• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

isoleren filter zwembad in poolhouse

Dixie

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 sep 2006
Berichten
489
Waarderingsscore
128
Punten
43
Hallo, een vraag in de marge:

Zwembad is vorig jaar mooi aangelegd (het hoeven hier niet altijd problemen of (te) dure aannemers te zijn ;) en ook het tuinhuis waar de technieken staan is eindelijk in orde.

Tuinhuis (20-25 m²) is geïsoleerd, zal worden verwarmd en ook effectief gebruikt in zomer en winter.

Er zijn natuurlijk altijd van die dingen waar je niet meteen aan hebt gedacht: er staat (achter paneelgordijnen) een Hayward filter - model hieronder - en dat zorgt voor:

1° soms condens in de winter als het buiten heel koud is en er binnen wordt verwarmd - het water loopt er dan af door het temperatuurverschil

2° onnodige extra opwarming zodra het zwembad wordt verwarmd, dus als je het liever een beetje koel zou houden in dat tuinhuis.

De vraag is simpel: welk materiaal zou ik kunnen gebruiken om die filter te isoleren? Moet dus tegen vocht kunnen én makkelijk te verwijderen/ terug te plaatsen.

Iemand een idee, tips, ...?

SwimClear_1.jpg
 

Dixie

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 sep 2006
Berichten
489
Waarderingsscore
128
Punten
43
?... snif, ik word genegeerd...

Nu, ik kan me perfect inbeelden dat dit geen sexy probleem is (ik had de titel misschien al wat wervender kunnen formuleren ;), maar als een draadje als 'sanitair glijmiddel' al bijna 20 reacties losweekt, moet er toch iemand zijn die kan suggereren welke soort isolatie/ materiaal ik hiervoor zou kunnen gebruiken?
 

JensSwinnen

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 dec 2021
Berichten
355
Waarderingsscore
226
Punten
43
?... snif, ik word genegeerd...

Nu, ik kan me perfect inbeelden dat dit geen sexy probleem is (ik had de titel misschien al wat wervender kunnen formuleren ;), maar als een draadje als 'sanitair glijmiddel' al bijna 20 reacties losweekt, moet er toch iemand zijn die kan suggereren welke soort isolatie/ materiaal ik hiervoor zou kunnen gebruiken?
Tgoh, de mannen onder ons hebben meer problemen met een te grote buis en een klein gaatje waardoor ze daar meer kennis over hebben.. :p
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Misschien een soort omkasting maken die je kan openen of weghalen? Dan raakt de isolatie niet rechtstreeks aan de filter maar blijft die wel beschermd tegen de grootste wisselingen
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Snap iets niet,
hoe komt het dat die zandfilter warm wordt ?
Normaal gezien -- en opgelet , zwembaden is niet direct menne dada-- maar wat ik onthouden heb uit de lessen zwembad bouw, onderhoud, hoe en wat .
Zit de verwarming ACHTER de zandfilter .
Traject water is dan : afvoer water naar de filters , van de filters naar de chemische injectoren, van de chemique naar de verwarming. Van de verwarming naar de inspuiters , van het zwembad naar de afvoer en zo opnieuw.

Condens op die filters kan geen kwaad maar als dat een houten vloer is , is dat wel ambetant.
Plaats eventueel een opvanglekbak onder de filter ( normaal wordt dit voorzien als superdeluxe veiligheidsmaatregel maar wordt nooit verkocht)

Ik veronderstel dat je bad wordt verwarmt met warmtepomp?
Dan zou ik eerder de leidingen isoleren.
 

Dixie

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 sep 2006
Berichten
489
Waarderingsscore
128
Punten
43
Dag Luk, thx voor de feedback- het is evenwel geen zandfilter, maar een patroonfilter.

Er stroomt (uiteraard wanneer de pomp werkt) overdag constant water door, als de pool wordt verwarmd van een graad of 27-29°, dus gezien de omvang van de filter wordt er dan warmte afgegeven.

In de winter is de pomp zo ingesteld dat die af en toe even draait (zou kosteffectiever zijn dan gedurende de winter geheel uit te schakelen), maar als het water heel koud is komt er veel condens op de (buitenzijde van de) filter. Kan inderdaad geen kwaad.

Dus mss beste oplossing is jasje maken van isolatie (niet hard) en dat alleen gebruiken in lente en zomer...
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Vrouwen breien manteltjes voor rond de stammen van de bomen... waarom geen idee , kan plezant zijn al die verschillende kleuren maar die jas vormt wel een haard voor insecten en ander spul, zolang er geen stamschade is zal de 'n boom er gene last van hebben maar dan zetten ze die gebreien stukjes nog eens vast met nagels en dan krijg ik het wel.

Dus brei een jasje voor de filter
:ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
 

Dixie

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 sep 2006
Berichten
489
Waarderingsscore
128
Punten
43
Vrouwen breien manteltjes voor rond de stammen van de bomen... waarom geen idee , kan plezant zijn al die verschillende kleuren maar die jas vormt wel een haard voor insecten en ander spul, zolang er geen stamschade is zal de 'n boom er gene last van hebben maar dan zetten ze die gebreien stukjes nog eens vast met nagels en dan krijg ik het wel.

Dus brei een jasje voor de filter
:ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
hmmm, misschien een gat in de (isolatie)markt?
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Stukken rotswol er rond draaien
Daarna eventueel een plastic folie er rond of een omkasting maken die je helemaal vol steekt met wol isolatie.
 

Dixie

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 sep 2006
Berichten
489
Waarderingsscore
128
Punten
43
Stukken rotswol er rond draaien
Daarna eventueel een plastic folie er rond of een omkasting maken die je helemaal vol steekt met wol isolatie.
ja, dacht ik ook, maar af en toe moet die filter open (om de patronen te reinigen) en dan is het wel een heel gedoe waarbij die rotswol al eens wat stukken verliest.

maar als er niets steviger is...

bij zoeken op internet vond ik zoiets: http://products.lda.be/index.php/nl/328/assemblies/thermatron , maar dat is industrieel en op maat... die mannen zitten daar niet te wachten op een particulier met een onnozel zwembadfilterke
 
Lid geworden
26 apr 2008
Berichten
467
Waarderingsscore
1
Punten
18
Waarom moet je de isolatie eenvoudig kunnen verwijderen? Als je de 2 helften van de filter apart isoleert, zou dat ook niet werken dan? Dan kan je nog aan de filter zonder de isolatie weg te nemen.

Dat materiaal van Dixie hierboven een paar keer er rond en mooi met aluminiumtape vastmaken lijkt mij een goede oplossing. De naad die je dan nog over hebt, kan je dan dichtproppen met een strook op maat die wel vanzelf zal blijven zitten.

Of meer radicaal: die paneelgordijnen vervangen door een volledige geisoleerde binnenmuur met een toegangsdeur deur in?
De deur altijd dicht en de technische ruimte goed ventileren heel het jaar door. Doordat die ruimte afgesloten wordt van de rest van je verwarmd tuinhuis, zal er minder vochtige lucht naar daar gaan en zou er veel minder moeten condenseren. Die muur houdt dan ook de warmte weg tijdens de zomer.

Of nog beter: binnenmuur volledig dicht met isolatie en dampscherm en een 2de buitendeur naar die technische ruimte (2 tuinhuizen dus).
 
Lid geworden
27 feb 2023
Berichten
8
Waarderingsscore
1
Punten
3
Een optie voor het isoleren van de filter in het tuinhuis zou kunnen zijn om gebruik te maken van een speciale isolatiehoes die is ontworpen voor zwembadfilters. Deze zijn gemaakt van waterafstotend materiaal en zijn speciaal ontworpen om te passen rond de specifieke vorm van de filter. Er zijn verschillende bedrijven die deze isolatiehoezen aanbieden in verschillende maten en materialen. Het is belangrijk om er een te kiezen die geschikt is voor de grootte en vorm van uw Hayward filter. Een andere optie zou zijn om gebruik te maken van isolatiemateriaal zoals polyurethaanschuim of glasvezelisolatie en dit te bedekken met een waterafstotend materiaal zoals plasticfolie. Dit kan ook worden vastgezet met klittenband of andere bevestigingsmiddelen om het gemakkelijk te kunnen verwijderen en terugplaatsen. Het is belangrijk om er rekening mee te houden dat bij het isoleren van de filter ervoor te zorgen dat er voldoende ventilatie is om vochtproblemen te voorkomen. Zorg er ook voor dat de isolatie de werking van de filter niet belemmert en dat er nog steeds voldoende ruimte is voor onderhoud en reparaties.
 

Dixie

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 sep 2006
Berichten
489
Waarderingsscore
128
Punten
43
Thx, ik moet er eens werk van maken :)

Nu het tuinhuis in de winter effectief wordt gebruikt en verwarmd (ideaal voor de kinderen om te gamen en voor mij om wat bij te klussen), is het ook minder vochtig en is er geen condens geweest op de filter.

Blijft natuurlijk het probleem dat zodra de warmtepomp van het zwembad aan gaat die filter fungeert als extra verwarming wat niet de bedoeling is als er al wat hogere temperaturen zijn. Dus isoleren moet nog steeds.

Ik check nog wat online maar zag bij de start van het topic toch geen specifieke isolatiehoezen voor die filter. Ik heb de indruk dat je er meer van kent - heb je enig idee waar die terug te vinden zijn? Anders wordt het inderdaad een soort zelfgemaakte hoes met klittenband, in twee delen zodat de filter nog makkelijk open kan.

dank!
 

DDA

Actief Lid
Lid geworden
10 mei 2023
Berichten
103
Waarderingsscore
45
Punten
28
Denk niet dat een isolatie deken rond je zandfilter veel zal helpen. Het tuinhuis is ook geïsoleerd en dmv je warmtepomp zal je continu water van een graad of 28 door de zandfilter laten lopen. Gezien de hoogbed zandfilter zal je permanent of toch het grootste deel van de tijd circulatie hebben. Eenmaal de warmtedoorslag van het isolatie deken is bereikt zal het geen effect meer hebben. Ook de pomp en alle leidingen hebben best wat oppervlakte en geven ook warmte af.
De technische ruimte van je zwembad als geheel isoleren en extra goed verluchten lijkt me een betere optie, als dat mogelijk is natuurlijk.
 

Fondan

Actief Lid
Lid geworden
22 okt 2020
Berichten
529
Waarderingsscore
72
Punten
28
Ik zou daar een een apart hok voor maken met een toegangsdeur (dv deur van 80 ofzo).Dan kan je de wanden makkelijk isoleren.En heb je makkelijk toegang tot de filter.Als je plaats genoeg hebt natuurlijk
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan