• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Is een pellet ketel een goed idee?

Lid geworden
14 apr 2017
Berichten
19
Waarderingsscore
1
Punten
3
In 2020 ben ik gestart met het bouwen van mijn nieuwbouwwoning.
om de woning te verwarmen heb ik gekozen voor vloerverwarming. En deze is reeds geplaatst.
Maar ik ben nu volop in twijfel welke verwarmingstechniek ik ga toepassen.

Mijn allereerste keuze was een warmtepomp (geothermisch of Lucht/water) met bijhorende zonnepanelen.
maar dit is voor mij alles behalve rendabel omdat ik een digitale meter heb en dus mijn verbruik van de winter niet kan compenseren in de zomer door een terugdraaiende tellen. Ik vrees dan ook dat als ik voor deze optie kies ik een zeer hoge elektriciteitsrekening zal krijgen.

Daarom was tot voor kort mijn keuze voor een gascondensatie ketel en een boiler voor sanitair water.
(vaillant exclusieve 20KW en een smart E of ME boiler van ACV) de ketel kan zichzelf modeleren tot 10% dus leek mij een goede keuze.
Mijn vloerverwarming is dan ook berekend op 15KW. Dit is voor heel het huis uiteraard.
Heb een splitsing gemaakt tussen collector gelijkvloers en 1ste verdiep. dus 2 pompgroepen.

Maar door de huidige prijzenschommeling van zowel gas als elektriciteit ben ik gaan nadenken over een pelletketel.
meer bepaald van ökofen. En hebben nu ook zero flame technologie waardoor de uitstoot van fijn stof minimaal is.
Ik moet zeggen dat dit mijn interesse wel opwekt maar heb twijfels of dit wel een goede keuze is..
uiteraard ben ik me bewust dat je steeds bevoorrading moet voorzien of eventueel een pellet silo te voorzien die je kan laten opvullen.

Heeft iemand hier ervaring met? of recentelijk deze keuze heeft gemaakt?
 
Lid geworden
14 apr 2017
Berichten
19
Waarderingsscore
1
Punten
3
dit kan ik enkel afleiden uit de informatie van de fabrikant uiteraard.
dus in hoever het correct is dat is nog maar de vraag.
Een zeer belangrijke nuance die je hier maakt. Als je hout gaat verbranden (of dat nu in pellets zit of niet), dan komt daar veel vuil aan te pas. Dé reden waarom we een wijk ver kunnen ruiken dat er een open haard aan staat.

Dat vuil moet ergens naartoe. Dus ofwel zitten er filters in je systeem die onderhoud nodig hebben (dat kan duur zijn) ofwel is het pure marketing...
klopt zeker. ik denk dat het ergens tussen in ligt.
er is nog wel een verschil tussen een pellet ketel en een pellet kachel en helemaal met een houtstoof..

onderstaand filmpje vond ik alvast interresant.


FYI: blijkbaar hebben ze ook een sterling motor die geïntegreerd kan worden om elektriciteit op te wekken......
gewoon even als extra info bedoeld.
je kan er dus een mini biomassa centrale van maken ;)
 

knessel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 jul 2006
Berichten
1.661
Waarderingsscore
371
Punten
83
Een pelletketel heeft een zekere opstarttijd (ca 20 min) en uitdooftijd nodig. Daarom wordt deze bijna altijd in combinatie met een warmtebuffertank voorzien grosso-modo 800l of meer, zodat de ketel niet constant moet opstarten/afsluiten. Vanuit de warmtebuffer voedt je dan je afgiftesysteem.

Het is vooral in de start- en stopcyclus dat de meeste rook en stofemissie worden uitgestoten wegens niet-ideale verbrandingstemperatuur.

Dus plaats voorzien voor ketel + pellets + warmtebuffertank. Je kan in de de buffer wel een boiler integreren, of een serpentine voor de aanmaak van sanitair warmwater. Of zelfs zonnecollectoren aansluiten om warmte van de zon te gebruiken. Maar alles heeft zijn prijs, en die wil ik wel afwegen tegen het rendement en de voordelen.

Moest er nu eens een mini-WKK (zonder stirling, want dat werkt nooit optimaal) op pellets komen, maar dat wordt ook al meer dan 15 jaar beloofd en komt ook niet van de grond.
 

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
1.016
Waarderingsscore
585
Punten
113
man elke keer dat gedoe om dat ding te vullen en leeg te maken en te onderhouden...
dan nog eens de camion bestellen enzovoort.
in mijn ogen moet verwarming gewoon altijd werken en vooral niet te veel denkwerk vergen.

om uw opmerking in uw eerste post over "dure elektriciteit" van een warmtepomp even in perspectief te plaatsen...
wij hebben een L/W warmtepomp + 6600WP aan pv panelen gezet in onze nieuwbouw met het idee om nog 15 jaar een terugdraaiende teller te gebruiken.
we verbruikten de afgelopen 12 maanden ongeveer 4000kwh elec en injecteerden ongeveer evenveel.
met de terugdraaiende teller was dat dus 0 euro aan elektriciteit en 400 euro prosumententarief (5kw omvormer)
nu met de digitale meter is dat idee dus van de baan en betalen we 920 euro aan elec - 160 injectie = 760 euro.
een stuk meer, maar als je dan leest dat het gemiddelde gezin 2360 + 1250 euro uitgeeft op jaarbasis dan ben ik niet ontevreden met onze beslissing.
(bron : hln)

en laat u aub niet wijsmaken dat die pellets milieuvriendelijk zijn, de enige energievorm dat het potentieel heeft om volledig milieuvriendelijk te zijn is elektriciteit.
die pellets komen heus niet altijd uit België of nabije landen en komen altijd met dieselvrachtwagens over onze overbezette snelwegen.
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
@jm188 de TS kan natuurlijk geen terugdraaiende teller meer krijgen. Een elektriciteitsverbruik van 4.000kWh is wel weinig, zeker als je ook verwarmt met elektriciteit. Wij hebben hier net onze afrekening van elektriciteit gekregen, en wij betalen nu (zonder prosumententarief) 29,5 c€/kWh. In jouw geval ga je dus al naar 1174 € betalen, 160€ terug krijgen. (damn, je betaald bijna 7 keer meer voor elektriciteit dan dat je krijgt :()

De cijfers van HLN zullen een mooi gemiddelde zijn, maar waarschijnlijk zitten mijn ouders daar ook tussen, die elektrische vloerverwarming uit 1975 hebben met een beperkte isolatie in dak/muren/vloen, zonder zonnepanelen die opladen op nachttarief... Terwijl jij waarschijnlijk een goed geïsoleerd huis hebt... Jij hebt misschien goed gelet op luchtdichting... het huis van mijn ouders is kaas met gaten bij wijze van spreken. In een minder goed geïsoleerd huis, met minder aandacht voor luchtdichting, gaat de thermostaat snel een paar graden hoger staan om het kille gevoel weg te krijgen.
Dus dat is een beetje een kromme vergelijking, maar vooral zeer moeilijke vergelijking. Je zou eigenlijk te weten moeten komen hoeveel elektriciteit je warmtepomp verbruikt heeft, om dan te kijken wat zou daar de kost van zijn...

Nu, ik zou ook geen pelletketel zetten, en ik zou nu vooral kijken om nog beter te isoleren, en om mijn verbruik zo laag mogelijk te krijgen... Als de warmtevraag lager is, gaat de factuur zowieso lager zijn. En als de warmtevraag kleiner is, kom je misschien toe met een uitgebreid zonneboilersysteem, wat in de buurt gaat liggen van een warmtepompsysteem... 15 jaar geleden heb ik daar ook naar gekeken, en het enige dat mij toen tegengehouden heeft was dat we een boiler van 700l moesten plaatsen...
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
Ons jaarverbruik van de LW warmtepomp was de voorbije 3 jaren altijd rond de 1800kWh (inclusief koelen tijdens hittegolven exclusief SWW). Aan huidige tarieven is dat rond de 500 euro. Uw besparing gaat dus maximaal een paar 100 euro zijn. Stel u de vraag of je voor dat geld heel wat extra ruimte in huis wilt afgeven, minder ecologisch bezig bent, heel wat extra onderhoud hebt, wilt sleuren met zakken en vuiligheid, geuroverlast veroorzaken, een schouw voorzien...
In een oud huis met grote warmtevraag kan je pellets overwegen maar in een nieuwbouw lijkt me dat geen goed idee.
Ik denk zelfs (als je offertes opvraagt kom je er wel achter) dat als je het puur economisch bekijkt dat pellets duurder zijn door de grotere initiële investering. Bij vrienden met een oud huis hadden ze offerte gevraagd voor zo'n okofen met container en worm en dat viel toch redelijk hard tegen.
PS: houtafval wordt ook gebruikt voor biomassa centrales. Als ik me niet vergis zijn daardoor de prijzen van houtafval ook sterk gestegen de voorbije jaren (ook de reden dat boomschors zo duur is vergeleken met tien jaar geleden)
 

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
1.016
Waarderingsscore
585
Punten
113
@jm188 de TS kan natuurlijk geen terugdraaiende teller meer krijgen. Een elektriciteitsverbruik van 4.000kWh is wel weinig, zeker als je ook verwarmt met elektriciteit. Wij hebben hier net onze afrekening van elektriciteit gekregen, en wij betalen nu (zonder prosumententarief) 29,5 c€/kWh. In jouw geval ga je dus al naar 1174 € betalen, 160€ terug krijgen. (damn, je betaald bijna 7 keer meer voor elektriciteit dan dat je krijgt :()

De cijfers van HLN zullen een mooi gemiddelde zijn, maar waarschijnlijk zitten mijn ouders daar ook tussen, die elektrische vloerverwarming uit 1975 hebben met een beperkte isolatie in dak/muren/vloen, zonder zonnepanelen die opladen op nachttarief... Terwijl jij waarschijnlijk een goed geïsoleerd huis hebt... Jij hebt misschien goed gelet op luchtdichting... het huis van mijn ouders is kaas met gaten bij wijze van spreken. In een minder goed geïsoleerd huis, met minder aandacht voor luchtdichting, gaat de thermostaat snel een paar graden hoger staan om het kille gevoel weg te krijgen.
Dus dat is een beetje een kromme vergelijking, maar vooral zeer moeilijke vergelijking. Je zou eigenlijk te weten moeten komen hoeveel elektriciteit je warmtepomp verbruikt heeft, om dan te kijken wat zou daar de kost van zijn...

Nu, ik zou ook geen pelletketel zetten, en ik zou nu vooral kijken om nog beter te isoleren, en om mijn verbruik zo laag mogelijk te krijgen... Als de warmtevraag lager is, gaat de factuur zowieso lager zijn. En als de warmtevraag kleiner is, kom je misschien toe met een uitgebreid zonneboilersysteem, wat in de buurt gaat liggen van een warmtepompsysteem... 15 jaar geleden heb ik daar ook naar gekeken, en het enige dat mij toen tegengehouden heeft was dat we een boiler van 700l moesten plaatsen...

absoluut akkoord, mijn enige doel was om het concept "hoge elektriciteitsrekening" waarvan de TS sprak in zijn eerste post een beetje te relativeren. we spreken in zijn geval ook van een hopelijk goed geisoleerde nieuwbouw woning.

mijn warmtepomp heeft sinds opstart mid 2020 1700kwh verbruikt ter info.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.865
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Pellet prijs is wel vrij laag momenteel, ik zit deze winter warm voor in totaal nog geen 300€, laagste prijs sinds 8 jaar. :ROFLMAO:
Screenshot 2021-10-28 at 13-49-42 Marktpreisvergleich – C A R M E N e V .png
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
absoluut akkoord, mijn enige doel was om het concept "hoge elektriciteitsrekening" waarvan de TS sprak in zijn eerste post een beetje te relativeren. we spreken in zijn geval ook van een hopelijk goed geisoleerde nieuwbouw woning.

mijn warmtepomp heeft sinds opstart mid 2020 1700kwh verbruikt ter info.
wooow, daar verschiet ik van! samen met het bericht van kegel is dat verbruik echt wel laag. Ok, ons huis staat er 15 jaar, dus dat van jullie zal beter geïsolleerd zijn, maar dat zijn voor mij wel lage waardes, waardoor je dus effectief wel weinig betaald puur voor verwarming.

mmm learned something!! thanks
 

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
1.492
Waarderingsscore
439
Punten
83
Ik heb juist mijn cijfers year-to-date even bekeken en zit nu aan 1700kWh voor mijn wp l/w. wp maakt ook sww aan.
Als ik t gemiddeld van de afgelopen 3 volledige jaren bekijk dat ik hier woon kom ik aan 2100kWh.
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
Damn, nu wil ik ook graag het verbruik delen maar mijn WP houdt dat niet bij.
Ik kan het wel afleiden. Ik heb 3750 WP aan zonnepanelen in OW-opstelling die vermoedelijk 0,85kWh per WP opleveren. Dat geeft 3.188 kWh opbrengst. Netto verbruik ik 900 kWh per jaar dus mijn totale verbuik is ca 4.100 kWh waarvan 135W idle verbruik (1.183 kWh). Totale elektraverbruik minus idle verbruik is dan 2.917 kWh.
Ik schat dat de WP per jaar rond de 1.500 kWh verbruikt in een jaren 30 tussenwoning.
 

Onwetende doehetzelver

Zeer Actief lid
Lid geworden
7 sep 2018
Berichten
560
Waarderingsscore
233
Punten
43
Damn, nu wil ik ook graag het verbruik delen maar mijn WP houdt dat niet bij.
Ik kan het wel afleiden. Ik heb 3750 WP aan zonnepanelen in OW-opstelling die vermoedelijk 0,85kWh per WP opleveren. Dat geeft 3.188 kWh opbrengst. Netto verbruik ik 900 kWh per jaar dus mijn totale verbuik is ca 4.100 kWh waarvan 135W idle verbruik (1.183 kWh). Totale elektraverbruik minus idle verbruik is dan 2.917 kWh.
Ik schat dat de WP per jaar rond de 1.500 kWh verbruikt in een jaren 30 tussenwoning.
en nu ben ik wel benieuwd hoever de isolatie gaat bij jou. ik heb een gelijkaardige woning... nog extra te isoleren... voorlopig enkel 30 cm glaswol in dak
 

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Berichten
488
Waarderingsscore
177
Punten
43
Pellet prijs is wel vrij laag momenteel, ik zit deze winter warm voor in totaal nog geen 300€, laagste prijs sinds 8 jaar. :ROFLMAO:
Bekijk bijlage 84172
En daar nog eens €250 ecocheques vanaf, en je verwarmd voor €50 de hele winter :)
Alles behalve een Groen-lid, maar ...
Dat men pellets (die niet alleen uit buurlanden, maar zelfs per zeecontainer uit China komen) kan betalen met eco-cheques (die fiscaal gunstig zijn voor werknemer en werkgever) is typisch Belgisch ... :unsure:
Dat weet ik niet… Ik brand enkel pellets uit Belgie, met de nodige stempels voorzien.
Momenteel Pauls Pellets.
Bekijk het ook anders, in een andere zee-container uit China ligt jouw nieuwe GSM :)
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.253
Waarderingsscore
667
Punten
113
*** KNIP ***

en laat u aub niet wijsmaken dat die pellets milieuvriendelijk zijn, de enige energievorm dat het potentieel heeft om volledig milieuvriendelijk te zijn is elektriciteit.
die pellets komen heus niet altijd uit België of nabije landen en komen altijd met dieselvrachtwagens over onze overbezette snelwegen.

En daar nog eens €250 ecocheques vanaf, en je verwarmd voor €50 de hele winter :)
Alles behalve een Groen-lid, maar ...
Dat men pellets (die niet alleen uit buurlanden, maar zelfs per zeecontainer uit China komen) kan betalen met eco-cheques (die fiscaal gunstig zijn voor werknemer en werkgever) is typisch Belgisch ... :unsure:
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.865
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Voor de goede orde, ik stook Spaanse pellets die hier in de omgeving worden gefabriceerd en eco-cheques hebben ze hier nog niet uitgevonden.
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
Pellet prijs is wel vrij laag momenteel, ik zit deze winter warm voor in totaal nog geen 300€, laagste prijs sinds 8 jaar. :ROFLMAO:
Bekijk bijlage 84172
Voor mij toont dat grafiekje perfect waarom pellets een slecht idee zijn in een huis met beperkte warmtevraag. Als ik goed lees zijn pellets ongeveer 30% goedkoper dan electriciteit.. dan bespaar ik in mijn situatie ongeveer 150 euro per jaar oftewel een dikke 10 euro per maand.. voor dat geld heb ik geen miserie met zakken versleuren en stof en vuiligheid.
De overgrote meerderheid van de mensen die op pellets verwarmen zitten ook met een pelletkachel en geen pelletketel/VVW. Lekker warm in 1 kamer en koud in de rest van het huis. Er zijn mensen die dat wellicht heel gezellig vinden maar moderne mensen zijn daar toch niet zo blij mee gok ik..
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
Pellet prijs is wel vrij laag momenteel, ik zit deze winter warm voor in totaal nog geen 300€, laagste prijs sinds 8 jaar. :ROFLMAO:
Bekijk bijlage 84172
Voor de goede orde, ik stook Spaanse pellets die hier in de omgeving worden gefabriceerd en eco-cheques hebben ze hier nog niet uitgevonden.

Tenzij je aan de golf van Biskaje woont (en dan nog) is die 300 misschien wat misleidende info in een topic dat over België gaat?
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.865
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Er mag toch ook eens wat luchtiger omgegaan worden met info hoopte ik?
Ik reageerde alleen op het bericht dat de pelletprijs ook omhoog gaat, wat dus niet het geval is voor deze winter.
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
Damn, nu wil ik ook graag het verbruik delen maar mijn WP houdt dat niet bij.
Ik kan het wel afleiden. Ik heb 3750 WP aan zonnepanelen in OW-opstelling die vermoedelijk 0,85kWh per WP opleveren. Dat geeft 3.188 kWh opbrengst. Netto verbruik ik 900 kWh per jaar dus mijn totale verbuik is ca 4.100 kWh waarvan 135W idle verbruik (1.183 kWh). Totale elektraverbruik minus idle verbruik is dan 2.917 kWh.
Ik schat dat de WP per jaar rond de 1.500 kWh verbruikt in een jaren 30 tussenwoning.
en nu ben ik wel benieuwd hoever de isolatie gaat bij jou. ik heb een gelijkaardige woning... nog extra te isoleren... voorlopig enkel 30 cm glaswol in dak
Muren beneden: Rc=4,5 - 5 (binnenisolatie PIR)
Vloer: Rc=2 (houten vloer met glaswol)
Keuken aanbouw, 9m2 dak+vloer Rc=2,5
Muren boven: Rc=2,5 (maar 1,2m hoog tot schuin dak)
Plat dak: 50% Rc=6, 50% Rc=2,5 (binnenisolatie)
Ramen beneden: drievoudig glas + kunstof kozijn, totale u-waarde < 1
Ramen boven: oud dubbelglas + kunstof

Woonkamer gecompartimenteerd door geïsoleerde muur met wandverwarming tussen woonkamer + gang + paar cm glaswol boven akoestisch ontkoppeld plafond. Totaal ca 30m2 wandverwarming in woonkamer van 25m2.
Ventilatie D

Totaal energieverlies bij -10 graden volgens warmteverliesberekening ca 3kW. WP 4,4 kW
Maximale toevoertemp 30 graden.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan