• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Isolatie schuin dak & kamers eerste verdieping

Lid geworden
7 nov 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo

Ik ben van plan om mijn mijn zolder/dak extra te isoleren. Het huis is van 1998, en er ligt een dun laagje isolatie (glaswol) op de zoldervloer. Dit is niet voldoende, in de winter wordt het zeer koud in de slaapkamers en in de zomer zeer warm.

De eerste verdieping zit ook deels onder het schuine dak. Mijn plan is om langs binnen extra to isoleren.
  • Groen: Extra isolatie tegen het binnendak leggen (tussen de balken) (https://www.brico.be/nl/bouwmateria...waarde-4-5m2-k-w-180mm-45x400cm-3-6m2/5011539)
  • Rood: Zo laten, is 8cm glaswol ofzo
  • Paars: Hier zit ook al een beetje isolatie tussen (waarschijnlijk diezelfde 8cm). Maar ik weet niet goed wat er met te doen, ik zie het niet zitten om mijn dakpannen er af te halen om zo extra te isoleren, en het dak langs binnen open breken lijkt mij ook niet echt een goed idee? Momenteel denk ik er aan om hier wat glaswol proberen bij te duwen? Wat is jullie idee?
isolatie.png
Een bijkomende vraag, moet ik bij de gelinkte glaswol nog steeds een dampscherm plaatsen?

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Heb je muurisolatie? Als je echt iets wil merken vooral in de zomer dan, ga je alles moeten strippen en een volledige doorlopende perfect aangesloten isolatielaag moeten voorzien en daar een luchtdicht dampscherm op monteren. En isolatie dan liefst een centimeter of 30. Hoe het nu klinkt lijkt het me alsof je veel werk gaat doen voor weinig resultaat. In de winter zal het wel iets beter helpen, maar ipv 14 graden gaat het dan misschien 15 graden zijn, als zo uitgevoerd zoals je voorstelt.

Ja, er is muurisolatie, maar geen dikke. Een perfect aangesloten isolatielaag gaat het hier niet worden vrees, zonder zeer grote renovaties.

Ik denk er aan om glaswol langs de zolder er bij te duwen (op de paarse plaatsen).
Ik heb vooral schrik dat ik een koudebrug ga creëren als ik de zolder beter isoleer, maar de stukken dak aan de slaapkamers niet.

Het is net de bedoeling om niet te veel werk uit te voeren. :p

Ik schreef trouwens dat het huis van 1998 is, maar dat klopt niet, het is van 1989.

tja, zowat bijduwen? kan je daar deftig aan? misschien duw je de aanwezige isolatie gewoon opzij?

tja, zowat bijduwen? kan je daar deftig aan? misschien duw je de aanwezige isolatie gewoon opzij?
Nee, dat is inderdaad het probleem, we kunnen er niet goed aan. En de pannen langs buiten er af halen helpt ook niet, want dan stoten we op het onderdak.

Amai, dat is bijna krak hetzelfde probleem waar ik ook op aan het zoeken ben.
Wij hebben voor onze verbouwing de 8cm brol isolatie verwijderd en snel 16cm glaswol gelegd om al iets te hebben.

Waar we naartoe willen:
- zolder is nu heel koud, quasi buitentemperatuur en in de winter redelijk vochtig.
- We willen daar stockage ruimte van maken dus gaan we tussen de kepers ook nog isoleren. 15cm keper, 16cm glaswol + dampscherm.2024-11-08_dakisolatie.jpg

- schuin stuk aan de kamers denk ik zelf aan 2 opties: (sowieso de oude 8 glaswol eruit):
* ofwel glaswol erin schuiven, maar ik vrees dat dat niet makkelijk zal gaan om tot einde te geraken.
* ofwel cellulose vlokken in proppen.

- eventueel zet ik er nog PIR platen voor van 4cm, maar ik vrees dat ruimte dat niet gaat toelaten. Op het hoogste punt kan je net rechtstaan, dus je kan u voorstellen dat het in de hoekjes buikliggend prutswerk is.

- de reeds uitgevoerde isolatie op de zoldervloer laten we liggen en maken we een beloopbare vloer over
* Weet iemand wat je best kan gebruiken als vloer ? Ik lees hier overal dat OSB niet dampopen genoeg is, maar wat leg je dan beter wél? (wel leggen hem sowieso volledig dicht)

In verband met stockage ruimte, heb ik van de vorige eigenaars vernomen dat er eigenlijk niet te veel gewicht zou mogen op liggen.

Waarom zou je nog PIR platen steken ook?

Wij gaan ook OSB platen leggen als vloer, om toch wat te kunnen bewegen tijdens het plaatsen van de Glaswol + dampscherm.

Schuin dak aan de kamers, ja, daar blijft het zoeken. Ik weet nog geen goede oplossing.

PIR-platen: meer isolatie, zonder kepers te moeten uitdikken

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan