• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Isoleren tegen geluid

homies

Nieuw Lid
Lid geworden
8 apr 2015
Berichten
65
Waarderingsscore
0
Punten
6
Wij willen een gemene binnenmuur isoleren tegen geluid vd buren. Maar, we hebben slechts 5 a 6cm max.

Mogelijkheden zijn Silentwall van Recticel met Gyproc, of Acoustix Panterre. Iemand ervaring daarmee?
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Stappen van buren of praten van burendag jij hoort
beide andere aanpak
 

pilli

Zeer Actief lid
Lid geworden
18 jul 2011
Berichten
272
Waarderingsscore
196
Punten
43
Accorub lijmen en laten pleisteren of gyproc ertegen. Je moet maar zoeken in het forum.

Hier matten van 6cm en werkt supergoed tegen luchtgeluid (en ook wel wat tegen contactgeluid)
 

homies

Nieuw Lid
Lid geworden
8 apr 2015
Berichten
65
Waarderingsscore
0
Punten
6
Eerder praten en tv.
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
Hier hetzelfde gedaan maar dan met houtvezelplaat met 3,5cm leemstuc + wandverwarming. Opbouwdikte 9,5cm.
4cm houtvezelplaat i.c.m. 2 cm leemstuc zou moeten werken.

Als algemeen beginsel moet je snappen dat je een massa veer massa geluidsdempingssysteem moet voorzien waarbij het gewicht van de wandbekleding op de veer (in mijn geval houtvezelplaat maar kan ook glaswol zijn) heel belangrijk is. Daarom zie je vaak dubbele fermacellplaten (zwaar en samen 2,5cm dik) als wandbekleding/massa in de systeemopbouw. In mijn geval werkt leemstuc ook prima want het weegt 1800kg/m3. Daarnaast zijn er andere voordelen als stabielere luchtvochtigheid in huis.
 

homies

Nieuw Lid
Lid geworden
8 apr 2015
Berichten
65
Waarderingsscore
0
Punten
6
Accorub lijmen en laten pleisteren of gyproc ertegen. Je moet maar zoeken in het forum.

Hier matten van 6cm en werkt supergoed tegen luchtgeluid (en ook wel wat tegen contactgeluid)
Klinkt goed. Kan je nog bijv een tv ophangen aan zo een wand? Ik bedoel, geven de Accorub matten genoeg steun om iets op te hangen?
 

pilli

Zeer Actief lid
Lid geworden
18 jul 2011
Berichten
272
Waarderingsscore
196
Punten
43
Nee en ja. Accorub zelf is stevig maar zacht. Zelfs met een pleisterlaag/gyproclaag erover kan je daar niks aan vasthangen.

Je kan natuurlijk wel iets vasthangen doorheen de accorub in de achterliggende muur, maar zo doe je natuurlijk het isolerende effect teniet. Of 4 vijzen van een TV beugel grote impact hebben op het isolerend effect kan ik niet zeggen. Mijn buikgevoel zegt dat het voor luchtgeluid niet zoveel kwaad kan, maar nefast is voor contactgeluid dat via de muur doorgegeven wordt.
 
Lid geworden
30 mei 2009
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
Wij willen ook gemeenschappelijke muur met de buren isoleren tegen geluid van praten en tv. Het probleem is dat net tegen die wand twee chauffages staan. Die zouden dan moeten vooruitgeschoven worden, maar dan lopen de buizen nog door de geluidsisolatie. Wordt het effect dan gewoon teniet gedaan? Of geeft dat niet? Ik lees hier over accorub. Is dit de beste isolatie?
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
En hoe is die gemeenschappelijke muur samengesteld? Spouwmuur?
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
Wij willen ook gemeenschappelijke muur met de buren isoleren tegen geluid van praten en tv. Het probleem is dat net tegen die wand twee chauffages staan. Die zouden dan moeten vooruitgeschoven worden, maar dan lopen de buizen nog door de geluidsisolatie. Wordt het effect dan gewoon teniet gedaan? Of geeft dat niet? Ik lees hier over accorub. Is dit de beste isolatie?
Doe het zoals mij en combineer geluidsisolatie met wandverwarming. Voordeel is dat je huis geschikter is geworden voor een toekomstig warmtepomp, het geluidsprobleem is opgelost en de luchtvochtigheid stabieler is in huis door de leemstuc.
 
Lid geworden
3 jan 2024
Berichten
6
Waarderingsscore
0
Punten
1
Vraag voor @homies : voor welke oplossing heeft u uiteindelijk gekozen en bent u er tevreden van?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan