• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Isolatie dilemma

Lid geworden
26 jun 2016
Berichten
21
Waarderingsscore
0
Punten
0
Na ontelbare artikelen gelezen te hebben, verschillende firma's laten langs komen, zogenaamde "vocht"expert laten langs komen zitten we nog steeds met géén duidelijk antwoord aangezien de verhalen/meningen ongelofelijk contradictorisch zijn.

Situatie: woning daterende uit ± 1930, "buitenmuur", regenkant.
Deze muur is jaren lang onderhevig geweest aan slagregen, hier en daar al wat kleine barsten in, m.a.w deze staat behoorlijk "vochtig".
Mijn gebuur is aan die kant zijn woning beginnen bouwen, welke de "helft" inneemt van die zogenaamde buitenmuur.
"zijn" helft is voorzien van isolatieplaten die ± tegen mijn gevel komen, de andere "helft" is hij momenteel bezig een facadesteen voor aan het zetten.
Conclusie.
Mijn "buitengevel" zal dus allezins niet meer onderhevig zijn aan slagregen aangezien deze "facade" steen doorgetrokken wordt tot aan de nok van de puntgevel.  -> Dat is postief, denk je dan ...

Ter info:
Zijn facadesteen wordt sowieso nog behandeld met een hydrofuge, aangezien er achter die facade geen isolatie zit en dus anders misschien wel wat doorslag zou kunnen geven, hoewel deze niet in rechtstreeks contact staat met mijn muur maar enkele cm's ervan staat.
Wederom: conclusie weeral , de muur zal dus niet langer onderhevig zijn aan enorme hoeveelheden water zoals afgelopen jaren.

Bon, wat is het issue nu?
Ik wil graag de 1e verdieping en natuurlijk gelijkvloers later isoleren.
Dit is nodig want de helft van die muur is dus NIET langs buiten geïsoleerd en de andere helft.
Tja, zijn isolatie sluit niet mooi aan aan mijn muur dus ja.
Mijn "kamer" opbouw, voorzetwanden uit Metal Stud, deze staan  ± 20 centimeter van die buitengevel, enigste mogelijkheid.
Wat heb ik gedaan ... een stommiteit ... tussen de Metal Stud en de muur alles volgepropt met Isover isolatie tegen die "vochtige" muur.
Metal Stud ook volgepropt met isolatie, m.a.w een laag van ± 25 cm isolatie, dampscherm aangebracht aan Metal Stud en afgewerkt met Gyproc.

Vele maanden later ... alle isolatie zeiknat, het vocht/water rolde letterlijk tegen mijn dampscherm af, Metal Stud 0,5 cm water in.
Logisch nu ik erbij stil sta, die muur wilt z'n vocht natuurlijk kwijt, condenaties is het niet van binnen uit aan gezien er zéér goed geventileerd wordt + dampscherm ...
Maar die isolatie heeft gefunctioneerd als "spons", het was dan ook een hittegolf van zodra ik dat dampscherm terug opensneed dat er vantussen kwam ...
Domme fout dus, isolatie tegen vochtige muur te plaatsen, althans minerale wol.
Hoe kan ik nu toch die muur iets wat isoleren?
Opties:
1. Eenkel isolatie tussen Metal Stud steken en dampscherm aanbrengen, gevolg ... 20 cm "luchtspouw". In de winter zal die muur behoorlijk koud worden, warme lucht kan weer condenseren tegen die muur en wederom tegen de isolatie .. zelfde issue hoogst waarschijnlijk.

2. PIR/PUR-platen tussen Metal Stud steken, maar dan hetzelfde issue met de lucht die kan gaan condenseren tussen die platen en die muur.

3. PIR/PUR-platen op 1 of andere manier rechtstreeks tegen die muur plaatsen, goed afkitten/opspuiten etc ... om daar dan tegen terug minerale wol te plaatsen en dampscherm ervoor aan te brengen.
Is dat uberhaupt wel mogelijk tegen een vochtige muur?
Waar gaat het vocht dat momenteel nog in die muur zit naar toe?

Iedereen zegt jammer genoeg altijd iet anders, de ene zegt dat 20 cm luchtspouw tussen vochtige muur en voorzetwand + isolatie net goed is qua "ventilatie".
Andere zeggen dan weer dat het terug gaat condenseren etc ...
Suggiesties, meningen? Help me out please.

Ter info:
De andere muren zijn geÏsoleerd met allemaal voorzetwanden/isolatie + dampscherm / Gyproc en/of OSB met een kleine luchtspouw er tussen.
Maar natuurlijk totaal niet onderhevig aan hevige regenslag ... + langs de voorkant van de woning staat er een geglazuuurde facadesteen voor die al helemaal geen vocht door laat ... dus enkel de problematische muur nog  :)
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
15.425
Waarderingsscore
4.348
Punten
113
Je kan eender wat doen als je eerst die muur laat uitdrogen. Het was de voorbije maanden perfect weer daarvoor, helaas zat de muur opgesloten.

Je kan een kleine spouw van enkele cm voorzien tussen muur en isolatie. Maar die spouw moet dan wel geventileerd zijn, anders heeft ze geen zin. Je moet dus ventilatieopeningen voorzien boven en onderaan het muurvlak.

Daarnaast moet je ook zeker zijn dat er geen sprake is van opstijgend vocht en dat het werklijk allemaal oude slagregen is.

Binnenisolatie blijft een erg moeilijk geval...

 
 

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
3.564
Waarderingsscore
121
Punten
63
damprem_kops_vloer_en_plafond.jpg
Je hebt dus de gipsplaten en de damprem rechtstreeks op de metalstud aangebracht. De schroeven van de damprem hebben dus heel veel gaatjes in de damprem gemaakt?

 Volgens de geleerden is dit niet ideaal of dat bij jouw zoveel water in de constructie kan veroorzekan zou ik niet weten. 

Hoe zit het met de kopsekanten van het isolatiemateriaal aan de vloer, plafond en muren. Zijn deze ook bekleed met dampremmend materiaal. Zie schets. Onbeklede hoge isolatie zou in dat gedeelte ook veel vocht kunnen doorlaten.   
 

Bijlagen

  • damprem_kops_vloer_en_plafond.jpg
    damprem_kops_vloer_en_plafond.jpg
    24,3 KB · Weergaven: 1
Lid geworden
26 jun 2016
Berichten
21
Waarderingsscore
0
Punten
0
D I Y zei:
Je kan eender wat doen als je eerst die muur laat uitdrogen. Het was de voorbije maanden perfect weer daarvoor, helaas zat de muur opgesloten.

Je kan een kleine spouw van enkele cm voorzien tussen muur en isolatie. Maar die spouw moet dan wel geventileerd zijn, anders heeft ze geen zin. Je moet dus ventilatieopeningen voorzien boven en onderaan het muurvlak.

Daarnaast moet je ook zeker zijn dat er geen sprake is van opstijgend vocht en dat het werklijk allemaal oude slagregen is.

Binnenisolatie blijft een erg moeilijk geval...

 

wat betreft die zogenaamde geventileerde spouw van enkele cm's, euhm ..
langs die ventilatieopeningen kan er ook damp/warmte van binnenuit achter de isolatie geraken en condenseren tegen de koude muur in de winter periodes?

zoals ik hierboven al zei, ik denk dat er niet veel mogelijkheden overschieten

1) PUR/PIR platen rechtstreeks tegen de muur aanbrengen/kleven en zo goed mogelijk opspuiten met schuim, er zijn platen met al een zogenaamde "folie" over dus in principe geen nood aan een extra dampscherm.
dan zit er utieindelijk "voor" die platen een "luchtspouw" van 20 cm, "lege" metal studs zonder isolatie als frame voor de gyproc...

ik zie daar geen graten in? wat denken jullie ? (misschien nog een extra damprem aanbrengen @ de metalstuds ...

in bijlage ook wat foto's van de situatie

 
 

Bijlagen

  • img_0393.jpg
    img_0393.jpg
    75,7 KB · Weergaven: 1
  • img_0394.jpg
    img_0394.jpg
    100,7 KB · Weergaven: 1
  • img_0395.jpg
    img_0395.jpg
    107 KB · Weergaven: 1
Lid geworden
26 jun 2016
Berichten
21
Waarderingsscore
0
Punten
0
w.g.b. zei:
damprem_kops_vloer_en_plafond.jpg
Je hebt dus de gipsplaten en de damprem rechtstreeks op de metalstud aangebracht. De schroeven van de damprem hebben dus heel veel gaatjes in de damprem gemaakt?

 Volgens de geleerden is dit niet ideaal of dat bij jouw zoveel water in de constructie kan veroorzekan zou ik niet weten. 

Hoe zit het met de kopsekanten van het isolatiemateriaal aan de vloer, plafond en muren. Zijn deze ook bekleed met dampremmend materiaal. Zie schets. Onbeklede hoge isolatie zou in dat gedeelte ook veel vocht kunnen doorlaten.  

wat betreft die schroeven, neen... dat is zeker niet het geval, dat is de standaard methode, anders zou dit zeggen dat iedereen voor z'n metal studs een tweede rij mag plaatsen om dit te voorkomen.
ideaal is het misschien niet, maar de vijs zelf is niet dampdoorlatend, die banden worden dan nog eens voorzien van de nodige lagen stucwerk etc...en het scherm wordt als het ware "geperst" tegen die metal stud.
 

wat betreft je tweede reactie, neen niet bekleed met dampremmend materiaal, maar dat is het jammer genoeg ook niet, 300% zeker dat het vocht wel degelijk komt door die natte muur, als het ware gefunctioneerd als "spons", maar ik begrijp je redenering wel. dit zou ook te vermijden zijn om de eventuele kieren/voegen/ of opening tss vloer / plafond onder & boven de isolatie hermetisch af te spuiten met iso schuim ofzo. klopt.

dus wederom, wat denken jullie van mijn redenering hierboven -> pir/pur platen rechtstreeks tegen muur kleven, luchtspouw van +/- 10/15cm tss die platen en de afwerking (gyproc) ( misschien nog in optie een damprem achter de gyproc, maar wat is het nut ervan aangezien er geen isolatie echt" nat" kan worden.. en als ik mi niet vergis die platen al voorzien zijn van een soort van folie

grtn
 
Lid geworden
26 jun 2016
Berichten
21
Waarderingsscore
0
Punten
0
ohja, en wat ik mezelf ook afvraag is , of het uberhaupt eigenlijk nog wel nuttig is om dergelijke volle steense muur te isoleren,

soms denk ik gewoon gyproc tegen de studs te vijzen & that's it ... met 25 cm luchtspouw erachter...

of misschien juist een "damprem (pe folie), of vochtregulerend dampscherm aan te brengen achter m'n gyproc om het "vocht" niveau ( van damp in de woning ) niet teveel in die "luchtspouw" te krijgen

soit, zoals jullie zien, ik weet het niet meer........ grtn
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
In feite is de oorzaak van het probleem al opgelost als ik het goed begrijp en dus is de situatie zoals je eerst had voorzien nu niet verkeerd.

De buitenmuur is nu volledig onttrokken aan het buitenklimaat en zal langzaam maar zeker hoe langer hoe droger worden zodat die geen vocht meer kan doorgeven aan de aansluitende minerale wol.

Het enige probleem kan nog het eventuele opstijgend vocht zijn onderaan de muren. In het geval daarvan sprake is zou je die oude muur eerst kunnen injecteren tegen dat opstijgend vocht.

In principe is het aangebouwde deel van de muur nu een binnenmuur geworden en hoef je daar niet meer te isoleren. Bij het gedeelte waar enkel een gevelsteen voor wordt geplaatst is het natuurlijk spijtig dat niet van de gelegenheid gebruik is gemaakt om de ruimte tussen uw muur in de nieuwe gevelsteen wat ruimer te nemen zodat je hier isolatie tussen had kunnen voorzien (op uw kosten dan uiteraard). Moest dat nog kunnen dan zou ik zeker overwegen om  de gehele binnenisolatie weg te laten, de oude bepleistering te verwijderen en opniew te laten pleisteren.
 

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
3.564
Waarderingsscore
121
Punten
63
Je hebt wel gelijk maar er is ook een werkwijze om de gaten van de nietjes dampdicht af te plakken. Mij lijkt toch dat schroeven die de damprem doorboren meer vocht zulllen doorlaten. Iedem voor stopcontacten zou je ook luchtdicht moeten worden afgewerkt vandaar de opmerking over de kopse kanten van de vloer en het plafond. Een behoorlijke hoeveelheid warme lucht  zal , lijkt mij, achter de isolatie kunnen komen en dan bepaald hoeveel van die warmtestroom kan door de muur naar buiten stromen.   

En nog iets, er zijn plastiekfolies en er zijn dampremmendefolies. Dampremmende folies zijn over het hele vel of rol altijd dikker dan 0,2 mm. Plastiek folie kan op sommige plaatsen dunner zijn vandaar dat een product wat het zelfde lijkt toch stukken duurder is. 
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Zoals Charel al zei, is de situatie is verbeterd met die extra buitenmuur.

Om de binnenzijde verder af te werken en te isoleren zou ik eerder kijken naar Multipor ( 5 à 6 cm) blokken (van Xella) of anders de "gewone" cellenbeton (7cm).

Als de verdiepingsvloer is uitgevoerd in hout kijk dan zeker de balkeinden in de muur na... dat overmatig vocht zal het hout geen goed hebben gedaan.

Ben je bij het demonteren van de vorige voorzetwand ergens schimmel tegengekomen? Als de bestaande bepleistering in gips is, dan die zekde kans op schimmel groot.

Welke functie heeft de ruimte die je wil isoleren? 
 
Lid geworden
1 apr 2008
Berichten
18
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste,

 

ben je zeker dat het geen condesatie is tgv diffusie.

In de winter is de diffusie van binnen naar buiten. In u geval zal de buitenmuur dus vochtig worden en dit mogelijks niet doorlaten omdat je gevel aan de buitenzijde niet dampopen is. In de zomer wordt deze muur heet en gaat de diffusie inwaarts. het hoge vochtgehalte dat zich opstapelde tijdens de winter is nu aan het uitdrogen met alle gevolgen van dien.

De oorsprong van het vocht kan divers zijn.

1) muur was reeds vochtig voor de uitgevoerde werken. heb je een PE-folie gebruikt als damprem? dan kan het vocht niet weg.

2) verkeerde dampscherm. Als je hier een variabel dampscherm hebt geplaatst dan wordt je constructie natter in de winter. Want variabele dampschermen gaan zich openzetten als het vochtgehalte hoog is. Gevolg is dat er heel de winter meer en meer vocht opstapelt in de muur. Nu met deze hittegolf is de uitdroging zo extreem dat er bakken water inwaarts komen, en het dampscherm kan dit niet aan.

3) luchtlekken. aansluiting aan wanden, plafond en vloer in orde? geen doorboringen?

 

Heb je eventueel foto's van de situatie toen je het openbrak.

 

Oplossing: Zoek een aannemer die een hygrobrid membraam plaatst, en vraag een bouwfysiche berekening om te controleren hoe de opbouw zich gedraagt.

 

gr sven

 

Van de regen kan dit niet zijn hoor want dan zou het probleem er reeds geweest zijn voor de werken.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan