• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Isoleren schuin dak en tussenlatten plaatsen.

blacky

Lid
Lid geworden
26 mrt 2006
Waarderingsscore
18
Punten
18
Hey,

Nu de electriciteits werken beneden bijna afgerond zijn, de muren boven bepleisterd enz🥵
komen we nu aan de zolder.
Deze moet geïsoleerd worden1000002274.jpg1000002275.jpg1000002277.jpg
ik ga eerst KNAUF MULTIFIT van 6 cm steken tussen de balken en dus tegen het onderdak.
Daarna 18 cm KNAUF MULTIFIT daarom moet ik de 1m40 tussen de opsplitsen in 2 of 3.
Ik zou hiervoor een hoek zetten met daarop een plank van 25x100. zodat deze gelijk komen met de gording.
1717423873957.png
1717423792518.png
Nu is mijn vraag is het nodig op dit op elke liggende keper te zetten? Of om de 2 of om de 3?

Hier tussen zou dan de isolatie komen van 18cm. Daar komt dan het dampscherm op.
Daarop de latten in kruisvorm (verticaal) op de gording.
Daarop zouden dan gyproc platen komen. deze zouden horizontaal komen te liggen.
Hoe dik moeten de latten zijn waar de gyproc op gevezen zal worden? Ik moet altijd zien dat ik het dampscherm niet doorprik.

Dan zou ik de vloer willen afwerken met laminaat.
Deze is nu beton. Ik zou daar eerst balken op vijzen, uitkaleren en daar dan OSB platen op. Hierop dan de laminaat.
Wat doe ik moet er nog een dampscherm tussen de beton en de balken? of is deze niet nodig?
Wat zou ik doen tussen de balken? Isolatie steken ( wol) , vermiculiet tussen gieten, of gewoon open laten indien er later nog kabels door moeten?

Bijlagen

• 1717424276204.png
    1717424276204.png
    208,4 KB · Weergaven: 7
Maak het frame met de voliges gewoon vast aan de gordingen (de horizontale grote balken), niet aan de kepers (de vele kleinere verticale balkjes). Je zet de 1x4” gewoon verticaal hoh 40cm bvb. Daar dan woldeken tussen dat je snijdt op 42cm zodat de dikte achter de planken opgevuld wordt met wol.

Dan dat dicht maken met dampscherm.
Daarop dan horizontaal latwerk met plafondlatten bvb 22x45 of iets dikker naar keuze op afstand 30 of 40 cm, afhankelijk of je met gyproc 120cm of 60 cm zal werken (je moet het nog naar de zolder krijgen ook, onderschat dat niet, gyproc weegt veel). Of je kan gewoon 40 nemen en de gyproc verticaal zetten. Met een schroef van 25 zit je dan nooit door het dampscherm.

Kabels moeten nooit meer achter jouw dampscherm, dus daarachter mag je alles opvullen. Maar aangezien je maar 23cm hebt zal dat met 6+18 al goed vol zitten.

Zorg dat alle cablage gebeurd is voor je gyproc hangt, want daarna krijg je nooit meer iets tussen dampscherm en die plafondlatten gefoefeld. Wil je die ootie wel open houden, dan moet je een dubbel latwerk van plafondlatten voorzien: eerst horizontaal op het isolatie-frame, daarna verticaal er nog eens overheen en dan gyproc horizontaal er over.

Ja das nog een gedacht. De haken met planken verticaal op de gordingen met opening van 40cm. Dan de grote stukken isolatie er tussen van 42cmx140cm.
Ga ik zoveel haken niet nodig hebben ook en zoveel hout niet.
Dan kan ik de gyproc verticaal zetten.
Ik ha gyproc van 60 cm nemen dat is idd beter om naar de 2 verdiepen te dragen. 1m20 is onhandelbaar soms. en het gewicht dacht dan op de zolder ligt is groot.
Ja het gaat goed vol zitten idd.
Ja in het dak komen normaal geen kabels in de wanden wel maar ik denk dat ik eerst de vloer ga doen met de balken en de OSB dan alle kabels ga voorzien dan het plafond en dan de wanden.
In de wanden komen XVB CCA in nog een flex buis.

Koop u wat extra hout en zaag daar blokken uit, die vijs je dan op je gordingen en dan je planken daarin vijzen. Dan heb je geen haken nodig.

Hoewel het met de huidige houtprijzen mss niet goedkoper gaan zijn.

Heb je al een compressor? Dan zou ik mij nen schieter op perslucht aankopen, gaat u veel tijd besparen.

Koop u wat extra hout en zaag daar blokken uit, die vijs je dan op je gordingen en dan je planken daarin vijzen. Dan heb je geen haken nodig.

Hoewel het met de huidige houtprijzen mss niet goedkoper gaan zijn.

Heb je al een compressor? Dan zou ik mij nen schieter op perslucht aankopen, gaat u veel tijd besparen.
Valt toch mee, standaard CLS 1.03 euro per meter. Ik geef voorkeur aan vijzen, wel goede, spax dus

Voor de afwerking van het dak zou ik Gyproc van 12 MM nemen.
Voor de wanden denk ik aan OSB plaat van 12 + 12 MM Gyproc of 2x 12 MM Gyproc.
Wat zou het beste zijn?

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan