Isolatie kelder langs buitenkant

• Tags isolatie isolatiemateriaal kelder nieuwbouw
  • bobby123

Nieuw Lid
    Lid geworden
    8 mrt 2023
    Waarderingsscore
    5
    Punten
    8
    Hallo,

Wij gaan binnekort bouwen. Wij zijn van plan om een kelder te steken. Graag hadden we die ook gebruikt als 'woonkelder'. Isolatie lijkt mij dus alleszins aangewezen.
    Op het plan dat voorlopig voorligt, zie ik nu dat er nog geen kelderisolatie getekend staat. Ik ga dit uiteraard bespreken met de architect; maar vroeg mij reeds af of iemand hier ervaring heeft met isolatie van kelders? Kan daar gewoon XPS platen 'verlijmd' worden aan de betonnen kelder, zoals aangegeven op de tekening (paars lijntje dat ik tekende)?
    Screenshot 2024-12-02 at 12.39.19.png

Of dient dat allemaal aangesloten te worden aan isolatie van de stukken boven de grond? (want dat zou dan willen zeggen dat kelder kleiner gegoten moet worden zodanig dat isolatie doorloopt als ik het goed ziet.

Iemand ervaring hiermee?

Bedankt voor de reactie!
    Zo dan als ik het goed zie:

Screenshot 2024-12-02 at 12.53.44.png

Enig idee, als dat paarse gedeelte (isolatie tegen de kelderwand) buiten de bebouwbare zone ligt of dat een probleem zou zijn?
    Kwestie van niet alles opnieuw te moeten gaan 'designen'. Ik zou denken, het zit onder de grond, daar heeft niemand last van? Ik moet toch niet gans het gebouw 'inkrimpen' omdat ik onder de grond een centimeter of 10 de bouwbare zone overschrijd door het plakken van wat isolatiemateriaal?

Ik moet toch niet gans het gebouw 'inkrimpen' omdat ik onder de grond een centimeter of 10 de bouwbare zone overschrijd door het plakken van wat isolatiemateriaal?
    Als je half-open bebouwing hebt, zal je de zijde met de aanpalende buur wel 10cm kelder verliezen. Voor de rest moet je al heel nauw zitten om geen 20cm overschot te hebben. Dan moet je al exacte maten van het perceel hebben van een landmeter om van te vertrekken, al de rest is niet zo nauwkeurig.

Dat gezegd zijnde is het wel een interessante vraag, wat zegt de architect?

Hier nog leesvoer voor uitvoering en illustratie. Geïsoleerde kelders is hier al vaker voor gekomen.

Bedankt voor jouw bericht! Was inderdaad ook juist het gelinkt topic aan het bekijken.
    Ga het hier later deze week met de architect over hebben. Het betreft een open bebouwing (wel een vrij smalle waardoor ik geen ruimte verder wens te verliezen op de bovenverdiepingen...).
    Ikzelf zie geen probleem om 10 cenimter (onder de grond! onder padje rond huis) de bouwzone te overschreiden, maar bon, als het allemaal mee op plan staat en dat moet naar de gemeente denk ik wel dat ze dat afkeuren als het ondergronds buiten de bebouwbare zone komt. Maar om nu de gelijkvloers en bovenverdieping in te korten hiervoor...
    We zien wel zeker

Normaal gaat de vloerplaat van je kelder een voet hebben (Die komt dus verder dan de wanden), dus die 10cm isolatie daarboven zal niet veel verschil meer maken ;) Voor gevelisolatie mag je ook de rooilijn overschrijden, dus het zou me straf lijken dat dit een probleem is.

Als je schrik hebt dat het afgekeurd wordt, teken je het op plan zonder isolatie, en beslis je later om nog isolatie te steken. Hier gaat geen haan naar kraaien ...

Gevelsteen kan niet op XPS staan
    Daarvoor bestaat perinsul of ….
    Isolatie aan Keldermans, niet aan de vloer?

Bedankt iedereen voor de reacties, ik denk inderdaad dat dit geen issue zal zijn.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan