• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Is dit normaal? Kabels die los uit de muur hangen...

Lid geworden
31 jul 2015
Berichten
12
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

Even een korte schets van het verhaal. Het gaat om een rijwoning die wij volledig gestript hebben.
Wij hebben een bevriende elektricien een volledige nieuwe elektrische installatie laten plaatsen.
Het slijpwerk hebben we zelf gedaan nadat hij alles uitgetekend had. Hij heeft dan de kabels geplaatst en daarna hebben wij alles zelf ingepleisterd.
Al van in het begin waren er problemen met afspraken, hij kwam niet opdagen en heeft er 6 maanden (80 werkuren) over gedaan.
Nu is het volgens hem af, maar er hangt op de 3 slaapkamers en in de leefruimte nog een kabel los uit de muur.
Wij hebben ondertussen onze factuur ontvangen maar willen dit nog niet betalen omdat het volgens ons niet af is.
Wij hebben hem hier al over aangesproken maar hij blijft beweren dat dit (zie foto) normaal is.

Wat is jullie mening hierover en is dit keuringswaardig?
Mvg
 

Bijlagen

  • IMG_1022[1].PNG
    IMG_1022[1].PNG
    661,5 KB · Weergaven: 10
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Kan je niet gewoon vragen wat de bedoeling is van die kabel, of daar nog stroom op staat, of je die mag afknippen . Misschien is het een geliquideerde kabel van vroeger? Vragen staat vrij en vermits je met de man bevriend bent kan dat geen probleem zijn toch ?

Bevriende elektrieker, waarschijnlijk in het zwart en geen aangenomen werk. Anders zou hij verantwoordelijk zijn voor de goedkeuring van de installatie. Dat zou dan niet jouw zorg moeten zijn.

edit: ik merk nu dat het een dubbel geplaatst onderwerp is. De anderen waren mij voor maar hebben het ook beter bekeken,  geen elektriciteitskabel dus.
 
Lid geworden
27 sep 2012
Berichten
890
Waarderingsscore
2
Punten
0
aangezien ik niet meer kan lezen wat de reactie's op het topic waren hier mijn mening: dit is een utp netwerkkabel , dien je af te werken met rj45 aansluiting , die wordt normaal ingebouwd zoals de tv aansluiting. Niko heeft nu ook wel een tv en utp aansluiting onder 1 afdekraam, dan dien je niet te kappen. 

mvg de Fille 

 
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Dit zie je enorm vaak in SOD-huizen. De sokkels met utp zijn duur en daar wordt op bespaard. De utp kabel wordt over het algemeen wel langer gelaten, anders raak je niet tot bij de digicorder.

Wat de factuur betreft: enkel datgene waarvan je niet tevreden bent mag je inhouden, de rest moet je betalen.

Om geen nieuw breekwerk te hebben voor een extra sokkel is de tip van Fille en FB zeer nuttig.

 
 

Wexx

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 jan 2007
Berichten
1.121
Waarderingsscore
2
Punten
38
:D typisch

klassiek geval van "doeme, tv heeft ethernet nodig tegenwoordig". dus flansen we daar nog rap wat utp mee in dat potje en de rest zien we later wel.

de sokkel die fille voorstelt kende ik zelf nog niet, is dus nieuw en de enige mooie oplossing voor jouw specifiek geval. knap voorstel.
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Eigenlijk spijtig dat je niet wat meer hebt nagedacht over de installatie voor de plaatsing. Dit lijkt op een installatie zoals je die 10j geleden zou plaatsen. In deze tijden kun je best veel meer UTP, of zelfs (S)FTP voorzien. Naast je decoder wil je ook je TV zelf aan het netwerk hangen tegenwoordig. Eventueel een spelconsole ook, en misschien ook nog een audio receiver. Je kunt je natuurlijk behelpen met een switch achter de TV maar dit is verre van ideaal (weer een stopcontact minder!) en zeer spijtig voor een nieuwe installatie. 

Ik hoop ook dat deze foto niet is getrokken waar de TV gaat komen, want 2 stopcontacten is echt wel weinig. Dan zit je weer met stekkerblokken te werken zoals de voorbije decennia. 

Ter vergelijking: ik heb 5 stopcontacten en 4 data poorten voorzien achter mijn TV. Sommigen voorzien zelfs nog meer stopcontacten.
 
Lid geworden
31 jul 2015
Berichten
12
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hij zei zelf meermaals dat het een kabel voor internet is maar dat telenet dat moest aansluiten. Nee geen zwartwerk, wij hebben alles mooi op factuur.
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Oorspronkelijk bericht geplaatst door teaser

4 data poorten voorzien achter mijn TV.

n00b. Ik heb er 7. Stopcontacten volg ik je wel niet. Daar wil je toch nog een stekkerdoos tussen plaatsen met degelijke onstoring en overstroombeveiliging en eventuele master/slave functionalliteit?
 

bgcw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 mei 2011
Berichten
3.080
Waarderingsscore
739
Punten
113
ik plaats ook meestal maar 1 of 2 stopc achter een tv aangezien er meestal toch een blok komt te liggen....

utp's kan je de dag van vandaag niet genoeg leggen, nog even en ieder huis heeft een patchkast hangen naast de zekeringskast :D
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Oorspronkelijk bericht geplaatst door Nu7s
Oorspronkelijk bericht geplaatst door teaser

4 data poorten voorzien achter mijn TV.

 

n00b. Ik heb er 7. Stopcontacten volg ik je wel niet. Daar wil je toch nog een stekkerdoos tussen plaatsen met degelijke onstoring en overstroombeveiliging en eventuele master/slave functionalliteit?

Was de 8ste er teveel aan? :p

Overstroombeveiliging komt in de verdeelkast.

Master/slave functionaliteit?

 
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Oorspronkelijk bericht geplaatst door bgcw

utp's kan je de dag van vandaag niet genoeg leggen, nog even en ieder huis heeft een patchkast hangen naast de zekeringskast
biggrin.gif

Qué?

De dagen van de koperdraad zijn geteld. Draadloos (thuisnetwerken, pro nog meer) gaat nu al tot 500Mbps, powerline ook. Compressiealgoritmen worden nog steeds sterker. 

Tenzij je een grote fan bent van cad-programma 's of videobewerking én een nas hebt kan je met draad niets meer doen. 

Volledig voorbijgestreefd in huis, tuin en keukenimgevingen. Je vindt dit enkel nog bij it-ers van de oude garde die altijd gedroomd hebben van een huis vol utp en die droom niet konden loslaten. 

Patchkast in ieder huis? Yeah right. 

 
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Oorspronkelijk bericht geplaatst door SweetHome

Hij zei zelf meermaals dat het een kabel voor internet is maar dat telenet dat moest aansluiten. Nee geen zwartwerk, wij hebben alles mooi op factuur.

Telenet zal daar inderdaad een fiche opnijpen. Met een vrouwelijk overgangsstuk en nog een utp kabel kan je dan de telenet digibox aansluiten. De uitvoering kan properder, maar als het de bedoeling was van zo goedkoop mogelijk te werken (en aan de afdekplaatjes te zien is het dat ook) dan heeft hij dit goed genoeg opgelost.
Oorspronkelijk bericht geplaatst door bgcw

utp's kan je de dag van vandaag niet genoeg leggen, nog even en ieder huis heeft een patchkast hangen naast de zekeringskast
biggrin.gif

Ja, nog even... *blush*

netwerkkast.jpg
 

Bijlagen

  • netwerkkast.jpg
    netwerkkast.jpg
    81,3 KB · Weergaven: 0
Lid geworden
31 jul 2015
Berichten
12
Waarderingsscore
0
Punten
0
Oorspronkelijk bericht geplaatst door Nu7s
Oorspronkelijk bericht geplaatst door SweetHome

Hij zei zelf meermaals dat het een kabel voor internet is maar dat telenet dat moest aansluiten. Nee geen zwartwerk, wij hebben alles mooi op factuur.

 

Telenet zal daar inderdaad een fiche opnijpen. Met een vrouwelijk overgangsstuk en nog een utp kabel kan je dan de telenet digibox aansluiten. De uitvoering kan properder, maar als het de bedoeling was van zo goedkoop mogelijk te werken (en aan de afdekplaatjes te zien is het dat ook) dan heeft hij dit goed genoeg opgelost.
Oorspronkelijk bericht geplaatst door bgcw

utp's kan je de dag van vandaag niet genoeg leggen, nog even en ieder huis heeft een patchkast hangen naast de zekeringskast
biggrin.gif

 

Ja, nog even... 
blush.gif


netwerkkast.jpg

Excuseer, maar voor 100 euro meer of minder op een factuur van 5500 euro hadden we liever een propere gebruiksklare afwerking gehad. 
 
Lid geworden
31 jul 2015
Berichten
12
Waarderingsscore
0
Punten
0
Oorspronkelijk bericht geplaatst door teaser

Eigenlijk spijtig dat je niet wat meer hebt nagedacht over de installatie voor de plaatsing. Dit lijkt op een installatie zoals je die 10j geleden zou plaatsen. In deze tijden kun je best veel meer UTP, of zelfs (S)FTP voorzien. Naast je decoder wil je ook je TV zelf aan het netwerk hangen tegenwoordig. Eventueel een spelconsole ook, en misschien ook nog een audio receiver. Je kunt je natuurlijk behelpen met een switch achter de TV maar dit is verre van ideaal (weer een stopcontact minder!) en zeer spijtig voor een nieuwe installatie. 

Ik hoop ook dat deze foto niet is getrokken waar de TV gaat komen, want 2 stopcontacten is echt wel weinig. Dan zit je weer met stekkerblokken te werken zoals de voorbije decennia. 

Ter vergelijking: ik heb 5 stopcontacten en 4 data poorten voorzien achter mijn TV. Sommigen voorzien zelfs nog meer stopcontacten.

Dit is wel degelijk getrokken waar de tv komt in de leefruimte. Tja we hadden idd beter wat meer nagedacht in de plaats van enkel op de elektricien te vertrouwen. Maar nu is het te laat, we gaan het wel oplossen met de gegeven tip. 
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
@teaser: Die stomme van telenet hé, Niko had die gecombineerde nog niet dus zit er één enkele boven de coax... Master/slave schakeld de slave stopcontacten uit als de master onder een bepaald wattage komt. Wanneer de PC bijvoorbeeld niet aanstaat schakelen de schermen uit. Zeer handig om sluipverbruikers uit te schakelen.

@DIY: Ik ben geen IT'er en maar 30, maar diep vanbinnen ga je wel gelijk hebben.
Maar veel geluk met Wifi in een huis vol gewapende beton. Denk eens aan mij wanneer je Youtube video terug niet wil laden omdat er iemand de toaster aangezet heeft.
UTP is trouwens meer dan netwerk alleen. Denk aan sensoren, ip-camera, deurbel, intercom, led-sturing, bewegingsmelder, alarmsensoren, overdracht geluid en video en wat jij vooral zal kunnen gebruiken: Een wifi access point.

@Sweethome: Die niko combinatie sokkel bestaat nog maar net, dus niet te kwaad zijn op de elektrieker dat hij hiervan nog niet op de hoogte was.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Ik ben wel it'er en een stukje ouder. Mijn huis zit ook vol utp (die droom, weet je wel), met een patch kast en een cisco manageable switch met 24 poorten en plaats voor een tweede. En uiteraard een serverkast met een diskarray. (Nog scsi uw)

Ik gebruik er zo goed als niets van, behalve enkele draden naar de verschillende AP's. Zelfs de vaste telefoon is intussen draadloos.

Al heb ik natuurlijk wel redelijk wat eib buskabel rondhangen voor veel van de andere functies die je noemt. Dat komt ergens wel op hetzelfde neer.

 
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Oorspronkelijk bericht geplaatst door Nu7s

Master/slave schakeld de slave stopcontacten uit als de master onder een bepaald wattage komt. Wanneer de PC bijvoorbeeld niet aanstaat schakelen de schermen uit. Zeer handig om sluipverbruikers uit te schakelen.

Oh maar daar heb ik apart geschakelde stopcontacten voor. 5G2.5 naar die 5 stopcontacten, en dan kan ik alles doen in de verdeelkast. 

@DIY ik ben het ook niet eens dat wifi alle draden overbodig gaat maken. Mijn huis heeft dikke muren en veel verdiepingen. Heb nu 2 access points hangen voor de mobiele toestellen, maar ik merk bv al dat de Chromecast niet altijd even vlot streamt al zit die wel op 4m van een access point. Dus absoluut geen spijt van de 2x cat7 per kamer die ik al getrokken heb in de reeds afgewerkte kamers. Ook voor Belgacom TV heb je nog steeds een apart kabeltje nodig, wifi is daar geen optie. Kabel is en blijft betrouwbaarder dan draadloos.

En neen, geen IT'er hier die opgewonden wordt van Cisco switches en patchkasten, ik hoor bij dat ander raar groepje genaamd 'developers' :)

 
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Haha, maar ik kom ook uit de development-stal hoor. Maar (vroeger) met een ongezonde fascinatie voor hardware en netwerken.

Draadloos is niet zaligmakend, dat besef ik ook wel, maar zoals de technologie evolueert zal de draad toch grotendeels verdwijnen. Zelfs om op te laden.

Tenzij zou blijken dat al die microgolfstraling toch niet zo gezond is...
Dan zullen de draadmensen gelijk krijgen.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan