Isolatieplaten verlijmen op oneffen betonplaat

• Tags isolatie isolatiemateriaal vloeren vloeropbouw
  • Lid geworden
    15 jul 2013
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    0
    Hallo,

We willen een zwembadvloer egaliseren en isoleren. 
    Aangezien vloeichape een dure optie is wil ik even polsen of het niet mogelijk is om de isolatieplaten, XPS - 2 cm rechtstreeks te verlijmen op het beton en op dergelijke manier te egaliseren. 
    Eventueel met een expanderende PU lijm? 
    Iemand ervaring?

Bedankt,

Hoe oneffen is de vloer? Mijn betonvloer was ook niet helemaal effen, wat ik heb gedaan is de 1e laag pir platen geplaatst en dan waar ik holtes voelde met een pur pistool de plaat door prikt en de holte eronder met pur gevuld, beleef spuiten terwijl ik het pistool terugtrok door de plaat, dus gat in de plaat was ook terug dicht. Werkte naar mijn mening goed, wonen nu al anderhalf jaar in de woning en de chape is nog niet gebroken :-)

Vermoed een max verschil van 2 cm (lengte 7m)

Dus op sommige plaatsen is plaat 1 mm dik en op andere 21 mm? En iedere mm2 is mooi op juiste dikte gesneden?

hoe doe je dat? Nooit gezien

en met welke laag ga je dan afwerken? Tegels?

Neen Stefan, 

De betonplaat is 25cm dik maar is niet vlak (heeft een putten en hobbels - max 2cm verschil). Daarom een isolatieplaat van cm dik die we egaal willen leggen. Op die isolatie komt dan de liner. Weet alleen niet hoe ik die XPS platen kan lijmen om een vlakke "isolatieplaat" te bekomen.

Waarom wil je de xps verlijmen? Met de waterdruk blijven die echt wel liggen.

De putten waar je over spreekt kan je uitvullen met een egalisatielaag. 

Das net het punt, wil geen egalisatie gebruiken omdat ik dan ongeveer 500kg nodig heb (duur). Als ik onder XPS lijm (PU schuim/lijm) kan gebruiken zijn de oneffenheden weg, is het bad geisoleerd en heb ik een vlakke plaat ?

https://www.youtube.com/watch?v=Pn3nexZJUmE

NEEN dat werkt niet zo

als je overal een plaat van 2 cm op kleeft gaat deze ook niet vlak zijn

Als je linker wil plaatsen had je plaat moeten laten polieren zodat ze perfect vlak was

egaline is enige mogelijkheid die ik ken

Mja toch proberen met die lijmmortel, met "dotten" mortel leg ik de plaat algemeen 2 cm hoger en zijn alle oneffenheden weg. 

Niet prutsen want je kan opnieuw beginnen.

met dotten tegellijm en daar je xps van ocharme 2cm op ga je een maanlandschap bekomen zodra er de druk van 1,5m water opkomt!!

het meeste warmte verlies je langs boven, als je daar niet s voorziet (lamellen) is die 2cm xps echt niet nuttig..

elk putje of oneffenheid komt achteraf terug in je liner en zorgt dat er vuil blijft liggen en moeilijker te stofzuigen is..zelfs de naden van de platen komen erdoor bij liner door de druk van het water..

doe het deftig en leg of laat er een laag chape inleggen die perfect vlak is. Egaline is duurder maar ligt wel dunner.

RonnyTem zei:
    Mja toch proberen met die lijmmortel, met "dotten" mortel leg ik de plaat algemeen 2 cm hoger en zijn alle oneffenheden weg. 

Ik zou het toch maar niet doen, het is inderdaad zoals Donat zegt een gepruts . En wat kan die 2 cm isolatie nu helpen aan warmteverlies denk je ? Ik hoef het niet te berekenen om te weten dat dit verwaarloosbaar zal zijn.

Dus egaliseren of chappen ! Als je over den hond kunt springen (kosten zwembad) moet je ook over zijne staart kunnen !

Ok allen dank voor de info.

Ik zal dus chapen met sneldrogende chape. Alleen zijn er weinig leveranciers die dit aanbieden in bulk. Iemand adresjes (streek Sint Niklaas)

RonnyTem zei:
    Ok allen dank voor de info.

Ik zal dus chapen met sneldrogende chape. Alleen zijn er weinig leveranciers die dit aanbieden in bulk. Iemand adresjes (streek Sint Niklaas)

Bestaat dat wel, sneldrogende chape ? En waarom zou die dan sneldrogend moeten zijn ? Het lijkt mij veel veiliger om gewone chape te nemen.  

Sneldrogende chape bestaat ! door toevoeging van additief Knopp (na 2-4 droog). Heb geen tijd om weken te wachten tot alles droog is (is buiten hé)

RonnyTem zei:
    Sneldrogende chape bestaat ! door toevoeging van additief Knopp (na 2-4 droog). Heb geen tijd om weken te wachten tot alles droog is (is buiten hé)

Volgens mij is dat geen verschil van weken maar van een dag. Trouwens er is een verschil tussen uitgedroogd en uitgehard. Vooral buiten zal er in uitdroging geen verschil zijn, er zit steeds evenveel vocht in de chape die evenveel tijd nodig heeft om er uit te verdampen. En als het er in tussentijd op regent kan dat nog lang duren. Ik weet ook niet of die chape wel volledig droog moet zijn , dat zal wellicht afhangen van de soort afwerking die je er op wilt aanbrengen.

er komt een tent over het zwembad gedurende de werken, dus kan niet binnen regenen. Op de chape komt dan een dunne isolatie + liner 1.5mm

Ondertussen ligt de stabilisé op de betonplaat van het zwembad en is zo goed als droog. Nu de XPS platen erop. Wil ze toch nog wat verlijmen. Zou dit lukken met rectavit easyfix ? 

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan