• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Isoleren van een spantendak / hoe aanpakken

Lid geworden
12 apr 2017
Berichten
6
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

Wij zijn van plan om het dak van ons huis van 1973 te gaan isoleren.
Momenteel is dit geen leefruimte en er is ook geen vaste trap aanwezig.
In de toekomst is het de bedoeling om dit wel te gaan gebruiken met extra slaapkamer(s). 
Situatie is als volgt.
- Houtwerk, pannen en onderdak zijn in goede algemene staat. Een complete vervanging is dus niet nodig. Wel vermoed ik dat het onderdak asbest bevat, zowat alle onderdaken rond die periode, denk ik.  Maar aangezien het niet afbrokkeld vermoed ik dat het daar gewoon mag inblijven.
-Kepers met  een hart op hart afmeting van 45 cm van elkaar. 
-Kepers zijn 15 cm diep tot tegen het onderdak.
In bijlage heb ik ook een foto toegevoegd van de zolder.

Welk materiaal zouden jullien aanraden?
Na wat opzoekingswerk zou mijn voorkeur gaan naar glaswol bv. Isover 32 16 x 120 x 270 cm met een Rd waarde = 5. 
Die 120 cm is wel nét niet breed genoeg om 3 rijen te kunnen isoleren aangezien ik elke keer ± 43 cm breedte nodig zal hebben zodat het glaswol goed klem zit.
Of kan ik het snijverlies op andere manier oplossen?
Zou dit genoeg isolerend zijn?
Of dient er een extra lattenwerk aangebracht te worden en dan extra laag glaswol. 

Om het dak winddicht te maken.
Is het beter om dampscherm apart aan te brengen of kunnen we gebruik maken van een glaswol met Alu achterkant.
Nok ligt op ± 5 m van de zoldervloer.
De horizontale trekbalken liggen op 2,20 m van de multiplex zoldervloer.
Wat vrij laag is aangezien we onder die trekbalken zouden willen afwerken met een vals plafond.

Kunnen dezen trekbalken verhoogd worden?
Met pakweg 50 cm zodat we een comfortabele hoogte zullen hebben?
Moeten we hiervoor een stabiliteitsinginieur laten komen?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden of aanbevelingen.
Groeten,

Sam
 

Bijlagen

  • zolder.jpg
    zolder.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 2

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Om snijverlies te beperken kan je stroken in de breedte afsnijden i.p.v in de lengte.
Dus in uw geval stroken van 120 X 43 cm.
 

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
Die platen ( onderdak) lijken mij iets in de aard van menuiserite ( of hoe schrijf je dat ook alweer ) en zijn volgens mij zelfs nog geplaatst in het huis van mijn schoonouders die in 1997 gebouwd hebben. Waarschijnlijk zijn die van 1997 asbestvrij maar in neem aan dat jullie platen dat niet zijn . Hoe weet je trouwens dat er asbest in zit ? Laat dit dus ff vaststellen alvorens alles toe te maken met het idee "dat zal wel geen kwaad kunnen" .

Die plafondhoogte is idd jammer , echter 2.4 meter is ook al een mooie hoogte ...

Volgens mij zou je om de 2 spanten die "trekkers kunnen demonteren en verhogen naar die 2.4 à 2.5 meter en als de helft gedaan is dan kan je de andere helft doen.

Wat het isoleren betreft : 15 cm is niet niks maar in deze tijd eigenlijk te weinig , het is maar hoe je het bekijkt.

De zolder van mijn schoonouders ziet er ongeveer hetzelfde uit , echter hebben zij gekozen voor gordingen en kepers .

Hun zolder is geïsoleerd met van die harde platen met alu op  , dat is een firma komen doen en die gebruikten zelfs de pakken isolatie als stelling ...op minder dan 1 dag was die zolder volledig geïsoleerd.Die alu-zijde is dus meteen het dampscherm.

Isoleer je tussen de spanten dan heb je een draagstructuur voor je afwerking , komen er bvb van die platen tegen de spanten dan zal er iets anders verzonnen moeten worden om je muur/plafond-afwerking aan vast te maken.  ( bvb een lattenwerk met erg lange vijzen door de isolatie ???===> dampscherm dan wel vol met gaten ??) 
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Propere zolder ! Ik zou dat plafond slecht 15 à 20 cm verhogen, da's zat genoeg!

Er zijn vele manieren op dit aan te pakken, ik zou het volgende doen:

-Koop u één extra plank met de afmetingen van die spanten (de trekbalken) en bevestig die net boven één bestaande trekbalk (15 à 20 cm hoger dus), vervolgens haal je die onderste trekbalk weg en bevestig je die (ingekort) net boven een tweede trekbalk, vervolgens kan je die weer weghalen om zo verdergaande de gehele plafondconstructie geleidelijk te verhogen.

-isoleer tussen die spanten met glas- of rotswol van 15 cm dik (zonder alu) die je klemmend tussen de spanten aanbrengt. De isolatie loopt door vanaf de schuine kanten tussen de horizontale spanten van het plafond. De dakhelling boven dit plafond laat je ongeisoleerd en ontoegankelijk.

-breng een doorlopend en ononderbroken dampscherm aan dat je bevestigt op de spanten en dat je afkleeft aan de muren.

- bevestig dwars op de spanten latten van ongeveer 4 cm dik, dit wordt de leidingspouw waarin je elektriciteitskabels kunt verwerken. Hier kan je nog eens 4 cm isolatie in verwerken .

-op die latten komt dan je binnenafwerking, gipsplaat of .......

 

 
 

D'Haese

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 nov 2013
Berichten
1.965
Waarderingsscore
8
Punten
38
charel zei:
Propere zolder ! Ik zou dat plafond slecht 15 à 20 cm verhogen, da's zat genoeg!

Er zijn vele manieren op dit aan te pakken, ik zou het volgende doen:

-Koop u één extra plank met de afmetingen van die spanten (de trekbalken) en bevestig die net boven één bestaande trekbalk (15 à 20 cm hoger dus), vervolgens haal je die onderste trekbalk weg en bevestig je die (ingekort) net boven een tweede trekbalk, vervolgens kan je die weer weghalen om zo verdergaande de gehele plafondconstructie geleidelijk te verhogen.

-isoleer tussen die spanten met glas- of rotswol van 15 cm dik (zonder alu) die je klemmend tussen de spanten aanbrengt. De isolatie loopt door vanaf de schuine kanten tussen de horizontale spanten van het plafond. De dakhelling boven dit plafond laat je ongeisoleerd en ontoegankelijk.

-breng een doorlopend en ononderbroken dampscherm aan dat je bevestigt op de spanten en dat je afkleeft aan de muren.

- bevestig dwars op de spanten latten van ongeveer 4 cm dik, dit wordt de leidingspouw waarin je elektriciteitskabels kunt verwerken. Hier kan je nog eens 4 cm isolatie in verwerken .

-op die latten komt dan je binnenafwerking, gipsplaat of .......

 

 

Zonder het bericht van Charel te lezen, zou ik hetzelfde gedaan hebben
acute.gif
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan