Isoleren of toch niet?

Lid geworden
7 dec 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bij onze renovatie zijn inmiddels alle gevels geïsoleerd (lang buiten) behalve de voorgevel.

Het uitzicht van de voorgevel willen we behouden zoals het nu is.

De vraag is nu of we de voorgevel best lang binnen kunnen isoleren (XPS platen waarop gepleisterd wordt).

Wat is het veiligste om vochtproblemen te vermijden (condens), isoleren of niet isoleren?

Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
aan de voorgevel zit ik met 3 oplossingen

gyproc kader lost van de voorgevel met isolatie erachter en ertussen

onder het raam een nieuwe muur opgetrokken met isolatie

ook een stuk bekleeft met isolatie en dan bepleisterd

als je kan zou ik proberen te kiezen voor een ytong wand met zoveel mogelijk isolatie tussen

anders voor een duurzame gyproc wand dmv osb achter de gyproc

grtz

Olaf

Lid geworden
7 dec 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik dacht aan XPS platen waarop bepleisterd kan worden.

Is dat een goede oplossing? (ik hou niet zo van gyproc wandjes)

Lid geworden
8 dec 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Borre wrote:
Ik dacht aan XPS platen waarop bepleisterd kan worden.

Is dat een goede oplossing? (ik hou niet zo van gyproc wandjes)

Ik ga daar cellenglas voor gebruiken, is gegarandeerd 100% dampdicht en kan ook bepleisterd worden. Wel wat duurder dan XPS.

Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
dan zal je ook niet van de xps met pleisterwerk houden

volgens mij kan je daar werkelijk niets op doen

bij mij is het dan ook slechts een stukje van 30cm in de hoek om de muur gelijk te krijgen

ik ben wel content van de gyproc

naar stevigheid toe, afwerking, gemakkelijkheid

maar ik zou toch nu sterk overwegen om ytong te plaatsen ...

grtz

Olaf

Lid geworden
7 dec 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het is in dit geval om de opbouw in aantal cm zo gering mogelijk te houden!

Gyproc of ytong voorzetwand zal dus te veel ruimte innemen.

Ik dacht XPS plaat van 3 of 4cm + bepleistering => er gering ruimteverlies.

De vraag is of dit geen condens problemen veroorzaakt.

Lid geworden
25 mrt 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Borre wrote:
Het is in dit geval om de opbouw in aantal cm zo gering mogelijk te houden!

Gyproc of ytong voorzetwand zal dus te veel ruimte innemen.

Ik dacht XPS plaat van 3 of 4cm + bepleistering => er gering ruimteverlies.

De vraag is of dit geen condens problemen veroorzaakt.

Wij hebben XPS-platen met gewafelde structuur (styrodur) van 6cm geplaatst langs binnen (één volledige blinde zijgevel). Is een mooie wand geworden :)

Condensproblemen verwacht ik niet, die wand voelt immers altijd "warm" aan.

Lid geworden
7 dec 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik zou ook styrodur nemen...

Ik heb al een muur in de badkamer die zo geïsoleerd is. Sturodur en dan bepleisterd met Knauf mp75. Tot nu toe (1 jaar later) noch geen spoort van vocht.

Hier is geen dampscherm aangebracht. Zijn die styrodur platen dan 'dampremmend' genoeg om condens tegen te gaan?

Lid geworden
25 mrt 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hier hebben wij alvast geen dampscherm aangebracht. Zie ook niet in waarom eigenlijk, het is niet dat die styrodur het vocht gaat opslaan hé.

Ten andere waar zou je dat dampscherm dan dienen aan te brengen, tussen muur en styrodur of tussen styrodur en bepleistering ? In beide gevallen technisch moeilijk te verwezenlijken lijkt mij...

Lid geworden
8 dec 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
janvanlandeghem wrote:
dampscherm llijkt me hierbij ook niet nodig. Pleisterlaag op zich is damprem

Pleisterlaag is dampopen! Binnenisolatie moet altijd dampdicht worden aangebracht, zoek maar naar ervaringen (schadegevallen genoeg waar het niet dampdicht was) en de voorschriften voor het plaatsen van binnenisolatie. Is ook logisch, want de muur achter de isolatie zal een stuk kouder worden dan tevoren en bijgevolg ga je véél sneller condens krijgen. Als de vochtige binnenlucht dan tot aan de muur geraakt, zal die dus nat worden (en bijgevolg relatief nog kouder worden) en beginnen schimmelen/degraderen.

Lid geworden
10 okt 2008
Waarderingsscore
2
Punten
0
Is een gemetselde bouw is de aangebrachte pleisterlaag toch de damprem? Kun je me anders eens aanwijzen waar in nieuwbouw de damprem zit?

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
0
janvanlandeghem wrote:
Is een gemetselde bouw is de aangebrachte pleisterlaag toch de damprem? Kun je me anders eens aanwijzen waar in nieuwbouw de damprem zit?

dan zit de isolatie wel aan de buitenkant he, dus de stenen zitten dan mee in het verwarmde volume...

Lid geworden
10 okt 2008
Waarderingsscore
2
Punten
0
Ok, maar het neemt niet weg dat in een tradiotionele bouw de pleisterlaag als dampscherm fungeert, eh.

Lid geworden
4 jun 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beurt wrote:
michielr_99 wrote:
Ik zou een vochtbufferende isolatie gebruiken in combinatie met een aangepaste pleister:

bv.: Pavadentro http://www.ecomat.be/pavatex_houtvezelisolatie.htm#pavadentro

Is niet geschikt voor binnenisolatie, en buffert omzeggens nihil. Bij binnenisolatie moet je dampdicht werken!

Even een stukje kopiëren uit de tekst:

"Pavadentro "NIEUW"

Een binnenisolatieplaat in verschillende diktes voor de buitenmuren met geïntegreerde damprem, rechtstreeks te bepleisteren met leem of klimaatkalkpleister. PAVADENTRO is een ideale renovatie-plaat voor de na-isolatie aan de binnenzijde van buitengevels."

Dus volgens jouw liegen ze gewoon... lijkt mij straf.

Is dit misschien een verhaal van onbekend maakt onbemind?

Lid geworden
8 dec 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
janvanlandeghem wrote:
Ok, maar het neemt niet weg dat in een tradiotionele bouw de pleisterlaag als dampscherm fungeert, eh.

Als luchtdichting ja, zeker een traditionele pleisterlaag. Een cementpleister zou eventueel nog kunnen aanzien worden als een damprem (net als beton). Maar een gipspleister zeker niet!

Lid geworden
8 dec 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
michielr_99 wrote:
Beurt wrote:
michielr_99":3n38vu97 wrote:
Ik zou een vochtbufferende isolatie gebruiken in combinatie met een aangepaste pleister:

bv.: Pavadentro http://www.ecomat.be/pavatex_houtvezelisolatie.htm#pavadentro

Is niet geschikt voor binnenisolatie, en buffert omzeggens nihil. Bij binnenisolatie moet je dampdicht werken!

Even een stukje kopiëren uit de tekst:

"Pavadentro "NIEUW"

Een binnenisolatieplaat in verschillende diktes voor de buitenmuren met geïntegreerde damprem, rechtstreeks te bepleisteren met leem of klimaatkalkpleister. PAVADENTRO is een ideale renovatie-plaat voor de na-isolatie aan de binnenzijde van buitengevels."

Dus volgens jouw liegen ze gewoon... lijkt mij straf.

Is dit misschien een verhaal van onbekend maakt onbemind?

Als ik ze al hoor afkomen met hun "vochtbuffering" dan weet ik persoonlijk al genoeg... Mogelijk zijn de platen zelf dampremmend, maar ik vraag mij toch af hoe de naden tussen de platen dampdicht worden gemaakt. Een kleine spleet is in principe genoeg om de achterliggende muur nat te zetten.[/quote]

Bovenaan