isolatie badkamer binnenmuur

Lid geworden
17 jul 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Al veel topics hierover gelezen maar geen 1 geeft uitsluitsel.

Welke isolatie wordt er aangeraden voor een badkamer met 3 buitenmuren waarbij de isolatie langs de binnenkant moet worden aangebracht?

Tot nu toe kom ik bij Foamglas zonder dampscherm gelijmd met hun bitumenlijm aan een redelijk hoge prijs

of

een andere soort isolatie maar dan met dampscherm aan een minder hoge prijs maar dan met het risico dat je condensatie achter de isolatie krijgt omdat het dampscherm niet goed dicht is.

Hoe zit dat nu eigenlijk, kan je het dampscherm=pe-folie werkelijk luchtdicht krijgen rekening houdend dat je wasbakken moet ophangen, stopcontacten moet plaatsen, etc?

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Waarderingsscore
23
Punten
38
Enk;1891008 wrote:
Lavabo's en dergelijke worden ook nooit rechtstreeks in de gyproc bevestigd. Daarom verzien ze op de plaatsen waar die moeten komen extra versteving met bvb OSB platen, extra houten balkjes en wordt er daarin gevezen.

... waaraan dan ook leidingen e.d. bevestigd kunnen worden.

Lid geworden
8 dec 2008
Waarderingsscore
2
Punten
0
Enk;1891008 wrote:
En hoe ga je je vijzen/lavabo's vasthouden in uw isolatie? Er volledig door mag je in principe niet.

Dan heb ik het nog niet over de druklast van de lavabo op uw platen (deels verdeeld door de tegels) maar ik heb daar toch mijn bedenkingen bij.

Vijzen moeten doorheen de isolatie aangebracht worden in de achterliggende muur. De impact van een paar vijzen op de isolatiewaarde is zo goed als nihil, vergelijkbaar met spouwankers. Ook de druklast vormt geen probleem. XPS platen zijn heel drukbestendig (ca 1.3 ton/m2), daarom worden ze ook vaak gebruikt voor vloerisolatie.

Ik heb hier trouwens een zware radiator tegen een muur hangen doorheen een laag cellenglas; daar kan je gaan aanhangen, geeft geen krimp.

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
402
Punten
83
Beurt;1891230 wrote:
Enk;1891008 wrote:
En hoe ga je je vijzen/lavabo's vasthouden in uw isolatie? Er volledig door mag je in principe niet.

Dan heb ik het nog niet over de druklast van de lavabo op uw platen (deels verdeeld door de tegels) maar ik heb daar toch mijn bedenkingen bij.

Vijzen moeten doorheen de isolatie aangebracht worden in de achterliggende muur. De impact van een paar vijzen op de isolatiewaarde is zo goed als nihil, vergelijkbaar met spouwankers. Ook de druklast vormt geen probleem. XPS platen zijn heel drukbestendig (ca 1.3 ton/m2), daarom worden ze ook vaak gebruikt voor vloerisolatie.

Ik heb hier trouwens een zware radiator tegen een muur hangen doorheen een laag cellenglas; daar kan je gaan aanhangen, geeft geen krimp.

op isolatievlak kan het zijn dat het niet veel scheelt, maar je kan condens krijgen op die vijzen.

spouwankers zijn tegenwoordig ook thermisch onderbroken.

Lid geworden
8 dec 2008
Waarderingsscore
2
Punten
0
Enk;1891246 wrote:
Beurt;1891230 wrote:
Enk;1891008 wrote:

op isolatievlak kan het zijn dat het niet veel scheelt, maar je kan condens krijgen op die vijzen.

spouwankers zijn tegenwoordig ook thermisch onderbroken.

Eventuele condens komt in mijn badkamer onder de wc pot terecht, owv het koude leidingwater. Nog nooit een druppel opgemerkt aan de vijzen van de radiator. Dan zou ik me erg zorgen moeten beginnen maken over de deurklink van mijn buitendeur.

walter

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
5
Punten
38
B_ricoleur;1890806 wrote:
Enk;1890804 wrote:
B_ricoleur;1890801 wrote:
Moet ik mij zorgen maken voor het aanvriezen de leidingen in

bovenstaand geval?

Ja. Kan zeker. Moet bvb opassen in ijskoude winterperiodes => skivakantie => verwarming staat lager en water in leiding staat stil (vakantie) => game over

Maar een paar nachten stenen uit de grond vriezen kan ook al genoeg zijn hoor, daarom moet het geen dagen aan een stuk stilstaan. 16mm multiskin buis is niks aan hoeveelheid water om te bevriezen.

Hmm, is er geen alternatief mogelijk, bijvoorbeeld waterleidingen inpakken in isolatie en dan in de muur plaatsen?

En als er echt geen alternatief mogelijk is, hoe kan ik het best isolatie plaatsen in van die XPS platen met zo weinig mogelijk beschadiging van de XPS platen?

Alternatief is leidingspouw. Isolatie tegen binnenmuur dan dampscherm en een bredere spouw van bv 4cm en dan pas afwerkingsplaat. In de leidingspouw kan je dan je afvoeren en buizen kwijt.

Walter

KarelAerts

Nieuw Lid
Lid geworden
12 mei 2021
Waarderingsscore
1
Punten
8
Veel bruikbare tips. Hier zelfde situatie waarbij de buitenmuur onbereikbaar is omwille van een glas dak. Maar als je alles zo leest lijkt het van binnen uit isoleren ook niet eenvoudig. Misschien toch eens met de buurman gaan praten of ik via een tijdelijke constructie het wel zou kunne isolere.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan