• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Isolatie huis 1950 (dak - dakoversteek & binnenmuur)

Lid geworden
8 nov 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo iedereen,

Sinds begin dit jaar een huis (1950) gekocht samen met de vriendin. Plan is om een bijbouw te plaatsen, vloerverwarming te leggen met warmtepomp, ventilatie D, zonnepanelen (huidige PVC ramen zijn reeds vernieuwd naar HR++ glas) en bijkomend ook het dak vernieuwen/isoleren.

De grootste afbraakwerken zijn al gebeurd en de nieuwe betonplaat ligt al in de woning en voor de bijbouw, we kunnen dus stilaan terug beginnen opbouwen.
Ben al wat aan het opzoeken en uitkijken kwa isolatie maar had nog enkele vragen / eventueel suggesties gekregen

• We zijn van plan om het dak langs buiten te isoleren (sarking) met 12cm PIR platen aangezien de vorige eigenares de bovenverdieping nog maar net had vernieuwd. Ook zouden we anders te veel plaats verliezen in de slaapkamers door het opdikken van de balken.
    Ik vraag me enkel af, aangezien de woning nog een vrij grote oversteek heeft, hoe we de binnenmuur in de dakoversteek het beste isoleren?
    Doordat deze gevel nogal ruw gemetst is, lijkt het me beter om glaswol te gebruiken om deze zo goed mogelijk te laten aansluiten tegen de gevel.
    Kan/mag dit? De glaswol zal dus tot tegen de PIR plaat komen die op de kepers rust. Vormt dit een probleem naar condensatie/dauwpunt?
    Hoeveel cm plaats is het best, zo dik mogelijk?
    PXL_20241004_141320328.jpgPXL_20241004_130343781.jpg

• Er is vroeger een uitsprong bijgebouwd in het voorste gedeelte van de woning. Deze zal nu dienen als bureau. De huidige vensterbanken zijn nogal vrij breed, hier zouden we graag de binnenmuur laten aansluiten tot net aan de rand van de vensterbank zodat de bureau mooi tussen deze muren zit.
    Het lijkt ons dus ook goed om dit dan te isoleren. We zullen ytong blokken plaatsen op de betonplaat waarop we dan het houten roostering zullen monteren. Plaatsen we de isolatie (glaswol) tot tegen de bestaande binnenmuur of moet er een luchtspouw blijven, uiteraard wordt er een dampscherm geplaatst aan de binnenkant dus veel ventilatie zal er dan toch niet zijn moesten we een luchtspouw hebben?
    PXL_20240713_121836624.jpg

• Boven deze ruimte ligt het plafond wat lager, zouden jullie hierop ook extra isolatie plaatsen? Het dak erboven zal natuurlijk ook geisoleerd zijn met de PIR platen.
Alvast bedankt !

Groeten,
Martijn

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan