• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Isolatie in de dakspouw?

KoendeBouwer

Nieuw Lid
Lid geworden
16 mei 2015
Berichten
85
Waarderingsscore
3
Punten
8
We hebben een gerenoveerde alleenstaande woning. Op de eerste verdieping liggen de slaapkamers, telkens onder de schuine wand van het dak.
Ons probleem is dat het dak geen onderdak heeft, en het dus niet alleen erg koud wordt boven, maar bij stuifsneeuw en dooiende vorst hebben we ook last van insijpelend vocht op de schuine wanden.

Momenteel hebben we het budget niet om het dak te vernieuwen en van een onderdak te voorzien helaas. Als (tussen)oplossing om de komende jaren toch even vooruit te komen kwamen we uit op een Nederlands bedrijf (Termokomfort) dat al heel wat jaren ervaring heeft met het spuiten van EPS parels in de dakspouw (de ruimte tussen de pannen en de onderliggende structuur) dat door een bindmiddel samenklit tot een uniforme laag isolatie. Dat zou ons misschien op een financieelvriendelijkere manier vooruithelpen de komende jaren om toch iets van isolatie te hebben boven, maar vooral om te voorkomen dat de muren vochtig blijven worden bij winterweer...


Heeft iemand hier ervaring mee? En kent iemand eventueel een Belgisch bedrijf dat dit ook voorziet? Ik kan voorlopig enkel Nederlandse bedrijven vinden die dit aanbieden.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Sinds wanneer helpt isolatie onder een dakpan tegen vocht?
als de korrels niet wegvliegen (lijm of niet) dan zullen ze wel nat worden.
in beide gevallen isoleert het niet.
trouwens, hoe doet men dat wanneer er geen onderdak is ?
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Niet mijn vakgebied, maar mijn boerenverstand zegt hier toch: Isolatie houdt vocht niet tegen... Dat is geld wegsmijten. Ofwel doe je het goed, ofwel doe je het niet...
En zoals art zegt: Als er geen onderdak is, of een onderdak met van die menuiserite platen ofzo... hoe gaan ze dan inblazen? Dan wordt alles toch in huis geblazen?
 

sociaalverhuurder

Gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mei 2012
Berichten
635
Waarderingsscore
360
Punten
63
Opletten, dit filmpje is ook al minstens 9 jaar oud. Toen waren de normen nog niet zo streng. Het lijkt mij vrij zinloos om nu minder dan R 4,5 aan te brengen want dan krijg je geen subsidies.
Ben je zeker dat het vocht door insijpeling komt en niet door condensatie op de koude oppervlaktes?

Ik zou toch eens kijken of je niet het dak kan laten vernieuwen, eventueel met een renteloze/goedkope lening.
Als je vocht in je huis krijgt ga je nog veel grotere kosten krijgen door rottend hout en gezondheidsproblemen door schimmel.
kijk eens op www.mijnverbouwpremie.be of ga eens praten met de dienst wonen van je gemeente.
 

KoendeBouwer

Nieuw Lid
Lid geworden
16 mei 2015
Berichten
85
Waarderingsscore
3
Punten
8
Ik ontdek inderdaad net dat we misschien toch in aanmerking zouden kunnen komen voor een renteloze verbouwlening van de overheid. Als dat inderdaad zo zou ik zeker liever het volledige dak willen verbouwen en isoleren.

Goeie tip, bedankt! Ik had er nog niet aan gedacht om dat te checken omdat die inkomensgrenzen meestal zo laag liggen.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan