Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

Isoleren bijgebouw

• Tags bijgebouw isolatie
  • GunSmoke007

Zeer Actief lid
    Lid geworden
    17 nov 2011
    Waarderingsscore
    9
    Punten
    38
    Ik ben van plan om mijn bijgebouw te isoleren, vooral voor het aangenamer gebruiksgemak winter en zomer. (overwinteren planten, stockeren groenten moestuin, diepvriezer, waterpomp, klussen bij houdbare temperaturen, ...)

Opbouw van het dak: binnen naar buiten -> OSB - balk hout 16cm - OSB - EPDM (breedte tussen houten balken
    Dak tuinhuis binnenzijde 1.jpeg

Opbouw van wand: binnen naar buiten -> OSB - balk hout 9cm - dampscherm zoals traditioneel onderdak puntdak huis - panlatten verticaal - panlatten horizontaal - cederlatten verticaal 12.5mm dik
    Opbouw tuinhuis buitenzijde.jpegDak + wand tuinhuis 1.jpeg

Nu heb ik volgende vragen, kan ik deze gewoon in beide gevallen isoleren met soort glaswol/minerale wol? Moet er nog iets extra voorzien worden, dampscherm in dak?
    Welke types neem ik best. Zou liefst niet met vaste platen werken omdat dit volgens mij minder aangenaam werkt, maar nog nooit gebruikt zelf dus ben niet zeker.

Wand is dampopen naar buiten (die zwarte folie is geen dampscherm maar een regen- en windscherm) dus daar zou je wel gewoon kunnen opvullen met een semi-los materiaal, maar hoe makkelijk en accuraat dat zelf te doen is weet ik niet. Inblazen met enkel zwarte folie als dichting lukt wellicht ook niet.
    De OSB losmaken van de wand om erachter te isoleren zal wellicht niet zo’n goed idee zijn want het is structureel en zorgt ervoor dat het tuinhuis niet zijdelings ineenklapt zoals een kaartenhuis. De buitenbekleding afhalen zie je wellicht ook niet zitten.

De beschrijving van het dak klopt niet helemaal met de foto’s tenzij je van het plafond al een OSB plaat losgemaakt had.
    Daar ga je toch voor een dampscherm moeten zorgen, want het vocht kan nergens naartoe, en als je daar planten wil zetten zal het er erg vochtig worden. Een intelligent dampscherm is dan aangewezen, maar dan mag het OSB-plafond er niet terug op want dat is te dampdicht om naar binnen te laten verdampen. Dan moet er een ander soort plaat tegen die meer damopen is (celit houtvezelplaat bvb al is die daar niet voor bedoeld).
    Ik verwacht niet dat het osb-plafond structureel is.

Hey DIY, langs de binnenzijde ga ik wel gewoon de binnenste laag OSB afbreken hoor, heb dit al deels gedaan aan het dak zoals je kan zien, heb alle plaat genummerd zodat ik ze weer op dezelfde manier in elkaar kan steken. Structureel gaat die OSB niet al teveel doen, tuinhuis staat al 10 jaar en is echt wel zeer degelijk en moet zeggen zelfs met de buitenwanden deels af te breken zag alles er nog vrij goed en droog uit, daar heb ik dus geen schrik voor.
    Die folie is echt gekocht als dampscherm, van buiten naar binnen waterdicht maar van binnen naar buiten ademend. (zelfde principe als een zadeldak waar ze dat gebruiken) of ze hebben mij 10 jaar geleden in het zak gezet, maar de doek zelf heeft zo mini perforaties en is precies stof langs de binnenkant en plastiekerig zwart langs de buitenkant. (misschien niet al te duidelijk op foto's.)
    vliesdoek -> dit type heb ik dus, mijn wanden werken dan eigenlijk als een dak, bedoeling was idd om waterdicht te zijn langs buiten moesten de cederlatten toch water doorlaten... het zijn 2 banden onder elkaar met een groot deel overlap, onderling NIET vastgemaakt zodat er altijd wind door kan... was voor mijn toepassing ook niet nodig om onderling af te plakken, water kruipt nooit terug naar boven hé en vond wind erin belangrijker.

Aan het dak heb ik idd al osb platen losgemaakt, om te bekijken wat de situatie is na 10 jaar. Alles ziet er nog goed uit op wat stofdraden na :)
    Als ik het dus goed begrijp is OSB - wolachtige isolatie - OSB - EPDM niet toegelaten?
    Ik moet dit toch op één of andere manier kunnen toemaken, anders is dat niet proper te houden en ook totaal geen zicht. Zou toch liefst met die 2 OSB lagen blijven werken. Mogelijkheid om dunner te isoleren en luchtlaag te laten tussen isolatie - OSB - EPDM?

Hoe werken ze trouwens bij een geisoleerd plat dak? Welfsel - chape - isolatie platen - EPDM? (moest ik vaste platen gebruiken dan wel een optie?)

Bedankt alvast om mee te denken,

Vliesdoek is inderdaad geen dampscherm maar een wind- en waterdichtingsfolie voor zadeldaken en is volledig dampopen (omgekeerde dus van dampdicht). Dat is ook wat er nodig is voor een gevel op de plek waar het bij jou zit (al noemt men dat dan meestal geveldoek maar zó verschillend is dat nu ook weer niet). Moet normaal wel gekleefd worden want wind in isolatiewol maakt de isolatie minder efficiënt want spoelt uit.

De OSB is in zo’n constructie bijna zeker structureel dragend voor de zijdelingse krachten. Enkele rechtopstaande balken kunnen geen zijdelingse krachten aan. De paar pannenlatten en gevelbekleding gaan dat wel recht houden, maar niet tijdens een zomerstorm.
    Laat minstens de onderste OSB’s staan of breng diagonaallatten aan tijdens de werken.
    Tenzij in het frame zelf diagonalen aangebracht zijn. Maar voor een tuinhuis is dat meestal niet.

Een plat dak wordt bij voorkeur warm geïsoleerd (warm dak) dus: beton+hellingschape, dampscherm (!), isolatie, dakbekleding (bvb epdm). De dakvloer blijft dus altijd warm.
    Bij HSB is het vaak een koud plat dak, zoals bij jou. Dat is iets uitdagender qua vochthuishouding want doordat de dakvloer koud is, kan daartegen langs de binnenkant condens ontstaan. Een intelligent dampscherm is dan aan te raden.

OSB is te dampdicht om intelligent te laten ademen, maar niet dampdicht genoeg om volledig te dampdichten onder een koud dak. Een houtvezelplaat (onderdakplaat) is dan een betere keuze, bvb celit, agepan, steico, fiber tech, gutex, pavatex,…

Je kan kiezen voor een (echte) dampdichtingsfolie en daar dan de OSB terug overheen, maar dat zal toch een risico blijven.

Vergeet ook niet dat het dampscherm niet mag stoppen aan de OSB wanden, want daar zal erg veel damp langs de randen door komen, en dan is condens bijna gegarandeerd. En met condens komt schimmel en rottend hout.

Het is eigenlijk niet zo makkelijk om te doen in die constructie, want niets is dicht.

Langs de andere kant, als het dampopen is naar buiten kan het ook uitdampen naar buiten. Maar gerust voel ik me daar niet bij.

Bedankt voor de update DIY, begrijp nu volledig wat het "vochtprobleem" zou kunnen zijn.
    Ik zou toch willen opteren voor de dampfolie, enige tips welke aan te raden is?

Ik zou dan wel om alles goed af te sluiten rondomrond de muren een extra balk steken tussen de stijlen van de muren half met de onderkant van de dakbalk ongeveer en de helft voorbij het dakbalk niveau naar onder, dan heb ik rondomrond materiaal om af te kleven tussen plafond en wand.
    Ik maak dan als het waren een soort omgekeerde lekbak die niet het water opvangt maar het water van onderen uit tegenhoud.
    Enige wat ik dan niet weet, loopt dit dan van die kleine rand naar beneden net achter de OSB wandplaten? Moet dit dan ook in de wanden verder tot beneden lopen? (dan zou het ook vrij kostelijk worden)

Huidige situatie zonder isolatie is wel idd zo dat het tuinhuis totaal niet vochtig is omdat er van binnen naar buiten rondomrond luchttoever naar buiten/binnen is voorzien achter de panlatten. Langs onder is een L-profiel met geperforeerde gaten voorzien zodat er windcirculatie is achter de cederlatten tot in de constructie om alles "vochtvrij" te houden, die wind zal via de naden het vliesdoek/dampscherm ook de isolatie raken langs buitenzijde.(op zich niet zo erg dat de waarde van isolatie daardoor daalt, bedoeling is dat het aangenamer word met temperatuurverschillen en niet een top geisoleerde bunker als het ware.

Keuze zal dus zijn, of een dampscherm of zoals u zegt de OSB langs binnen vervangen door ander materiaal, moet dit dan enkel voor het dak of ook de wanden??

Ik ben van plan om mijn bijgebouw te isoleren, vooral voor het aangenamer gebruiksgemak winter en zomer. (overwinteren planten, stockeren groenten moestuin, diepvriezer, waterpomp, klussen bij houdbare temperaturen, ...)
    Overwinteren planten en groenten ... best is dan om een vrij constante temperatuur te hebben van rond de 4graden.
    Hoeveel graden heeft het tuinhuis nu ?
    Ik zie nog al dikwijls dat mensen planten ( bouganvilla, oleander, olijf ... ) in de zomer buiten zetten en dan in de winter binnen. Ofwel in de garage ( verwarmt) of in de living ook verwarmt . Want ja dat zijn planten uit het zonnige zuiden. Probleem is dat ze dan geen rustperiode hebben.
    Dus daarom kijk de wintertemperatuur in tuinhuis even na.
    Groenten bewaar je ook best rond de 4°

Diepvriezer ... daarvoor moet de omgeving zeker NIET warmer zijn ! Integendeel. Hier hebben vriezers buiten gestaan onder een afdak ( ja zoon verzamelde kadavers om op te zetten )

waterpomp ... moet je alleen zien dat deze niet bevriest , dus 4 graden

Klussen ... das een lastige . ALs je veel inspanning levert bij het klussen is 4 graden best te doen ( zagen, vijlen , timmeren , lassen .. )
    Maar bij fijnwerk ? Forget it , dan heb je liefst een 15-18 graden.

Ik timmer bij 4 graden maar tekenen how man, niet bij 4 graden, mijn vingers kunnen die fijne motoriek niet aan :ROFLMAO:

Het is echt overwinteren hé, dat wil zeggen enkel de dagen dat ze buiten meer dan -4 geven of langere periode aan één stuk. Bedoeling is niet dat ze maanden en maanden in een donker kot staan.
    Het zijn ook veel stekjes die ik genomen heb en die liever net iets warmer staan dan buiten. Zonder isoleren lukt het nu soms wel en soms niet, ik wil de slaagkans gewoon heel erg vergroten.
    Diepvriezer is eentje speciaal voor gebruik in tuinhuizen of algemeen niet geisoleerde ruimtes zoals garage of ... tot nu toe nog nooit last mee gehad naar meerdere jaren en buiten meer verbruiken omdat hij in iets extremer temp verschil moet werken heb ik geen last. Daarom ook hier de extremen wat meer temperen op jaarbasis.
    Klussen, nu is het echt heel de zomer niet te doen en bij zonnige dagen in de lente ook niet, sta je er 10 minuten in met de deur open dan loopt het zweet van uw lijf, ook hier de extremen wat temperen. Ik weet heus wel dat je nog steeds warme temperaturen zal hebben bij lang warm weer en koude dagen bij lang koud weer, maar de gemiddelden zullen langer behouden kunnen blijven net als in een gewoon huis. In de winter kan ik ook een klein kacheltje laten aangaan indien echt nodig.
    Maar begrijp zeker uw standpunt, heb het 10 jaar zonder isolatie gedaan en lukt op zich ook, het is een kost om te isoleren en het blijft een tuinhuis, maar ik wil het budget er insteken voor net dat extra comfort.

Het is echt overwinteren hé, dat wil zeggen enkel de dagen dat ze buiten meer dan -4 geven of langere periode aan één stuk. Bedoeling is niet dat ze maanden en maanden in een donker kot staan.
    Het zijn ook veel stekjes die ik genomen heb en die liever net iets warmer staan dan buiten. Zonder isoleren lukt het nu soms wel en soms niet, ik wil de slaagkans gewoon heel erg vergroten.
    Diepvriezer is eentje speciaal voor gebruik in tuinhuizen of algemeen niet geisoleerde ruimtes zoals garage of ... tot nu toe nog nooit last mee gehad naar meerdere jaren en buiten meer verbruiken omdat hij in iets extremer temp verschil moet werken heb ik geen last. Daarom ook hier de extremen wat meer temperen op jaarbasis.
    Klussen, nu is het echt heel de zomer niet te doen en bij zonnige dagen in de lente ook niet, sta je er 10 minuten in met de deur open dan loopt het zweet van uw lijf, ook hier de extremen wat temperen. Ik weet heus wel dat je nog steeds warme temperaturen zal hebben bij lang warm weer en koude dagen bij lang koud weer, maar de gemiddelden zullen langer behouden kunnen blijven net als in een gewoon huis. In de winter kan ik ook een klein kacheltje laten aangaan indien echt nodig.
    Maar begrijp zeker uw standpunt, heb het 10 jaar zonder isolatie gedaan en lukt op zich ook, het is een kost om te isoleren en het blijft een tuinhuis, maar ik wil het budget er insteken voor net dat extra comfort.
    tip als het mooi weer is en je knutselhokje wordt warm (zoals bij mij), koop u een tentje en sta buiten, heerlijk!

Muizengrit detail 1.jpegMuizengrit detail 2.jpeg
    Hierboven nog twee detailfoto's van hoe de buitenlucht langs onderaan via het perfoprofiel door kan stromen. Profiel is gevezen tegen de betonnen onderplaat en sluit onderaan aan tegen de cederlatten. Zo kan er geen ongedierte meer binnen wat in begin wel geval was maar nu dus niet meer, maar wel steeds verse lucht achter de cederlatten waardoor deze zeer snel drogen na regenbui.
    De onderste panlatten zijn vuil door de muizenactiviteit die wel zeer intens is geweest, gelukkig nu dus niet meer.

Ceder afwerking heropbouw.jpeg
    Ook ben ik tegelijk mijn buitenzijde weer aan het heropbouwen (zie ook ander topic), de cederlatten waren tand en groef geniet maar door weer en wind op veel plaatsen losgekomen. onderaan tot 5cm zelfs bol komen te staan waar die donkere planken staan. Nu mooi vastgevezen langs buitenzijde volgens jullie advies en zeer tevreden van. Hangt echt supervast nu en heb nog maar steeds rechts van de plank gevezen, afwerking nog eentje links van de plank doe ik nadien.
    Momenteel wel moeten stoppen vandaag door de hevige regen, morgen voortdoen. Ik neem aan dat enkele regenbuien geen erg zijn voor de panlatten. Zullen niet rotten op één dag denk ik.

Je kan ook zien dat er nog putten voor het tuinhuis zitten, hier komt binnenkort een overkapping te staan, dit laat ik wel uitvoeren op maat en zal volledig in metaal (vooral Alu) uitgevoerd worden. Toch beetje fier op project dat al 10 jaar staat en dat door mezelf zonder enige ervaring. Nadeel is dat ik hier en daar dan slechtere keuzes heb gemaakt maar alles is op te lossen denk ik dan.

Bedankt voor alle adviezen al en als jullie nog tips hebben laat zeker weten. Al doende leert men :)

tip als het mooi weer is en je knutselhokje wordt warm (zoals bij mij), koop u een tentje en sta buiten, heerlijk!
    Bedankt voor de tip, ik doe heel veel buiten, ook klussen meestal, elk weekend wel aan het tuinieren... dus tuinhuis is tot hiertoe niet echt een knutselhok geweest. Ik zal eerlijk zijn, het probleem zit waarschijnlijk vooral in mijn hoofd, ben een perfectionist en denk dan dat het op deze manier het beste is en wel zal lukken. Ik wil persé isoleren, tuinhuis ziet er ook niet uit langs binnen als een tuinhuis maar gaat al meer richting tiny huis. Heb er zelf stenen vloertje in gelegd, ingebouwd elektriciteitswerk, enz... ben alleen te gierig geweest om 10 jaar geleden al te investeren in isoleren... ik blijf erbij in mijn hoofd top ik de pieken meer af door te isoleren... ik hoop dus dat ik juist zit maar als na het isoleren blijkt dat jullie op alle vlakken gelijk hebben, wat uiteraard zeker mogelijk is dan kom ik hier dat zeker toegeven. Maar ergens hoop ik dat het voor mij toch zal verschil maken en echt werken zoals ik het voor mij zie zonder al teveel nadelen/problemen.

S

Terug
Bovenaan