Gohja, het is wel degelijk uit kostenperspectief dat ik het zeg hoor en absoluut niet omdat ik een of andere geitenwollensokken eco boy zou zijn (ik renoveer ook 2 huizen en heb ook belange niet de ambitie LEW te gaan... wat beter kan, doe ik, maar niet tot in het absurde

).
Je gaat voor PIR platen bv.
32 euro / m2 betalen voor 12 cm; dat levert je een Rd waarde van 5 op; de equivalente Rd waarde voor bv. Rockwool Rockflex 224 krijg je op een dikte van 18 cm, maar dan betaal je slechts
11,5 euro/m2. Ok, daar moet je misschien nog uitdikken en zit je nog met de kost van die houten lattekes en een dampscherm... daar tegenover staat wel dat je niet moet liggen klooien om die PIR platen netjes gesneden te krijgen tussen de dakconstructie, en de naden die je eigenlijk zou moeten aftapen.
Het prijsverschil is gewoon enorm, het is niet ecologisch, houdt geen warmte tegen, isoleert niks akoestisch, en kost dan ook nog eens bijna 3 keer zoveel... Ik laat de overweging aan jou of die 6 cm extra dikte daar tegenop weegt of niet.
Voor hetzelfde geld (32 euro/m2) kan je alleszins bij minerale wol (mocht je de plaats er aan willen besteden) tot 48 cm minerale wol gaan... dat is compleet krankzinnig kwa dikte, maar dan zeg ik ook dat PIR in uw dak steken even krankzinnig is van kostenperspectief

.
En als het over verkoop gaat: "er steekt 18cm isolatie" gaat meer indruk maken dan "er steekt 12 cm isolatie" bij de gemiddelde, niet-geinformeerde koper

...