• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Isoleren van gemeenschappelijke muur bij Halfopen bebouwing

Lid geworden
7 aug 2007
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

In mei starten wij met de bouw van onze HOB-woning in Geel.
Van de verkaveling waar wij gaan bouwen zijn tot nu toe slechts 2 gronden verkocht. De andere gronden, waaronder het perceel waar het huis op moet komen dat tegen dat van ons zal worden gebouwd, zijn nog niet verkocht.

Ik weet met andere woorden niet wanneer er tegen mijn woning zal worden aangebouwd.
Nu zit ik een beetje in de knoei met de gemeenschappelijke muur.
Gelukkig is hij volledig naar het Oosten georienteerd dus de regen valt er haast nooit op.
Ik zou hem graag isoleren (want je weet nooit hoelang het duurt eer er tegenaan zal worden gebouwd) maar niet ten koste van minder ruimte.
Op plan is slechts een muur van 14 voorzien op mijn perceel en ook nog de helft van de geplande geluidsisolatie... de andere helft van de geplande geluidsisolatie en een nieuwe muur van 14 komen in het beste geval op het perceel van mijn toekomstige buurman ...
Ik kan ook een muur van 14, isolatie en opnieuw een muur van 14 op mijn perceel zetten, maar dan verliezen we 20 cm ruimte ...

Heeft er iemand een idee/oplossing voor mijn probleem?
Is er bv. een goedkope tijdelijke oplossing, bv. een folie die ik kan aanbrengen en die goed is tot dat ertegen wordt gebouwd?

Alvast bedankt,

Tom & Marianne
 
Lid geworden
25 sep 2007
Berichten
1.248
Waarderingsscore
1
Punten
0
Uw ding doen met 2 muren op uw grond is een goed idee.
 

Bicky

Nieuw Lid
Lid geworden
1 feb 2008
Berichten
69
Waarderingsscore
0
Punten
6
ik zou inderdaad ook op jouw deel 2 muren zetten. Maar je kan perfect 14 cm snelbouw binnen + isolatie + spouw + 9 cm snelbouw buitenkant zetten, lijkt me. Spaart toch al 5 cm.

Enfin, zo denk ik het te doen...
 
Lid geworden
14 jun 2006
Berichten
2.216
Waarderingsscore
0
Punten
0
heb je enigzins zicht op de verkoop van het andere perceel ? indien dit maar een paar jaar kan duren is het nu niet echt nodig om twee muren om jouw perceel te zetten.



Ik zou recticel eurowall platen gebruiken van 3cm en deze afdekken met een bouwfolie, alles vastzetten met latjes, dan het je toch iets van isolatie en wat beschermt tegen vocht.
 
Lid geworden
8 feb 2007
Berichten
34
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben afgelopen weekend de gemeenschappelijke muur geïsoleerd en met stevige plastic afgemaakt. Onze buren beginnen in augustus te bouwen maar onze aannemer drong aan op een geïsoleerde gemeenschappelijke muur anders gaf hij geen garantie naar de bezetting toe. De bezetter komt in maart. Je kan altijd de foto's bekijken op onze website.



P.S Meestal zijn percelen grond op een wijk toch snel verkocht en ook snel bebouwd.
 
Lid geworden
29 jan 2007
Berichten
349
Waarderingsscore
0
Punten
0
biekebouw wrote:
Wij hebben afgelopen weekend de gemeenschappelijke muur geïsoleerd en met stevige plastic afgemaakt. Onze buren beginnen in augustus te bouwen maar onze aannemer drong aan op een geïsoleerde gemeenschappelijke muur anders gaf hij geen garantie naar de bezetting toe. De bezetter komt in maart. Je kan altijd de foto's bekijken op onze website.



P.S Meestal zijn percelen grond op een wijk toch snel verkocht en ook snel bebouwd.



HOe bedoel je, naar bezetting toe?
 
Lid geworden
14 jun 2006
Berichten
2.216
Waarderingsscore
0
Punten
0
Huisje tuintje wrote:
biekebouw wrote:
Wij hebben afgelopen weekend de gemeenschappelijke muur geïsoleerd en met stevige plastic afgemaakt. Onze buren beginnen in augustus te bouwen maar onze aannemer drong aan op een geïsoleerde gemeenschappelijke muur anders gaf hij geen garantie naar de bezetting toe. De bezetter komt in maart. Je kan altijd de foto's bekijken op onze website.



P.S Meestal zijn percelen grond op een wijk toch snel verkocht en ook snel bebouwd.



HOe bedoel je, naar bezetting toe?



Dat zal op het plakwerk zijn, een paar huizen verder bij ons ook een nieuwbouw HOB gezet zonder nog een buur ertegen, zonder plastic tegen muur, water dringt door snelbouwsteen en het plaksel kwam nat.
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
Die eerst bouwt moet zorgen voor de isolatie!

Eventueel kun je later dan wel tot een akkoord komen metd e buur ivm een overnamen (gemeenschappelijke isolatie?)



goedkoopste is een muur, isolatie ertegen en afdekken met plastiek.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
26
Waarderingsscore
0
Punten
0
wij hebben muur op onze grond - isolatie 4cm op scheiding - muur buren op hun grond.



eigenaar van de grond is in de eerste 10 jaar niet van plan om te bouwen. Hebben contract laten onderteken door die eigenaar dat we die muur mochten bouwen.



Voordeel: 2 volwaardige muren (betere bescherming), géén verlies van ruimte



Nadeel: bij bouwen op de buurgrond zal onze muur overgenomen moeten worden (veel gezever dus) (bijkomend voordeel: de kostprijs wordt geïndexeerd)
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
zwaaf wrote:
wij hebben muur op onze grond - isolatie 4cm op scheiding - muur buren op hun grond.



eigenaar van de grond is in de eerste 10 jaar niet van plan om te bouwen. Hebben contract laten onderteken door die eigenaar dat we die muur mochten bouwen.



Voordeel: 2 volwaardige muren (betere bescherming), géén verlies van ruimte



Nadeel: bij bouwen op de buurgrond zal onze muur overgenomen moeten worden (veel gezever dus) (bijkomend voordeel: de kostprijs wordt geïndexeerd)



Als er nog ettelijke jaren niet gebouwd wordt en je buur is akkoord is dit natuurlijk ook een perfecte oplossing.
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
Ik zou kiezen voor snelbouw en de helft van de isolatie op eigen grond. Tegen de snelbouwstenen houten regels met daartussen isolatie en dit afwerken met een zo goedkoop mogelijk regenscherm (PE-folie o.i.d.).
 

Icecoldkillahh

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 jul 2006
Berichten
8.192
Waarderingsscore
1
Punten
38
archiklusser wrote:
Ik zou kiezen voor snelbouw en de helft van de isolatie op eigen grond. Tegen de snelbouwstenen houten regels met daartussen isolatie en dit afwerken met een zo goedkoop mogelijk regenscherm (PE-folie o.i.d.).



Zeer praktisch en goedkoop, maar ik zou het niet doen als je muur langer dan een jaar of 2 MAX bloot blijft staan. Ik heb er een muur van 9 in goeie snelbouw tegen gezet en dat kostte me dan wel iets meer, maar mijn buur bouwt ook nog niet de eerste jaren... MAar ik ben wel zeker dat ik geen regen binnen krijg.
 
Lid geworden
17 nov 2007
Berichten
47
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb er een muur van 9 in goeie snelbouw tegen gezet en dat kostte me dan wel iets meer, maar mijn buur bouwt ook nog niet de eerste jaren... MAar ik ben wel zeker dat ik geen regen binnen krijg[/quote]



Bij mij heeft de architect voorgesteld om 2 maal een SB van 14 met 4 cm isolatie tussen. Dit komt dan volledig op mijn grond te staan. De buren gaan dan net hetzelfde doen en tussen onze 2 muren komt dan nog een akoestische isolatie.

Volgens mij is dit toch wel wat overdreven of niet?

Plaatat men normaal geen 3 muren tussen 2 woningen ipv 4 zoals bij ons voorgesteld?



Paul
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
Ik vind 4 muren absurd, 3 muren overdreven en 2 muren normaal.
 
Lid geworden
3 aug 2007
Berichten
17
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik dacht dat het echt normaal was dat je de tweede muur plus de helft van de isolatie op de grond van je buurman plaatste? Welk nadeel heeft hij hiervan?



We kunnen maar 7 meter breed bouwen en ik zou het echt absurd vinden als ik twee muren en de isolatie volledig op mijn perceel moet zetten. Da maakt het dan voor mijn toekomstige buur wel heel gemakkelijk.



Zegt de wet ook niet dat hij dan die muur moet overnemen? Volgens mijn architect wel (of heeft die ons weer iets wijsgemaakt?)
 

Icecoldkillahh

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 jul 2006
Berichten
8.192
Waarderingsscore
1
Punten
38
Joris wrote:
Ik dacht dat het echt normaal was dat je de tweede muur plus de helft van de isolatie op de grond van je buurman plaatste? Welk nadeel heeft hij hiervan?



We kunnen maar 7 meter breed bouwen en ik zou het echt absurd vinden als ik twee muren en de isolatie volledig op mijn perceel moet zetten. Da maakt het dan voor mijn toekomstige buur wel heel gemakkelijk.



Zegt de wet ook niet dat hij dan die muur moet overnemen? Volgens mijn architect wel (of heeft die ons weer iets wijsgemaakt?)



Euh als ge alles op uw grond bouwt is het eigenlijk zoals een open bebouwing, maar dan half open. Elke heeft zijn binnenmuur-isolatie-buitenmuur. Veel beter op deze manier. Nooit geen geklooi over gemeenschappelijke muren of niks. WANT je buur moet van je muur blijven!!! Dat is tenminste duidelijk. En nee hij moet en mag die zelfs niet overnemen.

Die 14 cm plaats verlies moet je er dan maar bij nemen. Trouwens 14 cm is de moeite niet, dat ga je niet eens merken. Zelfs niet op een huis van 7m breed als het goed ingedeeld is.
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
Quote:
Zegt de wet ook niet dat hij dan die muur moet overnemen? Volgens mijn architect wel (of heeft die ons weer iets wijsgemaakt?)



Zeer zeker niet, als je buur een dubbele muur neerzet dan dient deze niets over te nemen.

Integendeel zelfs, mocht jij die halve muur op zijn grond geplaatst hebben dan zou hij even bij jou kunnen aankloppen voor een vergoeding voor zijne bouwgrond ...



Pas als hij de muur gebruikt, dan dient hij deze over te nemen (nageltje erin kloppen kan al beschouwd worden als in gebruik nemen).
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
archiklusser wrote:
Ik vind 4 muren absurd, 3 muren overdreven en 2 muren normaal.



dat is zeker en 3 of 4 muren zullen weinig bijbrengen aan de isolatie



plaats 14 cm muur + dikte isoalatie die jij wilt op je eigendom en werk af met ... leien, folie als voorlopige afwerking en laat buur ook zijn zin doen op zijn perceel
 

Icecoldkillahh

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 jul 2006
Berichten
8.192
Waarderingsscore
1
Punten
38
stefan wrote:
archiklusser wrote:
Ik vind 4 muren absurd, 3 muren overdreven en 2 muren normaal.



dat is zeker en 3 of 4 muren zullen weinig bijbrengen aan de isolatie



plaats 14 cm muur + dikte isoalatie die jij wilt op je eigendom en werk af met ... leien, folie als voorlopige afwerking en laat buur ook zijn zin doen op zijn perceel

Isolatie in het algemeen of geluid bedoel je?



Als je 4muren zet heb je veel minder kans op geluid. Als daartussen nog eens telkens een hoop isolatie zit, is de kans 'nihil'.



Met 4 muren heb trouwens ook weinig of geen risico op talrijke problemen met gemeenschappelijke muren(zie dit forum maar eens in)...



Tis nu ook geen grote kost om daar effe een 2e laag snelbouwen te zetten he... Dat kost u geen 1000€
 

GunSmoke007

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 nov 2011
Berichten
1.079
Waarderingsscore
1
Punten
36
Hey, ik zit een beetje met hetzelfde probleem. hier even kort een schets van onze situatie.

Wij wonen ondertussen reeds meer dan 2 jaar in onze nieuwbouwwoning waarvan de gemene muur nog niet geisoleerd is. Tot op heden nog geen echte problemen gehad van vocht. Enkel éénmalig omdat ik de ventilatie had afgezet en er condens op de muur kwam :) meteen weer aangezet en geen probleem meer gehad sindsdien.

Nu verwachten wij binnenkort een kleine ukkie en we zouden toch willen dat de muur nu geisoleerd word omdat het bij echt vriesweer iets te lang duurt om de ruimtes aan die muur warm te krijgen en houden.

Ik zou zelf nu opteren voor thermische isolatie omdat het momenteel voor de warmte binnen te houden is MAAR wat gebeurt er als er een buur komt? Dan zou het beter zijn dat er akoustische isolatie komt denk ik? Maar dan zit ik met het nadeel dat alles er weer afmoet en 9/10 op eigen kosten en dit als dubbele kost voor mij. Wat zouden jullie doen in deze situatie?

Kan ook vragen aan de huidige grondeigenaars om een 2de muur te mogen bijzetten maar effectief allemaal op grond van die eigenaar. enkel isolatie zal in mijn geval 2cm op mijn stuk zijn.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan