• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Isolatie zoldervloer / kabels verlichting plafond

Lid geworden
18 dec 2017
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

Het zolderdak is geïoleerd, met dampscherm, maar ik gebruik de zolder niet en zou eventueel nog wat extra isoleren.
Ik kan het gebruiken, zowel op heel warme zomerdagen, als op koude winterdagen.
Ik dacht de vloer van de zolder te isoleren, want de zolder wordt toch niet gebruikt, ook minder oppervlakte, dus minder isolatie aankopen.
Om dak meer te isoleren zou ik kepers moeten verbreden.
Maar op de zoldervloer lopen natuurlijk de kabels van de verlichting van de slaapkamers onder de zolder.

Hoe pak ik dit best aan? 
Ik kan moeilijk alles zomaar volduwen met isolatie en ik zou houtwol nemen.
Er is al een dampscherm tegen het dak, moet er dan ook nog 1 op de vloer?

 
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Hoe dik is de isolatie onder het dak?

Je zou nog ca. 1/3 van de R-waarde kunnen bij isoleren op de vloer. Dan is er geen extra dampscherm nodig op de zoldervloer.

Probleem van de kabels zou ik oplossen door daar waar de kabels lopen minerale wol te gebruiken als isolatie (net iets brandveiliger).
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Je hebt sowieso geen bijkomend dampscherm nodig bij de zoldervloer als er al een zit onder de dakhelling .

Verder vind ik het geen al te goed idee om bij te isoleren op de zoldervloer. Als je bijkomend wil isoleren kan je beter aan de binnenkant van het dampscherm nog isolatieplaten aanbrengen. Daarvoor hoef je de dakstruktuur niet aan te passen. Wel uitkijken dat de isolatie onder het dampscherm dan niet meer dan de helft aan isolatiewaarde heeft van hetgeen er al zit boven het dampscherm.

Je zal dan wat meer oppervlakte aan isolatie nodig hebben maar die kan dan voor een beter resultaat zelfs veel dunnner zijn dan wanneer je die op de vloer zou voorzien.

In principe heeft het geen zin om tussen verschillende compartimenten (zolder en slaapkamers) die allen binnen de geisoleerde schil gelegen zijn, een afzonderlijke isolatielaag aan te brengen.

 
 
Lid geworden
18 dec 2017
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
0
Isolatie onder het dak is 16 cm.
Plafond kamers bestaan enkel uit Gyproc (en behangpapier en verf). Dus ik denk (niet zeker hoor) dat er nog veel warmte door plafond gaat richting zolder (en dus veel nodeloos warmteverlies). Vandaar dus dat ik isolatie wou steken op plafond /zoldervloer, om in de winter de kamers warmer te houden. 

 
 

didierf

Lid
Lid geworden
13 apr 2015
Berichten
119
Waarderingsscore
4
Punten
18
Zoals ik het lees is het de bedoeling dat je op zolder op de extra isolatie gaat lopen, dat zou ik niet aanraden.
Wellicht begrijp ik je verkeerd: dus ga je nog een extra vloer leggen, of haal je de bestaande vloer er eerst uit?

Gezien er nu geen isolatie in je kamer-plafond ligt zou ik zeker isoleren, zonder dampscherm weliswaar. Het verbaast me echter dat de bestaande 16cm niet genoeg tegenhoudt.... Toch eens nakijken of er daar ook niets 'te winnen' valt.

De situatie met de elektriciteitskabels kun je wellicht verhelpen door een extra/nieuw lattenwerk te plaatsen waardoor de kabels onder de nieuwe vloer liggen; de haalbaarheid van een nieuw lattenwerk hangt af van de richting van de kabel en het formaat van je vloerpanelen
 
Lid geworden
18 dec 2017
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nee, momenteel is er eigenlijk geen vloer op zolder. Je moet op het houtwerk lopen waar dan eigenlijk de plafond van de slaapkamers aan hangt. Er moet nog een vloer komen (dacht aan OSB platen). Maar voor ik die vloer leg, dacht er ik dus aan om eerst isolatie te leggen. 
 
Lid geworden
4 mei 2018
Berichten
16
Waarderingsscore
0
Punten
0
Lanius zei:
Nee, momenteel is er eigenlijk geen vloer op zolder. Je moet op het houtwerk lopen waar dan eigenlijk de plafond van de slaapkamers aan hangt. Er moet nog een vloer komen (dacht aan OSB platen). Maar voor ik die vloer leg, dacht er ik dus aan om eerst isolatie te leggen. 

Heb zelf 16 cm isoconfort tussen de balken gelegd (wegens geen onderdak). Hier en daar moest ik even improviseren omdat een lichtpunt over enkele balken heen ging (nochtans gelegd door professional), maar dat was geen al te grote hindernis.

Heb de isolatie afgewerkt met 22mm OSB bovenop kokosstrips tegen gekraak.

Let wel: je kan nu gemakkelijk aan je lichtpunten; na isolatie en afwerking is dat minder evident!
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan