• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

isolatie balken aanbouw

fillemon

Lid
Lid geworden
27 apr 2009
Waarderingsscore
10
Punten
18
Hallo,

een opinie en oplossing gevraagd;

in de aanbouw zitten de dakbalken in de zijmuur. deze balken zitten door de muur heen. met andere woorden je kan door de muur kijken. de keuken komt daar, dus veel vocht, en ik vrees vochtproblemen.

a)aan de linkse kant zit er een pur schil tegen aan. en dan achter een spouw en een tuinmuur (die geinjecteerd gaat worden.) deze pur schil staat te midden van twee muren en is aan elkaar gepurd. en rondom afgesloten. ik vrees toch dat waterdamp ergens gaat condenseren ; en ook dat de tuinmuur vocht gaat afgeven in de spouw dat nergens heen kan. (dat laatste kan ik oplossen door in de tuinmuur verluchting te steken.

b)aan de rechtse zit er glaswol deken, dat zie je zo zitten, en dan de scheidingsmuur. volgens mij voldoet dit helemaal niet.

kan ik dit probleem nog aanpakken ? de balken vooraan aan het gat toe-Purren zie ik niet zitten want pur kan vocht opslaan en dan is het hout steeds nat.
de aangewezen manier lijkt me toch de balkgaten te isoleren met iets inert en dan een luchtdichte tape te gebruiken ? heb gewoon schrik dat deze tape na jaren toch loskomt.

ik zou tussen de balken isoleren en dan ga ik dat probleem veel minder hebben. (met isofloc) maar dan moet mijn luchtscherm echt wel dicht zijn.

iemand ervaring hiermee ?

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.005
Punten
113
Foto's en tekeningen zullen het geheel wel verduidelijken inderdaad, nu denk ik niet dat er iemand is die je uitleg begrijpt.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
4.342
Punten
113
Dampscherm rond de balken en tegen de muur kitten. Dit wordt ook gedaan bij binnenisolatie van muren.

fillemon

Lid
Lid geworden
27 apr 2009
Waarderingsscore
10
Punten
18
dankjewel DIY, ik dacht er ook aan. dit is een oplossing. zou er dan pur achter de tape mogen om dit te isoleren ? of een andere isolatie ?

ik moet het dak ook nog isoleren. is het een idee om dit langs binnen te doen ? of toch liever langs buiten

Bijlagen

• balken door muur.jpg
    balken door muur.jpg
    95,9 KB · Weergaven: 40

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
4.342
Punten
113
In principe maakt de aanwezigheid van isolatie niets uit. De buitenlucht is principieel droog en niet-condenserend, maar dauw is daar natuurlijk het omgekeerde bewijs van. Maar die condities ga je in de muur aan de warme kant niet hebben.

Wat dakisolatie betreft: een koud platdak is altijd te vermijden: het is moeilijk om perfect uit te voeren. Maar soms is dat de enige werkbare oplossing.

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Waarderingsscore
120
Punten
63
Als je het met een baanvormige dakbedekking waterdicht gaat, laat maken. Afschot voor zien.

Bijlagen

• balken door muur 2.jpg
    balken door muur 2.jpg
    132,6 KB · Weergaven: 15

fillemon

Lid
Lid geworden
27 apr 2009
Waarderingsscore
10
Punten
18
dankjewel voor de info.
*afschot is reeds voorzien.

is de luchtdichte tape nodig als ik cellulose zou inblazen ? ik veronderstel niet dat de koude lucht ver zou kunnen indringen, er kan wel condensatie zijn op die plekken, maar aangezien het dampopen staat met de buitenwereld zou dat ook snel weer kunnen uitdampen ? of sla ik de bal mis?

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
4.342
Punten
113
Zoals ik jouw tekening zie is er geen dampdichting tussen buiten en tussen de balken. Spouwmuurisolatie pretendeert ook nooit dampdicht te zijn, dat is de verkeerde richting. Dat betekent dat de buitenlucht of eerder het buitenvocht vrijelijk in die constructie kan migreren.

En dat is een probleem. Zoals ik al zei: buitenlucht is in essentie droog, maar er is wel dauw. Buiten zijn er condities die er in slagen om zelfs inherent droge lucht vochtig te maken.
Die condities gaan ook bestaan tegen jouw dakschil, tegen de waterdichtingslaag. Je moet dus zorgen dat die buitenlucht (en al zeker de natte binnenlucht) niet tot daar kan geraken.

Dat het langs daar ook weer kan uitdrogen klopt wel, maar de condensatie zal te hoog liggen en kan veel te snel elke dag na elkaar aangevuld worden, veel sneller dan het kan uitdrogen.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan