• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Isoleren steensmuur met voorzetwand

Lid geworden
6 okt 2024
Waarderingsscore
1
Punten
3
Hoi allemaal,

Ik heb voor de verbouwing van ons huis (1923) een plan gemaakt voor het isoleren en heb een vraag voornamelijk over de ventilatie.
Het huis heeft een steensmuur en wij gaan naast de vloer ook de gevel isoleren middels een voorzetwand. In de afbeelding heb ik neergezet hoe de voorzetwand opgedeeld wordt. Er wordt vaak aangeraden goede ventilatie te creeëren om vochtproblemen tegen te gaan, dus ik wil graag dat dat klopt. In de huidige gevel zitten geen ventilatieroosters voor zover ik heb kunnen zien en ik heb ook geen voegopeningen gespot. Dus als ik een ventilatie wil creeëren van de ventilatie ruimte tussen de latjes naar buiten moet ik dus roosters in de gevel gaan maken. zoals in de tekening met blauwe vierkantjes aangemerkt.
De vraag is dus, hoeveel van zulke ventilatieroosters moeten er per zijde in komen? Natuurlijk wil je zowel onder als boven een rooster hebben zodat je echt circulatie krijgt, maar over de breedte van de muur gezien hoeveel plaats je er dan per muur?
Ons huis is 10m bij 9m dus de woonkamer heeft aan de lange zijde een 10m lange muur. is dan 1 rooster boven en onder genoeg of doe je er dan meerdere (bijv op de helft weer 2 en aan het einde weer 2?
En doe je dan het bovenste rooster aan de bovenzijde van de beganegrond muur en dan op de 1e verdieping weer 1 onder en boven of plaats je gewoon 1 roostere begane grond en 1tje helemaal bovenaan de gevel? Teveel roosters in de gevel lijkt me ook weer geen gezicht, maar ik natuurlijk wel dat het goed kan ventileren.

Voor de opbouw van de wand is dit de gedachtegang: na de osb plaat heb ik een ~2.5cm holle ruimte bedacht zodat de elektra en inbouwdozen niet in de pirplaten gefreesd hoeven te worden en dus de isolatieplaat helemaal intact blijft en de elektra ook makkelijker aan te sluiten is. Aangezien de woning vrij ruim is zal ik die 2.5cm denk ik niet echt gaan missen in de ruimte.

Bijlagen

• vloer huis.jpg
    vloer huis.jpg
    52,9 KB · Weergaven: 20
ik kan nu helemaal mis zijn, maar de beton leg je toch onder je pir?

Wordt dat in Nederland ook niet vaker gedaan, dat je eerst de isolatie op volle grond legt en dan daarna de beton?

Edit: de zin van de verluchting ontgaat me. Ik zou voor zo weinig mogelijk lichtcirculatie kiezen ipv meer. Daar zijn andere visies op besef ik. Is dat een enkele volsteense muur zonder spouw?

Klopt vloerverwarming kan je makkelijk vastmaken op PIR platen, niet op beton

Binnenisolatie altijd gevaarlijk, dampscherm moet perfect zijn

Dit is een beton op zand vloer. In Nederland iig wordt meestal de constructievloer bovenop de pir gelegd en de pir op het zand (met uiteraard een vochtdicht folie eronder). Voordeel hiervan is dat je meer massa hebt die de warmte opslaat en dus langer de vloer warm houd.

Wordt dat in Nederland ook niet vaker gedaan, dat je eerst de isolatie op volle grond legt en dan daarna de beton?

Edit: de zin van de verluchting ontgaat me. Ik zou voor zo weinig mogelijk lichtcirculatie kiezen ipv meer. Daar zijn andere visies op besef ik. Is dat een enkele volsteense muur zonder spouw?
dit is inderdaad een volsteens muur zonder spouw.
Ik lees/hoor veelal dat als je geen ventilatielatten plaatst je snel last kan krijgen van vochtproblemen door het temperatuursverschil van de isolatie met de steensmuur.

Ik weet niet of je dit al bekeken hebt, maar in het Verenigd Koninkrijk wordt heel vaak houtvezelisolatie in combinatie met kalkpleister gebruikt voor het isoleren van volle muren aan de binnenkant. De constructie is dan dampopen. Je zou via Engelstalige fora of overheidswebsites informatie kunnen opzoeken. Hier vind je bijvoorbeeld een onderzoek door de overheid van Schotland (PDF te downloaden op die pagina)

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan