• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Is dit een XVB kabel of een EXVB kabel?

Reaction score
3
Bij de bouw van mijn huis enkele jaren geleden heb ik door de elektriciën 2 buitenkabels laten klaarleggen leggen voor de voorziening van elektriciteit in de tuin. Ik heb hier expliciet gevraagd achter exvb kabels, omdat deze een metalen omhulsel hebben en beter bestand zijn tegen beschadiging. Nu ik de tuin aan het aanleggen ben kom ik erachter dat het geen exvb kabels zijn, maar xvb kabels.

Voor ik hierover ga klagen wil ik wel eerst zeker zijn of ik juist ben. Klopt het dat een exvb kabel een zwart omhulsel heeft? En een xvb kabel een grijs omhulsel? Zie de 2 fotos hieronder. Dit is de kabel die in mijn tuin ligt. Ik denk dat ik het juist heb dat dit een xvb kabel is en geen exvb kabel, is dit correct?

IMG_2903 (1).JPEGIMG_2902 (1).JPEG

Alvast bedankt!

Dat is inderdaad een XVB kabel en geen EXVB. Maar XVB mag ook voor buiten gebruikt worden. En ie zit in een preflex dus lijkt mij perfect OK eerlijk gezegd.

Maar het is geen EXVB nee...

Bedant voor je reactie,

Je hebt gelijk, het is Ok om deze buiten te leggen, als je er niet per ongeluk met een schup is gaat steken tenminte :). Maar het gaat me om het feit dat ik specifiek vroeg achter een exvb, dit ook gefactureerd is door de elektriciën, maar het blijkt dan achteraf een XVB te zijn. Ik hou niet van dat soort praktijken :p

Je hebt gelijk, het is Ok om deze buiten te leggen, als je er niet per ongeluk met een schup is gaat steken tenminte
Door XVB steek je ook gewoon met je schup door hoor...
Maat betalen voor exvb en xvb krijgen, dat is niet correct.

exvb kabels, omdat deze een metalen omhulsel hebben
Exvb heeft toch geen metalen omhulsel (?)

Waarschijnlik verkeerd uitgedrukt, sorry. EXVB heeft een metaalband in het omhulsel zitten voor zover ze mij ooit hebben wijsgemaakt :). Het verschil tss XVB en EXVB lijlt me nu wel niet zo heel groot. Maar ik had me wrs verkeerd uitgedrukt.

Waarschijnlik verkeerd uitgedrukt, sorry. EXVB heeft een metaalband in het omhulsel zitten voor zover ze mij ooit hebben wijsgemaakt :). Het verschil tss XVB en EXVB lijlt me nu wel niet zo heel groot. Maar ik had me wrs verkeerd uitgedrukt.
EXVB heeft geen metalen versterking.

voorbeeld:

XVB is meestal niet geschikt voor ondergronds en mag normaal ondergronds ook enkel in een buis die afwaterend geplaatst is zodat er geen water in kan blijven staan.
Om te weten of deze kabel volgens de regels van de kunst geplaatst is moeten dus de spec sheet van het product opgezocht worden (adhv de opdruk op de kabel).

Dit gezegd zijnde: op deze manier is heel verl XVB al vele vele jaren zonder probleem in gebruik.

Tegelijk -als we dan toch aan het muggenziften zijn- is de E in EXVB bedoeld voor een indicatie als ‘energiekabel’ en aldus enkel bedoeld voor verbinding tussen net en teller. Maar de specificaties laten over het algemeen ook ander gebruik toe.

EXVB is zonder metalen omhulsel !
Als je een kabel buiten legt met een metalen omhulsel zoals 30 jaar geleden moest en je raakt die met de spade dan begon dat ijzer te roesten.
Jaren later werd de roest zo erg dat de kabel kortsluiting gaf.
Zelf meegemaakt en dan kun je echt fluiten naar regeltjes en voorschriften , dat is een nieuwe steken

XVB in een beschermbuis of zoals hier op de foto is toegestaan.
Exvb mag zonder bescherming in de grond maar is in principe installatiekabel van net naar woning en dus NIETvan zekeringskast naar tuin.
Exvb mag NOOIT samen met andere EXVB kabels in een en dezelfde wachtbuis !
Niet omdat dit ergens vermeld staat in een Areijke maar omdat we dat -- op eis van de klant-- wel moesten doen en dus 5 kabels EXVB in een wachtbuis d 80mm en ja hoor , wat gezever met flikkerende lampen.
Kabels vervangen en een was dus met een breuk ( waarschijnlijk over gereden bij het afrollen) had flikkers veroorzaakt en wat gefikt en de andere kabels ook schade daardoor.

Dus voor mij: exvb of xvb elke kabel in zijn eigen flexibele wachtbuis.

XVB is meestal niet geschikt voor ondergronds en mag normaal ondergronds ook enkel in een buis die afwaterend geplaatst is zodat er geen water in kan blijven staan.
Om te weten of deze kabel volgens de regels van de kunst geplaatst is moeten dus de spec sheet van het product opgezocht worden (adhv de opdruk op de kabel).

Dit gezegd zijnde: op deze manier is heel verl XVB al vele vele jaren zonder probleem in gebruik.

Tegelijk -als we dan toch aan het muggenziften zijn- is de E in EXVB bedoeld voor een indicatie als ‘energiekabel’ en aldus enkel bedoeld voor verbinding tussen net en teller. Maar de specificaties laten over het algemeen ook ander gebruik toe.
Als de kabel ondergronds ligt en de opening van de buis enkel bovengronds zit, of ondergronds in een lasdoos met hars, lijlt er mij persoonlijk geen probleem, aangezien er dan geen water in kan komen. Ik kan verkeerd zijn want ik ben geen expert :)

Als de kabel ondergronds ligt en de opening van de buis enkel bovengronds zit, of ondergronds in een lasdoos met hars, lijlt er mij persoonlijk geen probleem, aangezien er dan geen water in kan komen. Ik kan verkeerd zijn want ik ben geen expert :)
Als de opening bovengronds zit kan er alvast regenwater inkomen. Maar zelfs geharst kan er een breuk in de buis komen en van daaruit vollopen.
Het doet er ook niet toe, als de plaatsingsvoorschriften van de fabrikant zeggen dat de ondergrondse buis afwaterend moet gelegd zijn, dan moet dat gewoon zo zijn, anders voldoet het niet aan de regels van de kunst.

Maar de keurder die dát naziet, die ben ik nog niet tegengekomen.

EXVB heeft inderdaad geen metalen wapening

EXVB --> energiekabel, uitermate geschikt voor buiten (ook UV bestendig), maar géén wapening en normaal "maar" Eca
EXAVB --> wél wapening en kan je ook Cca vinden

EXVB heeft een extra beschermingsmantel waar metaalband is in verwerkt
nee
dan moet je een xfvb pakken
Denk dat ik met EVAVB in mijn hoofd zat
dat kan ook

die is zwaarder beschermd
(ijzer is dikker )

f is licht blik (gelijk colablikje)
A is dikkere staalband

Een goed aanlegger legt de flex altijd met een sifon .
Ook die rode wachtbuizen
zelfs PVC buizen voor elentriek

Als ik daar op zou controleren en zeggen: afbreken en opnieuw dan vind ik geen enkele aannemer meer
DUs we doen het alleen bij de flexen

Maar het gaat me om het feit dat ik specifiek vroeg achter een exvb, dit ook gefactureerd is door de elektriciën, maar het blijkt dan achteraf een XVB te zijn. Ik hou niet van dat soort praktijken :p
Volledig mee eens dat dit tenminste besproken had moeten worden. Helaas is dit schering en inslag in de bouwsector. Ik vraag me altijd af wat het zou geven als dit in andere sectoren zou was. Op restaurant kroketjes bestellen en puree krijgen. Bijna hetzelfde toch ...

Wat de facturatie betreft denk ik niet dat je in't zak gezet bent. Ik zie voor XVB in flex prijzen van EUR 1,86 per meter, en voor EXVB is dat EUR 1,67 per meter.

Afgaand op de andere comments hier lijkt het geen drama. Je kan wel nog even "op papier" zetten dat er een andere kabel geinstalleerd is, voor mochten er ooit problemen van komen, maar ik betwijfel dat dat zelfs veel nut heeft ...

Maar het gaat me om het feit dat ik specifiek vroeg achter een exvb, dit ook gefactureerd is door de elektriciën, maar het blijkt dan achteraf een XVB te zijn. Ik hou niet van dat soort praktijken :p
Volledig mee eens dat dit tenminste besproken had moeten worden. Helaas is dit schering en inslag in de bouwsector. Ik vraag me altijd af wat het zou geven als dit in andere sectoren zou was. Op restaurant kroketjes bestellen en puree krijgen. Bijna hetzelfde toch ...
in de bouw zou je nog meerwerk krijgen op je factuur
je kreeg geschilde kroketten 😅
Wat de facturatie betreft denk ik niet dat je in't zak gezet bent. Ik zie voor XVB in flex prijzen van EUR 1,86 per meter, en voor EXVB is dat EUR 1,67 per meter.

Afgaand op de andere comments hier lijkt het geen drama. Je kan wel nog even "op papier" zetten dat er een andere kabel geinstalleerd is, voor mochten er ooit problemen van komen, maar ik betwijfel dat dat zelfs veel nut heeft ...

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief