• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Isolatie stalen kuip in watertoren

Lid geworden
16 jan 2022
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Allen,

Ik ben in Frankrijk twee watertorens (in het schoon Frans “Château d’eau”) aan het renoveren.

Kleine scheurtjes aan de buitenkant in de aanhechting van de kuip op de gemetste muren (zie foto) zorgen voor insijpeling water. Dat zorgt binnenin voor condens op de koude kuip (en voor feit dat ik het met mijn warmtepomp en vloerverwarming bij de huidige buitentemperaturen binnen het niet warmer krijg dan 16°C).

Ik ga die scheurtjes nu laten afdichten en in de (open) kuip een vloer met PUR of PIR laten plaatsen (groen/blauwe laag op schets).

Nu vroeg ik mij af: als daar toch stellingen moeten gezet worden langs de buitenkant, heeft het dan zin om ter hoogte van de aansluiting kuip op muur ook nog een isolatiestrook aan te brengen (geel volume op schets)?

Idem dito voor vrije ruimte tussen kuip en muur langs binnenkant (zie foto, rood volume op schets).

De koudebrug die de kuip vormt zal vrees ik nooit helemaal kunnen worden weggewerkt, maar misschien dat deze vorm van isoleren de impact ervan vermindert?

Iemand met suggesties voor te gebruiken isolatiematerialen, -producten en -methodes?

Dank alvast.

Bart

1641987411274.png

1641987532643.png

1641987518313.png
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Begrijp ik het goed dat je onder de kuip woonruimte hebt en de kuip als ‘dak’ wil gebruiken?
Het is een metalen kuip… de enige vorm van isolatie die ook maar iets kan betekenen is de volledige kuip rondom, zowel binnen als buiten de kuip.
Als de bodem van die kuip dan ook nog eens als water-afvoer van het regenwater moet dienen, en dus ook weer enorm afkoelt (en dus enorm risico op condens), dan is elke vorm van isolatie compleet nutteloos, tenzij aan het plafond van de woonruimte (dus onder de kuip).
Lijkt me toch.
 
Lid geworden
16 jan 2022
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ja, inderdaad. Onder de kuip is woonruimte. De kuip zelf is open. Er is reeds plat dak voorzien (dat ik wil gaan isoleren met PUR/PIR platen). Regenwater wordt afgevoerd door buis langs binnenkant toren. Indien isolatie opstand langs binnen- en buitenkant, blijft de stalen plaat (5 cm dik) een koudebrug, maar misschien (ifv hoogte opstand) te milderen?
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
De lambda-waarde van staal is ongeveer 50.
De lambda-waarde van PUR is minder dan 0,03.
Om het equivalent van 1cm PUR te hebben moet je dus ruim 1500cm staal hebben. De isolatiewaarde van 1 cm pur is niet echt bijzonder te noemen, dus je moet reken op zo’n 10m staal om een beetje het effect van 6cm isolatie te hebben. Ik weet niet hoe hoog de kuip is, maar minder dan volledig rondomrond binnen en buiten de kuip isoleren zal het toch niet worden.
Isoleren op de bodem van de kuip is 100% verloren moeite, al helemaal als je koud regenwater zal toelaten om op de kuipbodem te lopen of door die (stalen?) afvoerbuis te laten lopen.
Mij lijkt het vooral interessant om de onderkant van die kuip-bodem te laten volspuiten met 20cm pur, evenals die waterafvoerbuis. Er blijft dan nog de vraag van langdurige waterdichting, zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant van de kuip. De binnenkant kan je uiteraard vrij eenvoudig met epdm laten bekleden. Voor de buitenkant blijft er een esthetische factor om te beschouwen. Zou jammer zijn om zo’n industrieel erfgoed met epdm te bekleden (of met eender wat eigenlijk).

Aan de buitenkant van het dak zie ik eigenlijk geen valabele oplossing en zelfs aan de binnenkant blijven er grote uitdagingen.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan