• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

is er leven na de gips? :-)

Lid geworden
12 feb 2008
Berichten
2.191
Waarderingsscore
1
Punten
0
Hoi,

Even een vraagje. Ik zit intussen al 5 weken me te vervelen met mijn poot in de gips. Het betreft (of betrof) een breuk net boven de enkel in mijn scheenbeen, maar de dokter noemt het een enkelbreuk :) . Alles zat nog op zijn plaats, en er is dus niks aan metaal aan te pas gekomen. Nu mag ik volgende week normaal gezien uit de gips. Ik vroeg me af of er mensen zijn hier die iets soortgelijk hebben voorgehad? Ik vraag me namelijk enorm af, hoelang het duurt alvorens je weer normaal kan lopen? Ik veronderstel dat ik niet dezelfde dag na de gips rechtstreeks kan gaan werken? :? (werk alleen als zelfst. schrijnwerker in de bouw).



Ik kijk er echt niet naar uit om die gips laten weg te nemen, die veredelde multimaster die ze daar gebruiken is angstwekkend :D



Gewoon, ik vraag me af waar ik me aan mag verwachten. Ik vermoed dat alles stijf en verzwakt gaat zijn na 6 weken?

Eventuele tips ook welkom
 
Lid geworden
12 feb 2008
Berichten
2.191
Waarderingsscore
1
Punten
0
Antje wrote:
Ging bij ons over een grotere schrijnwerkerij, en het jonkie was volgens mij gewoon een nieuwe werknemer in proefperiode / opleiding.



Koen02 wrote:
Een stagiair, die blijft maar 1 of 2 maanden per jaar, daar heb je ook niks aan.

Maar dat helpt je in opstart wel uit de nood. Misschien kan je na 1 of 2 van die stagiairs zelf weer verder zonder hulp?



Klopt, maar die stagairs komen in een bepaalde periode, en ik dacht dat dat pas in mei was. Ik weet dat ze zo rond deze tijd beginnen te bellen om een plaats te zoeken...nog niets gehoord. En ik hoop echt dat ik ze in mei nietmeer nodig heb :wink:
 
Lid geworden
6 jul 2007
Berichten
10.613
Waarderingsscore
0
Punten
0
Koen02 wrote:
Steunverband is nog niet ter sprake gekomen, maar ik heb nogal een weinig spraakzame dokter :D . Ik vrees er ook wat voor! maar als ik al kan stappen, wat werken en rijden (met een koppeling) ben ik al behoorlijk tevreden. Met of zonder verband.

Merci voor alle antwoorden tot nu toe!

Steunverband kwam voor mij ook als een totale verrassing hoor. Je kan daar wel zonder problemen mee rijden.

Ergens is het niet onlogisch he. Je been zit 6 weken ingepakt en de spieren zijn heel erg verzwakt (been was echt veel dunner geworden dan het andere).
 
Lid geworden
8 feb 2007
Berichten
985
Waarderingsscore
0
Punten
0
mijn man is begonnen met een mini-scheurtje aan de fibula (beentje langs het scheenbeen ofzo), allemaal niet erg.

3 jaar en 2 operaties later... (dat wil je niet weten)



Om maar te zeggen, iedereen is anders.



Maar na 6 weken gips was zijn been wel ferm dunner, die spieren smelten weg als sneeuw voor de zon.
 
Lid geworden
12 feb 2008
Berichten
2.191
Waarderingsscore
1
Punten
0
MyriamC wrote:
Koen02 wrote:
Steunverband is nog niet ter sprake gekomen, maar ik heb nogal een weinig spraakzame dokter :D . Ik vrees er ook wat voor! maar als ik al kan stappen, wat werken en rijden (met een koppeling) ben ik al behoorlijk tevreden. Met of zonder verband.

Merci voor alle antwoorden tot nu toe!

Steunverband kwam voor mij ook als een totale verrassing hoor. Je kan daar wel zonder problemen mee rijden.

Ergens is het niet onlogisch he. Je been zit 6 weken ingepakt en de spieren zijn heel erg verzwakt (been was echt veel dunner geworden dan het andere).



Idd, je voelt dat ook goed vind ik. Toen ik pas in het gips zat was het geen enkel probleem om het het gedeelte dat niet ingepakt was te bewegen. Nu, 5 weken later is het zelfs al pijnlijk om gewoon die knie te plooien. (en dan fiets ik nog soms op de hometrainer volgens dokters advies). In principe zou ik nu al mogen lopen (loopgips), maar mijn voet staat niet haaks genoeg op mijn been ingepakt om te kunnen lopen. Het gebroken been staat als het ware al een stap vooruit als ik recht sta. Ik mocht terugkomen om het te verbeteren, maar ik zag daar te fel tegenop om weer die gips te openen en mijn voet nog meer omhoog te houden (het was al zo pijnlijk). Ik heb dan maar besloten 2 weken niet te lopen met loopgips, qua revalitatie maakt dat niks uit volgens de dokter.
 
Lid geworden
12 feb 2008
Berichten
2.191
Waarderingsscore
1
Punten
0
:arrow: Bedankt trouwens allemaal! Ik heb nog nooit zoveel antwoorden gekregen op een bouw gerelateerde vraag :D
 
Lid geworden
26 jan 2010
Berichten
155
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik denk dat ik het record hier heb. Al 10x in de gips gelegen. 1x een polsbreuk en 9x met mijn enkels ( zware verstuikingen ik heb een afwijking aan mijn gewrichtsbanden en pezen )

Het gevoel is gewoon raar als je uit de gips komt omdat je spieren verminderen. Maar bij mij was dat toch snel opgelost. Een weekje een steunverband, oefeningen bij kiné en in het water en dan ging het wel waar
 

Antje

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
9.313
Waarderingsscore
40
Punten
48
leen&bjorn wrote:
oefeningen bij kiné en in het water

Da's een echte aanrader: aquagym. Al vaak zeer goede resultaten van gezien. Weinig risico op overbelasting en je herwint er in recordtijd je spiermassa mee terug.



Een been dat uit gips komt, dat is een uitgemergeld ding, daar schrik je echt van. Zeker als je van nature veel spiermassa hebt. Echt een triestig zicht... maar dat betert zeer snel met wat oefening.



Mag je trouwens je tenen bewegen? Lijkt een stomme en banale oefening, maar het houdt je spieren wel wat aan de wiggel en alles blijft er wat soepeler mee. Let wel op: soms mag dat uitdrukkelijk niet (vb. mijn pa mocht het de eerste 4 weken - van de 8 in 't gips - absoluut NIET doen).
 
Lid geworden
12 feb 2008
Berichten
2.191
Waarderingsscore
1
Punten
0
Antje wrote:
leen&bjorn wrote:
oefeningen bij kiné en in het water

Da's een echte aanrader: aquagym. Al vaak zeer goede resultaten van gezien. Weinig risico op overbelasting en je herwint er in recordtijd je spiermassa mee terug.



Een been dat uit gips komt, dat is een uitgemergeld ding, daar schrik je echt van. Zeker als je van nature veel spiermassa hebt. Echt een triestig zicht... maar dat betert zeer snel met wat oefening.



Mag je trouwens je tenen bewegen? Lijkt een stomme en banale oefening, maar het houdt je spieren wel wat aan de wiggel en alles blijft er wat soepeler mee. Let wel op: soms mag dat uitdrukkelijk niet (vb. mijn pa mocht het de eerste 4 weken - van de 8 in 't gips - absoluut NIET doen).



Ja hoor, ik kan mijn tenen wat bewegen. En qua spiermassa zal het wel meevallen. Mijn vrouw zegt altijd dat ze jaloers is op mijn benen, ideaal voor een vrouwenmodel! :evil: Al een geluk dat ik er haren op kan groeien :D
 

Antje

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
9.313
Waarderingsscore
40
Punten
48
Koen02 wrote:
Al een geluk dat ik er haren op kan groeien :D

De begroeiing zou ook weleens kunnen tegenvallen na lange tijd gips. Mss best uw ander been ook laten epileren en dan kan 't weer gelijkmatig groeien op beide benen :mrgreen:
 
Lid geworden
12 feb 2008
Berichten
2.191
Waarderingsscore
1
Punten
0
't is toch nog niet shorten tijd gelukkig :D .
 
Lid geworden
12 feb 2008
Berichten
2.191
Waarderingsscore
1
Punten
0
En voila, de gips is er net vanaf.

Het positieve is dat er nog steeds haar opstaat :)

Het negatieve is dat er nog een fameuze zwelling aan de breuk zit, en dat ik mijn enkel maar een paar mm pijnlijk kan bewegen :cry:. Ik moet een brace krijgen, maar helaas heb ik die pas over 2 dagen, vermits mijn maat niet op voorraad was. Ik ben nu constant is tweestrijd. Enerzijds wil ik mezelf dwingen om op te staan en te stappen, anderzijds durf ik mijn zetel niet uit omdat het zo pijnlijk is....

't zal nog wel effe duren vrees ik.
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
meestal is een beetje bewegen het beste

- niet overdoen of overbelasten

- maar ook niet volledig stil zitten.



misschien moet je daar in je zetel al eens heel voorzichtig beginnen te wiebelen met je voet
 

Antje

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
9.313
Waarderingsscore
40
Punten
48
Inderdaad: bewegen maar niet belasten, dan kan je weinig kwaad doen. Pijn is een signaal, dat kan je dus best (tenzij de behandelende arts het je uitdrukkelijk heeft gezegd) niet negeren.



Succes met de revalidatie.
 
Lid geworden
12 feb 2008
Berichten
2.191
Waarderingsscore
1
Punten
0
omdat de revalidatie niet wil vlotten vandaag een ct scan gekregen:

ipv een kuitbeen-enkelbreuk is het nu een dubbele kuitbeen enkelbreuk met onvoldoende kalkaanmaak + gescheurde gewrichtsband met afgerukt botfragment van 12mm geworden. morgen afspraak met ortophedist voor dat laatste om te zien wat ze daarmee gaan doen :( Hopelijk geen operatie :!:

vertrouwen in de med. wereld zakt! Ik heb zo het gevoel da ik nog ni aan het werk ben
 
Lid geworden
6 jul 2007
Berichten
10.613
Waarderingsscore
0
Punten
0
Oei, dat klinkt niet zo best. Dat wordt rustig aan doen voorlopig en hopelijk voor jou géén operatie.
 

ST5

Lid geworden
11 okt 2010
Berichten
1.211
Waarderingsscore
1
Punten
0
Koen02 wrote:
Ik vroeg me af of er mensen zijn hier die iets soortgelijk hebben voorgehad? Ik vraag me namelijk enorm af, hoelang het duurt alvorens je weer normaal kan lopen?



1997, toen 26 jaar oud:



Donderdagmiddag gips eraf, stappen ging hééél stram en deed pijn.



Vrijdag: Stilgezeten, van de tv naar de keuken en terug.



Zaterdag: Effe naar de opening van een caféke in Mechelen met ne kameraad.



Na het naar buiten komen, richtig auto, overvallen door een 10-tal gewapende analfabeten van Marokkaanse afkomst.

Kans gezien en gaan lopen. Nog nooit had ik zo hard gelopen. Ik was er zeker van dat dit niet goed kon zijn, maar heb er niks aan overgehouden.



.



Aan uw latere berichten zie ik dat uw revalidatie niet echt vlot.

Spoedig herstel gewenst.
 
Lid geworden
12 feb 2008
Berichten
2.191
Waarderingsscore
1
Punten
0
een laatste update:



Vanaf vandaag weer aan het werk. Ik kan wandelen, al is het een beetje zoals een robot. De kinisist zegt dat het wel goed komt, dus daar gaan we voor hé. Het grootste probleem blijft trappen lopen (met gewicht in mijn handen), maar ik denk dat het al werkend veel sneller loskomt dat al niksend.



Hopelijk nu zonder extra blessures aan de gevoelige voet :mrgreen:



Groetjes
 

masjienist

Zeer Actief lid
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
1.911
Waarderingsscore
0
Punten
36
Op 9 oktober de laatste 2 tredes van de trap gemist: meervoudige voetbreuk met verplaatsing (metatarsaal 2 voor de kenners) + kans op afscheuring maar moeilijk te diagnoseren door extreme zwelling...

Eerst 2 weken een open gips van aan de tenen tot de knie, daarna 4 weken volle gips. Vervolgens opnieuw foto's genomen en besloten om die gips nog 4 weken te laten zitten. Daar komt hopelijk een einde aan op 21/12. Genezingsproces verliep 4 weken gelden vrij goed maar door de verplaatste breuk was er meer tijd nodig.

Gedurende de voorbije 10 weken zeer nauwgezet mijn voet laten rusten en het was de eerste 6 weken zeker niet mogelijk om méér te doen dan naar het toilet gaan, door de felle zwelling van het voorste gedeelte van mijn voet als die niet omhoog lag. Dan 3 weken van relatief comfort: voet omhoog maar zonder krukken door het huis en heel af en toe tot aan de postbus. Ook helpen bij afwas, zelf koffie maken enzo... Na max. half uurke weer voet omhoog om de lichtere zwelling te doen verdwijnen.

De laatste week opnieuw meer last van zwelling, maar nu eerder het middenste van de voet, naar de enkel toe. Ik kan minder dan ik de voorbije 4 weken kon, vind ik persoonlijk. Heb er in elk geval veel meer last van.

En nu maandag moet die gips er eindelijk van af - na 10 weken zonder een verfrissing aan mijn been mag dat wel. Ik heb al vele verhalen gehoord en ben wat ongerust over wat ik kan verwachten.

Ben al al die tijd niet kunnen gaan werken en wil terug. Maar aan de andere kant, schrik om ineens teveel te doen. In mijn werk als bestuurder moet ik toch dagelijks een 10000-15000 stappen zetten (veiligheidsbotinnen) waarvan een groot gedeelte in de ballast van het spoor. Ook veel hoge tredes nemen (zo'n 80cm tss grond en eerste trede) om in en uit de locomotieven te stappen, steeds met een rugzak van +- 15 kg. Dus ik moet toch redelijk stabiel te been zijn voor ik dat veilig kan.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan