• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Isolatienormen

Lid geworden
27 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nog even en mijn bouwavontuur gaat van start,

wel zou ik ff jullie mening willen hebben i.v.m. isolatienormen e.d.

Ik zou willen gaan bouwen met een Ytong 24 cm

een spouw van 7 cm met daarin aan de voorgevel rockwool, aangezien ik dicht aan een snelweg me ga nestelen ( dit is tevens mijn zuid kant ) en dit zou naar de akkoestische kant beter zijn.

en aan de de andere 3 zijden zou ik pur isolatie steken.

En dan als gevelsteen een terca van 9 cm.

is het aangeraden om de luchtlaag in de spouw aan te houden.

of zou ik mijn spouw volledig mogen vullen met isolatie.

en zou ik met deze samenstelling mijn normen halen?

verder zou ik willen verwarmen via een warmtepomp.

alle reacties zijn welkom

Mvg Fabio

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
0
Voor wat betreft isolatie (EPB) zit je wel goed met 7cm rotswol of 7cm PUR, afhankelijk van het type woning en het isolatieniveau van de andere constructiedelen.

Wat ik echter niet begrijp is het feit waarom je met Ytong wil bouwen als je problemen verwacht naar geluidsisolatie.

Ytong is zowat het minst interessante materiaal om geluid te isoleren. Het is bovendien geen goedkoop materiaal.

Een betere oplossing zou zijn: 14cm traditionele snelbouw en 15cm rotswol.

Lid geworden
27 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
De reden voor de ytong is dat ik een zelfbouwer ben, gaat dus sneller vooruit zonder al te veel cement te moeten aanmaken. De gevel word dan gemetst door een ervaren metser.

ben vandaag nog naar de bouwinovatiebeurs geweest in hasselt.

veel nuttige informatie opgedaan, de viessman verkopers vond ik maar een tegenvaller i.v.m. de warmtepompen die ze daar uitstelden. werden totaal niet aangeraden.

verder werd me ook vaak het droge vloerverwarming systeem afgeraden. zelfs door masser die het zelfs niet toelaten bij hun installaties. :?

Iemand enig idee van een goede warmtepomp en vloerverwarming (droog systeem) fabrikant ?

vanwie ik zelf mijn vloerverwarming mag steken ?

Greets Fabio

Joo

Lid geworden
14 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
wij waren content van de uitleg van briotherm voor droog systeem vloerverwarming ... voorlopig staan die bovenaan onze lijst

als zelfbouwer is gewoon metsen ook goed te doen hoor, het is gewoon wat anders en misschien duurt het wat langer .....

walter

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
7
Punten
38
waarom wil je kiezen voor een droog systeem als dat duurder is dan nat en 'maar' even goed is? En moeilijker te plaatsen -mijn ervaring).

Als je voor die warmtepomp wil gaan, gebruik de zoekfunctie eens, er is toch al heel wat over geschreven.

Persoonlijk zou ik je ook aanraden van extra isolatie te voorzien. Met het geld dat je uitspaart door geen Ytong te nemen maar een gewone snelbouw kan je beter isoleren en is je geluidsisolatie vermoedelijk ook beter. Je warmtepomp kan dan ook weer wat kleiner genomen worden.

Walter

Lid geworden
28 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ahh Bouwbeurs daar wil ik straks ook nog wel eens langs gaan...

Kwestie Ytong vs. gewone snelbouw ... ik dacht toch ook dat geluidsisolatie vooral bepaald werd door de massa van de steen -> des te hoger des te meer isolatie. Contactgeluiden waarschijnlijk omgekeerd: daar zal een zware/harde steen de geluiden wel makkelijker doorlaten.

Ytong is (na vele discussies gevolgd te hebben hier op het forum) een prima materiaal maar ik denk dat het alleen verantwoord is omwille van zijn gewicht -> Als je door met Ytong te bouwen veel kunt uitsparen aan fundatie (bv. op 'slechte' grond) dan GO ... anders veel duurder dan gewone snelbouw.

Warmtepompen: gebruik inderdaad de zoekfunctie eens. Je hebt voorstanders en tegenstanders. Ik wou dit initieel ook hebben maar ben van mening veranderd: nog veel te duur, haalt zijn COP vaak niet, verwarmingskosten tov. gas zullen slechts marginaal beter zijn ... heb nu gasketel met zonneboiler + vloerverwarming voorzien. Als die versleten is dan kijk ik nog wel eens naar een WP.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan