Voor zonwering zou je het nog kunnen gebruiken.
Voor slim samenwerken energie staat het meeste nog in zijn kinderschoenen. Er wordt al hoog van de toren geblazen door veel recente systemen maar vaak blijft het toch beperkt tot een contactje dat ze kunnen sluiten.
Inbraakbeveiliging laat je ofwel door een alarmfirma met meldkamer doen, of je kan tijdens je afwezigheid een staanlamp van een tijdsklokje voorzien of zo bij wijze van aanwezigheidssimulatie.
Een "alles uit"-knop is zeer handig, maar je bespaart nooit de extra investering uit door een lamp te doven.
Ik plaats graag domotica, meestal Niko Home Control of Qbus, maar voor mij is het toch vooral een comfortgegeven. Uiteraard zou ik graag tegen mijn (potentiële) klanten kunnen zeggen dat het een wonderbaarlijke geldbesparing tot gevolg heeft, maar dat is het niet. En de merken die dat wel beloven, die moet je dan maar eens vragen om concrete programmeervoorbeelden. Opgelet, met doe-het-zelfoplossingen (genre openhab, zaken op raspberry laten draaien) kan je héél veel doen dat met kant-en-klare systemen niet kan, maar je moet dit dan wel frequent zelf onderhouden en updaten. Heel leuk als het je hobby is om 's avonds nog eens wat aan je programmering te zitten sleutelen, maar niet als je gewoon wil dat de boel werkt.
Wàt je kan sturen hangt vooral af van merk tot merk. Een voorbeeld: met Niko Home Control kan je Daikin-airco's bedienen. Bij mij is het dan zo in de zomer: indien het in de slaapkamer warmer is dan 24° en het raam is dicht en we zijn niet op verlof en er is voldoende injectie van de zonnepanelen, dan gaat de airco al draaien (tot het er koel genoeg is of er geen injectie meer is). Nog zo eentje: als het in de zomer buiten kouder wordt dan 21° en het is in de living warmer dan 21° en het is voor 23h dan gaan de veluxen boven open (om wat tocht te creëren).
Waarom dan wel domotica?
- Als je met meer architecturale verlichting gaat werken, dus meer dan "wat dimbare spotten of een centraal armatuur per kamer". Vaak heb je tegenwoordig open eet/leef/kookruimtes, waar je al snel 8 lichtkringen wil gaan dimmen. Je kan dan, in plaats van een verwarrende hoop schakelaars, gewoon 1 schakelaar hangen met je meest gebruikte sfeer, en de rest via touch screen of app bedienen - een sfeer "eten", een sfeer "avond", een sfeer "boekske lezen"... Als je een geluidssysteem van Sonos of Bose hebt kan je dan ook je geluid in de sferen steken.
- Je kan bij Home Control je videofoon op hetzelfde scherm laten toekomen waar je je elektriciteit op bedient.
- Je kan allerhande automatiseringen programmeren, bijvoorbeeld voor rolluiken en buitenverlichting, en je kan deze dan ook manueel overbruggen.
- Je kan allerhande meldingen op dat scherm laten toekomen. Voorbeeld: als je de woning verlaat en er staat nog een raam open, kan je daar (mits raamcontacten geïnstalleerd) melding van krijgen.
- Dan misschien toch uit de hoek van "energie": je kan bijvoorbeeld een melding krijgen als je met een hoog verbruik zit, of met een hoge injectie.
- Nog een voorbeeldje: bijvoorbeeld een berging of dressing met schuifdeur met magneetcontact: als de deur langer dan 1 uur open staat gaat het licht automatisch uit. Ook hier weer: wel handig om niet onnodig te verbruiken, maar zelfs als het licht zou blijven branden gaat het geen honderden euro's kosten... dus op zich niet dè reden om domotica te kiezen.
- Luiheid: op den duur sta je niet meer op uit je zetel om je licht aan te doen maar neem je je gsm.
- Gerustheid: op reis vertrokken en niet zeker of je licht uit is? Even kijken op de gsm...
- Toegang: eventueel sturing van hek of poort via domotica, met controle of de toegang open of dicht is: handig om iemand binnen te laten...
- Verwarmingssturing is enkel interessant met radiatoren, vloerverwarming is te traag. Met radiatoren kan je dan bvb je radiator afzetten als het raam open staat, of tijdens de vakantie alles een paar graden minder zetten.
Ik denk dat je voor elk merk wel een zekere leercurve hebt qua programmeren. Bij Niko vind ik het wel handig dat je als eindgebruiker heel makkelijk en intuïtief sferen kan wijzigen (ook de namen en dergelijke) in de app.
Hoewel het plaatsen van domotica allemaal spielerei lijkt vind ik een goede begeleiding toch wel aangewezen, ik heb al genoeg enthousiaste doe-het-zelvers installaties weten aanleggen waar een kat haar jongen niet in terugvindt; die willen per se alles showen wat dat ding kan... en hun partners en kinderen kunnen geen licht aansteken

Vergeet ook die zaken van "3x drukken voor dit, 7x drukken voor dat"... op de duur kan je een lijst naast je schakelaars gaan hangen.
Domotica is dus vooral comfort en vereenvoudigen van complexe sturingen, maar voor het vereenvoudigen van energiesturingen staat dit nog grotendeels in zijn kinderschoenen. Voorzie, zelfs in een rijhuis, een budget van rond de 10000-20000€ meer voor domotica, een beetje te zien hoeveel je wil gaan dimmen en wat je allemaal wil gaan sturen.
Ik denk niet dat domotica een meerwaarde is voor de verkoop, toch niet als je pas binnen goed 20 jaar of meer denkt te verkopen: dan zal de koper mogelijk al gaan denken "als daar iets kapot gaat val ik in de grote kosten". Vandaar dat ik mij meestal hou bij merken of standaarden die al jaren hun kwaliteit en duurzaamheid bewezen hebben zoals Niko en Qbus. Niko heeft na 25 jaar uiteindelijk ook zijn vorig systeem moeten uitfaseren, gelukkig na jarenlange communicatie hierover tijdens dewelke je nog kon uitbreiden... Maar toen Nikobus ontstond was er zelfs nog maar nauwelijks sprake van GSM, laat staan smartphone. Maar wie dus zo 'n woning up-to-date wil krijgen staat wel voor een paar duizend euro kosten. Qbus, KNX en dergelijke bouwen wel verder op hun bestaande systeem, vaak met bepaalde bovenliggende lagen, die voor mij technisch niet altijd even elegant samenwerken maar daar merk je normaal als klant weinig van.
Bedenk dus eerst wat je zou willen automatiseren, wat je handig zou vinden en hoe je je woning gaat inrichten en sturen. Bekijk dan eens welk budget je er voor over hebt.
Als je enkel je zonweringen wil gaan sturen ifv zonlicht, en met drukknoppen en eventueel astroklok, dan kan je veel goedkoper met een Logo van Siemens werken dan met een toegepast domoticasysteem.