebruiken, geef hem de kans om de zaken op te lossen met de juiste materialen.
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Als de snelbouwsteen de juiste lijmprimer krijgt, dan kan je daar wel op kleven met dampschermtape... maar dan komt het uiteraard ook niet los. Normaal gezien wordt de aansluiting met de muur met een luchtdichtingspasta gedaan zoals Isover er ook in hun gamma heeft, dan is tapen niet nodig... 

Aansluiting met hout moet inderdaad ook nog afgetapet worden - het moet luchtdicht en dampdicht aangesloten worden, met een nietje allleen geraak je daar niet. Hout eventueel ook primeren als de hechting niet optimaal is.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
In geval er nog een verdere afwerking komt zullen er allicht nog houten latten bovenop die nietjes komen, dat maakt het dan voldoende luchtdicht.

En in geval het de bedoeling is dat die puntgevel nog bepleisterd wordt is deze uitvoering ook voldoende. Het dampscherm wordt dan mee ingepleisterd.

Het is trouwens sowieso, in verband met de luchtdichting, nodig om die blote stenen te bepleisteren.
 

Sting

Lid
Lid geworden
8 feb 2014
Berichten
463
Waarderingsscore
4
Punten
18
De blote stenen worden nog gepleisterd, dus dan zal er inderdaad voldoende dichting zijn omdat de tape mee ingepleiserd zal worden.

In onze badkamer lijkt het wat problematischer.
Daar hadden ze het dampscherm te kort afgesneden. Toen ik een opmerking gemaakt heb dat er aansluiting moest zijn op de muur, hebben ze er gewoon een stukje tape opgeplakt:

p1010674_b.jpg

p1010664_b.jpg


Voor de zolderverdieping hangt het dampscherm ook gewoon los op de zoldervloer.
De zoldervloer was door onze voorgangers reeds geïsoleerd en we hebben nu dus het hellend dak laten bij-isoleren.
Op onderstaande foto kan je ook duidelijk zien dat de insnijdingen aan de vertikale spanten gewoon zijn vastgeniet...

p1010681_b.jpg
 

Bijlagen

  • P1010674_b.jpg
    P1010674_b.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 8
  • P1010664_b.jpg
    P1010664_b.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 7
  • P1010681_b.jpg
    P1010681_b.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 8

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Tja, zo kan iedereen isoleren he, daar moet je geen vakman voor inschakelen... 

Ik vraag me wel af hoeveel % van de zogenaamde isolatiebedrijven het wel tegoei zou afwerken... ik vrees dat dat percentage onder de 20% zal liggen... 

In alle eerlijkheid: ik zou 2 of 3 rollen tape kopen, dat kost u 100 euro... en het zelf oplossen. Als je echt hard wil spelen, kan je 100 euro op de factuur in mindering proberen te brengen... maar daar gaat ge potentieel meer ambras mee krijgen dan het waard is.
 

Sting

Lid
Lid geworden
8 feb 2014
Berichten
463
Waarderingsscore
4
Punten
18
Oorspronkelijk bericht geplaatst door tjay

Tja, zo kan iedereen isoleren he, daar moet je geen vakman voor inschakelen... 

Ik vraag me wel af hoeveel % van de zogenaamde isolatiebedrijven het wel tegoei zou afwerken... ik vrees dat dat percentage onder de 20% zal liggen... 

Dus eigenlijk als ik het goed begrijp, zouden we kunnen besluiten dat ...
- ... de werken niet zo goed uitgevoerd zijn (eigenlijk niet professioneel, want om het even wie zou het op deze manier kunnen doen)
- ... maar dat de meeste aannemers het op deze manier zouden afwerken, waardoor ik dus geen reden om te klagen heb...

Er was hier ergens anders ook een topic met isolatiefoto's (kan het helaas niet meer terugvinden) en daar was er iemand die zelfs klaagde over een paar minieme plaatsen die niet afgekit waren.
Jammergenoeg was bij hem de gyproc er al tegen gezet...
Conclusie in dat topic was echter dat hij de uitgevoerde werken moest aanvechten, als ik mij goed kan herinneren...

De isolatieprijs bij ons was €28 / m², dus dan verwacht je toch wel een zekere kwaliteit, niet?

 
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
maar welke afspraken had je omtrend luchtdichtheid gemaakt ?
 

Sting

Lid
Lid geworden
8 feb 2014
Berichten
463
Waarderingsscore
4
Punten
18
Oorspronkelijk bericht geplaatst door Mario_

maar welke afspraken had je omtrend luchtdichtheid gemaakt ?

Stond niet gespecifieerd, maar volgens onze architect moesten ze de installatiefiches van Isover volgen.
Als ik in die fickes kijk, zie ik wel degelijk vermeld staan dat er dichtingsmastiek moet gebruikt worden.
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Bwa, aansluiting dampscherm-muur/vloer is zo elementair... daar moet je geen afspraken over maken. Da's hetzelfde als dat je moet vragen dat je metser niet vergeet cement bij zijn zand te kappen om te voorkomen dat je stenen muren omvallen... Zoiets moet gewoon naar boven komen bij de bespreking van de offerte, een vakman kaart dat aan omdat hij weet dat dat belangrijk is, en omdat dat een prullen detailwerk is... 

Nu, voor de aansluiting met de snelbouwsteen zou ik me niet te veel zorgen maken, zoals charel al zei: de plakker lost het wel op door de tape (al dan niet loshangend) mee in te pleisteren. Die aansluiting op de houten structuur en op de reeds geisoleerde zoldervloer is wel maar triestig vind ik (als DHZ). Die aansluiting op de zoldervloer had op papier moeten doorlopen tot de pleister op het gelijkvloers om een volledige luchtdichte schil te hebben... nu is het gewoon niet luchtdicht, punt...  

Op die houten stijlen is makkelijk op te lossen door er wat tape op te plakken (tip: koop u een nieuwe schaar, tegen dat je door al je tape bent, is ze toch om weg te smijten). De aansluiting met de muur van het gelijkvloers gaat wat meer werk zijn, daarvoor moet eigenlijk de isolatie die in de zoldervloer steekt tijdelijk weg. Veel geprul en tja, daar betalen veel mensen niet voor... Eigenlijk is dat correct doen aansluiten van het dampscherm in 98% van de gevallen veel geprul... vandaar ook dat er weinig aannemers zijn die het doen (de klanten betalen daar gewoon niet voor)... en vandaar de suggestie: doe het gewoon zelf... 

Wat dus reden tot klagen  betreft... ik vind persoonlijk dat de aannemer hier op had moeten wijzen voor de start van de werken, met de keuze "we doen het perfect, dan kost het u wel 1200 euro extra" of "we doen het zoals iedereen het doet" ... Wat dat betreft geef ik Mario wel gelijk, wat waren de  afspraken rond luchtdichting... maar het initiatief voor die afspraken had (logischerwijze!!!!!) van de aannemer moeten komen.
 

Sting

Lid
Lid geworden
8 feb 2014
Berichten
463
Waarderingsscore
4
Punten
18
Oorspronkelijk bericht geplaatst door tjay

 Die aansluiting op de houten structuur en op de reeds geisoleerde zoldervloer is wel maar triestig vind ik (als DHZ). Die aansluiting op de zoldervloer had op papier moeten doorlopen tot de pleister op het gelijkvloers om een volledige luchtdichte schil te hebben... nu is het gewoon niet luchtdicht, punt...  
...
De aansluiting met de muur van het gelijkvloers gaat wat meer werk zijn, daarvoor moet eigenlijk de isolatie die in de zoldervloer steekt tijdelijk weg. Veel geprul en tja, daar betalen veel mensen niet voor...


Dat wordt nu sowieso moeilijk, vrees ik...
Als ik daar nu nog moet aankunnen tot aan het pleisterwerk, kan ik niet anders dat het dampscherm (dat er nu hangt te hangen) opnieuw meer los te maken (en dus te vernietigen)...

Betekent dit nu dat we een groot risico zullen krijgen op condensatie?
Die aansluiting van de bestaande met de nieuwe isolatie lijkt mij inderdaad een zeer zwak punt te zijn...
 
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Ik zou daar met een extra lap dampscherm werken, losmaken zou ik niet doen... 

Tja, risico op condensatie... kan nu de warme lucht via dat plafond/zoldervloer gewoon achter het dampscherm intrekken, of hangt er onder die zoldervloer nog iets van dampscherm ofzo? (zou redelijk overbodig zijn, maar you never know....).
 

Sting

Lid
Lid geworden
8 feb 2014
Berichten
463
Waarderingsscore
4
Punten
18
Oorspronkelijk bericht geplaatst door tjay

Ik zou daar met een extra lap dampscherm werken, losmaken zou ik niet doen... 

Tja, risico op condensatie... kan nu de warme lucht via dat plafond/zoldervloer gewoon achter het dampscherm intrekken, of hangt er onder die zoldervloer nog iets van dampscherm ofzo? (zou redelijk overbodig zijn, maar you never know....).

De isolatie van de zoldervloer zijn eigenlijk spijkerflensdekens, maar niet zo goed geplaatst (door onze voorgangers).
De naden overlappen niet en zijn ook niet afgetapet.

Maar als ik het goed begrijp moet dus ...
1) ... de isolatie van zoldervloer even weg (of op z'n minst omhoog doen)

2) ... vervolgens dampscherm van het hellend dak doortrekken tot aan het uitgeplakt plafond van de verdieping (vastnieten, aftapen, etc...)
Maar uiteindelijk heb je toch nog altijd de onderkant die vrij is?
Waaraan kan je die dan bevestigen of aftapen?
Aan het plafond hangt stucanet (waarop gepleiserd is), dus het is niet zo dat je de onderkant van het dampscherm daar even aan vastmaakt?


3) ... tenslotte de isolatie van de zoldervloer opnieuw plaatsen die dus tegen de voorkant van het dampscherm van het hellend dak aanduwt?

Soms heb ik de indruk dat de professionele aannemers het zelf niet weten, waardoor ze dus fouten maken (of de gemakkelijkste oplossing kiezen)... 
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Het is de bedoeling dat je een aaneensluitende luchtdichte schil creert, net zoals je een isolatieschil en een winddichtingsschil hebt... Je hebt vermoedelijk pleisterwerk op het gelijkvloers? Dat is de luchtdichting waar je naar toe moet werken met het dak (om aaneensluitend te werken), dus in principe zou je op het gelijkvloers een stuk pleister moeten afkappen, daar dan op aansluiten (met folies/tape die je terug aansluit op het dampscherm aan het dak) en terug toepleisteren richting plafond (of met een tape over de pleister gaan). Misschien kan dat toevallig achter het vals plafond op het gelijkvloers proper weggewerkt worden (je kan er niet aan langs boven?).

Dat is de by the book aanpak... misschien is het realistischer om boven de zoldervloer en onder de isolatie van het dak door te steken naar de buitenmuur, en daar dan een luchtdichte & dampdichte aansluiting te maken.

Enfin ja, veel werk met veel impact... maar ben zelf de mening toegedaan dat isolatiewerken ruwbouwwerken zijn, dat voer je niet zomaar uit :(
 

Sting

Lid
Lid geworden
8 feb 2014
Berichten
463
Waarderingsscore
4
Punten
18
Oorspronkelijk bericht geplaatst door tjay

Het is de bedoeling dat je een aaneensluitende luchtdichte schil creert, net zoals je een isolatieschil en een winddichtingsschil hebt... Je hebt vermoedelijk pleisterwerk op het gelijkvloers? Dat is de luchtdichting waar je naar toe moet werken met het dak (om aaneensluitend te werken), dus in principe zou je op het gelijkvloers een stuk pleister moeten afkappen, daar dan op aansluiten (met folies/tape die je terug aansluit op het dampscherm aan het dak) en terug toepleisteren richting plafond (of met een tape over de pleister gaan). Misschien kan dat toevallig achter het vals plafond op het gelijkvloers proper weggewerkt worden (je kan er niet aan langs boven?).

Dat is de by the book aanpak... misschien is het realistischer om boven de zoldervloer en onder de isolatie van het dak door te steken naar de buitenmuur, en daar dan een luchtdichte & dampdichte aansluiting te maken.

Enfin ja, veel werk met veel impact... maar ben zelf de mening toegedaan dat isolatiewerken ruwbouwwerken zijn, dat voer je niet zomaar uit
sad.gif

Dat is  nogal ingrijpend, want op de kamers onder de zoldervloer hangt er stucanet waarop gepleisterd is.
Het pleisterwerk er afhalen kan, maar die stucanet is dus werkelijk geen beginnen aan...

Ik vrees dat er bij ons dus veel zwakke punten zullen zijn...
Zolang het maar geen vochtproblemen geeft, is het voor mij al ok...
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Nuja, bij elke renovatie is de aansluiting met de verdiepingsvloeren een probleem naar luchtdichting hoor, hier liggen welfsels, zonder een wachtfolie om luchtdichting te voorzien... zal ook nooit 100% lukken dus :).

Vandaar de suggestie: probeer al minstens tot aan uw muur te geraken, zodat er niet zomaar warme lucht kan intrekken...
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan