• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Isoleren langs binnen?

Lid geworden
25 dec 2023
Waarderingsscore
3
Punten
3
hey iedereen,

Voor een woning met epc f zit er in de spouw van de buitengevel 4 cm rotswol sinds 1979.

In de eerste jaren is nog geen buitengevel isolatie gepland, momenteel isoleren we de vloeren door 10cmPIR op kelderplafond en 2cm onder de nieuwe chape.
Het nieuwe sarkingdak zal 18cm hebben maar ook de vloer van de zolder krijgt een nog te bepalen isolatie.

Al deze context voor de volgende vraag:

Bij het vernieuwen van de keuken hebben we de mogelijkheid om de 3meter linkergevel muur (7.65m2) toch al langs binnen te isoleren.
Heeft dit zin alleen deze muur al te isoleren? Maakt dit effectief een verschil in warmteverlies?
Kunnen harde isolatieplaten rechtstreeks op een gepleisterde muur gelijmd worden?
Welke dikte neem ik best?

Dan zouden we de volgende opbouw hebben:
buiten-9cm baksteen-5cm spouw met glaswol-14cmsnelbouwsteen-15mmgips-pu lijm-plaat bv "pir 80mm+12.5mmgipsplaat" met Rd 3.65 - 2-3mm finishlaag-binnen

Komt dit al in de buurt van het doel van een U waarde van 0.24 W/mmK? Hoe bereken ik dit voor deze muur?

goede avond verder!keukenisoleren.jpg

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.993
Punten
113
Persoonlijk denk ik dat je beter de gehele isolatieschil in zijn geheel bekijkt. Je kan daar isolatieplaten gaan tegenzetten. En dat zal een beetje effect hebben. Maar ik lees keuken, komen daar dan kasten voor te staan ?

Ook Sarking en daarna zoldervloer isolatie ? Sarking, zou ik niet doen. Je kan beter, goedkoper isolaren tussen het gebinte. (zelf)

Lid geworden
25 dec 2023
Waarderingsscore
3
Punten
3
Daar komen inderdaad keukenkasten voor, de zogenaamde koffie/ontbijt hoek vd keuken.
Omdat we de oude gemetselde brol hebben afgebroken moet die muur opnieuw afgewerkt worden en er is voldoende plaats voor isolatie, vandaar de overweging deze muur al direct voldoende te isoleren.

Ik verwacht natuurlijk niet dat mijn epc hiermee gaat wijzigen maar het is wel de enige muur vd keuken die aan de open buitengevel grenst.
Dus beter wel dan niet?

Mentaal stellen we buitengevelisolatie uit maar de buitengevel is voor ons één vd redenen waarom we het huis gekozen hebben. Om die dan weg te moeten steken zou echt pijn doen, nu evenzeer als binnen 5j...

Dan blijft langs binnen isoleren over

dakbedrijf 1 was voor sarkingdak als we ooit de zolder willen gebruiken voor extra kamers en badkamer. (leidingen en afvoeren voorzien maar geen concrete plannen want extra ruimte niet nodig)
dakbedrijf 2 ging dan weer voor een traditioneel dak maar zat 25k boven de prijs van dakbedrijf1.
Dit is de reden voor de voorlopige keuze voor sarking...

Omdat dak pas voor binnen 12 maanden is en voor isolatie hoe meer hoe beter geldt gaan we nu al de zoldervloer isoleren.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.534
Punten
113
Sarking 😢
binnenisolatie 😢
2 cm isolatie 😢

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.993
Punten
113
In eerste post begreep ik eerst dat je achteraf wel gevelisolatie ging uitvoeren...

Je kan beter zelf je dak isoleren. Als structuur ok is, kan dakwerker achteraf genoeg pannen verwijderen en onderdak en nieuwe bedekking plaatsen.

Lid geworden
25 dec 2023
Waarderingsscore
3
Punten
3
Gevelisolatie was niet onze wens maar blijkbaar een noodzaak. Omdat we het liever niet willen doen stellen we het uit maar om aan een deftig isolerende buitenschil te raken zullen we wel moeten. Alleen ramen en deuren en dak vervangen maar de muren zo laten is zeker geen langdurige oplossing.

Spouw niet mogelijk en binnen isoleren blijkt moeilijk/niet wenselijk/niet haalbaar.

@Mario_ interessante optie om dak zelf al te isoleren. Structuur is inderdaad ok maar asbestleien moeten weg binnen 6 jaar. Omdat de zolder ongebruikt en onverwarmd zal blijven leek het beter de zoldervloer te isoleren.
@stefan ben vereerd dat een zeer gewaardeerd forumlid (meubilair) reageert maar kan je me een beetje op weg helpen?

Sarkingdak geen goede keuze? Waarom?
Binnenisolatie snap ik dat het geen goede keuze is.
Vloer tussen leefruimtes en kelder: 2cm onder chape en 10cm pir op kelderplafond was het maximale mogelijk met de beschikbare plaats. We nemen al gewapende vloeichape om met 3-4cm boven de isolatie toe te komen en in de kelder hebben we 2m nodig om ook na isolatie te kunnen rechtstaan.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.993
Punten
113
Sarking is een snel systeem, maar wordt in vele gevallen niet mooi aansluiten aangebracht. Veel luchtlekken, geen goede aansluiting met isolatieschil.
PIR scoort niet zo goed naar geluidsisolatie en warmtedoorslag.
Prijs is ook vrij hoog, zeker.als.je vergelijkt met zelf aanbrengen. Ik begrijp dat je voor het verschil in prijs keuzes maakt, maar wees dan zeker wat je krijgt. Met sarking gaat het voor hen sneller, maar gaat dat ten koste van ....
Prijsverschil van 25k.... Dan gaat het over een enorm dak ? Of waar zit het verschil ? Enkel in de isolatie ?

Lid geworden
25 dec 2023
Waarderingsscore
3
Punten
3
Sarking is een snel systeem, maar wordt in vele gevallen niet mooi aansluiten aangebracht. Veel luchtlekken, geen goede aansluiting met isolatieschil.
PIR scoort niet zo goed naar geluidsisolatie en warmtedoorslag.
Prijs is ook vrij hoog, zeker.als.je vergelijkt met zelf aanbrengen. Ik begrijp dat je voor het verschil in prijs keuzes maakt, maar wees dan zeker wat je krijgt. Met sarking gaat het voor hen sneller, maar gaat dat ten koste van ....
Prijsverschil van 25k.... Dan gaat het over een enorm dak ? Of waar zit het verschil ? Enkel in de isolatie ?
Dit is dus waarom een architect of onafhankelijke expert raadplegen voor een renovatie, zelfs al zijn alle werken afzonderlijk niet vergunningsplichtig, zeer nuttig kan zijn.
Ik krijg de meeste info van experten/aannemers die natuurlijk liefst hun eigen product of dienst willen verkopen.
Onder invloed van de verder zeer geinformeerde vertegenwoordiger was ik volledig mee met het idee dat een sarkingdak op alle vlak superieur zou zijn, ook van isolatie, maar iets duurder. Toen 2de offerte duurder binnenkwam voor traditioneel dak werd sarking plots evidente keuze.
Ik kader de hier verkregen informatie zo goed mogelijk maar ik apprecieer ten zeerste jullie inzet om opgedane kennis en ervaring (en meningen al dan niet gefundeerd ;-) ) te delen! merci mario!

Het dak is niet zeer groot (200m2) maar natuurlijk ook niet klein en redelijk ingewikkeld: 2 delen met andere nokrichting en dakhelling. Verder zijn de 40cm overhangende "gootbakken" opnieuw afwerken of vervangen een dure post. Leien zijn ook arbeidsintensief.

Het lijkt nuttig toch verder te gaan kijken dan de eerste offertes en het gedeelte isoleren te scheiden van de dakwerken.

Zeer nuttige info maar terug on topic:

binnenisolatie is geen valabele optie als je het niet zer grondig en volledig doet. Beter toch verder op buitenisolatie denken en de keukenmuur alleen bepleisteren dus?

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.993
Punten
113
Niet vergeten dat het jou woning is. We kunnen niemand zijn rekening maken. Want er is soms een groot verschil tussen wat ideaal is, wat eigenaar wil en wat er financieel haalbaar is.
Wel kan ik meegeven dat je soms beter nu werken uitvoert met een extra lening als het mogelijk is, dan er voor te sparen. Je zal idd wat intrest moeten betalen, maar daar staat tegenover dat je sneller comfort hebt en als het isolatiewerken zijn, ook sneller rendement. Prijzen van uren en materialen dalen ook niet makkelijk, waardoor je eigenlijk goedkoper uitkomt door die lening.

Ik zou de offertes toch goed bekijken, want 25k, dan zit het niet in de isolatie alleen.
Persoonlijk zou ik het isoleren zelf uitvoeren. Kan je goed op besparen en uitvoering is soms wel wat beter , zeker ytov er snel wat PIRplaten op te vijzen..

Gevelisolatie is geen goedkope ingreep. Daar moet je dus goed de dingen overwegen. Misschie is de spouw (eerst leegmaken ? ) extra vullen ook een optie ?

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.534
Punten
113
Gevelisolatie was niet onze wens maar blijkbaar een noodzaak. Omdat we het liever niet willen doen stellen we het uit maar om aan een deftig isolerende buitenschil te raken zullen we wel moeten. Alleen ramen en deuren en dak vervangen maar de muren zo laten is zeker geen langdurige oplossing.

Spouw niet mogelijk en binnen isoleren blijkt moeilijk/niet wenselijk/niet haalbaar.

@Mario_ interessante optie om dak zelf al te isoleren. Structuur is inderdaad ok maar asbestleien moeten weg binnen 6 jaar. Omdat de zolder ongebruikt en onverwarmd zal blijven leek het beter de zoldervloer te isoleren.
@stefan ben vereerd dat een zeer gewaardeerd forumlid (meubilair) reageert maar kan je me een beetje op weg helpen?

Sarkingdak geen goede keuze? Waarom?
Binnenisolatie snap ik dat het geen goede keuze is.
Vloer tussen leefruimtes en kelder: 2cm onder chape en 10cm pir op kelderplafond was het maximale mogelijk met de beschikbare plaats. We nemen al gewapende vloeichape om met 3-4cm boven de isolatie toe te komen en in de kelder hebben we 2m nodig om ook na isolatie te kunnen rechtstaan.
2 cm kost een hoop geld en gaat niets bijbrengen
sarking al eens opgezocht hier op het forum, of moet iedere keer weer zelde neergepend worden?

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.159
Punten
113
Is er ook bekeken om de vloerpas te verhogen tbhv vloerisolatie? Wij zijn hier 11cm omhoog gekomen want we gingen toch alle schrijnwerk vervangen en ook de binnendeuren beneden werden allemaal plafondhoog. Enkel de nieuwe trap was een serieuze meerkost, maar die kwam op een andere plaats dus ook weer niet echt een meerkost. De nieuwe dorpels vielen mee qua kost.
Als je aan de voordeur geen trap opnieuw kan aanleggen dan kan je ook de voordeur wat dieper steken (ahw portiek) voor die ene traptrede.

Met 11cm hadden wij genoeg, maar je kan ook 18cm omhoog natuurlijk.

Alles als je genoeg plafondhoogte hebt tenminste.

Bola

Nieuw Lid
Lid geworden
7 feb 2024
Waarderingsscore
24
Punten
8
Sarking is niet/nooit het probleem.
Wel degene die het moet uitvoeren.

Lid geworden
25 dec 2023
Waarderingsscore
3
Punten
3
@Mario_ dat zijn goede adviezen, ook de financiering in vraag stellen. We leenden zo weinig mogelijk voor deel van de aankoop en renoveren nu met eigen middelen. Omdat ramen en dak al boven 125k zal zitten zal het dak in fase 2 moeten gebeuren wanneer de huidige woning verkocht is en we dus al wonen in het nieuwe huis. Gezien de ongebruikte zolder ertussen zou dat mogelijk moeten zijn.
Verder scheid ik de dakisolatie van de vernieuwing vd dakbedekking om het zelf te isoleren en vraag extra offerte bij lokale dakwerkers ipv de grote dakaannemers waarvan ik tot nu een offerte van kreeg.

Voor spouw isolatie: is spouw leegmaken een optie? De 2 vertegenwooordigers waren binnen 30sec terug weg nadat ze glaswol zagen in hun endoscoop. 1 beloofde contact op te nemen wanneer de techniek verder ontwikkeld zou zijn...

@D I Y plafondhoogte is 250cm met chape verwijderd dus het kan in principe. We zullen het overwegen want dan wordt vloerverwarming ook terug een optie...
Is er een groot voordeel aan 10cm pir onder de chape tegenover tegen het kelderplafond? Ik nam aan dat allemaal hetzelfde is of je nu 12cm op kelderplafond of 12cm onder vloerchape of 10 plafond en 2 onder chape zet..

@stefan terechte opmerking maar ik heb dat effectief gedaan, zoals ik steeds doe, mogelijk niet voldoende deze keer maar buiten duurder, gevoeliger voor installatiefouten en moeilijkere afwerking/aansluiting had ik niet de indruk dat men eensluitend negatief was erover.
Ook is het voor beginners soms moeilijk in te schatten of bepaalde adviezen ook van toepassing zijn op de eigen situatie.
Begrijp me niet verkeerd maar niemand verplicht u om steeds hetzelfde neer te pennen. Je kan verwijzen naar een vorig topic of gewoon niet reageren. Als ik u irriteerde door te vragen uw reactie verder te verklaren, mijn excuses.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.993
Punten
113
Met vloerpas verhogen, wel rekening houden met waterkeringen, traphoogte, hoogte stopcontacten, ....
Andere optie is droogbouw.
Spouw leegmaken, als ramen vervangen worden, kan je toch aan heel veel aan. Vermoed ook wel dat er technieken zijn om zulke werken te doen.
Financiering. Hier net anderom, bewust een hoger bedrag geleend om zo de eigen centen wat in de hand te houden. Afbetalen is voor de meesten makkelijker dan hetzelfde bedrag te sparen.

Je zal een stappenplan moeten maken met prio aan wat belangrijk is en wat er achteraf kan.
Ik zou eerst de isoaltieschil in orde brengen. Ramen, spouw, dakisolatie. Dak vernieuwen dan achteraf.
Maar als ik lees dat je nu eigenlijk al met de keuken bezig bent...

Je kan heel veel besparen door te zoeken en te vergelijken en zelf te doen, maar daar staat tijd tegenover.

Als ik bereken hoeveel ik heb kunnen besparen door te zoeken naar keuken, toestellen, vloeren, ramen, isolatie, etc... + zelf uitvoeren van wat werken, dan is dat een heel bedrag.

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
1.905
Punten
113
Sarking dak kan je ook uitvoeren met bvb een deel houtwolplaten, wat de efficiente ervan op verschillende gebieden kan verhogen.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan