Is deze renovatie doenbaar?

Lid geworden
17 jan 2021
Waarderingsscore
4
Punten
3
Iemand die we kennen verkoopt haar vaders huis, groot domein 1226 vierkante meter, met meerdere bijgebouwen waaronder een feestzaal en bakkot.
Het huis zelf is een oud gerenoveerd boeren huis. Heeft wel zijn charme maar er moet echt wel nog veel in gebeuren.
Nu is er enkel een benedenverdieping en kelder. Kleine keuken en gewone badkamer, 2 grotere kamers, 1 grote slaapkamer en trapjes naar boven naar een halve slaapkamer want die is wel echt klein.
De eerste verdieping is enorm groot en daar kan veel mee gedaan worden. Mijn vader en broer doen alsof dit allemaal niet zo moeilijk is zelf, maar wij zijn daar nog niet zo zeker van. Ze hebben wel wat ervaring, maar wij niet.

EPC gaat sowieso al E of F zijn zegt de eigenares. Heeft een spouwmuur die nog opgevult moet worden, beetje opstijgend vocht in de gang. Geen centrale verwarming en boiler met open vlam nog. Stenen tegelvloeren. Het dak, je ziet de pannen niet dus er zijn platen aangebracht maar geen isolatie materiaal omdat haar vader niet geloofde in isoleren. Ze zegt wel dat het goed koel blijft in de zomer enzo.

Maar de hele eerste verdieping moet dus nog gedaan worden. Ik heb een filmpje gemaakt:
Daarop kan je zien wat ik bedoel. Het is dus geen onderkomen huis ofzo, maar er is wel heel veel werk. Ze zou het voor rond de 400k of iets minder verkopen.

Wij zijn volledig onbekend met renoveren en hebben dus niet echt een idee van de werkelijke kost van de verbouwingen die nodig zijn.Heeft iemand hier enig idee van of kan ons advies geven?

We beginnen eerder naar nee te neigen. Ook al zegt mijn vader dat we zot zijn om dit niet te kopen XD Ik denk dat het teveel gaat zijn, en te stresserend. + we hebben een babytje op komst en voor mijn beroep heb ik ook een ruimte nodig met absolute stilte.

Meer dan 100k kunnen we in het begin niet bijlenen bovenop de hypotheek.

Laatst bewerkt:

Hier ga je kijken richting een totaalrenovatie, volledig strippen en dan opbouwen richting hedendaagse normen, anders blijf je "renoveren" zoals in 2007... Met hoge energierekeningen en discomfort als resultaat.
En dan heb je het vochtprobleem nog niet aangepakt, en zit je nog altijd met een ruwbouw die een pak koudebruggen heeft...

Zonder een degelijk EPC rapport weet je niks.

Bovenstaande is nog niet zo zot. Voor de juiste koper kan het zeker een meerwaarde hebben als crèche, atelier, smzolder, kangeroewoning,…

Voor renovatie van het gehele huis naar nieuwbouwnorm van vandaag mag je ,alles laten doen, op 300 000 euro rekenen, zonder gek te doen.

Voor renovatie van het gehele huis naar nieuwbouwnorm van vandaag mag je ,alles laten doen, op 300 000 euro rekenen, zonder gek te doen.
Ja dat denk ik zeker, maar ons doel was het als eerste dan naar EPC D te krijgen en de eerste verdieping in orde te maken. Keuken en badkamer kan wachten maar dan denk ik ... wat als ik daar dan niet eens voor kan sparen. Dan zit je daarmee 😅

Eigenlijk moet je niet vertrekken vanuit wat er op de markt komt. Je moet vertrekken van : wat voor woning wil ik, en welk budget heb ik.
Wil je nieuwwaardig? wil je luxueus? wil je basiswoning? Mag het 30 jaar oud zijn? Moet het grote grond zijn? Wil je 1 of 4 slaapkamers? Willen we 3 jaar alles opgeven om met een bouw of renovatie bezig te zijn? Of wil je 10 jaar kamperen? Heb je 500k, 800k? 1 miljoen? Heb je effectief hulp van mensen of is het gewoon wat jaja we komen wel helpen... Dat zijn de belangrijke vragen die je eerst moet beantwoorden.

Als je dan overschot hebt kan je groter/ruimer/luxueuzer gaan bouwen of kopen. Of kan je beredeneren op wat je (tijdelijk?) wil toegeven.

Kijk wat er in je ruime regio te koop is tussen 400k en 600k en vergelijk dat daarmee. In bvb de Brusselse rand of de Antwerpse rand is 400k voor zoiets waarschijnlijk een goede koop. (mits alles stedenbouwkundig wat in orde is - puur bouwtechnisch/grond dus) Staat dat in de Limburg ofWest-Vlaanderen of de Vlaamse Ardennen kan dit nooit een goede aankoop zijn.

Eigenlijk moet je niet vertrekken vanuit wat er op de markt komt. Je moet vertrekken van : wat voor woning wil ik, en welk budget heb ik.
Wil je nieuwwaardig? wil je luxueus? wil je basiswoning? Mag het 30 jaar oud zijn? Moet het grote grond zijn? Wil je 1 of 4 slaapkamers? Willen we 3 jaar alles opgeven om met een bouw of renovatie bezig te zijn? Of wil je 10 jaar kamperen? Heb je 500k, 800k? 1 miljoen? Heb je effectief hulp van mensen of is het gewoon wat jaja we komen wel helpen... Dat zijn de belangrijke vragen die je eerst moet beantwoorden.

Als je dan overschot hebt kan je groter/ruimer/luxueuzer gaan bouwen of kopen. Of kan je beredeneren op wat je (tijdelijk?) wil toegeven.

Kijk wat er in je ruime regio te koop is tussen 400k en 600k en vergelijk dat daarmee. In bvb de Brusselse rand of de Antwerpse rand is 400k voor zoiets waarschijnlijk een goede koop. (mits alles stedenbouwkundig wat in orde is - puur bouwtechnisch/grond dus) Staat dat in de Limburg ofWest-Vlaanderen of de Vlaamse Ardennen kan dit nooit een goede aankoop zijn.
We willen eigenlijk een halfopen of open bebouwing, met toch wel voldoende tuin en liefst stuk steen of beton waar kindjes kunnen fietsen en stuk gras voor kleine serre. Rustig gelegen. Hoeft niet het nieuwste te zijn, ik hou niet van nieuwbouw look bvb. Maar wel van de scandinavische en rustieke stijl.

Met 2 kinderen en een baby willen we niet kamperen, en ook mijn beroep vergt een geluiddichte kamer, dus mag ook geen auto verkeer horen. Dicht bij familie en school

De mensen zeggen dat ze komen helpen maar idd, ze hebben een voltijdse baan, hun eigen huis, mijn vader heeft rugproblemen...
En op termijn zie ik mezelf niks verder kunnen doen omdat we aan het maximum gaan zitten wat we kunnen betalen van hypotheek. Ik ga niet kunnen sparen.

Het is een boerendorp, is zelfs geen supermarkt, 1 bus die soms komt. De prijzen zijn daar dus niet hoog. Wel oost vlaanderen.

Laatst bewerkt:

We willen eigenlijk een halfopen of open bebouwing, met toch wel voldoende tuin en liefst stuk steen of beton waar kindjes kunnen fietsen en stuk gras voor kleine serre. Rustig gelegen. Hoeft niet het nieuwste te zijn, ik hou niet van nieuwbouw look bvb. Maar wel van de scandinavische en rustieke stijl.

Met 2 kinderen en een baby willen we niet kamperen, en ook mijn beroep vergt een geluiddichte kamer, dus mag ook geen auto verkeer horen. Dicht bij familie en school

De mensen zeggen dat ze komen helpen maar idd, ze hebben een voltijdse baan, hun eigen huis, mijn vader heeft rugproblemen...
En op termijn zie ik mezelf niks verder kunnen doen omdat we aan het maximum gaan zitten wat we kunnen betalen van hypotheek. Ik ga niet kunnen sparen.

Het is een boerendorp, is zelfs geen supermarkt, 1 bus die soms komt. De prijzen zijn daar dus niet hoog. Wel oost vlaanderen.
Volg je verstand en daarna je hart bij zulke dingen. Iedereen heeft andere wensen, ikzelf wou (voor de 3de keer) ineens alles grondig en ervanaf zijn. Ik doe alles helemaal alleen (dat mag je letterlijk nemen. Hulp geeft snel forfait). 400m2, 1981. 300k renovatie budget zonder aankoop en in totaal 5-6j bezig geweest 2 dagen per week. En dan spreken we niet over luxe afwerking, mijn keuken is IKEA. Badkamers x2O. 😁. Wel EPC A+

Later komt nooit zie ik vaak, dus daar heb ik nooit aan meegedaan. Zit professioneel al dagelijks op werven, dus privé korte pijn. 😁

5 a 6 jaar korte pijn? :love:
Ik had het inderdaad lichtjes onderschat 😁. Een paar veranderingen onderweg met dank aan de energiecrisis.

En de eerlijkheid gebied me om te zeggen dat ik dit jaar er niet mee bezig ben. Project voor zoon aan het doen, daarna weer verder aan m'n eigen kot. 😁

Ik zou nooit meer verbouwen. Als je zelf al zegt dat na de aankoop, dat je niet meer kan sparen. Dat betekend ook een aantal jaren niets meer doen he.

Zoek voor dat geld iets anders wat wel je goesting is. Want met 250.000 euro kom je hier niet eens mee toe. Zo een gebouw moet je niet esthetisch verbouwen maar grondig.
- keuken 25000 euro
- dak 35000 euro
- centrale verwarming? Alles open breken.
- spouwmuurisolarie. Met EPS parels gade er niet komen. EPS 2000 euro. Nieuwe geïsoleerde facade. 55000 euro
- zonnepanelen 7000 euro.
- nieuw vloerke 15000 euro
- muurke uitbreken? Indeling van het gebouw lijkt me echt raar. 3000 euro.
- nieuwe ramen 25000 euro.
Dan hebt ge nog verborgen gebreken.

Ik kan blijven opnoemen. En dan blijft het een oud huis.

Kinderen spelen in de tuin tot welgeteld 12 jaar. Daarna is voor iedere ouder de tuin een last.

En dan kom je op een punt komt om dit te verkopen en iets anders te kopen snij je jezelf in de vingers dat de epc niet in orde is . En aan alle mensen die zeggen dat dit niet klopt, jullie zitten er grondig naast want dit is nu al het geval met de huidige huizen die te koop staan. De jeugd gaan huizen kopen en die EPC ( hoe stom het ook is) daar zoeken ze echt op.

Kijk dan voor een iets duurder huis dat in orde is.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan