• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Is dit een dure architect? 12% voor een verbouwing.

stafke

Lid
Lid geworden
19 feb 2011
Waarderingsscore
5
Punten
18
Beste mensen,

Graag hadden we ons licht wat opgestoken i.v.m. onze verbouwing.
Voor de verbouwing aan onze woning (rijwoning) hebben we een budget van € 70000,- uitgetrokken, zowel binnen als aan de gevel gaan we verbouwen.
Vandaag hebben we een architect op bezoek gekregen die de verbouwing wel zag zitten, maar nu de vraag!
De kost van de architect zou 12% zijn op het bedrag voor de ruwbouw, d.w.z. dat indien de ruwbouw 30000€ kost, wij de architect 3600€ moeten betalen (in ruil zou hij dan offertes aanvragen, prijzen vergelijken en aansprakelijk zijn indien zich problemen voordoen).
De 12% op de ruwbouw staat los van de voorbereidende werken (bouwaanvraag indienen, bestaande toestand opmeten, plan tekenen, etc.)
Dit zou per uur berekend worden door de goede man.
Aangezien wij hiering compleet onervaren zijn hadden we graag geweten of de 12% aannemelijk is of echt wel aan de dure kant.
We vermoeden dat de naam van de architect ook wel iets zal uitmaken, laat ons zeggen dat het geen bekende architect is maar wel iemand die relatief veel doet voor de huisvestingsmaatschappij, etc. (zeg maar relatief grote projecten maar ook de gewone woningen tot zijn rekening neemt).
Hebben jullie nog tips die we mee kunnen nemen naar ons volgende gesprek, zaken die we kunnen voorstellen om de prijs mogelijk wat te drukken?
Alvast dank voor de hulp.

Als je een architect een percentage betaalt dan zit daar normaal alles in, voorontwerp, definitieve plannen, bouwaanvraag en de rest van de paperasserij.
Dan nog vind ik 12 % hoewel niet abnormaal, toch aan de dure kant. Moet voor veel minder kunnen.
Echter bij jou zullen er dan nog vergoedingen bijkomen waar je voorlopig geen zicht op hebt?
Volgens mij heeft de man genoeg werk met zijn vaste grote klant en heeft hij geen behoefte aan bijkomend werk, tenzij hij er een goede slok op kan verdienen.
Zeker nog anderen met goede referenties contacteren.

Dank voor jullie reactie's...misschien idd interessant om de verbouwing iets meer te omschrijven.

De benedenverdieping van de woning was vroeger een handelsruimte die momenteel niet in gebruik is...er zijn twee apparte ingangen aan de gevel, 1 voor de handelsruimte en 1 om naar het leefgedeelte te gaan. We willen af van de twee apparte ingangen en van de handelsruimte en het huis zo tot één geheel maken. Op de benedenverdieping willen we een carport/garage maken met inkomhal, wc, bergruimte en leefkeuken...de trap die van het gelijkvloers naar het eerste verdiep gaat moet van richting veranderen zodat we vanuit de leefkeuken zo naar de living kunnen gaan die dan op het eerste verdiep zal liggen. Er gaat een stuk uit de vloer van het eerste verdiep verdwijnen zodat we een vide hebben en er interactie is tussen zithoek en leefkeuken.

Voor een vroegere verbouwing (niet uitgevoerd, paar jaar uitgesteld), hadden we architecten die tussen 9% en 12% vroegen van de verbouwingskost. De 12% was de ervaren rot (die zijn mond durfde open trekken en ons met de voetjes op de grond zetten), de 9% was het "bleuke" dat op alles ja knikte. Was wel inclusief vergunningsaanvraag, opmeting, ... datgeen jij nog per uur extra gaat aangerekend krijgen. In die optiek: aan de dure kant!

Vandaag zou ik:

- De ervaren rot die zijn mond opentrekt als ge met een stom idee afkomt kiezen.
 - Nooit met een percentage werken, enkel met een vast bedrag. Makkelijk op te lossen als ze absoluut een percentage willen, kunnen ze op voorhand in functie van uw verbouwbudget berekenen wat het zou moeten kosten & wat volgens hun de jobinhoud gaat zijn... als dan echter uw goesting van keuken verandert en ge er eentje zet die dubbel zo duur is, hoeven ze niks extra te doen en dus ook niks extra voor te verdienen.

Voorts, het is bijzonder vaag wat je hier neerschrijft over de taken van de architect. Offertes aanvragen, prijzen vergelijken... ga je daar 3500 euro voor neertellen? Dat kan je zelf ook op 1 dag tijd (als je het plan hebt, waar je al betaald voor hebt), betaal hem dan 2u werk om samen met jou door de offertes te gaan. De aansprakelijkheid als er iets mis gaat, heb je al betaald per uur van zodra hij zijn handtekening op de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning zet... Met andere woorden: wat je voor die 12% kosten krijgt is mij totaal niet duidelijk!!!  Ik verwacht daar uitspraken zoals: veiligheidscoordinatie, 2 werfbezoeken per week met schriftelijke werfverslagen, etc etc... 

Zie asjeblieft dat je contract en je afspraken met je architect niet duidelijk, maar kristalhelder zijn. Laat hem het uitvoerig uitleggen wat er wel EN NIET inzit van verplichte taken. Je architect moet je vertrouwenspersoon zijn, als daar ook van de meet af aan een onduidelijkheid in zit... geen goede start, en al helemaal niet goed when the shit hits the fan...

@ Charel

Begrijp ik het goed dat het eerder vreemd/ongewoon is dat we de bouwaanvraag, kosten voor het opmeten bestaande toestand, plan tekenen...etc. los van de 12% op de ruwbouw moeten betalen...en dat de kosten hiervan appart en p/uur worden aangerekend?

@Tjay

Om heel eerlijk te zijn is het ons ook niet echt duidelijk wat we voor de 12% krijgen...hij sprak over een draaiboek dat hij hij gaat opmaken waarin we kunnen aanduiden wat we zelf voor rekening willen nemen...Er zou overleg zijn met de aannemers , het aanvragen van de offertes zit erin en werfbezoeken (over het aantal is niet gesproken). Om eerlijk te zijn denk ik niet dat er veel meer in die 12% zit, tenminste ik denk wel dat ik het me zou kunnen herinneren mocht dit het geval zijn...er was wel spraken van een ingenieur (ik vermoed stabiliteitsingenieur) die hij zou inschakellen al weet ik niet of dit bij de 12% zit of bij de bijkomende kosten voorbereidend werk.

Eigenlijk zou er iemand moeten bijzitten die ervaring heeft met dit soort zaken...

Oorspronkelijk bericht geplaatst door stafke

@ Charel

Begrijp ik het goed dat het eerder vreemd/ongewoon is dat we de bouwaanvraag, kosten voor het opmeten bestaande toestand, plan tekenen...etc. los van de 12% op de ruwbouw moeten betalen...en dat de kosten hiervan appart en p/uur worden aangerekend?

Ik vind dat ongewoon ja. Maar als de architect het zo stelt en jij gaat er mee akkoord dan is het normaal.

Ik heb begrepen dat je nog een gesprek met hem gaat hebben. Vergewis u er eerst van dat het een vrijblijvend gesprek, anders kan je hierna al een eerste factuur verwachten. Probeer vooral in plaats van een percentage of een uurloon een vast bedrag af te spreken met een goede oplijsting van wat je hiervoor krijgt.

Stel je eerder de vraag:
Is deze architect zijn vraagprijs dubbel en dik waard?

Ik vind het heel veel.
Ik werk met een vaste prijs voor de vaste delen van de diensten, en als ik extra wil, betaal ik per uur.
Voorlopig kom ik daarmee voor het totale project op zo'n  2,9% uit voor plannen klaarmaken voor vergunningaanvraag, onderbouwing bouwaanvraag ivm PRUP, veiligheidscoordinatie, 8 werfbezoeken, lastenboek en wat adviezen. 
Offertes en aannemers selecteren doen we zelf. 

Hier ook verbouwing HOB, architect voor gevel.
De eerste sprak over 12%, de tweede werkte met vaste prijs en bijkomend werk aan uurprijs, vaste prijs was hierbij ook ongeveer 12% van het totaal bedrag voor de overeengekomen werken.
Zoals eerder vermeld biedt die vaste prijs wel het voordeel dat het gebruik van duurdere materialen geen effect meer heeft op de factuur voor de architect.
Stabiliteitsingenieur was bij ons niet inbegrepen.
Het aantal werfbezoeken etc. zou normaal in jullie contract moeten staan eens dit opgesteld wordt.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan