• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Is domotica wel iets voor ons?

Lid geworden
17 jan 2008
Waarderingsscore
1
Punten
3
Is domotica wel iets voor ons?
Dat is de vraag die wij ons al regelmatig gesteld hebben.

Situatieschets: we hebben een rijwoning (BJ 1960) gekocht die we stevig zullen renoveren (IER). Ons doel is om de woning naar de 21ste eeuw te brengen op vlak van isolatie, alsook qua technieken.

De elektrische installatie zullen we volledig vernieuwen, dus dit ligt volledig open, maar we vragen ons af wat wijsheid is.
We zijn geen dinosaurussen op het vlak van technologie, maar we hebben ook geen programmeerkennis. En ik heb het gevoel dat dat laatste wel enigszins belangrijk is als je kiest voor domotica.

De redenen waarom domotica ons toch zou kunnen aanspreken:

• Zonwering die automatisch in werking treedt bij bepaalde temperaturen/ zonsterkte
  • Zonnepanelen, warmtepomp, ventilatiesysteem, laadpaal, boiler, thuisbatterij, … die op een slimme manier met elkaar samenwerken zodat er op een efficiëntere manier met energie wordt omgesprongen
  • Inbraakbeveiliging
Bestaat er een mogelijkheid om je woning te automatiseren met een systeem dat gebruiksvriendelijk (lees: makkelijk configureerbaar voor de gemiddelde burger), degelijk en betrouwbaar is en daarenboven prijs-kwaliteit te verantwoorden is?

Welke systemen zijn aan te raden voor ons?

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.515
Punten
113
Voor zonwering zou je het nog kunnen gebruiken.
Voor slim samenwerken energie staat het meeste nog in zijn kinderschoenen. Er wordt al hoog van de toren geblazen door veel recente systemen maar vaak blijft het toch beperkt tot een contactje dat ze kunnen sluiten.
Inbraakbeveiliging laat je ofwel door een alarmfirma met meldkamer doen, of je kan tijdens je afwezigheid een staanlamp van een tijdsklokje voorzien of zo bij wijze van aanwezigheidssimulatie.

Een "alles uit"-knop is zeer handig, maar je bespaart nooit de extra investering uit door een lamp te doven.

Ik plaats graag domotica, meestal Niko Home Control of Qbus, maar voor mij is het toch vooral een comfortgegeven. Uiteraard zou ik graag tegen mijn (potentiële) klanten kunnen zeggen dat het een wonderbaarlijke geldbesparing tot gevolg heeft, maar dat is het niet. En de merken die dat wel beloven, die moet je dan maar eens vragen om concrete programmeervoorbeelden. Opgelet, met doe-het-zelfoplossingen (genre openhab, zaken op raspberry laten draaien) kan je héél veel doen dat met kant-en-klare systemen niet kan, maar je moet dit dan wel frequent zelf onderhouden en updaten. Heel leuk als het je hobby is om 's avonds nog eens wat aan je programmering te zitten sleutelen, maar niet als je gewoon wil dat de boel werkt.
Wàt je kan sturen hangt vooral af van merk tot merk. Een voorbeeld: met Niko Home Control kan je Daikin-airco's bedienen. Bij mij is het dan zo in de zomer: indien het in de slaapkamer warmer is dan 24° en het raam is dicht en we zijn niet op verlof en er is voldoende injectie van de zonnepanelen, dan gaat de airco al draaien (tot het er koel genoeg is of er geen injectie meer is). Nog zo eentje: als het in de zomer buiten kouder wordt dan 21° en het is in de living warmer dan 21° en het is voor 23h dan gaan de veluxen boven open (om wat tocht te creëren).

Waarom dan wel domotica?
- Als je met meer architecturale verlichting gaat werken, dus meer dan "wat dimbare spotten of een centraal armatuur per kamer". Vaak heb je tegenwoordig open eet/leef/kookruimtes, waar je al snel 8 lichtkringen wil gaan dimmen. Je kan dan, in plaats van een verwarrende hoop schakelaars, gewoon 1 schakelaar hangen met je meest gebruikte sfeer, en de rest via touch screen of app bedienen - een sfeer "eten", een sfeer "avond", een sfeer "boekske lezen"... Als je een geluidssysteem van Sonos of Bose hebt kan je dan ook je geluid in de sferen steken.
- Je kan bij Home Control je videofoon op hetzelfde scherm laten toekomen waar je je elektriciteit op bedient.
- Je kan allerhande automatiseringen programmeren, bijvoorbeeld voor rolluiken en buitenverlichting, en je kan deze dan ook manueel overbruggen.
- Je kan allerhande meldingen op dat scherm laten toekomen. Voorbeeld: als je de woning verlaat en er staat nog een raam open, kan je daar (mits raamcontacten geïnstalleerd) melding van krijgen.
- Dan misschien toch uit de hoek van "energie": je kan bijvoorbeeld een melding krijgen als je met een hoog verbruik zit, of met een hoge injectie.
- Nog een voorbeeldje: bijvoorbeeld een berging of dressing met schuifdeur met magneetcontact: als de deur langer dan 1 uur open staat gaat het licht automatisch uit. Ook hier weer: wel handig om niet onnodig te verbruiken, maar zelfs als het licht zou blijven branden gaat het geen honderden euro's kosten... dus op zich niet dè reden om domotica te kiezen.
- Luiheid: op den duur sta je niet meer op uit je zetel om je licht aan te doen maar neem je je gsm.
- Gerustheid: op reis vertrokken en niet zeker of je licht uit is? Even kijken op de gsm...
- Toegang: eventueel sturing van hek of poort via domotica, met controle of de toegang open of dicht is: handig om iemand binnen te laten...
- Verwarmingssturing is enkel interessant met radiatoren, vloerverwarming is te traag. Met radiatoren kan je dan bvb je radiator afzetten als het raam open staat, of tijdens de vakantie alles een paar graden minder zetten.

Ik denk dat je voor elk merk wel een zekere leercurve hebt qua programmeren. Bij Niko vind ik het wel handig dat je als eindgebruiker heel makkelijk en intuïtief sferen kan wijzigen (ook de namen en dergelijke) in de app.

Hoewel het plaatsen van domotica allemaal spielerei lijkt vind ik een goede begeleiding toch wel aangewezen, ik heb al genoeg enthousiaste doe-het-zelvers installaties weten aanleggen waar een kat haar jongen niet in terugvindt; die willen per se alles showen wat dat ding kan... en hun partners en kinderen kunnen geen licht aansteken :p Vergeet ook die zaken van "3x drukken voor dit, 7x drukken voor dat"... op de duur kan je een lijst naast je schakelaars gaan hangen.

Domotica is dus vooral comfort en vereenvoudigen van complexe sturingen, maar voor het vereenvoudigen van energiesturingen staat dit nog grotendeels in zijn kinderschoenen. Voorzie, zelfs in een rijhuis, een budget van rond de 10000-20000€ meer voor domotica, een beetje te zien hoeveel je wil gaan dimmen en wat je allemaal wil gaan sturen.
Ik denk niet dat domotica een meerwaarde is voor de verkoop, toch niet als je pas binnen goed 20 jaar of meer denkt te verkopen: dan zal de koper mogelijk al gaan denken "als daar iets kapot gaat val ik in de grote kosten". Vandaar dat ik mij meestal hou bij merken of standaarden die al jaren hun kwaliteit en duurzaamheid bewezen hebben zoals Niko en Qbus. Niko heeft na 25 jaar uiteindelijk ook zijn vorig systeem moeten uitfaseren, gelukkig na jarenlange communicatie hierover tijdens dewelke je nog kon uitbreiden... Maar toen Nikobus ontstond was er zelfs nog maar nauwelijks sprake van GSM, laat staan smartphone. Maar wie dus zo 'n woning up-to-date wil krijgen staat wel voor een paar duizend euro kosten. Qbus, KNX en dergelijke bouwen wel verder op hun bestaande systeem, vaak met bepaalde bovenliggende lagen, die voor mij technisch niet altijd even elegant samenwerken maar daar merk je normaal als klant weinig van.

Bedenk dus eerst wat je zou willen automatiseren, wat je handig zou vinden en hoe je je woning gaat inrichten en sturen. Bekijk dan eens welk budget je er voor over hebt.
Als je enkel je zonweringen wil gaan sturen ifv zonlicht, en met drukknoppen en eventueel astroklok, dan kan je veel goedkoper met een Logo van Siemens werken dan met een toegepast domoticasysteem.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.235
Punten
113
@Stefaan Van Slycken , ken jij een domotica systeem datbzonnewering goed aanstuurt, door de verschillende seizoenen? rekeninghouden met zonneinstraling (per gevel best) temp binnen en buiten …

ik nog niet

@TS zeker alle lampen, drukknoppen, zonnewering.… 1 op 1 verbinden met de schakelkast dan kan je later nog altijd omschakelen
succes met je keuze

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.515
Punten
113
@stefan: als je bedoelt: min of meer traploos, in functie van gevel en binnen- en buitentemperatuur? Technisch kan het volgens mij, met thermostaat per ruimte, lichtmeting,... en voor tertiair wordt dat wel al toegepast, maar of dat qua kost de moeite is voor residentieel? Als het gevraagd wordt bij mij ga ik eerder in de richting van: buitenthermostaat, eventueel lichtcel of timer, en dan de zonwering in functie daarvan laten zakken of stijgen, en dan afhankelijk van type zonwering (screens, luifels, rolluiken) werken met open/dicht of tussenstanden.

Lid geworden
17 jan 2008
Waarderingsscore
1
Punten
3
@TS zeker alle lampen, drukknoppen, zonnewering.… 1 op 1 verbinden met de schakelkast dan kan je later nog altijd omschakelen
succes met je keuze

Heb je het dan over teleruptoren?
Wordt er vandaag de dag eigenlijk nog vaak gekozen voor een klassieke elektrische installatie?

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.515
Punten
113
Ja hoor, er wordt nog vaak gekozen voor klassieke installatie. Je hoeft je niet "te min" te voelen daardoor ;-)
Eerlijk gezegd merk ik ook dat installaties met teleruptoren bijna nooit naar domotica omgebouwd worden. Na enkele jaren is de klant het gewoon zoals het werkt, en gaat hij geen duizenden euro's meer uitgeven aan de ombouw.

Thorgal

Gewaardeerd lid
Lid geworden
2 mrt 2007
Waarderingsscore
136
Punten
63
De vraag is dus vooral of je wil automatiseren, wat je wil automatiseren en hoever je daar wil in gaan.
Als je een avondje TV wil kijken, je sluit de gordijnen met de hand, doet overal het licht uit, behalve die paar accentlampen, zet de thermostaat wat langer op comfort mode, zet de TV aan ... of je wil een avondje TV kijken en dat alles gebeurt vanzelf. (Ik weet het, zo'n stereotiep voorbeeld.)

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
2.165
Punten
113
Ja hoor, er wordt nog vaak gekozen voor klassieke installatie. Je hoeft je niet "te min" te voelen daardoor ;-)
idd
Eerlijk gezegd merk ik ook dat installaties met teleruptoren bijna nooit naar domotica omgebouwd worden. Na enkele jaren is de klant het gewoon zoals het werkt, en gaat hij geen duizenden euro's meer uitgeven aan de ombouw.
ik ben de uitzondering dan, moest ik geld hebben was alles hier nu NHC... De kast aanpassen ca va nog van prijs, maar de druppel zijn de knoppen/schakelaars die hier overal staan... alleen daarvoor al heb ik een paar 1000 euro nodig, en dat wil ik er niet aan geven...

Ik kan nu doen met mijn installatie wat ik wil, automatisatie is leuk, maar daar ga ik niet nog eens 6K uitgeven...

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
2.772
Punten
113
ken jij een domotica systeem datbzonnewering goed aanstuurt, door de verschillende seizoenen? rekeninghouden met zonneinstraling (per gevel best) temp binnen en buiten …
Loxone doet dit.
In je schakelaars zit een temperatuursensor.
Je hebt wel een weerstation nodig om zonneschijn te meten. Je locatie en de orientatie van de ramen ingeven: dan berekent loxone wanneer de zon van je ramen is.

Thorgal

Gewaardeerd lid
Lid geworden
2 mrt 2007
Waarderingsscore
136
Punten
63
Ik kan nu doen met mijn installatie wat ik wil, automatisatie is leuk, maar daar ga ik niet nog eens 6K uitgeven...
Gosh. Dat is zo'n instelling van de mensen.
€ 1 000 voor een smartphone, en die alle 3 jaar vervangen. Sommigen doen dat.
€ 40 000 voor een auto, waar je nog geen half jaar (of 200 000 km aan 50 km/h) mee rijdt. Velen vinden dat aanvaardbaar.
Elk jaar een nieuwe garderobe ... ;-) heel veel doen dat.
Om één of andere reden willen we niet dat de elektrische installatie in onze woning wordt ge-updated. Maar hetzelfde geld voor onze home LAN. Wie heeft er al z'n Cat5 al uit de muur gehaald en vervangen door Cat7.
Enfin, 't is maar omdat die installatie minder mobiel is, dat we ook weigeren van ze te updaten.

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
2.165
Punten
113
Gosh. Dat is zo'n instelling van de mensen.
€ 1 000 voor een smartphone, en die alle 3 jaar vervangen. Sommigen doen dat.
€ 40 000 voor een auto, waar je nog geen half jaar (of 200 000 km aan 50 km/h) mee rijdt. Velen vinden dat aanvaardbaar.
Elk jaar een nieuwe garderobe ... ;-) heel veel doen dat.
Om één of andere reden willen we niet dat de elektrische installatie in onze woning wordt ge-updated. Maar hetzelfde geld voor onze home LAN. Wie heeft er al z'n Cat5 al uit de muur gehaald en vervangen door Cat7.
Enfin, 't is maar omdat die installatie minder mobiel is, dat we ook weigeren van ze te updaten.
prioriteiten stellen hé. Die smartphone & wagen die je aanhaalt, die gebruik ik 80% professioneel denk ik. Dus die brengen mij geld op... De domotica installatie kost mij geld, en gaat me bitter weinig opbrengen ;).

Kabels uit de muur halen, daar heb je niks aan. Waarom moet het allemaal sneller gaan. 100mbit is voor mij voldoende snel hoor :). Zelfs als onze pubers aan het gamen zijn heb ik nog nooit last gehad van de snelheid van ons intern netwerk op cat5E.

Dus op het moment dat er hier 50k op de spaarrekening staat zal de keuze gemaakt worden om de installatie te "updaten". Hopelijk voor Niko beslist om de huidige versie niet meer te ondersteunen :), maar tot dan zullen het toch teleruptoren zijn ;)

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.515
Punten
113
Ik heb het misschien wat verkeerd geformuleerd: de meeste klanten vinden al die extra mogelijkheden inderdaad wel plezant, maar ze willen/kunnen er het extra geld niet meer aan geven voor het extra comfort. En - zeker met een bestaande sturing die enkel lichten en eventueel screens bestuurt - is er niks economisch of ecologisch toe te voegen. Tja, ok, zonlicht buiten houden, maar zet uw screens of rolluiken dan al een eind dicht voor je naar je werkt vertrekt...

Wat betreft "huidige versie niet meer ondersteunen": de technologie gaat inderdaad zeer snel vooruit, maar ik denk niet dat Niko binnen de 10 jaar gaat beslissen om NHC af te bouwen... En om je gerust te stellen: wie een "oude" controller had en op eigen vraag de installatie wou laten updaten (bvb voor sturing Sonos of zo) kon een nieuwe controller aankopen aan sterk verminderde prijs. En stilaan wordt de ondersteuning en updates voor Home Control 1 afgebouwd, en wie daar nog mee zit wordt ook zeer profijtig tot zelfs gratis van nieuwe materialen en programmering voorzien. Op dat gebied kunnen heel wat merken nog wat leren van Niko.
En die merken die nog maar scherp 10 jaar bestaan moeten daar niet al te hoog over van de toren blazen, over "nog steeds met al hun hardware compatibel zijn" ;-)

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Waarderingsscore
401
Punten
83
@Stefaan Van Slycken , ken jij een domotica systeem datbzonnewering goed aanstuurt, door de verschillende seizoenen? rekeninghouden met zonneinstraling (per gevel best) temp binnen en buiten …

ik nog niet

succes met je keuze
Ja ik ken er eentje, eigenlijk 2 speciaal gebouwd door de electriciens van dienst. Plaats delict: een school in Vilvoorde. en een flatgebouw in Brussel . Screens die te pas en te onpas in werking treden, screens op dezelfde gevel die allemaal een eigen leven leiden en de andere gevels er mee in sleuren. Screenmotoren die verbrand zijn. Screens die niet tijdig stoppen en als wapperende vlaggen erbij hangen of screens die hun eigen onderlat losrukken en dan volledig doorslaan. Lijst is niet beperkend. Dus ja het bestaat, neen het functioneert niet. Wij hadden gezegd dat het niet kon maarja .......... wat weet een screen-fabrikant nou van dat soort dingen iets af.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.235
Punten
113

ik nog niet

succes met je keuze
Ja ik ken er eentje, eigenlijk 2 speciaal gebouwd door de electriciens van dienst. Plaats delict: een school in Vilvoorde. en een flatgebouw in Brussel . Screens die te pas en te onpas in werking treden, screens op dezelfde gevel die allemaal een eigen leven leiden en de andere gevels er mee in sleuren. Screenmotoren die verbrand zijn. Screens die niet tijdig stoppen en als wapperende vlaggen erbij hangen of screens die hun eigen onderlat losrukken en dan volledig doorslaan. Lijst is niet beperkend. Dus ja het bestaat, neen het functioneert niet. Wij hadden gezegd dat het niet kon maarja .......... wat weet een screen-fabrikant nou van dat soort dingen iets af.
Deze systemen ken ik ook 😇😱

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.235
Punten
113
succes met je keuze

Heb je het dan over teleruptoren?
Wordt er vandaag de dag eigenlijk nog vaak gekozen voor een klassieke elektrische installatie?
Ja
ja, Vb bij SOD als er naar iedere € gekeken wordt

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.235
Punten
113
ken jij een domotica systeem datbzonnewering goed aanstuurt, door de verschillende seizoenen? rekeninghouden met zonneinstraling (per gevel best) temp binnen en buiten …
Loxone doet dit.
In je schakelaars zit een temperatuursensor.
Je hebt wel een weerstation nodig om zonneschijn te meten. Je locatie en de orientatie van de ramen ingeven: dan berekent loxone wanneer de zon van je ramen is.
Temperatuur alleen meten is meestal niet voldoende
lichtsterkte is ook belangrijk als je goed wil doen
en uiteraard een weerstation buiten, zeker ivm wind

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Waarderingsscore
1.073
Punten
113
Aan TS: ga eens op bezoek bij de demowoning van Loxone. Daar vind je alles wat je vraagt. De basis wordt door je elektricien voorgeprogrammeerd maar je kan vanuit de app heel eenvoudig regels toevoegen zonder kennis te hebben van code.

Er is al veel zinvol gezegd in dit topic maar er is slechts 1 iemand die kan beslissen in jouw plaats: jijzelf!

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.515
Punten
113

ik nog niet

succes met je keuze
We wijken enigszins af maar ik geloof u graag, en wellicht heeft het foutzoeken al 5x meer geld en tijd gekost dan het zou gekost hebben om dit van de eerste keer goed te doen. Om te beginnen moet je al zorgen dat je weet hoe vaak en hoe lang die motoren mogen draaien en ook zorgen dat je systeem voldoende vertraging heeft om niet alle twee minuten op en neer te gaan. Daar wordt de klant zot van. Dat is zowat hetzelfde met automatische werkvloerverlichting: ofwel ga je dat zodanig traag en traploos dimmen dat men niet merkt wat er gebeurt, ofwel schakel je het maximaal 2x per dag in en uit... En verder ook iets voorzien van diagnostiek, zodat als je klant bvb zegt "vorige vrijdag deden screen 3 en 5 weer raar", dat je dan kan opzoeken wat er gebeurd is. En eerlijk gezegd, een manuele override is ook niet slecht, sommige van die automatiseringen moeten omwille van energie-audit of voor het verkoopspraatje maar worden naderhand door de gebruikers liefst uitgeschakeld...
Maar screens die niet tijdig stoppen, motoren die verbranden... dat zou dan toch met de eindelopen van de motor zelf geregeld moeten worden? Maar ja, ik ken het project niet natuurlijk. Als je enkel rekent op een timer om iets mechanisch te gaan regelen dan neem je wel grote risico's. Steek er dan minstens een stroommeting tussen of zo...

Nu ja, dat een elektricien het soms eens negeert als een fabrikant zegt dat iets niet kan, valt ook te verklaren (al krijg ik meer te maken met installateurs dan fabrikanten): vaak wordt alles wat niet als standaard-installatie wordt beschouwd veiligheidshalve als "onmogelijk" aangeduid. Natuurlijk, voor een residentieel project kan je nog eens zeggen: "we gaan proberen wat dat geeft", voor een tertiaire aanbesteding moet je eigenlijk wel zorgen dat je op papier hebt dat de fabrikant het gebruik op deze of gene manier toelaat, anders krijg je vroeg of laat de bal teruggekaatst...

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
1.900
Punten
113
Ik heb voor mezelf ook al een aantal keer "gefilosofeerd" of ik nu in een hypothetische nieuwbouw domotica zou voorzien en in welke mate.
Als ik van alle soorten automatiseringen/functionaliteiten me de vragen stel:
- is het nodig?
- als ik het heb, zou ik er dan effectief gebruik van maken?
- als ik het heb en er gebruik van maak, is het dan de investering waard?

... en dan kom ik bijna altijd tot de conclusie dat ik geen(of nauwelijks) domotica zou voorzien

De reden die me dan nog het meeste gevoelsmatig pusht om toch in een bepaalde mate richting domotica te gaan, is een ietwat meer futureproof woonconcept. Binnen 10jaar is mijn woonbehoefte misschien niet meer dezelfde als vandaag. Binnen 10jaar verkoop ik misschiene mijn huis en zorgt het ontbreken van domotica misschien voor een minder aantrekkelijk gegeven voor kandidaat-kopers. Binnen 10 jaar zijn we weer verder geëvolueerd in onze klimaatverandering. Binnen 10jaar is de wetgeving weer anders.

Bijvoorbeeld verlichting. Ik kom een kamer binnen en doe het licht aan met de schakelaar aan de deur. Ik ga de kamer buiten en doe het licht weer uit. Klaar. In een slaapkamer eventueel een 2e schakelaar aan het bed.

Verwarming: tegenwoordig vloerverwarming, traag systeem, constante vraagtemperatuur. Geen integratie in domotica nodig.

Koeling: tijdens hittegolven met bv Airco. Je zet in het begin van de hittegolf je airco aan met een constante vraagtemperatuur en het ding zal zichzelf wel regelen en moduleren. Geen integratie in domotica nodig.

Ventilatie: continue ventilatie met eventueel verhoogd debiet bij verhoogd aanwezigheid door een CO2, vochtsensor, eigen aan ventilatiesysteem. Geen integratie in domotica nodig.

Zonnewering: dat is nog een twijfelgevalletje voor mij. Eigenlijk prima met de hand te doen. Ik doe momenteel de rolluiken allen 1-per-1 met de hand (mechanisch) toe om de zon buiten te houden bij een warme zomerperiode. Dat gaat maar is toch wel wat gedoe en zou wat "comfortabeler" mogen. Elektrische rolluiken/zonnewering zou al veel makkelijker zijn, en dan ook nog eens allen tezamen of in groepen te bedienen. Een zogenaamde "alles open" of "alles toe" functie. Maar voor mij hoeft dat niet echt automatisch open en toe te gaan door sensoren en een bepaalde logica.

Rookmelders, branddetectie: dat is een systeem dat autonoom en bedrijfszeker moet werken. Als de domotica en de spanning uitligt door een defect, mag dit niet geimpacteerd worden. Dus voor mij ook een zelfstandig systeem. Eventuele statusmelding naar een smart/domotica systeem is nice to have (bv een SMS'je als een rookmelder afgaat).

Inbraakbeveiliging/alarmsysteem: idem, moet autonoom en bedrijfszeker werken onafhankelijk van domotica/spanningsaanwezigheid. Eventueel een bijlkomende functionele layer voor statusmeldingen en camerabeelden etc, maar dat mag de werking van de basisfunctionele layer niet impacteren.

Demand side management, verbruikers inschakelen i.f.v. variabel energietarief (overschotten op de elek net) etc: ja dat staat nog in zijn kinderschoenen en daar zijn nog geen IEEE of IEC standaarden rond uitgewerkt. Dat gaat sowieso wat interconnectiviteit tussen toestellen en meters en het WWW vragen. Moeilijk om daar nu je domotica systeem al op te voorzien, als het al via domotica gaat gaan. Ik ga ervanuit dat dat niet lang gaat duren vooraleer dat ook via een draadloos/wifi protocol allemaal geinterconnecteerd kan worden ipv bedraad. Ik zie momenteel geen nut om dit als een "pro-argument" voor domotica af te vinken.

Ik denk dat als ik vandaag een nieuwbouw zou zetten, ik de verlichting (grotendeels) en zonnewering in ster naar de kast zou bedraden en daar met de wat intelligentere teleruptoren zou werken. Maar dat zou het ook zowat zijn, vermoed ik.

Domotica moet niet het doel op zich zijn. Maar het kan een middel zijn om een bepaald doel (comfortbehoefte) te bereiken. Ik ken toch meerdere huishoudens die zich daarin mispakken en een soort van overshoot hebben gedaan. Tijdens het bouwproces een ellenlange lijst van eisen en wensen, maar als ze er dan in gaan wonen... Heel wat verlichtingspunten met dimmers, RGB sturing etc, maar eens ze er in wonen en leven, hebben ze de kleur op wit en het niveau van verlichting ingesteld naar de gewenste waarde en blijven ze er vervolgens voor jaren vanaf. Of talloze meervoudige drukknoppen of van die Niko glazen touch LCD bedieningen waar de vrouw en de kinderen hun weg in verliezen en er vervolgens een papiertje onder geplakt is met aanwijzingen over hoe ze het moeten gebruiken.
Sja dan schiet het zijn doel voorbij natuurlijk he.

Voor mij begint het toch met eens goed na te denken over hoe je leeft en woont, wat jou behoeftes zijn, wat voor jou "must-haves" en "nice-to-haves" zijn, of je (jezelf kennende) na een jaar effectief alles nog gaat gebruiken zoals je je het op voorhand inbeeldt, of je zelf (en je gezinsgenoten!) niet gaan verzuipen in een bepaalde complexiteit, en hoeveel het mag kosten of het je waard is. Vervolgens neem je best het "simpelste" en meest "foolproof" systeem (KISS principe) dat deze behoefte invult.

Laatst bewerkt:

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan