• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Is een hoogspanningscabine schadelijk voor de gezondheid?

Lid geworden
4 dec 2010
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
0
Vrienden van ons hebben een nieuw appartement gekocht in een nieuw appartementcomplex. Achteraf stellen ze nu vast dat er een hoogspanningscabine van 15.000 volt geplaatst wordt vlak onder hun appartement en juist onder de slaapkamers. Volgens diverse bronnen veroorzaakt een hoogspanningscabine magnetisch velden die niet-ioniserende stralingen veroorzaken die doorheen alle muren en beton gaan. De vraag is of deze stralingen schadelijk zijn voor de gezondheid en indien ja wat er moet gedaan worden om dit te voorkomen? Wie kan hier voor aansprakelijk gesteld worden?
 
Lid geworden
19 mrt 2008
Berichten
1.563
Waarderingsscore
1
Punten
0
menceyes wrote:
hoogspanningscabine van 15.000 volt

15 kV is middenspanning. In zeer veel grote gebouwen staat zo'n cabine.

menceyes wrote:
Volgens diverse bronnen veroorzaakt een hoogspanningscabine magnetisch velden die niet-ioniserende stralingen veroorzaken die doorheen alle muren en beton gaan. De vraag is of deze stralingen schadelijk zijn voor de gezondheid en indien ja wat er moet gedaan worden om dit te voorkomen?

Of ze schadelijk zijn, is nog niet bewezen. Indien er een duidelijk verband was tussen middenspanningscabines en gezondheid, dan zouden ze rond deze cabines al lang een "kooi van faraday" maken zodat er geen enkele magnetische invloed naar buiten toe is. Technisch heb je dergelijke cabines nodig. Als je vrienden ze niet onder hun slaapkamers willen, zullen ze moeten verhuizen.
 
G

Guest

Guest
[quote="Joro"

Of ze schadelijk zijn, is nog niet bewezen. [/quote]



En tegelijk kan het tegengestelde ook gezegd worden, het is ook niet bewezen dat ze onschadelijk zijn.

Asbest bv was jaren geleden ook veel gebruikt, tegenwoordig weet men ook wel beter.



Electro-smog is moeilijk te bewijzen, maar is volgens mij toch niet ideaal. Als ik de 3g verbinding van mijn laptop (van het werk) een groot deel van de dag laat openstaan in de camionette kom ik 's avonds thuis met bartstende hoofdpijn (meerdere malen uitgetest).

Dus da spul staat gewoon altijd af tot groot jolijt van mijnen baas :twisted:
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
Ik zou niet boven een 15kV transfopost willen slapen. Het is dan misschien geen 150kV, maar de afstand is dan ook wel een pak kleiner waardoor de EM velden een stuk groter zijn. Bovendien is ook de blootstellingstijd groot. De elektrische component is makkelijk af te schermen, de magnetische daarentegen niet.

Het effect op de gezondheid zal zeker niet heel groot zijn, anders was het al verboden. Er zijn wel studies die toch een hogere kans op leukemie lijken te voorspellen bij mensen onder hoogspanningslijnen, dus volledig onschadelijk is het zeker niet.
 
Lid geworden
4 dec 2010
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij vragen ons af waarom ze de "Kooi van Faraday" uitgevonden hebben als "Joro" beweert dat de magnetische velden van Hoogsapnningscabines niet schadelijk zijn! Ze zijn toch speciaal ontworpen om schadelijke gevolgen voor de gezondheid te voorkomen van HS-cabines!!!
 
Lid geworden
19 mrt 2008
Berichten
1.563
Waarderingsscore
1
Punten
0
menceyes wrote:
Wij vragen ons af waarom ze de "Kooi van Faraday" uitgevonden hebben

Kooien van Faraday worden bijvoorbeeld standaard gebruikt bij operatiekwartieren of andere ruimtes waarbij je elke magnetische invloed wil uitsluiten.

menceyes wrote:
als "Joro" beweert dat de magnetische velden van Hoogsapnningscabines niet schadelijk zijn!

Dat beweert Joro helemaal niet.

menceyes wrote:
Ze zijn toch speciaal ontworpen om schadelijke gevolgen voor de gezondheid te voorkomen van HS-cabines!!!

Neen hoor. Ik heb nog nooit een Kooi van Faraday rond een HS-cabine zien maken.
 
Lid geworden
15 jul 2009
Berichten
1.350
Waarderingsscore
0
Punten
0
weet ik van mannen die Masten plaatsen.



de schade die uw GSMtoestel meebrengt is 10 keer slechter.als bvb 10 GSM masten.



reden zou zijn

uw GSM moet alle masten die passeren in den omtrek opvangen.



terwijl bvb 1 mast slechts een paar punten straling uitstraalt.

en dat gaat zelfs nog verbeteren aangezien er meer masten komen die minder uitstralen.

maar er komen er wel meer.

zodanig dat de mensen er minder last van gaan hebben



wat betreft wonen onder een hoogspanningspaal zou ik nu niet weten hoe of wat.



maar in de buurt van en kabine valt da volgens mij zeer goed mee.

anders zouden ze niet in een appartementsgebouw zijn.



kzou eerder mijnen GSM weggooien dan als boven een kabine te wonen
 
Lid geworden
12 apr 2007
Berichten
331
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als die cabine dan onder hun slaapkamer ligt hebben ze er gratis vloerverwarming bij.



Hoewel 15kV nu ook weer niet zoveel warmte produceert
 
Lid geworden
16 dec 2010
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
0
@ topicstarter: ik denk dat we kunnen besluiten dat uw vrienden geen vrees moeten hebben in het Eyckenbos :eek:
 

tad

Lid geworden
14 jan 2009
Berichten
246
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als ze toch schrik moesten hebben kunnen ze een metalen plaat of folie leggen onder hun vloerbekleding leggen die ze aarden.
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
Even toch nog ... enkele technische bedenkingen.



De vrees voor deze HS post is ongegrond , dezelfde vrees zou men immers dienen te hebben als men in dit gebouw een zware 3 * 400 Volt aansluiting zou hebben.



1. De transfo op zich zal ofwel een oliehoudende transfo zijn ... en dan is zijn boddy an sich een kooi van faraday. Indien het om een droge transfo zou gaan (wat ik niet vermoed) , deze worden in 90 % van de gevallen omkast met een metalen omkasting.



2. de magnetische velden rond de geleiders (die bij HS lijnen een rol spelen) zijn stroomafhankelijk. In dit geval dus enkel afhankelijk van het verbruik van dit ene flatgebouw ... eigenlijk zijn deze magnetische velden er bij een 3 * 400 volt ook , de stromen zijn hier immers veel groter ...

Het zal verder wel zo zijn dat de transfo tijdens de "slaapuren" slechts op een zeer beperkt vermogen actief zal zijn ...



Indien je onder een HS lijn zou slapen van 380 KV via dewelke de energie van de franse kerncentrales verdeeld worden over europa ... (want die fransen produceren op den duur voor iedereen) zou ik me zorgen maken.



Er valt natuurlijk wel iets te zeggen over geluidsoverlast ... deze transformatoren maken lawaai , ook bij nullast ...

Op warmtewinsten zou ik niet rekenen ... de transfo-ruimtes zijn meestal uitgerust met ventilatoren (die dan ook weer wat lawaai kunnen maken ...)



k.b.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan