Is deze renovatie doenbaar?

Lid geworden
17 jan 2021
Waarderingsscore
4
Punten
3
Iemand die we kennen verkoopt haar vaders huis, groot domein 1226 vierkante meter, met meerdere bijgebouwen waaronder een feestzaal en bakkot.
Het huis zelf is een oud gerenoveerd boeren huis. Heeft wel zijn charme maar er moet echt wel nog veel in gebeuren.
Nu is er enkel een benedenverdieping en kelder. Kleine keuken en gewone badkamer, 2 grotere kamers, 1 grote slaapkamer en trapjes naar boven naar een halve slaapkamer want die is wel echt klein.
De eerste verdieping is enorm groot en daar kan veel mee gedaan worden. Mijn vader en broer doen alsof dit allemaal niet zo moeilijk is zelf, maar wij zijn daar nog niet zo zeker van. Ze hebben wel wat ervaring, maar wij niet.

EPC gaat sowieso al E of F zijn zegt de eigenares. Heeft een spouwmuur die nog opgevult moet worden, beetje opstijgend vocht in de gang. Geen centrale verwarming en boiler met open vlam nog. Stenen tegelvloeren. Het dak, je ziet de pannen niet dus er zijn platen aangebracht maar geen isolatie materiaal omdat haar vader niet geloofde in isoleren. Ze zegt wel dat het goed koel blijft in de zomer enzo.

Maar de hele eerste verdieping moet dus nog gedaan worden. Ik heb een filmpje gemaakt:
Daarop kan je zien wat ik bedoel. Het is dus geen onderkomen huis ofzo, maar er is wel heel veel werk. Ze zou het voor rond de 400k of iets minder verkopen.

Wij zijn volledig onbekend met renoveren en hebben dus niet echt een idee van de werkelijke kost van de verbouwingen die nodig zijn.Heeft iemand hier enig idee van of kan ons advies geven?

We beginnen eerder naar nee te neigen. Ook al zegt mijn vader dat we zot zijn om dit niet te kopen XD Ik denk dat het teveel gaat zijn, en te stresserend. + we hebben een babytje op komst en voor mijn beroep heb ik ook een ruimte nodig met absolute stilte.

Meer dan 100k kunnen we in het begin niet bijlenen bovenop de hypotheek.

Laatst bewerkt:
Er zitten leuke dingen aan zonder een écht waauuw-gevoel. Maar met 120 K spring je niet ver als je alles een beetje wil moderniseren. Op het einde van de rit riskeer je dan te blijven zitten met iets dat (net) niet af is volgens je goesting/wensen. Met wat er nu op tafel ligt, zou IK het laten passeren. Maar zoals hierboven al geschreven: we kennen de andere parameters niet (uitzonderlijke kans in dure regio ? rust ? vlakbij ouders ? etc etc)
Ja dat is nu ook zowat mijn mening. Ligt naast de straat, maar het is een dorp dus niet giga druk ofzo. Maar wel de hoofdweg die in thet dorp gaat. Nabijheid van velden en dijken waar je rustig kan fietsen, dicht bij mijn ouders, de school, broer en oma wonen een straat verder.
Regio is niet duur. Is een klein boerendorp.

Ik vraag me echt af of die 'feestzaal' wettelijk vergund is. En wat wil jij daarmee gaan doen?
Verhuren voor feestjes? Is dat brandveilig gekeurd? Is er een keuken aan? Ga jij zelf traiteur spelen?

Tis leuk he voor de verjaardag van de kleine, maar zo'n zaal warm stoken zal je meer kosten dan het eten voor uw 20 gasten.
Dus als het in uw ogen nuttig is, en iets kan opbrengen moet je het doen.
Nee, ze hebben die nooit geregistreerd als feestzaal was vooral voor familiefeesten enzo.
Er is keuken aan, maar ik ga dit zelf niet doen. We zouden eerder oinze fitnesstoestellen daar zetten en speelruimte voor de kinderen.Maar idd om dat dan altijd warm te stoken in de winter. Er staat nu zo een warmteblazer.

Heb je al een eigen notaris, andere dan die van de verkopers? Zeker te contacteren.
Een goede notaris helpt je ook om de gegevens na te kijken ivm vergunningen, en als je opties wil opnemen in een compromis, dan nooit tekenen zonder dat je eigen notaris dit goedkeurt.

Heb je al een eigen notaris, andere dan die van de verkopers? Zeker te contacteren.
Een goede notaris helpt je ook om de gegevens na te kijken ivm vergunningen, en als je opties wil opnemen in een compromis, dan nooit tekenen zonder dat je eigen notaris dit goedkeurt.
Nee hebben we nog niet. Maar bedankt voor de tips

Afblijven tenzij je alles zelf kan doen. Met 100 k kan je dak, keuken en badkamer laten doen.
Om future proof te zijn moet volledig strippen. Paar cm pur in de spouw brengt je naar de norm van 20 jaar geleden. Airco verwarming is onaangenaam.
Vergeet ook niet dat zo een groot huis blijvende hoge kosten heeft ( verbruik, ki, onderhoud,…)

Ik vraag me echt af of die 'feestzaal' wettelijk vergund is. En wat wil jij daarmee gaan doen?
Verhuren voor feestjes? Is dat brandveilig gekeurd? Is er een keuken aan? Ga jij zelf traiteur spelen?

Tis leuk he voor de verjaardag van de kleine, maar zo'n zaal warm stoken zal je meer kosten dan het eten voor uw 20 gasten.
Nee, ze hebben die nooit geregistreerd als feestzaal was vooral voor familiefeesten enzo.
Er is keuken aan, maar ik ga dit zelf niet doen. We zouden eerder oinze fitnesstoestellen daar zetten en speelruimte voor de kinderen.Maar idd om dat dan altijd warm te stoken in de winter. Er staat nu zo een warmteblazer.
Aha op die manier...
Hier spelen de kinderen nog niet op hun kamer. Aan de zithoek, 7m van de keuken is al lastig. Het liefst zouden ze tussen m'n benen zitten als ik sta te koken.
Het lijkt me echt te gek om daar zoiets voor te hebben. Dat kost bakken geld aan onderhoud en de meerwaarde is ...?
Dan kunt ge het beter plat gooien en gras zaaien. Dan kunnen de kids tenminste voetballen, rollen, lopen, tikkertje spelen,... Gras kunnen ze 230 dagen per jaar gebruiken.

Als je dat aan mijn pa zou vragen, die zou zoiets meer dan instapklaar vinden. Je moet soms wat uitkijken met adviezen van de vorige generatie, want die houden vaak geen rekening met renovatieverplichtingen.
Maar....andersom is het ook zo dat er velen zich te blind starten op dat EPC. Alles hoeft niet perfect te zijn. Velen jagen ook gewoon de kosten omhoog zonder dat dat altijd nodig is.
Ik zie soms woningen te koop met label B, en daarna een met een C of D . waar ik gerust durf stellen dat die 2de woning beter is geisoleerd dan de eerste.

Als er bij elke oudere woning als enige advies gaat geven dat het beter afgebroken wordt , dan maak je idd de woningen onbetaalbaar.
futureproof... de extra kosten die ik zou moeten doen om mijn muren te isoleren, daar is weinig futireproof aan. Heb nu een gasrekening van 1000-1200€ om 24/7 mijn woning op 21°C te houden. Spouw is 5cm gevuld....

TS moet zich vooral afvragen of hij nood heeft aan al de mogelijkheden van de woning en aanhorigheden. Want als je dat niet nodig hebt, kan je beter naar een ander pand zoeken met minder bijgebouwen aan dan een lagere prijs, of in betere toestand.

En instapklaar, dat is ook maar wat je zelf verwacht. Er hebben mensen tot dan toe in gewoond en het ziet er niet vervallen uit. aanpassen isolatieschil door spouw te vullen, Airco's hangen voor verwarming en het dak bekijken (je kan langs binnen al isoleren en achteraf het onderdak langs buiten verwijderen na enkele jaren. Dan ga je al een heel ander EPC hebben. Soms moet je ook gewoon doen.
ken er die ondertussen al 10j zoeken, overal schrik van hebben, als die 10j geleden een van die woningen hadden gekocht, hadden ze er heel anders voor gestaan.

schrik is idd een slechte adviseur zoals @Mario_ zegt.

Aha op die manier...
Hier spelen de kinderen nog niet op hun kamer. Aan de zithoek, 7m van de keuken is al lastig. Het liefst zouden ze tussen m'n benen zitten als ik sta te koken.
Het lijkt me echt te gek om daar zoiets voor te hebben. Dat kost bakken geld aan onderhoud en de meerwaarde is ...?
Dan kunt ge het beter plat gooien en gras zaaien. Dan kunnen de kids tenminste voetballen, rollen, lopen, tikkertje spelen,... Gras kunnen ze 230 dagen per jaar gebruiken.
Ja daar heb je eigenlijk gelijk in

Als je dat aan mijn pa zou vragen, die zou zoiets meer dan instapklaar vinden. Je moet soms wat uitkijken met adviezen van de vorige generatie, want die houden vaak geen rekening met renovatieverplichtingen.
Maar....andersom is het ook zo dat er velen zich te blind starten op dat EPC. Alles hoeft niet perfect te zijn. Velen jagen ook gewoon de kosten omhoog zonder dat dat altijd nodig is.
Ik zie soms woningen te koop met label B, en daarna een met een C of D . waar ik gerust durf stellen dat die 2de woning beter is geisoleerd dan de eerste.

Als er bij elke oudere woning als enige advies gaat geven dat het beter afgebroken wordt , dan maak je idd de woningen onbetaalbaar.
futureproof... de extra kosten die ik zou moeten doen om mijn muren te isoleren, daar is weinig futireproof aan. Heb nu een gasrekening van 1000-1200€ om 24/7 mijn woning op 21°C te houden. Spouw is 5cm gevuld....

TS moet zich vooral afvragen of hij nood heeft aan al de mogelijkheden van de woning en aanhorigheden. Want als je dat niet nodig hebt, kan je beter naar een ander pand zoeken met minder bijgebouwen aan dan een lagere prijs, of in betere toestand.

En instapklaar, dat is ook maar wat je zelf verwacht. Er hebben mensen tot dan toe in gewoond en het ziet er niet vervallen uit. aanpassen isolatieschil door spouw te vullen, Airco's hangen voor verwarming en het dak bekijken (je kan langs binnen al isoleren en achteraf het onderdak langs buiten verwijderen na enkele jaren. Dan ga je al een heel ander EPC hebben. Soms moet je ook gewoon doen.
ken er die ondertussen al 10j zoeken, overal schrik van hebben, als die 10j geleden een van die woningen hadden gekocht, hadden ze er heel anders voor gestaan.
klopt maar je moet gewoon realistisch zijn. We zitten echt aan het maximum afbetaling per jaar dus kunnen niet eens sparen dan.
En dan zit ik daar als miojn 100k op is... en ik niks verder kan bijlenen want er is geen geld. En dan mogen mijn energiekosten niet hoger zijn dan nu, nu betalen we 310 per maand.

We willen ons niet in de shit zetten, en ook op lange termijn denken.

schrik is idd een slechte adviseur zoals @Mario_ zegt.
Maar ook zelfoverschatting is dat.
Voor de kennissen die mooie kansen hebben laten liggen ken ik er evenveel die al tien jaar in een half gerenoveerd huis wonen zonder budget voor iets anders
Dat is het dus. Ons budget gaat na die 100 misschien 150k afhankelijk van aankoopprijs ook op zijn. We kunnen dan niet sparen en zitten dan ook vast.

klopt maar je moet gewoon realistisch zijn. We zitten echt aan het maximum afbetaling per jaar dus kunnen niet eens sparen dan.
En dan zit ik daar als miojn 100k op is... en ik niks verder kan bijlenen want er is geen geld. En dan mogen mijn energiekosten niet hoger zijn dan nu, nu betalen we 310 per maand.

We willen ons niet in de shit zetten, en ook op lange termijn denken.
ik had het nu niet speciaal over jou situatie, eerder algemeen.

Voor jou is er in dit geval 1 groot voordeel.....je hebt tijd om goed rond te informeren. Weet dat er in sommige regios gewoon ter plekke moet beslist worden, of de volgende is er mee weg.
Als je oprecht interesse hebt, dan ga je de woning wat van nader bekijken en neem iemand mee die jou kan bijstaan. Als je je familie te optimistisch vindt, kan je bv een architect aanspreken. Woning in huidige staat bekijken en oplijsten wat er echt moet gebeuren, wat er op termijn mag en wat een leuke extra zou zijn. Dan kan je daarmee wat gericht prijzen opvragen zoeken. En bekijken wat je zelf (samen met familie ) kan en wat je zou uitbesteden. Dan heb je een duidelijker beeld of je met je bedrag dat kan bereiken. Je kan ook eventueel aan de hand van dat gericht een bod doen....

Is het niet haalbaar, dan heb je alvast deze ervaring en info als er een volgend pand zicht voordoet.

"Wij zijn volledig onbekend met renoveren en hebben dus niet echt een idee van de werkelijke kost van de verbouwingen die nodig zijn.Heeft iemand hier enig idee van of kan ons advies geven?"

Dit aanzie ik toch als een serieus verbouwproject hoor: "meerdere bijgebouwen waaronder een feestzaal en bakkot".
Ik volg dat het op bepaalde vlakken er ok uitziet, maar eens je begint te breken, ben je vertrokken en zal je vlug tegen de budgetaire limitien aanlopen.

Je/jullie lijken me eerder risico avers en dat lijkt me dit pand allesbehalve... dan zal je mogelijks naar iets kleiner en nieuwer moeten zoeken.

Niet doen als je dan geen marge overhoudt. Als je 100k hebt mag je niet voor 100k budgetteren, want er vallen (zeker bij renovaties) altijd wel lijken uit de kast. Hebben we zelf helaas ook gemerkt. Plus kosten die je sowieso hebt maar waar je zelf niet bij stilstaat. Het telt allemaal snel op. En als je nu zonder kinderen al geen marge hebt met die lening, wacht dan tot je vrouw bevalt en één van jullie thuis zit met de baby, of wanneer je de kinderopvang moet ophoesten aan 500 €/mnd... Dat hakt erin, zoals ze zeggen in Nederland. Niet te optimistisch budgetteren (helaas).

Niet doen als je dan geen marge overhoudt. Als je 100k hebt mag je niet voor 100k budgetteren, want er vallen (zeker bij renovaties) altijd wel lijken uit de kast. Hebben we zelf helaas ook gemerkt. Plus kosten die je sowieso hebt maar waar je zelf niet bij stilstaat. Het telt allemaal snel op. En als je nu zonder kinderen al geen marge hebt met die lening, wacht dan tot je vrouw bevalt en één van jullie thuis zit met de baby, of wanneer je de kinderopvang moet ophoesten aan 500 €/mnd... Dat hakt erin, zoals ze zeggen in Nederland. Niet te optimistisch budgetteren (helaas).
We hebben al 2 kinderen lopen :)maar idd!

Alles kan maar de hamvraag is: "tegen welke prijs?". En wat heb je ervoor over?

Je moet je gewoon af vragen of je iets hebt aan al die bijgebouwen en die 'feestzaal'.
Dat onderhouden en nu renoveren kost je een hoop geld, en wat doe je dan met die plaats? Om daar een gym van te maken, en een paar fietsen te zetten is dat toch gewoon pokkeduur.

Met 100k spring je echt niet ver als je nog moet isoleren en waarschijnlijk de verwarming vervangen. Dan mag je al niet eens denken aan een andere keuken of badkamer...

En laat je dat huis aub niet opsolferen door je ouders of broer als jij het niet ziet zitten...
Maar feit is: je kent niet eens de vraagprijs, je hebt nog geen EPC en weet niet of er asbest in zit. Dat op zich maakt een belangrijk deel uit van 'wat het waard is, en wat er nog moet gedaan worden'.

Ik lees een ondertoon van 'weinig zin in', maar papa zou graag hebben dat het gekocht wordt... Niet doen dus.

Wat is de vergunningentoestand en bouwjaar?
Vergunningstoestand weet ik nog niet, ik heb daar een mail over gestuurd vandaag. Ik weet ze hebben die feestzaal nooit geregiustreerd als feestzaal omdat dat meer ging kosten. Ze gebruikten dit vooral voor familiefeesten enzo.
Bouwjaar, op de deur vanboven staat 1832 maar gerenoveerd volledig in 2007
Cosmetisch opgesmukt in 2007 zullen ze bedoelen.
Opstijgend vocht, geen cv, open vlam boiler, geen isolatie.... En hetgeen je op foto ziet wijst ook niet bepaald richting renovatie minder dan 20j geleden.

Hier ga je kijken richting een totaalrenovatie, volledig strippen en dan opbouwen richting hedendaagse normen, anders blijf je "renoveren" zoals in 2007... Met hoge energierekeningen en discomfort als resultaat.

Over de prijs kan ik me niet uitspreken zonder regio te kennen, maar de waarde van de grond + ruwbouw zou zo ongeveer een max prijs zijn die ik eraan geef (op voorwaarde dat die constructief in orde is). Ikzelf ben ook nog steeds bezig aan een vergelijkbaar project, meer oppervlakte van woonst en grond. 2021 aangekocht voor een pak minder, in Limburg welliswaar.

We hebben al 2 kinderen lopen :)maar idd!
anders lijkt me die "feestzaal" prima geschikt om een creche te starten ;-)

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan