• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

is er leven na de gips? :-)

Lid geworden
12 feb 2008
Berichten
2.191
Waarderingsscore
1
Punten
0
Hoi,

Even een vraagje. Ik zit intussen al 5 weken me te vervelen met mijn poot in de gips. Het betreft (of betrof) een breuk net boven de enkel in mijn scheenbeen, maar de dokter noemt het een enkelbreuk :) . Alles zat nog op zijn plaats, en er is dus niks aan metaal aan te pas gekomen. Nu mag ik volgende week normaal gezien uit de gips. Ik vroeg me af of er mensen zijn hier die iets soortgelijk hebben voorgehad? Ik vraag me namelijk enorm af, hoelang het duurt alvorens je weer normaal kan lopen? Ik veronderstel dat ik niet dezelfde dag na de gips rechtstreeks kan gaan werken? :? (werk alleen als zelfst. schrijnwerker in de bouw).



Ik kijk er echt niet naar uit om die gips laten weg te nemen, die veredelde multimaster die ze daar gebruiken is angstwekkend :D



Gewoon, ik vraag me af waar ik me aan mag verwachten. Ik vermoed dat alles stijf en verzwakt gaat zijn na 6 weken?

Eventuele tips ook welkom
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
6.938
Waarderingsscore
3
Punten
0
ons dochter had een polsbreuk (niet volledig over maar zo'n twijgbreuk ofzoiets).



Ze doet al opnieuw mee met de turnclub vrij meteen na het afhalen van de gips (zelfs met haar gips aan deed ze dat al :roll: , kinderen)



Zou zeggen gewoon even rustig aan in werken.
 

monalisa

Zeer Actief lid
Lid geworden
27 mrt 2006
Berichten
7.633
Waarderingsscore
5
Punten
38
Ik heb (gelukkig) geen ervaring met gips, maar ik veronderstel dat de dokter je wel zal zeggen wat je moet doen, niet? Je zal wel oefeningen meekrijgen om die spieren opnieuw te trainen denk ik...
 

jvd30

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2007
Berichten
2.591
Waarderingsscore
246
Punten
63
ik ben vorig jaar van de trap gevallen en barstje in voet en voetligamentjes wat uitgerokken. 4 weken plaaster gekregen. Moet eerlijk zeggen dat ik de eerste dagen als hij er af was amper kon lopen. ben ook nog enkele weken naar de kine moeten gaan om die voet/been terug te trainen. daarna nog lang last van gehad.

maar zal wel voor iedereen verschillend zijn en afhankelijk van de breuk.
 
Lid geworden
6 jan 2009
Berichten
80
Waarderingsscore
0
Punten
0
Je zult in het begin wat spierversterkende oefeningen moeten doen en niet meteen te hevig zijn, maar voor de rest zal het wel gaan.

Na mijn enkelbreuken werd me ook aangeraden om hoge (werk)schoenen te dragen, en dat geeft in het begin toch zeker wat extra comfort.
 
Lid geworden
12 feb 2008
Berichten
2.191
Waarderingsscore
1
Punten
0
jvd30 wrote:
ik ben vorig jaar van de trap gevallen en barstje in voet en voetligamentjes wat uitgerokken. 4 weken plaaster gekregen. Moet eerlijk zeggen dat ik de eerste dagen als hij er af was amper kon lopen. ben ook nog enkele weken naar de kine moeten gaan om die voet/been terug te trainen. daarna nog lang last van gehad.

maar zal wel voor iedereen verschillend zijn en afhankelijk van de breuk.



Ja, een barstje in mijn kuitbeen (of ziets) heb ik ook nog, dat hebben ze pas vorige week tijdens een controle gezien :roll:.

De dokter zegt dat ik van dat barstje "niet veel" :?: last ga hebben, dat duurt jaren voordat dat weg is

De dokter zegt dat het wel een jaar kan duren voordat je nix van klachten meer hebt na die breuk. Alles daartussen is persoonlijk van mens tot mens verschillend, vandaar dat ik hier eens hoor. Dan kan ik een gemiddelde opmaken :D



Op medische fora zoeken naar soortgelijke gevallen leid vaak naar horror verhalen, en dat doe ik dus nietmeer (trend van, te snel uit gips, weer gebroken, 3maanden gips terug, na 1jaar nog steeds op krukken) :D



Als ik nog eens 2-3 maanden "vastzit", dan kan deze dikke zelfstandige beter zijn zaak stopzetten :twisted:
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
6.938
Waarderingsscore
3
Punten
0
Koen02 wrote:
jvd30 wrote:
ik ben vorig jaar van de trap gevallen en barstje in voet en voetligamentjes wat uitgerokken. 4 weken plaaster gekregen. Moet eerlijk zeggen dat ik de eerste dagen als hij er af was amper kon lopen. ben ook nog enkele weken naar de kine moeten gaan om die voet/been terug te trainen. daarna nog lang last van gehad.

maar zal wel voor iedereen verschillend zijn en afhankelijk van de breuk.



Ja, een barstje in mijn kuitbeen (of ziets) heb ik ook nog, dat hebben ze pas vorige week tijdens een controle gezien :roll:.

De dokter zegt dat ik van dat barstje "niet veel" :?: last ga hebben, dat duurt jaren voordat dat weg is

De dokter zegt dat het wel een jaar kan duren voordat je nix van klachten meer hebt na die breuk. Alles daartussen is persoonlijk van mens tot mens verschillend, vandaar dat ik hier eens hoor. Dan kan ik een gemiddelde opmaken :D



Op medische fora zoeken naar soortgelijke gevallen leid vaak naar horror verhalen, en dat doe ik dus nietmeer (trend van, te snel uit gips, weer gebroken, 3maanden gips terug, na 1jaar nog steeds op krukken) :D



Als ik nog eens 2-3 maanden "vastzit", dan kan deze dikke zelfstandige beter zijn zaak stopzetten :twisted:





maar ge zijt dan wel binnen hé :D
 
Lid geworden
12 feb 2008
Berichten
2.191
Waarderingsscore
1
Punten
0
kidcool wrote:
Koen02 wrote:
jvd30 wrote:
ik ben vorig jaar van de trap gevallen en barstje in voet en voetligamentjes wat uitgerokken. 4 weken plaaster gekregen. Moet eerlijk zeggen dat ik de eerste dagen als hij er af was amper kon lopen. ben ook nog enkele weken naar de kine moeten gaan om die voet/been terug te trainen. daarna nog lang last van gehad.

maar zal wel voor iedereen verschillend zijn en afhankelijk van de breuk.



Ja, een barstje in mijn kuitbeen (of ziets) heb ik ook nog, dat hebben ze pas vorige week tijdens een controle gezien :roll:.

De dokter zegt dat ik van dat barstje "niet veel" :?: last ga hebben, dat duurt jaren voordat dat weg is

De dokter zegt dat het wel een jaar kan duren voordat je nix van klachten meer hebt na die breuk. Alles daartussen is persoonlijk van mens tot mens verschillend, vandaar dat ik hier eens hoor. Dan kan ik een gemiddelde opmaken :D



Op medische fora zoeken naar soortgelijke gevallen leid vaak naar horror verhalen, en dat doe ik dus nietmeer (trend van, te snel uit gips, weer gebroken, 3maanden gips terug, na 1jaar nog steeds op krukken) :D



Als ik nog eens 2-3 maanden "vastzit", dan kan deze dikke zelfstandige beter zijn zaak stopzetten :twisted:





maar ge zijt dan wel binnen hé :D
In de letterlijke zit in ieder geval wel ja :mrgreen:

Ni off topic gaan hé :D
 
Lid geworden
16 nov 2009
Berichten
5.143
Waarderingsscore
1
Punten
0
Kine zul je denkelijk best volgen, hoe het met een breuk zit weet ik niet maar als je je voet zwaar omslaat heb je een jaar lang een verzwakte voet.
 
Lid geworden
12 feb 2008
Berichten
2.191
Waarderingsscore
1
Punten
0
paso wrote:
Kine zul je denkelijk best volgen, hoe het met een breuk zit weet ik niet maar als je je voet zwaar omslaat heb je een jaar lang een verzwakte voet.

Ja, ik heb al een afspraak de dag dat ik uit de gips moet...Al heb ik wat schrik van kinesisten, die mannen doen me altijd pijn als ik daar kom :oops:

Zo van: legt u mor op tafel, we zullen da is in orde brengen....KRAAK, KNOTS...efkes zou houden KNAK,...., en ik dan maar zeggen dat het al veel beter is, om niet moeten terug te komen :)
 

Antje

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
9.313
Waarderingsscore
40
Punten
48
Hier ervaring met een knie in 't gips (broer). Die heeft nog een tijdje (week of 6? zoiets denk ik) na de echte gips met een loopgips rondgelopen (moest er niet mee slapen, en de gips mocht af voor bad en kine). Intensief revalideren heeft hem zeer snel weer op de been (en op 't voetbalveld :lol: gebracht). Hij ging 2 keer per week naar de kine en oefende thuis 3 keer per dag: 's morgens bij opstaan, na thuiskomst nog voor het avondeten, en voor 't slapengaan.



Kine gaf ook aan dat wie het revalidatieschema (op eigen maat gesneden, is anders bij een dame van 80 met een valse knie, dan bij een kerel van 18 uiteraard) strikt volgt véél sneller weer oké is. Ik zag dat ook bij mijn vader (zware knie-operatie, heel gedreven gerevalideerd en alle records gebroken qua herstel), mijn groottante (knieprothese, flink haar best gedaan ondanks dat ze 80+ was en vlot hersteld) en mijn nonkel (auto ongeval, volledig verbrijzelde voet, revalidatie was geschat op 9 tot 12 maanden, maar door gebrek aan gedrevenheid en discipline deed hij er meer dan het dubbele over).



Gaan werken als zelfstandig schrijnwerker, daar zou ik precies niet té snel mee herstarten, beetje op gevoel doen en in overleg met kine. Ik neem aan dat je beter nog een maandje uitstelt en dan ineens voorgoed weer vertrokken bent, dan dat je die eerste weken / maanden constant hervalt en klanten teleur moet stellen? Misschien kan je met minder belastende klussen starten? Of even in onderaanneming bij een andere aannemer werken? Geen idee wat praktisch mogelijk is hè... :oops:



Veel succes met de revalidatie!
 
Lid geworden
12 feb 2008
Berichten
2.191
Waarderingsscore
1
Punten
0
tja, mijn motto is altijd geweest om zo snel mogelijk aan het werk te gaan. Zo heb je geen tijd om teveel te nadenken en pijn te voelen(en om over die pijn na te denken) en komt alles automatisch weer soepel. 8) Al denk ik dat dat nu niet van toepassing is, ik zou niet willen dat ik door te snel te beginnen levenslang miserie krijg! Anderzijds is er natuurlijk ook de noodzaak om weer na 2 maanden geld op de bank laten binnen te komen :D

Ik werk voor het grootste gedeelte in onderaanneming van een grote deurenwinkel, ik ga dus daar proberen om de zéér gewilde mooie werkjes te krijgen (nieuwbouw honinggraat deurtjes). Deuren plaatsen is op zich niet zo zwaar, het enige probleem is om de soms zware deuren naar binnen te brengen over de traveau... en ze dan aan de trap omhoog te dragen.



Samenwerken met een collega is een optie, maar er zijn niet echt collega's die daarop zitten te wachten, de opbrengst is dan nl 50% hé :wink:



Dank je voor de succes wensen, antje!
 

Antje

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
9.313
Waarderingsscore
40
Punten
48
Koen02 wrote:
Ik werk voor het grootste gedeelte in onderaanneming van een grote deurenwinkel, ik ga dus daar proberen om de zéér gewilde mooie werkjes te krijgen (nieuwbouw honinggraat deurtjes). Deuren plaatsen is op zich niet zo zwaar, het enige probleem is om de soms zware deuren naar binnen te brengen over de traveau... en ze dan aan de trap omhoog te dragen.

Bij ons zijn ze de deuren met twee komen plaatsen: nen oudere man en een jonkie. De oudere had de ervaring en de jonge kwam om te kijken en leren, en deed ondertussen ook het gros van 't zwaardere werk (o.a. dingen de trap op zeulen). Mss is dat een optie?
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
vraag in uw omgeving al eens rond wie welke ervaring heeft met welke kine.

de een is ook de andere niet.
 
Lid geworden
6 jul 2007
Berichten
10.613
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb net hetzelfde gehad. Ook zes weken tot aan mijn knie in het gips gezeten en daarna - schrik niet - nog vijf weken in een steunverband. Daar kan je normaal mee lopen, het is alleen vervelend omdat je denkt 'ik ben er eindelijk vanaf' en er dan nog vijf weken achteraan geplakt worden dat je niet fatsoenlijk in bad kan enz. Ik was vrij snel weer op de been, maar ik doe zittend werk dus dat kan je niet vergelijken met wat jij doet.



Een hele goeie raad die ik je geef:

1) zie dat ze niet in je been zagen - kon niet volgens de verpleegster die het bij mij gedaan heeft, maar het was er toch flink door!

2) sta erop dat ze je been fatsoenlijk wassen voor ze het steunverband errond doen. Bij mij was het midden in de zomer en mijn been zag er niet uit. Het jeukte ook vreselijk. Ze is er even met een vochtig doekje over geweest en daar moest ik het mee stellen. Toen het steunverband er na vijf weken eindelijk af mocht leek het wel alsof ik schurft had. Zó vies!



Succes ermee!
 
Lid geworden
12 feb 2008
Berichten
2.191
Waarderingsscore
1
Punten
0
Antje wrote:
Koen02 wrote:
Ik werk voor het grootste gedeelte in onderaanneming van een grote deurenwinkel, ik ga dus daar proberen om de zéér gewilde mooie werkjes te krijgen (nieuwbouw honinggraat deurtjes). Deuren plaatsen is op zich niet zo zwaar, het enige probleem is om de soms zware deuren naar binnen te brengen over de traveau... en ze dan aan de trap omhoog te dragen.

Bij ons zijn ze de deuren met twee komen plaatsen: nen oudere man en een jonkie. De oudere had de ervaring en de jonge kwam om te kijken en leren, en deed ondertussen ook het gros van 't zwaardere werk (o.a. dingen de trap op zeulen). Mss is dat een optie?



Dat is een goed idee! Maar waar vind je zo een jonkie hé! Dat is het probleem.

Ik ben al bijna een jaar aan het zoeken achter oplossing om een hulp in te schakelen! Maar de staat maakt het praktisch onmogelijk om iemand aan te werven. In het beste geval brengt die gast het grootste gedeelte van zijn kosten op

. Dat is enorm jammer, maar dat is de economische realiteit.

Een stagiair, die blijft maar 1 of 2 maanden per jaar, daar heb je ook niks aan.



Een collega van me dacht dat hij het ei van colombus ontdekt had, die heeft een deeltijdse van het bijzonder onderwijs 3dagen/week gratis :!: . Nuja, na enkele maanden zou hij er al vanaf willen, want die gast kan niets en zal nooit iets kunnen (in onze sector). Resultaat: je moet hem geen loon betalen, maar hij veroorzaakt regelmatig dure schade :roll: . Om nog maar te zwijgen van klanten die het echt niet kunnen appericieren als je met zo een gast afkomt.



Dus hulp, graag, maar hoe hé. Ik heb een schoonbroer dat dadelijk meekomt als ik hem vraag, maar inschrijven is te duur en aan zwartwerk wil ik niet meedoen. Ik zou het overigens ook niet kunnen, want in mijn sector wordt praktisch niks in het zwart gedaan, en je moet minstens zijn loon aan zwarte inkomsten binnenkrijgen hé :D
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
Er zijn ook veel bouwheren die de prijs willen drukken door zelf te mogen mee helpen.
 
Lid geworden
12 feb 2008
Berichten
2.191
Waarderingsscore
1
Punten
0
MyriamC wrote:
Ik heb net hetzelfde gehad. Ook zes weken tot aan mijn knie in het gips gezeten en daarna - schrik niet - nog vijf weken in een steunverband. Daar kan je normaal mee lopen, het is alleen vervelend omdat je denkt 'ik ben er eindelijk vanaf' en er dan nog vijf weken achteraan geplakt worden dat je niet fatsoenlijk in bad kan enz. Ik was vrij snel weer op de been, maar ik doe zittend werk dus dat kan je niet vergelijken met wat jij doet.



Een hele goeie raad die ik je geef:

1) zie dat ze niet in je been zagen - kon niet volgens de verpleegster die het bij mij gedaan heeft, maar het was er toch flink door!

2) sta erop dat ze je been fatsoenlijk wassen voor ze het steunverband errond doen. Bij mij was het midden in de zomer en mijn been zag er niet uit. Het jeukte ook vreselijk. Ze is er even met een vochtig doekje over geweest en daar moest ik het mee stellen. Toen het steunverband er na vijf weken eindelijk af mocht leek het wel alsof ik schurft had. Zó vies!



Succes ermee!



Ja, met dat zaagje zei men mij ook dat ze niet in mijn been konden zagen (toen ik van gips moest gaan wisselen).

"Da zaagt niet, dat trilt gewoon, dat is niet scherp". Dom wicht: als het door mijn gips als boter gaat, dan zal het ook wel door mijn vel gaan zeker! En ja hoor, ook een hele schram op mijn been (is gezellig onder de gips).

Steunverband is nog niet ter sprake gekomen, maar ik heb nogal een weinig spraakzame dokter :D . Ik vrees er ook wat voor! maar als ik al kan stappen, wat werken en rijden (met een koppeling) ben ik al behoorlijk tevreden. Met of zonder verband.

Merci voor alle antwoorden tot nu toe!
 

Antje

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
9.313
Waarderingsscore
40
Punten
48
Ging bij ons over een grotere schrijnwerkerij, en het jonkie was volgens mij gewoon een nieuwe werknemer in proefperiode / opleiding.



Koen02 wrote:
Een stagiair, die blijft maar 1 of 2 maanden per jaar, daar heb je ook niks aan.

Maar dat helpt je in opstart wel uit de nood. Misschien kan je na 1 of 2 van die stagiairs zelf weer verder zonder hulp?
 
Lid geworden
12 feb 2008
Berichten
2.191
Waarderingsscore
1
Punten
0
hoow wrote:
Er zijn ook veel bouwheren die de prijs willen drukken door zelf te mogen mee helpen.

Liever niet eigenlijk. Voordat ik alles heb uitgelegd heb ik het zelf gedaan. Als dat met een hulp is, dan weet die alles na een paar weken, maar als ik iedere dag weer aan de bouwheer moet uitleggen hoe alles werkt....+ waar ligt de verantwoordelijkheid als de bouwheer bv een aantal chambranten te kort maakt, of een kras maakt bij het dragen. Is moeilijke materie hé.

Al is het op zich niet zo een slecht idee, want mijn grootste ergernis is een bouwheer die de ganse dag op mijn vingers zit te zien. Als ik die aan het werk zou zetten laat em mij wat met rust :D
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan