• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Is een aanrijdbeveiliging voor laadpalen verplicht in particuliere woning?

Sceppi

Lid
Lid geworden
22 mei 2015
Waarderingsscore
4
Punten
18
Er wordt bij mij thuis een laadpaal geinstalleerd door mijn werkgever. Deze zal komen naast de oprit op een paal.
De installateur liet weten dat ik een aanrijdbeveiliging (voor de keuring) moet voorzien voor deze laadpaal, bv. een biggenrug of een verankerde paal (zo een geel zwarte). Een biggenrug is niet mogelijk wegens kiezels op de oprit en zo een geel zwarte paal voor mijn voortuin zie (esthetisch) echt niet zitten.

Het is de eerste keer dat ik iets hoor van een aanrijdbeveiliging voor particuliere laadpalen. Is dit werkelijk verplicht in particuliere woningen? Ik ben dit nu werkelijk nog nooit tegengekomen. Voor bedrijven kan ik dit nog wel begrijpen. Staat dit ergens in de wetgeving (bv. AREI)?

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.134
Punten
113
Is inderdaad verplicht. Een grote bloempot is ook een beveiliging.
B kan je de regelgeving hieromtrent doorgeven?
Iedereen vraagt voor zenne hof nen laadpaal.
Ofwel tegen de gevel ofwel vrijstaand ... maar dan zet ik daar meestal een haag achter.
Maar een haag houdt geen wagen tegen, ook zo'n biggenrug ( of zoals wij zeggen liggende agent) niet en bij die beveiligingspalen ???
Om die 2 ton te laten stoppen zonder verdere schade ?? Dat zijn er serieuse zenne.

BCelektrotechniek

Actief Lid
Lid geworden
20 mei 2007
Waarderingsscore
81
Punten
28
Gat in de markt (of arei). Men spreekt van aanrijdbeveiliging, niet van vorm of type of gewicht. Dus dat mag gerust ook zo een grote bloembak zijn in cortenstaal of beton of ... . Hoofdstuk 7.22 - IEC60364-7-722

Laatst bewerkt:

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
1.901
Punten
113
Onderafdeling 7.22.5.1. Uitwendige invloeden

De laadinrichting wordt beschermd tegen de te verwachten uitwendige invloeden van de ruimte waarin de laadinrichting wordt geplaatst.
Als de laadinrichting in open lucht wordt geïnstalleerd, beschikt het materieel over een beschermingsgraad van ten minste IP44. Ter aanvulling op de maatregelen tegen de te verwachten uitwendige invloeden, worden er bijkomende maatregelen getroffen ter bescherming tegen mechanische belastingen veroorzaakt door elke redelijkerwijs te verwachten aanrijding.
Het is geformuleerd dat het risico nogal vrij in te schatten is.

IEC 60364 is niet wettelijk verplicht en is in harmonisatieproces met AREI.

@Sceppi is het niet ook aan de werkgever (of zijn EV laad-aanbieder) om ook dit in orde te brengen?

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
5.993
Punten
113
Lader hoog hangen is ook aanrijbeveiliging

Tom DV

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Waarderingsscore
401
Punten
83
Hier op het werk hebben ze onlangs 5 laadpalen geplaatst in het midden van de parking. Telkens op het middelpunt van vier parkingplaatsen. Je kan gewoon tussen de palen door rijden. (Of er tegen) Nergens een aanrijbeveiliging. Het is een afgesloten parking enkel toegankelijk met een badge en enkel voor personeel. (Overheid)
Screenshot_20230909_160831_Acrobat for Samsung~3.jpg

Laatst bewerkt:

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
1.901
Punten
113
Lader hoog hangen is ook aanrijbeveiliging
En volgens mij ook een bordje erbij zetten met het opschrift "verboden tegen de laadpaal aan te rijden"
Klinkt ridicuul maar ik ben niet aan het zwansen!

In de tekst hierboven van het arei zijn de termen "maatregelen" en "redelijkerwijs" enorm breed in te vullen.
"Signalisatie en waarschuwingen" komen in de preventiehiërarchie weliswaar op de laatste plaats, maar ze staan er wel in als maatregel.

Signalisaties trouwens nog al gebruikt om zaken door de arei-keuring te krijgen:
Lastschakelaar met een te laag inschakelvermogen voor de kortsluitstroom die op dat punt kon voorkomen. Afgekeurd.
Etiketje bijgeplakt: "verboden in te schakelen onder spanning" --> goedgekeurd
Altijd goed om, wanneer je een keurder begeleidt, een Dymo bij te hebben

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.235
Punten
113
Hier op het werk hebben ze onlangs 5 laadpalen geplaatst in het midden van de parking. Telkens op het middelpunt van vier parkingplaatsen. Je kan gewoon tussen de palen door rijden. (Of er tegen) Nergens een aanrijbeveiliging. Het is een afgesloten parking enkel toegankelijk met een badge en enkel voor personeel. (Overheid)
Bekijk bijlage 96842
Gekeurd? Opmerkingen?

Tom DV

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Waarderingsscore
401
Punten
83
Daar ga ik wel van uit dat dit gekeurd is. Dat risico gaan ze hier niet lopen. Of er dan opmerkingen op staan kan ik niet op antwoorden.

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
1.901
Punten
113
Ok dat verduidelijkt.

Wel weer jammer dat er een interpretatienota nodig is. Ipv het gewoon duidelijk te interpreteren in het AREI zelf te zetten.

Maar zijn er dan laders die niet minstens IK08 zijn?
De eerste paar die ik opzoek zijn al IK10...

Tom DV

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Waarderingsscore
401
Punten
83
Even opgezocht en de laadpalen van ecotap die geplaatst zijn bij ons hebben inderdaad ook IK10 en zijn niet toegankelijk voor publiek.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.134
Punten
113
Oke
tis me al wat duidelijker en inderdaad bij de prive is dus een haag of zelfs een plantvak met bodembedekkers een hindernis en voldoende om er niet tegen te rijden.

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
1.901
Punten
113
Net even een paar merken opgezocht:
Alfen: IK10
Schneider: IK10
Smappee: IK10
Ecotap (volgens @Tom DV ): IK10
Besen: IK10
Wallbox: IK08

De eis van IK08, opdat je géén aanrijbeveiliging moet plaatsen, wordt dus door courante producten gemakkelijk gehaald en meestal ruim (*) overstegen.

Het hele punt van aanrijbeveiliging lijkt me een non-issue??

(*) ter referentie:
IK08 komt overeen met een impactenergie van 5 Joule
IK10 komt overeen met een impactenergie van 20 Joule

Laatst bewerkt:

Sceppi

Lid
Lid geworden
22 mei 2015
Waarderingsscore
4
Punten
18

@Sceppi is het niet ook aan de werkgever (of zijn EV laad-aanbieder) om ook dit in orde te brengen?
Werkgever voorziet een bepaald pakket waarin een aantal standaard zaken in zit (oa. x meter kabel, max 1 boring, etc...). Aanrijdbescherming zit daar niet bij en is dus persoonlijk te voorzien.

Laadpaal die men gaat plaatsen is IK10 (Alfen) en zal niet publiek toegankelijk zijn.
Met andere woorden: Met dit document van de FOD kan ik aantonen dat er geen bijkomende berschermingsmaatregelen noodzakelijk zijn?

@Fluvius : Is dit document ergens online officieel gepubliceerd? Kon dit niet meteen terugvinden

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
1.901
Punten
113

Werkgever voorziet een bepaald pakket waarin een aantal standaard zaken in zit (oa. x meter kabel, max 1 boring, etc...). Aanrijdbescherming zit daar niet bij en is dus persoonlijk te voorzien.
Zit keuring er bij in?
Laadpaal die men gaat plaatsen is IK10 (Alfen) en zal niet publiek toegankelijk zijn.
Met andere woorden: Met dit document van de FOD kan ik aantonen dat er geen bijkomende berschermingsmaatregelen noodzakelijk zijn?
Ja.
@Fluvius : Is dit document ergens online officieel gepubliceerd? Kon dit niet meteen terugvinden
Ja de rechtstreekse link zou handig zijn.

Sceppi

Lid
Lid geworden
22 mei 2015
Waarderingsscore
4
Punten
18

Zit keuring er bij in?
Keuring is inbegrepen, maar in geval herkeuring nodig is omdat aanrijdbescherming niet in orde is is de herkeuring op mijn kosten. Bloembak is inderdaad een mogelijkheid (werd ook bevestigd door de installateur), maar als nu blijkt dat voor huishoudens dergelijke bescherming niet noodzakelijk is wil ik dit toch wel meegeven aan de installateur

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Waarderingsscore
832
Punten
93
Even los van het puur juridische, overschat niet wat een IK normering effectief bied aan 'bescherming'. Zonder diep in te gaan in de dynamica van een impact:

Een voertuig met massa m van 1500kg en een snelheid v van 3,6km/u (1m/s) heeft een kinetische energie Ekin= (m*v²)/2 = (1500*1²)/2 = 750 joule

Kort gezegd, bij vrijwel iedere snelheid waarmee een auto tegen zo'n paal rijd zal de energie die daarmee gepaard gaat meer zijn dan waartegen de paal volgens de IK bestand is. Als je dus denkt dat de kans reëel is dat er ooit iemand tegen die paal gaat rijden is het aan te raden om toch iets van voorzorg te nemen om de paal te beschermen tegen zo een aanrijding.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan